Luleå HF

115328 inlägg · 886 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

2121077 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Enligt vanligtvis välunderrättade källor har nu Oskars torskat 16 matcher i rad och på det är man bäst på att vara sämst i Elitserien SHL. Rekordet innehas inte oväntat av Trottoarkantens IF som under perioden 29 januari 2015 till 6 oktober 2015 torskade hela 20 matcher i rad, innan de spöade Pölsan i nästa match.

Närmaste fem matcherna för Oskars är:
• 210105 IK Oskarshamn - Brynäs IF
• 210107 Djurgårdens IF - IK Oskarshamn
• 210109 Luleå HF - IK Oskarshamn
• 210112 Färjestad BK - IK Oskarshamn
• 210114 IK Oskarshamn - Örebro HK

Om 11 dagar kan Oskars alltså bli historiska, en legen inom svensk elithockey och med given plats i Elitserien SHL:s Hall of Shame. Bara att jobba på! Med tanke på motståndet finns fina chanser att ta rekordet. Troligen är matchen på tisdag största risken för att man misslyckas, men fixar man den, kan det mycket väl gå vägen!

Keep up the good….Keep up the work, Oscar!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Vill nog räkna in även Brynäs och Malmö till kandidater till play-out eller vad dom nu kallar det nya kvalformatet visst Malmö har haft en uppåtgående formkurva men det år för tidigt att helt avskriva dom för kval och Brynäs måste vinna, vinna i sina hängmatcher och det kan bli tufft med tre matcher i veckan för dom så den som lever får se
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jahaja, HK Arslet spöar Oskars borta med 2-5. Till det hör att Oskars med sex minuter kvar var uppe till 2-3, men Oskars är ju experter på att hitta sätt att torska, nu för 16e gången i rad.

Så kollar vi upp den sportsligt rättvisa och stndardiserade tabellen där det nu börjar luta mot att Oskars samt HV eller eventuellt Pungen får kvala om en plats i allsvenskan.

I toppen är det just nu framför allt HK Arslet och Luleå som hänger på suveräna Röglet. Och med tanke på det - se vilka som Luleå möter borta tisdag-torsdag!

MÅNDAG
Linköping HC - IF Malmö Redhawks
Växjö Lakers HC - Djurgårdens IF
HV 71 - Leksands IF

TISDAG
RÖGLET - LULEÅ
IK Oskarshamn - Brynäs IF

ONSDAG
Linköping HC - Örebro HK

TORSDAG
Leksands IF - HV 71
Djurgårdens IF - IK Oskarshamn
Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK
Färjestad BK - Rögle BK
Linköping HC - Brynäs IF
IF Malmö Redhawks - Örebro HK
HK ARSLET - LULEÅ
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Känns fint att Luleå varit ekonomiskt försiktiga sedan man fick klart för sig att coronan skulle slå hårt mot kassakistan. Vi har ju tagit in Fabian Lysell, samtidigt som vi släppte Noel Gunler. Och dessutom skrivit kontrakt för året med DeSousa, som lyckats extremt bra och ser ut att bli den linjepartner som Linus Klasen så väl behövt.

Men annars har vi suttit lugnt i båten. Andra klubbar har varit liiiite frikostigare och låt oss kolla upp en av dessa.

HV.

Man undrar ju hur det ska gå för denna under många år så lyckade klubb, när de i nuläget ramlat ned i den allra lägsta bottensörjan med stor risk att få spela kval mot (troligen) Oskars om nedflyttning senare i vår. Det kan väl aldrig hända HV, tänker man. De har ju en stabil ekonomi och kommer väl att förstärka, skaffa in några spetsar och så ordnar det sig. Nyligen har de ju plockat in Lillis Lundh som ledare och han kan säkert bidra med kunskap så att det löser sig. Och mycket riktigt har sportchef Johan Hulth förklarat att HV är på jakt och kommer att värva nordamerikanska förstärkningar när NHL-trupperna spikats och man vet vilka spelare som kan bli tillgängliga.

Men har HV kompetens att köpa bra?

Man undrar ju.

När säsongen 2019-2020 avbröts innan slutspelet och pandemin med hinder att ta in åskådare drabbade SHL med kunskap om att det skulle bli svåra ekonomiska konsekvenser för klubbarna var det ju flera klubbar som drog åt svångremmen rejält.

Men inte HV. Inför säsongen 2021-2022 passade de på med att köpa/låneköpa hela ÅTTA (!) spelare:
• 1 april köp av Fredrik Forsberg
• 3 april köp av Daniel Bertov
• 5 april köp av Jesper Kokkonen
• 9 maj köp av Anton Wedin
• 1 juni köp av Niclas Anrell
• 22 juli Jussi Ikonen lämnar
• 24 juli köplånekontrakt Lias Andersson 280 000 i månaden!
• 10 augusti köplånekontrakt Linus Sandin
• 15 september köp av Anton Karlsson

Trots alla dessa inköp som får en att tro att HV som konsult anlitat Apans sparkade näsa - expert på köpfester - gick det uselt för laget.

Och senaste månaden, tillika med att en del HV-junisar skulle bort med småkronorna, har köpfesten återupptagits:
• 30 november korttid Markus Svensson
• 2 december köp Ryan Stoa.
• 6 december Hugo Alnefelt lämnar för junis-VM
• 6 december Jonathan Wikström lämnar för junis-VM
• 6 december Emil Andrae lämnar för junis-VM
• 6 december Oskar Olausson lämnar för junis-VM
• 6 december Zion Nybeck lämnar för junis-VM
• 11 dec lån av Craig Schira
• 15 dec Lias Andersson till NHL
• 15 dec Linus Sandin till NHL
• 30 december lån Filip Cederqvist
• 30 december lån Lukas Wernblom
• 31 december Craig Schira till Mannheim
• 2 januari Mattias Nörstebö korttidslån
• 4 januari Hugo Alnefelt kommer från junis-VM
• 4 januari Emil Andrae kommer från junis-VM
• 4 januari Oskar Olausson kommer från junis-VM
• 4 januari Zion Nybeck kommer från junis-VM
• 4 januari Jonathan Wikström
• 5 januari Lukas Wernblom tappas
• 5 januari Filip Cederqvist tappas
• 5 januari Mattias Nörstebö lämnar
• 10 januari Markus Svensson lämnar

Och nu sitter alltså Johan Hulth och planerar köpa in nordamerikaner som inte får plats i NHL när de trupperna spikats.

Tycker att det varit lite tjafsigt i HV i flera år och nu känns det allt annat än stabilt. Undrar om det inte vore dags att de till nästa säsong får byta plats med Timrå?

Nu har de ju dessutom inför denna säsong skrivit flerårskontrakt med huvudtränare Niclas Rahm men jag tror att han mycket snart kan komma att sparkas. Även om man med hänsyn till ovanstående lista undrar om de inte behöver rikta sparken högre upp. Till de två johanarna Hulth och Davidsson? Men det lär väl inte ske förrän HV ramlat ned i allsvenskan.

Vilket kan bli snart...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Håller med dig, trevligt diskutera uppfattningar.

När det gäller Berguven antar jag att vi båda har rätt: Han har tappat från tidigare och har INTE varit tillräckligt bra; årets hittills sämre försvarsspel bland utespelarna HAR haft betydelse för hans spel.

Man kan ju fundera på om det finns möjlighet för Luleå att nu ta in Lassi, som är fri från Sochi?

Vidare får vi ju tillbaka The Wall Wallstedt från junis-VM redan nu och mycket talar för att han får rejält mer spade nu. Gissningen är förstås den att han kommer att fortsätta leverera lika bra som han hittills gjort.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Kul med lite annorlunda bedömningar. Jag håller med om de flesta du har fått lite andra intryck över men icket Rautio. Jag vet att du varit ett fan länge av Berguven men både hans stats och många tveksamma insatser gör att jag inte tycker han är godkänd, på länga vägar.
DeSousa hade jag ganska höga krav på och de första 6-8 matcherna var han ganska osynlig. Därav mitt eventuella lägre betyg, men herrejomalaisen så han stänkt in mål på sistone. Efter sina två mål igår dessutom så är han är helt klart värd en fyra... minst!
Vic B tycker jag visar en grym offensiv och ett brutalt bra slagskott. Hans defensiva brister tror jag att tränarna och övriga lagkamrater få ordning på.
Vi får jämföra våra intryck åter igen då grundserien är över och slutspelet är på gång :)

Ha ett fortsatt bra 2021 :)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Aftontrasan studsar upp och en av deras självutnämnda experter Moa Nånting förklarar att " I början av den andra perioden fick han matchstraff. I en situation där det blev irriterat framför Linköpings mål slog han upp klubban mellan benen på Jonas Junland och fick därefter lämna isen."

Du, experten med handväska: du kände inte till att Idioten Fulland gång på gång oprovocerat attackerade Linus med klubba och nävar såväl direkt innan som direkt efter att Linus mjukt petade honom mellan benen med klubban?

Och du tyckte inte det fanns anledning att redovisa även det? En sådan rapport skulle ha varit objektiv och på något vis tror jag mig läst någonstans att nyheter ska rapporteras objektivt. Ja! Nu kommer jag ihäg var jag hörde det. Det handlade om hur journalister bör agera.

Men du väljer ju att hänvisa till en "oberoende" "expert" nämligen skrikegård, som säger " – Klumpigt av Linus. Det är inte hårt, men helt onödigt. Man får inte göra så, säger Niklas Wikegård i C More."

Du känner inte till att när galningen highsticking helt provocerad med tio gånger mer våld smällde till HV-spelaren Tedenby på klockspelet så slapp denne undan? Eftersom skrikegård skrattskrek i SeMer om "den jocken, den jocken" varpå highsticking slapp såväl utvisning som rapport till diciplinnämnden eftersom "förseelsen inte var hård nog".

Vilket var bara ljug. Men highsticking tränades ju av skrikegårds bastubadarkompis och det får man förstås förstå att skrikegård inte ville förstöra stämningen inför kvällens "rappa tvälen"-lek med CryBert.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Aftontrasans självutnämnde "hockeyexpert" Vennerstig tar bladet från munnen och förklarar att bu måste HC och Pungen sparka tränarna.

Ja, ingen är förvånad. Det är samma artikel han en gång årligen publicerar, efter att ha kollat i tabellen vilka lag som ligger sist, och sätta in de namnen.

Det hela motiveras med talrika hänvisningar till den officiella tabellen och herr Vennerskog tycks inte ga någon aning om hur olika antal matcher lagen spelat, än mindre hur deras hemma/borta-födelning ser ut.

Ja, det enda man kan lita på när det gäller Vennersjö är förstås att han alltid har fel.

Så tack för det, Vennerman. Nu kan du ta dagens sjunde busgrogg och somna över tangentbobordet. Som vanligt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OK, vi vill. Och vi försöker. Men det gick inte.

Det gör ingenting. Att kämpa väl är mer än att vinna.

Eller?

Jag håller inte med. Så där kan man hålla på med på dagis och några år ytterligare. Men sport är sport och resultaten räknas. Speciellt vid en tidpunkt när flera av spelarna strax ska börja en karriär som gör dem till multimiljonärer.

Småkronorna förlorade hälften av gruppspelsmatcherna och sedan fick de omedelbart respass i kvarten.

F I A S K O.

Jag tycker att saker ska kallas efter sitt korrekta namn och det är bara att konstatera att småkronorna gjorde fiasko.

Detta om detta.

Jag har en tveeggad inställning till småkronorna. Dels tycker jag att junis-VM är en högtid man ser fram emot varje år. Men dels tycker jag att man haft ena jävla förbundskaptener, som tycks vara placerade där för att de inte duger mågon annanstans och ett vanligen förekommande särtecken för dessa ynklingar att de har noll koll på junishockey som utspelas utanför det område man når på SL-kortet. Som tyckte det att det spelar ju ingen roll, så vi tar väl ut spelare väsentligen från Stockholmsorådet, möjligen kryddat med några från västkusten och ska andra med måste de ha utmärkt sig något enormt.

Jag var liiiite frågande till att man ger HVugo spaden efter hans misslyckande mot US of D.

"Det är väl bra att direkt hoppa upp i sadeln sedan man ramlat från hästen" typ. Eller HVugo från Klingsta i Danderyd äääär ju så underhållande, omkädningsrummets clown, får folk att skratta."

Idioter!

Jo, HVugo gjorde en bra match idag.

Men det är jag säker på att The Wall Wallstedt också hade gjort. Det var utespelarna som var så kassa att laget blev utspelade av småfinnarna.

Men. Att ta spaden i junis-VM ÄR ett viktigt skyltfönster internationellt och för komande draft. Och The Wall borde ha fått chansen att för befintliga betraktare skina. Det hade han förtjänat, efter sina mäkriga insatser mot Ryssland och US of D. Och har man förtjänat det, ska man få det. Orättvisa gillar jag INTE, även om man borde vara luttrad efter hur Luleås spelare "hanterats" under alla år av inkompetenta junis-förbundskaptener.
Jesper The Wall Wallstedt hade gjort rätt för att få promovera sin karriär genom att vara utsedd till målvakt i junis-VM:s slutspel.

Och det är hela saken.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dembo: Jo, så är det nog. Ett bra inköp som redan imponerar och tillför fin hockey.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Rakshani är nog som sagt var inte billig tror dock att vi fick han till en billigare peng än om det varit än normalsäsong
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sexpressen hävdar att de har smyginfo att HVugo får ta spaden igen, mot småfinnarna.

Jahaja?

Hur motiverar de att The Wall Wallstedt INTE får behålla spaden, sedan han gjort kanoninsats mot småryssarna samt hållt nollan knappt två perioder mot lill-US of D. Medan HVugo brakade igenom mot amerikanerna, fast var OK mot Österrike och inledningsvis gjorde en bra match mot Tjeckien.

Ja, nu hör jag att TV6 berättar detsamma, HVugo får spaden.

Visst kan HVugo lyckas ikväll, och visst kunde Rhe Wall ha lyckats ikväll. Men man tycker ju att man ska förtjäna spaden...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Jag tror att det var Luleå, Malmö och Djurgårn som officiellt förklarade att de inte skulle köpa in ytterligare spelare under silly season.

Sedan har vi ju tagit in DeSousa och Lysell, medan vi släppt The Gun Gunler till Pölsan; men i princip anser man att det är ersättningar bara och att det inte förändrat det ekonomiska läget.

Djurgårn har ju bland annat köpt in Rhett Rakshani, tror inte han var så billig.

Och sedan har ju Malmö börjat värva på sig än mer numera, eftersom de är oroliga för att hamna i kval.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apan vinner i sudd mot Warulfven, trots att Ulfven i lika läge tryckt på ordentligt för att vinna under tredje perioden. Dessutom satte Ulfven ett mål i slutet av andra, som dömdes bort efter kontroll av tiden; antagligen hade väl matcsejretariatet lånt en glappande klocka, serru, av HK Arslet.

Uppdaterade tabeller efter dagens sista match.

SeMer har ju också insett att redovisa tabell baserad på poäng/match, för att kompensera för olika antal spelade matcher, men de har inte lyckats begripa att fördelningen hemma/borta också behöver korrigeras. Enaranger får upplysa dem, som han gjorde med mig☺
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Berömvärt att vårda ekonomin!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jalapeno: Till sommaren hade supportrar och sponsorer sökt bidra genom att samla pengar för att vi skulle kunna behålla Joel Lassinantti, men Sochi gav honom "en offer he couldn't refuse". Hejsanhoppsanlaget Sochi beslutade i slutet av året att sparka i stort sett alla inköpta svenskar, så nu är han spelledig.

Småhoppas att Luleås ledning kollar upp möjligheterna att de som tidigare var beredda bidra fortfarande kan tänka sig det. För det vore "Glud värt" att kunna ge spaden till Lassi redan nu☺
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja men se det positivt troligen slutar ni högre än Leksand ändå och har en drös med duktiga spelare :)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jalapeno: Ja, he he. Väldigt duktigt av er att spåra upp honom och lyckas ta in honom. Och jäkligt kul att det gått så bra för honom. Han har verkligen utvecklats utmärkt medan han var över i amerkat.

Jag tror allvarligt talat inte att Luleå tagit in honom, även om man vetat att han kunde tänka sig att komma hem. När pandemin och de ekonomiska konsekvenserna blev kända beslutade Luleå att hålla i ekonomin, avstod ytterligare värvningar och tackade t o m nej till att behålla "billiga" Konstantin Komarek och Jesper Sellgren, som båda önskade spela i Luleå.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Resultat:

• Luleå HF - Linköping HC 5-2
• Rögle BK - Örebro HK 4-0
• HV 71 - IF Malmö Redhawks 1-4
• Brynäs IF - Leksands IF 4-5S
• Växjö Lakers HC - Djurgårdens IF 2-3SD

Pölsan torskar skotten hemma med hela 19-61 men förlorar först efter straffar och stjäl därför en pinne av trottoarkantens IF.

Vi kollar väl läget enligt den standardiserade tabellen. Efter förlusterna idag för Läjkers och Öret tappar de något närkontakten med topplagen samtidigt som Djurgårn och Ulfven närmar sig. Tabellen ska senare ikväll uppdateras med resultatet mellan blygdsektens platslag och Ulfven; f n 1-1 mitt i andra perioden.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vill bara tacka för att ni fostra Cehlarik. Roligt att den bästa Luleå fostrade spelaren i SHL nu inte spelar för Luleå =)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Charliejfz: Varpå skrikegård-swikegård kommenterar att "Det är skööööööönt med män som visar känslor", dels för att försvara kompisen CryBert, dels för att han tänker på kvällens bastubad med samme man, när de leker oj, nu tappade jag tvålen!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hur kommer det sig att Linus Klasen blev utvisad 5 minuter samt matchstraff?

Ja, se bildsekvensen nedan.

• Blockerad puck, avblåsning framför Pungens mål. Klasen har inte kunnat ingripa eftersom pungen jonas fulland kört klubben i magen på honom och hakar.

• Fulland följer upp det hela genom att attackera Klasen och slå honom i bröstet.

• Klasen tröttnar och petar upp klubban mellan benen på Fulland. Löst, Fulland reagerar inte ens.

• Fulland följer upp det hela med att återigen attackera Klasen och slå honom i bröstet.

Och zebragalningarna menar att Fulland är helt oskyldig men att Klasen ska ha 5 minuter plus utvisas för match. En jävla doamreskandal förstås och därefter tappar de allt och visar ut för ingenting alls i kombination med att blunda för riktiga utvisningar.

Visst. Klubbor i klockspelet ska ALLTID innebära matchutvisning SAMT avstängning. Det förklarade Disciplinnämnden när de straffade Bill Sweatt, då i Luleå. Så där finns ett prejudikat som zebror och situationsrum SKA rätta sig efter.

Men det gällde inte alls när galningen highsticking helt provocerad drog en riktigt hård klubba mellan benen på lille tedenby och fällde honom, bakifrån, som fegisen highsticking gätna föredrar. Och där blev det ingen utvisning, ingen rapport till disiplinnämnden, ingenting alls. Eftersom swikegård och sanny ville vara hyggliga med bastukompisen crybert med vilken de skulle leka tappa tvålen samma kväll.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Bert börjar nog snart visa sitt känsloregister.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ett stort nöje med hockeyn jul-nyår är att man kan ta sig en skinkmacka då och då. I detta nu kör jag en sådan på vört med äppelmos och senap, vilket sköljs ned med Norrlands Djup.

Kan behövas, när %&&%#%#/(/-zebrorna tar ut Linus Klasen på fem minuter och match.

Lite trevligt ändå att Pungen under fem minuters PP inte lyckas speciellt, utan släpper en kontring av Brännis som kommer helt redan dock utan att måla. Men när några sekunder återstår av fem min PP för Pungen kommer Luleå med en man mindre fria och med 3 mot 1 sätter man efter klapp-klapp-skott 3-1☺

Och när Pungen sedan tar en utvisning klappar Berglund in 4-1. Såskareseut!

Då tar Pungen en till utvisning och då smäller lill-Nisse in 5-1!

Vilket skitlag Pungen är. Klart sämre än Oskars vill jag påstå.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ställning i paus efter första perioden:

• Luleå HF - Linköping HC 2-1
• Rögle BK - Örebro HK 0-0
• HV 71 - IF Malmö Redhawks 0-1
• Brynäs IF - Leksands IF 3-1
• Växjö Lakers HC - Djurgårdens IF 0-2

Imponerande av Djurgårn mot seriens bästa hemmalag Läjkers.

Och så har vi Pölsan mot Trottarkanten 3-2 - efter 4-19 i skott! Till bilden hör att Pölsan hade 2-1 och fick sista fem minuterna lira box sedan trenne pölsor utvisats vid 14.56, vid 17.01 samt vid 19.03. Då satte PÖLSAN 3-1 vid 18.25 innan Pistol Pete vid 19.57 satte 3-2.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Verkar som att Pungens svar på Luleås inledning är fulspel, inte så konstigt när de har den sparkade aptränaren CryBert vid spakarna.

Först gruffar de vid Luleås bur efter avblåsning och pungfulingen törnkvist vevar och vevar på snälle själin t o m när zebran särat på dem och själin åker därifrån.

Sedan tycker en pung att han ska tackla DeSousa i huvudet och belönas med 2+10.

Och sedan hoppar en pung på Klasen för att "göra upp".

Pungen HAR problem. Jag ger mig fan på att de får kvala mot Oskars om en plats i allsvenskan senare i vår.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och på Pungens första skott - friläge vid kontring - sitter 2-1 vilket ger Berguven den oangenäma siffran 0% räddningar...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Skottar/dassar du blir det väl tvåsiffrigt;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Underbart! Och DeSousa har nu satt både 1-0 och 2-0 och alltså målat för sjätte matchen i rad nu. Jag TROR att min höjning till betyg 4, från "bara" 3+ från Daddeh, kan kännas väl motiverad:-)

Får vi se CryBert gråta idag?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ha ha Såsen rockar 2-0.
Vilket uppköp mot Gunler :-)

(2 mål och jag var varken på dass eller ute och skottade snö)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Yess Såsen nätar för 6:e matchen irad.
Vilken värvning!
Man blev glad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vårt lag i matchen i delfinariet mot Pungen med nedsläpp om en timme har publicerats och det är exakt samma uppställning som senast mot Djurgårn.

Som zebror kommer Wolfram och Sjökvistarn.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lagen i SHL har nu spelat i genomsnitt 26 matcher vilket betyder exakt halva serien. Men som alla vet har corona inneburit många inställda matcher vilket påverkat lagen olika. HK Arslet har spelat 29 matcher medan Pölsan bara spelat 20 matcher; Trottoarkanten har spelat 15/26 matcher hemma, medan Pölsan bara haft 7/20 matcher hemma.

För en rättvis jämförelse av lagen behöver vi därför en standardiserad tabell (se nedan).

Som synes, av den standardiserade tabellen har lagen fördelats på tre nivåer:
• En toppfemma med Röglet i ledning.
• En bottenfemma, med Pölsan i ledning.
• En mittenfyra, där Djurgårn och Warulfven tenderar närma sig toppen, medan Apan
och Trottoarkanten riskerar få kontakt med botten.

Dags för match i eftermiddag/kväll. Full omgång med undantag för Oskars-HK Arslet som spelas i morgon.

Match topplag och bottenlag
• Luleå HF - Linköping HC

Match mellan topplag eller mellan bottenlag
• Rögle BK - Örebro HK
• HV 71 - IF Malmö Redhawks

Match där mittenlag kan närma sig toppen eller botten
• Brynäs IF - Leksands IF
• Växjö Lakers HC - Djurgårdens IF
• Skellefteå AIK - Färjestad BK

Objektivt sett borde ju Luleå kunna slå Pungen, medan övriga matcher kan vara mer ovissa. Pölsorne och Ulfvarne är på gång och kan ha god chans att ta sina matcher. Seriens just nu starkaste hemmalag Läjkers borde ju vinna mot för närvarande seriens femte sämsta bortalag Djurgårn, men inte helt uteslutet att gårdarna överraskar där.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Kollat igenom dina betyg på Luleås spelare lite närmare nu och kommer med en lite annorlunda bedömning i vissa fall.

BÄTTRE BETYG AV MIG
David Rautio - 1 ->2/3
Chris DeSousa - 3+ ->4
Petter Emanuelsson - 3- ->3+
Carl Mattsson - 1 ->2
Juhani Tyrväinen - 3 ->3+

Jag sticker också ut hakan vad det gäller Berguven och anser att det varit väldigt svårt för honom att göra så mycket mer när han fått så uselt stöd av backarna. Mot det kan anföras att the Wall lyckats MYCKET bättre än Berguven, men det ÄR normalt att utspelarna skärper sig men en ny och ung vakt och det förklarar en del. Vidare tycker jag nog att ett gäng forwards presterat för bättre betyg.

SÄMRE BETYG AV MIG
Victor Berglund - 3+ ->2
Erik Gustafsson - 4+ ->3+/4
Eddie Larsson - 2+ ->2
Nils Lundkvist - 4 ->3+
Linus Klasen - 4+ ->4
Niklas Olausson - 4 ->3
Jesper Wallstedt - 4+ -> 4

Jag tycker att backarna gjort alldeles för många misstag för att förtjäna så pass höga betyg och delvis beror det på att de nyrekryterade Eddie och Victor inte alls hittat in i spelsystemet utan i stället - överraskande - varit så vilsna att de sänker övriga spelare de lirat med.

Klasen, ja, han har börjat hitta rätt men nota bene att han varotränad och schweizisk rätt länge innan det vände.

När det gäller the Wall "på gränsen till världsklass"? Ja, det kan nog stämma, nästan och han kan mycket väl bli vår överlägset bäste vakt någonsin. Men med bra stöd av utespelarna samt bara runt tio matcher spelade - han kan behöva visa att han håller under fler matcher; vilket jag tror att han gör. Jämför t ex med hur en ung Mattias Modig under några år hade absolut bästa stats av elitserievakter trots att han - enligt mig - inte var övertygande.

SPELAT FÖR LITE FÖR ATT BEDÖMAS
Fredrik Styrman - 3 ->?
Radek Muzik - 3 ->?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Trottoarkantens IF spöade alltså Apan med 5-3, efter att ha vunnit skotten med 38-29, samt sista perioden med målen 4-1.

Apan hade ändå ledningen med 0-2 tidigt i första perioden, men Trottoaren kvitterar till 2-2 i PP i inledningen av andra, sedan galningen highsticking tagit en helt onödig, slö och slarvig utvisning för tripping 12 sek före paus inför tredje. Lilleå, rädde gustaf med apspaden lyckas leverera imponerande 87% räddningar.

15 sekunder efter 2-2 sätter också Trottoaren 3-2 sedan Apan Wilsby trillat omkull nära kortsargen då han jagar puck.

Drygt en och en halv minut senare (!) passar näste apback burström på med att skälla ut zebrorna varpå han åker ut för abuse med följd att Trottoarens starka PP sätter 4-2.

Och sedan är det kört.

Vad säger Apan efter matchen?

"Galningen highsticking och sektmedlemmen burström sänker oss genom att ta två fruktansvärt onödiga utvisningar vilket ger Trottoaren två mål och då vänder matchen och vi torskar"?

Nej. Inte ett j-a ord om den saken. I stället förklarar man att "det var domarnas fel" och menar att 3-2 kom till sedan apbacken Wilsby trippats utan åtgärd från domare.

Var det tripping? Kanske, men av TV-bilderna att döma ser det mer ut som att Wilsby, när han ska stanna vid sarg, tappar balansen själv och faller. Inte helt lättdömt, men på Apsupportraarnas Forum Apkraft finns ingen som ser det inträffade som tripping, utan bedömer saken som jag, domarna och säkert många andra "Wilsby tappade balansen själv".

Men Apledarna skyller allt på "missen" enligt deras uppfattning. Att de torskade ordentligt av en Trottoar, som förde matchen och att det dessutom var två apspelare som sänkte Apan genom att ta två fullständigt onödiga utvisningar…det låtsas man inte om. I sekten kan ju ingen göra fel, de är bästigast i världen, och torskar de, är det alltid någon annans fel, vanligen domarnas.

Läs nedan och njut men varning för högrisk att skratta på sig, när man läser sektens sexfingrade, enögda bedömning - säkerligen återgiven i ApPravda Norran som "sanning".


SEKT-APAN I SEXPRESSEN
Skellefteå protesterade mot 3-2-målet eftersom Adam Wilsby såg ut att ha fallit över Martin Karlssons klubba sekunderna innan målet. Bland annat var Oscar Möller framme och pratade med domaren.
– Skellefteåbänken är redigt förbannad. Där kan man faktiskt se att det är Karlssons klubba som Wilsby faller på, säger [aprunkaren, med egen apdyrkarblogg] Lars Lindberg när han får se reprisen.
Skellefteå hade inget för sina protester.
Skellefteå-tränaren Stefan Hedlund är inte nöjd med den matchavgörande situationen där Wilsby gick omkull.
–Jag utgår från att domaren gör korrekta, bra bedömningar men eftersom jag ser på monitorn här bredvid att det är en tripping på Wilsby och sen petar de in pucken... Han stöter alltså klubban precis på hans ben...Det blir ju en följdutvisning på en frustrerad Nisse Burström också..."
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Hoppas på Wallstedt i kvarten, sen får Holtz stänka in två snabba.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Inte en artikel om småkronorna och junis-VM utan att media fokuserade på 54 vunna gruppspelsmatcher i rad. Och nu torskade vi mot ryssarna med 5,6 sekunder kvar av sudden i går natt, följt av att vi blev överkörda av US of D i natt.

Men störst fokus efter nattens förlust ges på den svenska målvaktsinsatsen, där HV-Hugo plockades ut efter att ha släppt in 4-0 några minuter av andra perioden, följt av att The Wall tog över spaden och höll nollan resten av matchen.

En målvaktsbyte innebär nästan alltid att laget skärper sig något och inte sällan att motståndarna i stor ledning tar det lite lugnare. Vilket förstås kan ha påverkat en del.

Men fakta är fakta och man tror förstås att The Wall nu får ta över spaden i slutspelet, när vi möter Finland i kvartsfinal i morgon kväll.

David Rautio Berguv, Anders Nilsson, Johan Gustafsson, Joel Lassinantti, Filip Gustafsson, Jesper Wallstedt - imponerande att Småkronorna sedan länge haft målvakter från Luleå Hockey och detta med stor framgång.

Borde Sverige kört med The Wall som vakt redan från början mot US, hade det gått bättre då?

Det kan man inte veta, men som det nu är måste man gissa att det hade varit bättre.

Varför blev det inte så?

HVugo och the Wall har båda haft spaden ungefär tio matcher i SHL och medan HVugo räddat c:a 90% av skott har The Wall räddat 92%. Det talar ju för att man borde ha valt The Wall, men det blev HVugo som etta med motiveringen att "han hade ju småkronornas spade redan i fjol" och vakter i Luleå får "alltid" bra % beroende på uteförsvaret.

Men kanske borde man tänkt liiiite längre och funderat på om de experter från olika länder som bedömer The Wall vara världens bästa målvakt i sin åldersklass kunde ha rätt?

Men när man läser media redovisas att HVugo från Klingsta i D-ryd är en j-a trevlig kille, truppens joker och underhållare på och utom is. Medan The Wall är grymt fokuserad på sin hockey. Kan det ha haft betydelse?

TILLÄGG: En annan sak. Duktige Örebropojken Broberg lurades ju till Apan i fjol och det får ju konsekvenser, när sekten hjärntvättar med värdegrunnnnnnden i sex fingrar. Broberg är f n kapten för småkronorna men inatt var han så klappkass att TV-kommentatorna ansåg att han skulle plockas av isen. Att ha en kapten som faller igenom så pass får förstås negativ effekt på laget. Så går det när sekten får fritt spelrum.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: I andra och tredje perioden hade matchen karaktär att att Småkronorna stod upp samt fick äga en hel del spel i rysszonen, medan ryssarna var mer passiva och t o m slarvigt tog onödiga utvisningar. En del av förklaringen var nog att vid sargdueller och man-mot-man kämpade svenskarna på rejält och ryssarna hade mindre lust att stå upp där.

Men i första perioden blev vi totalt överkörda. När de duktigaste ryssarna var på isen gjorde de som de ville - skrinnade förbi oss och vi hann inte med, tryckte på fysiskt och vi vek ned oss, tog sig in framför mål med puck medan vi bara beundrade och verkade tycka det lönlöst att försöka göra något.

OK, scenförändringen förklaras delvis av att svenskarna skärpte sig. Men under ytan kändes det som att vi alla visste att när ryssen ids, kör de över oss igen.

Det vi har som fördel är förstås att vi KAN spela som ett lag - medvetna om att ryssarna spelare för spelare är oss överlägsna - och när lagspelet fungerar, kan vi hota. Dessutom har vi förbannat bra målvaktspel med två vakter som kan ta i stort sett allt, utom när utespelarna osköter sig och släpper fram helt omöjliga lägen.

Hur långt kan det räcka? Ja, kanske vi tar small US of D idag, vinner gruppen, och får en enkel kvart.

Men det bästa som årets småkronor kan prestera är en riktigt hög lägstanivå när lagspelet fungerar perfekt och troligen hade vi behövt ha tillgång till ännu bättre spelare den här säsongen, som delvis dessutom naggats av att pojkar blivit borta av delvis irrationella covidskäl. Om de besta lagen är på topp - vilket de lär vara när det vankas slutspel - torde de med sina överlägsna spetsspelare vara omöjliga för oss att slå.

Småkronorna påminner lite om Luleå. Junisarna hade 54 vunna gruppspelsmatcher i rad, Luleå har tagit näst mest poäng i SHL senaste 35 säsongerna. Men vi har hittills bara vunnit slutspelet och blivit mästare en enda gång. Liksom Småkronorna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso:
Tycker man gör en bra match, bra karaktär när man tar sig in efter en tung inledning. Vi saknar kanske den där Centern men många kompetenta rollspelare och som vanligt bra backspel. Absolut en utmanare i sluspelet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Så synd att inte småkronorna klarade av att förvalta något av alla powerplay de fick, där avgörs matchen på deras oförmåga, alternativ småryssarnas duktiga box

Ska de slå jänkarna krävs det nog lite PPmål
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Tycker att domarna tidigare varit utmärkta med domslut som snabbt accepterats av lagen. Mycket trevligt att se på jämfört med det frekventa tjafs som tar tid av vår nationella hockey, speciellt när Apan är i farten med sektuttalanden och -tolkningar.

Men håller med om att det var mer tveksamt i natt när billiga utvisningar varvades med missar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Om det nu var NHL-domare på isen så kanske det är dags att avliva myten om hur bra och proffsiga dom är.
4 par ögon ser inte en solklar puck-out i vårt PP, man missar flera divings och fult spel från fjantryssar och som lök på laxen så avgör zebrorna i OT när man tar en patetiskt billig tvåa för holding.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
5,6 sekunder kvar av sudden och ryssarna petar in 3-4 på en retur från en meter.

Då var vi av med "sviten" på 54 oförlorade gruppspelsmatcher i junis-VM. Skönt att slippa det tjafset.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
25 sek kvar av sudd och ryssarna får spela 4 mot 3...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1.08 spelat och Sverige har inte fått låna pucken.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sudd mot Ryssland 3 mot 3 med deras skickliga spelare känns farligt när de får mycket is.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Med en minut kvar precis - sätter Småkronorna 3-3! Holz skjuter in framför mål och träffar The Guns underben och styr in i mål!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1,5 minut kvar och Småkronorna kör 6 mot 5.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
"Sveriges spel kuggar inte i nu" säger kommentatorerna, som är duktiga. Fint att lära sig lite hockeyvokabulär. Själv har jag bara noterat att inte ett pass gått fram senaste fem minuterna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kraftbryt, med fem minuter kvar, och 2-3 till Ryssland.

Sverige har inte förlorat i gruppspel vid junis-VM på 54 matcher, och nu luktar det att den streaken är över.

Ryssarna jobbar på ordentligt nu och låser ned svenskarna som inte lyckas ta sig in i zon med puck under kontroll.
Kommentera

2121077 · »