Luleå HF

SHL · 119795 inlägg · 892 ämnen

« · 1655356 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Lassi är målvaktsbarn av sin tid med rätt skolning sedan barnsbenen med att placera sig rätt och täcka skottvinklar. Larsson och Hovi är också barn av sin tid (old school) som försökt lära om frå Pekka Lindmark stil till modern och det går ju sådär...svårt lära gamla hundar sitta.

Får säga som fossilerna vid nyår "utmed det gamla och in med det nya"

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hovinen presterade 69% räddningar under första två perioderna. Känns som någon sorts rekord.

Inga avblåsningar alls när Lustan kör döda match-hockey och tiden rinner hur snabbt som helst, nästan så att man tror att det är en "vanlig" Göteborgsklocka, en sådan som går dubbelt så snabbt när Lustan leder. 49 sekunder kvar, 4-1, och jag är inte säker på att vi kan vända på detta...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Yep! Visserligen tog en j-a massa tveksamma på Luleå mot Apan i andra matchen men annars har de utländska domarna varit strålande CHL igenom och hoppas på strålande i finalen.

Nu åker Lustan på nästa utvisning. Även den en som de kunde avstått från - förstås! Nej, detta blir parodi på hockey med zebror som saboterar hela tillställningen. 

Köplustan har bara satsat på att döda match i tredje perioden för att säkra tre poäng. Plus de försöker stöta när de fåpr chansen, vilket de fått ibland, men Lassi är lika trygg som vanligt i målet.

Här kommer dagens paradox:

Joel Lassinantti 80 kg 175 cm

Niko Hovinen 106 kg 196 cm

och Lassi ser ut att vara rejält större än Niko när man ser dem i mål!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Tur som f*n att det blir utrikiska domherrar i CHL-finalen, just sayin.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lassinantti står framför målställningen och värmer upp rören. Han kommer in nu alltså. Det har inte kommentatorn - som är en extrem Köplusta-onanist - upptäckt ännu.

FriSören och hans osynlige kompis Molgan har sett till att det varit PP/box hela 16 minuter av 40 spelade fastän helt korrekt bedömning hade varit 0 (!) utvisningsminuter.

Skandalös insats av FriSören/Molgan men inte alls oväntat. De har nissarna borde inte bara inte få betalt för sitt jobb utan därtill borde de få betala skadestånd till båda lagen samt publik på läktare och på nätet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Ja, Grizzly vore en helt annan grej;-) Fast han verkar ha tagit ett perfekt beslut att lämna Islanders där han inte skulle få spade tillräckligt ofta framöver och nu tävlar han ju om att vara bästa vakt i KHL så han har säkert en tryggad hockey- och ekonomisk framtid där.

Men med Myllys arvtagare Lassi med spaden har vi ju inga problem alls. Om han inte blir sjuk eller skadad för då...som Hovinen agerat idag känns det som att går han in förlorar vi match. Kanske han skulle släppas till Aspis för att få spela sig i form om det nu går?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmmmm...

Jag börjar undra om det vi ser inte är en taktisk manöver av Fagervall? Han siktar på att ge Lustorna hybris i tron att de är överlägsna oss men i CHL-finalen sätter vi in Myllys arvtagare Joel Lassinantti i målet?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Friläge för Kahnberg och han som inte kunnat måla sedan stenåldern målar hur lätt som helst på Hovinen, som hur stor han än är verkar vara mer luckor än mur.

4-1 till Lustan och matchen är nu redan över.

Lassinantti står i tredje.

En halv minut kvar och zebrorna tar ytterligare en utvisning som inte är utvisning, denna gång på en Lusta...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Verkar som att vi sitter med två 3:e vakter bakom Lassi...Stor Anders kom hem!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Retur-Hovinen ger ytterligare en retur rakt ut till en Lusta i slottet som har öppet mål.

3-1 efter 16 minuter.

Nu börjar jag undra om inte Fagervall kommer att släppa in Lassinantti i tredje perioden.

Vet inte hur bra Hovinen ska vara när han är på topp, men som han spelat idag känns det som han behöver rätt lång tid för att komma igång rejält. Om han kan det?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sex minuter in på andra och det känns som att vi nu har matchens karatär - förutom då att zebrorna saboterar matchen.

Men efter inledningen av första påerioden har det blivit allt tydligare att Luleå är det starkare laget som vinner närkamper och som har ett tydligare lagspel. Köplustans lir verkar mest bestå i hopp om snabba kontringar och utnyttja de chanser de får. 

Jag tror det lutar mot Luleåvinst nu, även om det förstås kan gå åt andra hållet om Lustan har flyt med sig på de chanser de får. 

Och så förstås att jag fortfarande har ett frågetecken på hur Hovinen kan lyckas.

Där tar zebrorna nästa utvisning, denna gång på en lulesåelare efter en helt korrekt tackling mot spelare som står vid sarg och lirar iväg puck.

Detta är ju skrattretande! Zebrorna tar utvisningar hela tiden fast det inte finns några och två juste spelande lag får nästan inte lira 5 mot 5 utan mest box eller PP.

Jaha. 2-1 till Lustan. Lite halvkasst löst skott från avstånd som en vakt ska kunna hantera tycker man. Men Hovinen ger retur rakt ut i slottet där en Lusta från två meter får klappa in målet trots att Hovinen försöker flaxa.

Hmmmmm. Är allt mindre impad av Hovinen alltså. Nu har han ju varit borta länge efter opererad ljumske eller vad det var. Men han ska alltså ha fått stå vakt för Finlands blåvita lejon?

Man känner inte den styrka man skulle väntat sig av en finsk vakt påd en nivån.

De båda mål som Hovinen släppt in uppfattar jag som sådana som Lassinantti fått mot sig 20-30 stycken per match och tagit alla.

Ja, då vet vi det. Vi har iaf Lassi fast jag tror Hovinen får ta hela matchen men i fortsättningen vet vi vem som äger spaden.

Hoppas iaf att inte utespelarna krymper ihop och blir förvirrade nu och tappar spelet för att de blir otrygga med Hovinen i målet. Kör på bara, utespelarna är så bra att vi nog kan vinna den här matchen ändå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu åker nästa Lusta ut, för holding som inte är en holding.

Lagen spelar fysiskt och då går folk omkull ibland utan att det ät något fel. 

Men dessa zebror och deras agerande är patetiskt. Ungefär halva tiden denna match har det varit PP fastän det i stort sett inte funnits någon utvisning alls...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Första perioden över, 1-1, efter 5-3 i skott och fyra utvisningar där det snarare borde varit 0 utvisningar.

Hög intensitet från båda lagen där Luleå fr a imponerar med fysisk press på Lustan medan Lustan koncentrerar sig på hög fart. När vi tar puck i egen zon försöker Lustan sätta press ,men det är härligt att se hur stablia Luleå är att lira sig fria i sådana situationer numera.

Väsentligen två lag som ger järnet och neutraliserar varandra.

Hovinen...målet såg inte otagbart ut men kanske han var något dold, skytten, och svårt att döma efter bara ett mål. Fast jag tycker att Hovinen är lite väl stillastående. Uppenbarligen en vakt som försöker i frösta hand stå ivägen och där har han förstås mycket nytta av att han är två meter lång. Men en väldig skillnad mellan den mer stillastående Hovinen och Lassinantti som tre decimeterkortare är extremt och skickligt rörlig, kommer ut och blir stor, rör sig sida från sida för att se puck hela tiden, ställer upp sig på bästa plats varje gång och dessutom snabbt parerar nästan alla skott han ser - vilket alltså är nästan alla eftersom han ser till att göra det. Hovinen betydligt mer fastfrusen. Så kan han inte hålla på, även om han i kraft av sin storlek täcker mycket måste han a) vara så rörlig att han skaffar sig uppsikt på var pucken är och när skott kommer, samt b) inte bara stå stilla och försöka vara i vägen, utan re-agera dessutom.

Vet inte om det är hans långa frånvaro eller om han faktiskt behöver utvecklas av en bra vakttränare? Och kan Gusten vara denna tränare?

Jag vet inte.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dn här gången satsar Luleå mer på stå-PP så det blir förstås inget.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, nästa utvisning av zebrorna på Luleå. Här ett läge där Wallmark håller ut klubban varpå en lusta kliver på klubban och faller. 

Jag förstår inte det där. Vad fan ska han göra - spela hockey utam klubba? Det kan knappast påstås vara tripping, ej heller hakning eller slashing men kassa zebror dö,er för sådant hela tiden. Om något skulle man kalla det filmning, eftersom det är Lustan som själv orsakar att han faller. 

Luleå fixar även det.

Jaha, och nu åker en Lusta för en likadan, Petrell faller av sig själv, zebrorma ger Luleå PP helt felaktigt.

Vad trist med vårasvenska zebror som blåser sönder hockeyn genom oriktiga gissningsutvisningar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, 1-0 till Köplustan efter mindre än fem minuter, efter i stort sett första chansen för Lustan och första egentliga ingripandet - eller snarare brist på ingripande - från Hovinen.

Lustan Görtz får klippa till från 7-8 meter och mellan honom och Hovinen finns en lulespelare så möjligen var skottet något dolt.

Hovinen står rätt stilla och har inte täckt närmaste stolpen, däremot hade han gått ned på knä med lite fjäril utåt och eftersom Hovinen är så gigantiskt stor täcker han upp över ribban trots att han är på knä.

Kanske det fanns förmildrande omständigheter men inte imponerande start alltså.

Nu får Luleå spela PP. Helt OK om vi inte kommer in i zon 1.55 bara landslagsjanne drar in pucken i slutsekunderna.....

Nej, det behövdes inte. Abbotten kör rakt igenom Lustans försvar och spelar bak till Cehlarik framför mål, som bara petar in pucken.

1-1!

Nej men helvete också! Jävla skitzebror! Janmark försöker vrida sig mot landslagsjanne men tappar balansen och ramlar. Janne har inget med det att göra, men skitzebrorna ger honom en tvåa. De kallar det hela för holding, men mågon holding finns inte men zebrorna "chansar" på att kanske var det en holding som de inte såg?

Det är sådana chansningar av zebror som är så voidrigt att se i Sverige. De utländska CHL-domarna dömer för vad de sett, de svenska zebrorna blåser sönder matcher genom att chansa med "kanske var det något fel där, jag chansar!"

Lule kom ur boxen mållösa;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Men nu börjar matchen - KOM IGEN, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kollade upp lite om Bulan och Pölsan. Nog är det konstigt att se Bulan iklädd en Pölsajacka tala om det laget. 

Bulan förklarar att det han försökt lägga till nu är aggressivitet, intensitet, åka mycket skridskor och sätta press på motståndaren.

Helt klart att det blir Rönkenhockey för att säkra upp försvaret nu. Kanske tar ett tag innan backarna hittar sina uppgifter och dessutom måste han få med sig forwards speciellt vingarna att acceptera att nu är det slut med sötebrödsdagarna, nu hänger de på dem att kämpa varje byte för att säkra upp försvaret. Lite synd att han har Enterfeldt - som är väldigt kunnig på det spelet - skadad.

Men man kickar omedelbart Niinimäki, något som kanske var bestämt i förväg, men annars tror jag att Bulan mycket väl kunde beslutat att bli av med honom, eftersom han känner denne från Luleå Hockey och vet att ska man spela modernt fungerande försvarsspel är det nästan nödvändigt att sparka spelare som Niinimäki, Harju och andra som vill ligga uppe vid bortre blå och lata sig och är för fina för skitjobbet utan räknar med att de bara ska behöva stå och skjuta mål.

Jag tror att Bulan lyckas med detta. Pölsan är ju redan vassa offensivt och riktigt bra i PP så kan försvaret säkras upp genom att folk kämpar kan laget bli betydligt bättre om ett tag: kanske t o m ett hot att från Playin ta sig fram till match mot Apan och spöa aporna igen. Det vore väl trevligt:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Åh nej! Vi får nitlottning på zebrafronten.

Det blir FriSören och hans osynlige kompis Molgan som ska sabotera kvällens match.

Nåja. Det kunde varit värre.

Vi kunde fått höjdhopparen... 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och i samma anda intressant att se över formtoppen och nu räknar jag efter uppehållet i slutet av november.

Här har vi en tabell räknat på matcher spelade december-januari:

1 Färjestads BK 13 29
2 Skellefteå AIK 13 27
3 Luleå HF 13 25
4 Växjö Lakers HC 13 23
5 Örebro HK 13 23
6 Linköping HC 13 20
7 Leksands IF 13 20
8 HV 71 12 16
9 Djurgårdens IF 13 16
10 Frölunda HC 12 14
11 Brynäs IF 13 11
12 MODO Hockey 13 7

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, det följande är ju intressant. Tabelläget:

1. Apan 80p

  

2. Lustan 66p
3. HV-71 63p
4.  Pungen 63p
5. Läjkers 61p
6. Öret 61p
7. Ulfven 61p

8. Luleå 56p
9. Djurgårn 55p

10. Pölsan 48p
11. Trottoaren 48p

  

12. MooDoo 37p 

Och de matcher vi har innan uppehållet i början av februari:

Lustan-Luleå
Luleå-Ulfven
Luleå-Pungen
Djurgårn-Luleå
Luleå-Öret 

I detta nu ligger ju Luleå och Djurgårn i limbo mellan gruppen runt nedre strecket samt den samlade gruppen av lag på plats 2-7.

Och vid sidan av att vi möter gårdarna har vi alltså match mot fyra av lagen under resten av januari nu - dvs sexpoängsmatcher ur perspektivet att vi vill avancera upp till övre halvan.

Lite imponerande att vi är så nära ändå efter vpr väldiga formgrop under oktober-november.

Men faktum är ju att vi varit starka sedan jul och av det man sett av Luleå under 2015 räds man inte speciellt några motståndare. Blir intressanta veckor nu framöver, innan uppehållet där de som inte har annat för sig får spela Koskenkorakupp med Gnomen Mårts medan vi spelar final om Europamåsterskapet med inställningen att B.S.T.L. :-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och ikväll möter vi Värsta Köplustan borta - bara två dagar sedan det blivit klart att vi ska mötas i CHL-final om bästa klubblag i Europa!

Tänk vilken slump att vi möts redan nu som förberedelse. Och skitbra att vi möts i Göttlaburrrg nu, eftersom Lustan kommer att äga matchen rejält, tänkte jag, så räknar de undermedvetet ut oss när de kommer upp till Delfinen. Men då möts de förhoppningsvis av ett rött hav på fullsatta läktare:-) Såg att Luleå bjuder på inträdet till Luleåfans och till ungdomar under 18 år i mån av plats: skitbra initiativ för att göra en fest av finalen och ge oss styrka och stöd:-)

Lustan är alltså alltid betydligt bättre hemma än borta - påstod jag - men där får jag nästan fikon. Ville ha fakta så jag kollade och fann att i år är Lustan bara sjunde bästa hemmalag - men näst bästa bortalag! Brrr... Kollar man ännu närmare ser man att de tagit i snitt 2 poäng per hemmamatch mot 1,5 per bortamatch, men lite förvånande siffror ändå - skulle tro att ett "normalt år" tar Lustan betydligt mer pinnar hemma än borta.

Hittills i år har vi mötts tre gånger men egentligen är det svårt att dra några slutsatser av de mötena eftersom de ska korreleras mot att Luleå hade en extremt lång formgrop och sedan hängde Lustan på och hade i sin tur en lika lång formgrop.

Men matcherna hade helt olika karaktär

Match 1, 1 oktober Luleå-Lustan 2-3 efter straffar
En jäkla underlig match.  Vi förlorar skotten med 26-40, är helt utspelade matchen igenom men efter Lustans 0-2 i första perioden slumpades två mål in av Luleå varpå vi gick till straffar där hela 5/8 straffar gick i mål. Det var definitivt Lustans match och en pinne till oss karakteriserade jag som stöld.

Match 2, 18 oktober Lustan-Luleå 2-1 efter sudd
Ombytta roller. Här var det Luleå som dominerade stort och speciellt andra perioden där vi ett tag hade 0-18 i skott. Har sällan sett ett lag så utspelat som Lustan var speciellt den perioden men vi fick bara in 0-1 och med sju sekunder har Lustan tekning i vår zon - där Abbott försöker VINNA teken i stället för att göra en Bulan och bara neutralisera motståndaren för att döda matchen. Då blev det pass-pass-skott och Lustan kvittrade med 4 sekunder kvar och vann sedan också i sudd. Återigen en stöld, men nu var det Lustan som stal 2 poäng.

Match 3, 4 december Luleå-Lustan 1-0
En mer "normal" match, 18-20 i skott och Luleå vinner med 1-0.

Som synes en j-a variation av matcher.

Själv skulle jag inte ha mycket emot att Lustan vinner ikväll med typ 6-0 efter överlägset spel och sedan följer vi upp det med att tisdag om 12 dagar vinna hemma i CHL-finalen med 1-0:-)

Till allt detta hör dock att ikväll spelar vi med Sigalet, Billins, Ekarv och Hovinen - spelare vi inte får använda i CHL-finalen. Samtidigt som jag tror att Lustan kan köra ograverat för jag har inget minne av att de tagit i spelare efter det att CHL-slutspelet startade. Å andra sidan var det lag vi ställde upp med i båda semifinalerna mot Apan överjävligt duktiga och gjorde kämpainsatser som man väldigt sällan sett, speciellt vinstmatchen senast.

Jaja. Det blir en spännande match ikväll - i synnerhet eftersom det blir ett förspel till CHL-finalen.

Luleås lag:

Forwards
Cam Abbott - Chris Abbott - Emil Sylvegård
Lennart Petrell - Jonathan Granström - Daniel Zaar
Lars Bryggman - Lucas Wallmark - Peter Cehlarik
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius
Viktor Ekarv

Backar
Kristian Näkyvä - Marcus Fagerudd
Jan Sandström - Dean Kukan
Jonathan Sigalet - Chad Billins
Christian Jaros

Målvakter
Niko Hovinen
(Joel Lassinantti)

Robin vilar alltså. Hopas det betyder att man tar det lugnt med honom i mindre viktiga matcher men att han kan spela finalen sedan. Det låter ju som att Per Ledin kan vara på väg tillbaka snart också, gärna till finalen:-) 

Intressant för övrigt att se Hovinen med spade ikväll. Nu vet vi ju att Lassi är grymt duktig, men fint att låta Hovinen visa upp sig i en sådan här "inte så viktig" match. Bra att få reda på var vi har honom om Lasi blir krasslig/skadad. Daniel Larsson har jag redan räknar bort och det verkar ju som att vi kommer att släppa honom till Malmö så snart Osten luckrat upp det 1,5-åriga avtal med oss han har kvar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Ja, det har du rätt i. Nere i APschtaan var det ju dåren Sevc som bjöd oss på 2-2 och oavgjort genom att ha galnat sig hela matchen och som vore han psykotisk hoppat in sista minuterna med ambition att slå på lulespelare som ramlat för att den andre dåren - Apsvensson - slängde sig fram och la tjyvbent på honom.

Så tack för din idioti, Apsevc;-)

Jag tror att Bagdad-Bob och CryBert helt korrekt anklagade Apsevc för det oavgjora resultat och krävde att han gav fan i att bråka i tisdags. För annars kan jag inte förstå att han kunde hålla sig för ytterligare idiotiska handlingar, när Lennart gång efter gång satte in minstertacklingar på honom, härligt att se:-)

De stöddiga Apsupportrarna är sådana: Innan match öser de förolämpningar över motståndaren och förklarar att de ska vinna. Har de sedan vunnit fortsätter galenskapen. Men...om Apan förlorat försvinner de och är borta en tid till dess de anser att de utan att skämmas kan kliva in för att förklara vad Apan är (bästigast) och vad motståndaren är (sämstigast).

Jaså, du tror att Apan håller ytterligare ett tag? Ja, det gör nog alla andra också, nästan. Men jag är inte så säker på det: tvärtom tror jag att chansen finns att se åker ur i kvarten eller senast i semi. T o m i fjol, med alla köpestjärnor, undrar jag om de inte torskat om de fått möta Läjkrarna eller Köplustan men nu fick de gräddfilen ända fram till Warulfven som passade Apan som hand i handske, låt vara sexfingrig.

I år tror jag inte att de har sådan tur och att det finns flera lag som kan och vill spöa Aporna. 

Men jäklar vad kul att se vilken kamphockey Luleå kunde leverera, med fler än fem spelare borta. I somras och höstas var jag mest nöjd om vi kunde undvika strecklet. Faran är väl inte över ännu men vi får se var vi ligger närmsta månaden för att gissa vilka chanser vi kan ha senare i vår. Fan, vad duktig Osten varit nu:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Vilken härlig kämparinsats och vinst igår, skönt att slå ut SKAIK i ett viktigt slutspel (ja, prispotten till vinnaren bör ses viktig) och det gjordes inte av skönspel utan en gedigen laginsats. Skönast var att se Petrells hårda tacklingar på Sevc, som man trodde skulle börja löpa amok med klubban, men har var nog kanske för mör för det efter den betydligt större Petrells sargkörningar :)

Det blev dock lite pirrigt när 2-3 kom från Lundberg (visst var det han) och då kom genast tanken att det skulle bli nå turmål på slutet, men tack å lov icke :)

Oj vad det ska kännas för Sewage/Slobodan/Farbror Barbro detta....först är han kaxig å skriver att SKAIK ska erövra Europa med deras "Soviet-Hockey" (nåja) redan i våras och att ett gnetlag som Luleå kommer inte att ha en chans, men efter den oavgjorda matchen senast började kanske hans värdegruuund börja ana lite oråd och förklarade då att turneringen var kass med kassa lag, kommentatorer, matchfilmning, domare(som minst sagt har vart bättre än de svanska) osv och att denna turnering är svår att tagga till.....nu tycker han antagligen att det är en skitturnering och att SKAIK lade sig och säg inget annat, annars kommer de sexfingrade Kruvarbetarna :)
Även om han sade nå annat i höstas :)

Dock om SKAIKs "förfall" är på väg är jag mer osäker om...tror dom kommer att hålla sig bland de bästa några säsonger framöver, om inte Bobban gjort slut på kosingen förståss. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lite intressant tabell med 16 omgångar kvar.

1. Apan 80p

2. Lustan 66p
3. HV-71 63p
4.  Pungen 63p
5. Läjkers 61p
6. Öret 61p
7. Ulfven 61p

8. Luleå 56p
9. Djurgårn 55p

10. Pölsan 48p
11. Trottoaren 48p

12. MooDoo 37p 

Hmm. Ettan och tolvan på rejäla avstånd från övriga och svårt att tro annat än att där är det klart redan.

Men sedan har vi en jäkligt tät grupp 2-7 där slutplaceringarna kan bli exakt i vilken ordning som helst.

Och längst ned Pölsan och Trottoaren i en Herkuleskamp med varandra.

Och så mitt emellan de båda dominerande grupperingarna: Luleå och Djurgårn som ligger lite i limbo men kan väntas kunna hänga på vilken som helst av de båda grupperna. Med hänsyn till resultat senaste månaden skulle man nog objektivt gissa att Luleå har mest chans att hänga på den övre gruppen medan Djurgårn mer riskerar bli upphunna av Pölsan och Trottoaren.

Nå, nu kör vi fem omgångar innan uppehållet i början av februari, innan det är dags för slutspurten, och kanske Limbolagen Luleå och djurgårn hinner bekänna fär och mer eller mindre ansluta till någon av grupperingarna redan innan februaris pwoerbreak då gnomen Mårts ska göra bort sig som vanligt.

Och, jovisstja, dags att definitivt pricka in Luleås resultat under svarta semptember:

Tis 6 jan   Luleå-Trottoaren 3-0 3 poäng VINST!
Tor 8 jan   Apan-Luleå         3-2 0 poäng förlust.
Lör 10 jan  Luleå-MooDoo    2-1 3 poäng VINST!
Tis 13 jan  Apan-Luleå CHL  2-2 1 poäng OAVGJORT
Tor 15 jan  Pölsan-Luleå      2-0 0 poäng förlust
Lör 17 jan  Luleå-Läjkers     3-1 3 poäng VINST
Tis 20 jan   Luleå-Apan CHL 3-2 3 poäng VINST

13 poäng till oss, 7 poäng till moståndarna. Får bedömas vara ett bra, nej ett umärkt facit:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hockeyn är inte längre vad den varit.

Gå 5-10 år tillbaka och det var ett annat spel, en hockey där det var OK att vissa lirare från pojkåren ställde in sig på att de slapp jobba med övriga laget utan kunde tillåtas hänga uppe vid bortre blå för att ta chansen vid ett snabbt uppspel att komma till skott, måla, vinna matcher och blir hjältar. Jag talar om vingarna. 2 i varje femma som accepterades komma in för byte trots att tröjan inte var blöt, som när deras femma släppt in ett mål menade att det var backarnas fel trots att de själva skitit i att hjälpa till.

Rönken ändrade på det där för alltid. Han krävde att varje spelare - även vingarna - gick in och körde Ledinhockey: gav allt i varje byte och fr a deltog ordentligt i försvarsspelet för att bilda ett komplett försvar med hela fem spelare och vidare gick in i skottlinjer, slängde sig och åt puck för att försvara målet; något som tidigare säsongers vingar skulle ha ansett sig själva för "fina" för att skita ned sig med.

Den förste som såg och hängde på Rönkenhockeyn var Melin, som med detta fick ett annars mediokert Gnaget att bli så svåra att de två år i rad spelade bort seriesegrarna - HV och Luleå - redan i kvart. 

De andra som skådade ljuset var Warulfven som förklarade att för första gången någonsin skulle de anpassa sig efter motståndarna och möte Rönkens Luleå med Luleåhockey eftersom de annars var chanslösa.

Och sedan beslutade Anders Forsberg och Stefan Klockare att de skulle komplettera målglada och offensiva Apan med ett fungerande försvar och plockade in Rönkens assistent CryBert för att få hjälp med detta.

Men därefter har i stort sett alla lag som vill hänga med fått hänga på. Läjkrarna, som Luleå med Rönkenhockeyn spöade >10 matcher i rad, kopierade och nådde så småningom i kapp och spöade oss då i kvarten senast.

Det där är fakta och alla som begriper hockey vet om det. Men tar man Apsupportrar är vissa så stöddigt avundsjuka att de vägrar inse faktum, om de nu är kompetenta nog att göra det. I deras ögon handlar det om sargutmedley och 0-0-dyrkan men inget kunde vara felaktigare och det begriper alla som begriper något. 

Luleå var först och Luleå kan detta men i år har Fagervall kommit med nya impulser med vilka han kompletterar Rönkenhockeyn. Nu har backarna fått order om att inte i första hand arbeta på säkerhet att få puck ur vår zon utan att prioritera puckkontroll och etablera ett samspel som törs och kan spela oss ur situationerna för att äga puck och attackera och på så sätt kunna äga mer offensiv. Det är OK att det blir misstag från början, det är utbildning, men framåt våren ska vi vara framme. Nu ser vi ett Luleåförsvar som lyckats, som kan detta nu och känner trygghet att man kan hantera attackerande pressande forwards. Dessutom har han arbetat in ett mittförsvar som är oerhört svårt för motståndare att tränga in i inklusive att snabbt pressa fast de motståndare som väljer den enklare vägen efter sargerna vilket tvingar mindre kompetenta lag att satsa på dump-and-chase vilket vanligen ger oss puck och initiativ.

Framåt har han inte heller bestämt sig oinnan säsong och sedan kört på no matter what och testat och testat till han fått ihop lämpliga linor. I detta nu har vi F-linan som är ett gissel för motståndarna och sedan han hittade in Emil med Abbottarna har även den linan blivit svår. Till det växer nu Lennart och Granström fram som svåra att hantera för motståndarna och så har vi att också formulera ihop en fjärde lina vilket är på G, speciellt som Ledin är på väg in snart och sådana som Bryggman blir allt bättre, Zarr bröjar hitta rätt, kanske Cehlarik och Wallmark hittar sin högsta nivå också.

Nej, vi är inte längre lika strikt försvarsprioriterande utan har nu ett spel som när det fungerar kan göra oss svåra att möta över hela isen.

Och innan råttet är mågat har vi en alldeles ypperlig Lassinantti i mål. Nu ska man tydligen testa Hovinen mot Köplustan, det blir intressant. Under tiden börjar Daniel Larsson förstå vartåt det klämtar och det låter ju som att han när som helst blir klar för Malmoe. Tänk, hur det kan gå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Ja, när VI vänder är det ju mirakel medan ni bara har flyt, nästan osportsligt så;-)

Jag har svårt att smälta att vi faktiskt vann eftersom jag så utförligt hade förklarat att ni skulle vinna. Alla inser ju att jag använder mig av Jinxets makt som är väldig. Men jag jade inte räknat med att Apan skulle börja fallet redan nu, inte när ni leder serien med hur många poäng som helst, har kört tyngdträning under julen och fått tillbaka alla skadade.

Men efter att ha funderat under dagen har jag faktiskt intrycket av att Luleå kämpade ned er genom att sätta press över hela isen när vi orkade ikobination med fysiskt spel. 

Så här har vi ju gjort med Apan senaste åren och då och då lyckats bra men det har inte räckt eftersom Apan svarat med att kämpa än mer.

Men nu har ni inte ett lag enbart av gubbar som är beredda att ge tänder för att ta oss. Era tidigare spelare, ja, och det var också de som försökte.

Men legoknektarna valde i stället den smalavägen att kliva undan för att slippa anstränga sig och ta emot blåmärken. Och har ett lag sådana spelare kommer de att smitta de andra; sådana varbölder måste man bli av med för att få till ett lagspel. Det är ju i backspegeln imponerande att ni had sådana tidigare med Lasse Bagdad-Bob J:s senaste köpfest inför säsongen har inte plockat fram sådama gubbar, snarare tvärtom. 

Nu har ni ju fimpat Lehtonen men jag undrar om ni inte också mäste sparka Schremp och Widing, spelare som är för fina för att smutsa ned sig och igår, när det kostade smärta, valde de tyngsta köpespelarna i 99 fall av 100 att inte tordas in centralt där Luleå var starka. Men målburen står inte vid höger eller vänster sarg och med sådana spelare förlorar man matcher. Widing är ju lustig när han står och snackar skit i båset men allvarligt talat tror jag inte det är därför han ploclar ut 200 000 i månaden eller vad han nu har.

Kabanossen är ju en stjärna men kanske han lägger av att kämpa nu som Kalopsen definitivt gjort. Kanske också Pesonen slappar ned när alla andra gör det. även om det skulle förvåna mig: Pesonen imponerar som ett fullfjädrat proffs.

Men jag undrar alltså om inte vändningen kommer nu? Luleå hängde med oväntat bra när vi förlorade med 3-2 för en dryg vecka och i matchen därefter i läget 1-2 pressade vi sönder Apan som inte kunde stå emot utan tog utvisning på utvisning till vi smällde in kvitteringen. Och så gårdagens match när vi tröttade ut Apan genom tufft spel första perioderna, till slut fixade till ett boxspel som Apan inte kunde tränga igenom inklusive Lassi tof allt möjligt varpå vi drog iväg till 3-1 för att sedan bara döda matchen i tredje mot en impotent Apa; låt vars med lite trixiga slutminuter.

Men just nu känns det som att vi är starkare än Apan i inbördes matcher och desutom har vi ju en dryg femma ännu starkare spela vi kommer att plocka in.

Nej, det här är nog nändningen. Januari 2015, då vi tog över Apan och nu kommer att snarare vinna än förlora matcher oss emellan.

Och släpper Apan strytaget om Luleå indikerar det nog att man kommer att tappa även mot flera lag. Fortfarande med ett enormt poängförsprång men till slutspeöet skulle det inte förvåna mig om bristerna blir alltför tyliga och dessutom får avgörande betydelse. 

Lite osäkert känns det att förespå Apans fall redan nu men risken - eller för oss andra: chansen - är nig överhängande...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: förstår att du sovit gott i natt! Och det är bara att gratulera ni var mycket bättre än oss men det var nog inte bara vi som hade "flyt" och räddades kvar till semin för du har väl inte glömt miraklet, smart av Osten att värva deras målis inför sista i Zalsburg ;)

kommer att hålla tummarna för er mot Frölunda


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Forsberg 1978: Stort tack för grattis! Hoppas ni nu får en vändning och lycka med Bulan och Petter och att det leder till att ni håller Trottoarkanten under strecket in i kaklet vid 55 omgångar! Kan ni bara få ihop ett tryggare försvar där gubbarna vet vad de ska göra kan ni bli farliga för vilket annat lag som helst, tror jag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Stort tack för grattis:-)

Känns riktigt bra att vara i final och att Apan, som i åratal förklarat Europaturnering vara en platsturnering som den bästigaste Apan var alldeles för överlägsen för, nu äntligen åkte ut, sedan aporna i princip varit borta mot både JYP och Pungen men flyträddat sig vidare.

Det är inget tvivel om att Luleå i de två matcherna sammantaget var det nästa laget heller, även om segern bara skrevs till 2-2 + 3-2. 

Däremot anmärkningsvärt att Apan vek ned sig så lätt. Jag är övertygad om att den tidigare Apan förra säsong och säsongen innan skulle ha vunnit och vunnit enkelt - speciellt eftersom vi hade hör och häpna Billins, Sigalet, Ekarv, Strömwall, Jonsson Ledin och Hovinen borta - och i synnerhet eftersom vi fick ägna stor del av matchen, framför allt under första perioden till att spela boxplay.

Och vår box under första var inte bra: liten ihopkrypt och feg och Apan fick lira hur mycket de ville i vår zon när vi boxade, och dessutom såg deras PP grymt starkt ut. Men vå har en Luleåpojke i mål, något som visat sig effektivare än som Apan bara köpa, köpa och åter köpa vakter. Och Lassi var en avgörande faktor att vi inte förlorade matchen under första perioden, då vi nästan halva tiden fick lira box. 

Sedan kämpande vi oss in i matchen och i tredje var det inte så mycket snack. Då hade vi kämpat ner Apan genom att vi ville mer och genom att vi sög musten av aporna med fysiskt spel.

Sedan Apan gick upp i Elitserien för några år sedan har de varit väldigt svåra för oss att möta. Det är inget konstigt. Så har det alltid varit när ett nytt lag tagit klivet upp - speciellt mot närmaste konkurrenterna har de så länge längtat efter att slå att slå gör de. Så har det alltid varit i Fjollträsk mellan Tälje, Gnaget och Djurgårn, så är jag säker att det var när Timrå gick upp mot MooDoo, så var det säkert när Burkölen gick upp mot Apan, och precis så har det varit där nere mot HV för Pungen och Läjkrarna.

Nere i Aoschtaan har vi inte fått så många pinnar och hemma har vi väl som bäst gått jämnt. I slutspelen har vi i semifinal och final förlorat - inte för att vårt lag var så mycket sämre, inte ens när vi torskade finalen med 0-4 - utan för att Apan velat vinst så mycket mer än vi, något man såg i varje närkamp, i varje sargduell, i varje spelares vilja att kasta sig och ta pucken med tänderna hellre än att den gick i mål.

Men den där Apviljan är helt borta nu. Och jag tror den förebådar fallet. Laget som vunnit allt senaste åren finns inte längre. Visst leder de SHL i stor stil. Men nu kom den första allvarliga förlusten på flera år: Luleå kastade ut Apan ur CHL. Och jag tror att något av alla lag med chans för det kommer att kasta ut Apan från slutspelet om Le Mat också. Blir det Köplustan, Pungen, Warulfven, HV? Eller kanske t o m Öret? Personligen tippar jag att det blir Läjkrarna. Men såg helst att det blir vi i Luleå som sänker Apan:-)

Och varför? Ja, förlorar man 10 toppspelare är det ju väntat. Men Lasse Bagdad-Bob J har ju öst ut pengar för att köpa sig en till seger i landet. Kämpat ned konkurrenterna med större handpenning, stulit spelare från MooDoo och från sådana köpelag som Köplustan och Pungen.

Men Bagdad har inte kunnat köpa sig vilja. Det enda han köpt efter är stats och att han läst i tidningarna att X X är bra, för andra klubbar vill ha honom. Och då har Bagdad köpt. Men det har blivit legoknektar, köpespelare vars enda motivation är de svarta pengarna under bordet, den dolda pensionsersättningen och lönekuvertet. Hur det sedan går för laget Apan, det skiter de i för de ska ändå vidare och lugga pengar av nästa klubb.

Värst var Lehtonen. Så ointresserat lat som den mannen var är svårt att finna. Det fanns förstås ett skäl till att han sparkats från >2 klubbar årligen i olika ländern men det insåg inte Bagdad.

Men det stannar inte där. Schremp? Widing? Efter varje match med Apan jag sett har jag undrat om dessa två är med i klubben, för på isen har de varit komplett osynliga.

Kalof var ju en lyckträff och jävulen hur imponerande effektiv ha var första månaderna. Men sedan har även han lagt av och man undrar varför. Kan han ha smittats av Lehtonska latmaskiasis? Min gissning är att Calof tagit reda på vilka löner de har i laget och med en nyss avslutad examen från ett prestige-universitet är det inte förvånande att han kunnat räkna ut att han lurats av Bagdad att spela för skitpengar medan andra latmaskar varit överbetalda. Kanske Calof inte heller var intresserad av att som Bud ta extra ersättning in natura på underåriga kioskflickor?

Cabanov, Sörensen och andra började ju bra men har sedan varit skadade borta och kommer nu åter i Aplaget men säkert känner de av den latmaskiasis som spritts som en löpeld bland aporna och undrar om inte de nu kommer att bara spela av säsongen för att smita därifrån.

Zackrisson har nog velat men det har blivit så lite ändå och naturligtvis har Bagdad där öst alldeles för mycket stålar, bara att tänka sig en miljon under bordet utdelad som mellan medlemmar i föreningen för konstiga handslag.

Pesonen är förstås en stjärna, ett inköp lika lyckat som när vi i Luleå fick Janne Niinimaa. Men hur länge ids han?

När jag ser Apan spela hockey ser jag halva laget vara imponerande starka och villiga, men bland dessa ingår inte alla nya inköpta överbetalda legoknektar. Utan det handlar om alla de andra, om vattenbärarna som blev kvar när de duktigare drog. Dessa till stor del bestående av gamla trotjänare kämpar och håller spelet uppe men det räcker inte. Inte när de på stjärnnivå ska kompletteras av en Widing och en Schremp som inte tagit mer än 5-10 skridskoskär på hela säsongen. Jag undrar om inte även dessa viktiga spelare, de ursrunliga aporna, nu också tappar modet och lägger av? Hit, men inte längre.

Luleås vinst över Apan i den här semifinalen var riktigt avslöjande och blottade Apans formidabla svagheter och nu tror jag att skeppet vänder, andra SHL-lag kommer att börja plocka APan och även om de håller serieledningen i mål kommer de att pulvriseras i slutspelet när vilja kan flytta på berg, vilja, som inte längre finns hos Apan.

Att Apan själv börjar inse detta och att Fagervall är Apwallsons och ApCryBerts överman är tydligt och det är stinkande illustrativt att i den här semin har ApCryBert och köpespelare som Apwiding, Apsevc, Apsvensson skämt ut sig rejält och begått sportsligt självmord. T o m en sådan klippa som Forsell slängde en puckut i ett helt avgörande skede, säkertligen vid illa mod av att se alla dessa latmaskar sabotera arvet för Apan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Grattis till en välförtjänt finalplats!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Stort GRATTIS Sven o Lule!! Bra kamp - apan såg helt förvirrad ut på slutet, Widing drar en puck på en oskyldig pensionär, som ägnar sig mer åt kvinnosällskapet än åt den avgjorda matchen. Din tippning nedan var ju rent jantsk: ”Jag tippar fel då jag tror jag kommer att få rätt”.

Hur ska cryBert o kruuuuuvpojkarna ta detta, månntro?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Håller med dig:-) De kreativa sekretariat Köplustan har i såväl Scandal-I-Analium som i Köplustaborg är inte lätta att tampas med. Tack för gratulationen, Svanru!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter: Tack, det känns skönt att ha hållit upp vår nivå i Champions/European Trophy under alla år och speciellt härligt att spöa just Apan i semi, för att få tyst på detta landets just nu stöddigaste lag. CryBert och andra Apor skämde ut sig rejält i Luleå ikväll och den s k värdegrunnnnnden ser ut att kunna kollapsa inför öppen ridå. 

Jag såg Zackrissons cross också och Apan spelar gärna fult när det går dem emot. Faktum är ju att de förlorar den här semifinalen redan förra tisdagen i Apschtaan när de i ledning 2-1 i slutminuten skämmer ut sig genom att Vakten Apsvensson lägger tjyvben på Granström följt av att dåren Apsevc rusar in på isen för att slåss - och därmed kvitterade vi matchen:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Otroligt härligt att de vidrigaste av de vidriga - CryBert och Widing - fick bita i gräset.

När man tänker tillbaka på SM-finalen mot Apan var min bedömning att vi torskade i första hand eftersom Aporna ville mer än vi.

Men nu är det inte så längre. Det känns som att vi hittat nycklarna för att låsa upp Apan som är märkvärdigt slö. Jag undrar om det inte är Schremp och Widing framför allt som drar ned alla de andra? Så lata och slöa som de där är - även om Lehtonen var värst, men han kanske sådde slöfröet hos Apan? - drar de med sig alla andra och spelare som Kalof, Sörensen, Zackrisson märks ju knappt heller; detsamma för Kabanov idag men det berodde nog mest på att han varit skadad.

Det är nästan bara det gamla APgardet som bjuder till men nu är det ju tveksamt om de räcker när de i stället för lirare som Möller och Lindström ska ha Schremp och Widing. Kan verkligen Pesonen kompensera för de där latskallarna?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Ja, vilken överjävlig vinst! Och otroligt skönt att spöa just Apan i semifinalen inför 5,5 tusen åskådare hemma! Hoppas det blir lapp på luckan vid finalen 3 februari även om Lustan förstås drar mindre folk än Apan, men nu är det ju final det handlar om så hoppas på folkfest i Luleå!

Vilken insats av grabbarna! Alla spelare vi saknade idag men vilken fantastisk kämpainsats av de vi hade på isen.

Jag menar att det var helt orimligt att vi åkte på alla dessa utvisningar för Abbotts justa tackling samt för tripping gång på gång när det är Apor som kliver på våra klubbor och kastar sig - samtidigt som Apan slipper utvisningar för tydliga trippingar gång på gång. Men avslutningsvis slog ju Aporna puck-ut gång på gång och då kunde inte ens dessa domare blunda för felen och där förlorade Apan chansen på egna misstag. 

Men så extremt ensidigt som de dömde måste man fråga sig om inte Lasse Bagdad-Bob J hittat nya kreativa hål att stoppa handpenningar i?

Mycket anmärkningsvärt.

Och dessutom skämde aporna ut sig big-time med en vrålande CryBert och med en osportslig Widing som kastade vatten, pissnissen.

Efter första perioden växte Luleå i boxplay och kämpade ner Aporna även med en man mindre.

Du, DansbandsWolf: Skål tammefan! :-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

För fan! Jag hade fel och aldrig har jag varit så glad över det:-)

Finalen kommer att spelas i Delfinen eftersom Luleå har bättre målskillnad än Lustan under Championsspelet!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:För helvete Sven släpp jobbet, VI VANN! Vi slog apan och Luledödaren Forsell skämde ut sig med en Savalahtisatelit haha. Skål kompis!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Nu kommer tredje. KÄMPA LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: En hälsning till Bert, till kommer en ny dag imorgon också.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Grattis, ni är kanske inte är bäst i Sverige i år, men ni har chans till att bli bäst i Europa iaf. 

Snygg crosschecking i ryggen av Zackrisson där i slutet, när spelaren står två meter från sargen, förstår att Granström reagerar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ett stort grattis till finalplatsen och lycka till mot Frökenlunda.

PS tur att matchen spelas i Lule annars hade ni haft problem framförallt med fölket som jobbar i sekretaritatet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: de är bara att gratulera!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: lule gör det grymt bra,ni tar nog den här match

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Gudars skymning! SEX utvisningar i rad på Luleå och nu under andra perioden hade vi en helt annan box som innebar att Apan inte fick alla de extrema målskott de fick avlossa hela första perioden.

Och så helt oväntat när VI får ett PP dödar Apan av det hur enkelt som helst och vi kommer inte ens in i zon men så kommer vi till slut in och landslagsjanne pricksjuter omedelbart med det patenterade dragskottet och vi har 3-1 i ledning med en period kvar - trots att man av spelet att döma tycker att 0-4 hade varit ett resultat som betydligt bättre motsvarat det vi sett.

Man ska dock erkänna att det är en väldig kämpainsats av Luleås spelare samtidigt som man kan tycka att Apan inte är beredda att ge tänder som de varit senaste två säsongerna med annat lag.

Gudars skymning, vad är detta? Luleå leder med 3-1 och bara en period kvar.

Nu börjar man faktiskt att få en strimma av hopp att vi har en chans att klara detta. Men med Murphy's andra lag i åmionne inser man att detta bara är förspelet till den vidrigaste av förluster nämligen att Apan nu vrider upp tempot några snäpp, tar över helt mot ett helt slutkört Luleå som släpper in 3-2 och 3-3 snabbt och därefter blir det spel mot ett mål till Apan vunnit.

Allt talar ju för att det blir just så. Kan man tro att Luleå kan växa och stå emot bättre i sista?

Och fortfarande får man komma ihåg det teoretiska läget nu:

Skulle Luleå vinna med två mål eller mer kommer finalen att spelas i Delfinen.

Skulle Luleå vinna med ett mål, men med 6-5 eller fler mål liras finalen också i Delfinen.

Vinner Luleå med 3-2, 4-3 eller 5-4* går finalen i Frölundaborg.

Slutar detta oavgjort och vi vinner i sudd eller på straffar går finalen i Frölundaborg.

*och i just detta fall får alltså Köplustan hemmamatch eftersom Rauman Lukko vann sjunde matchen mot Blues med 3-1 i sjunde matchen förra säsongen...

Men 12 minuter utvisningar på Luleå mot 2 minuter på Apan - det känns verkligen som att vi omöjligt kan vinna en sådan match. Nu leder vi visserligen med 3-1 men efter så mycket box - dessutom lirar vi med en femma spelare borta - blir väl följden att vi inte orkar.

Några av utvisningarna på oss tycker jag varit att Luleåspelare haft klubban stilla i isen medan Apor kliver på där och sedan "faller". Likaledes en helt juste tackling av Abbott mot sarg och strax efteråt trippar en Apa hur tydligt som helst omkull en Luleåspelare - OCH ABBOTT BLIR UTVISAD!

Dessutom har alltså Widing stått i bäset och tryckt vatten i ansiktet på Emil på is och CryBert vrålar förolämpningar mot Fagervall. J-a värdegrunnnnnd....


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Fan Sven vakna, vart tog du vägen? Vi leder ju med de där två målen och vill ha din syn på saken :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dessutom: över 5 000 åskådare på plats i såväl Uleå som Luleå och med sådan anslutning känns dessa två hemmalag värdiga att få lira final.

Nu kör vi igen: kom igen Luleå - och INGA utvisningar!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kärpät exploderade i tredje perioden, gick upp till 3-1 och nu blir det alltså förlängning med sudden death samt eventuellt straffar.

Det betyder alltså att skulle Luleå vinna vår match efter tre perioder kommer finalen att spelas i Luleå - om vi inte vinner med bara ett mål. Fast skulle vi vinna med bara ett mål skulle vinst med 6-5 eller fler mål innebära att finalen spelas i Luleå. 

Vinst för Luleå med 2-1, 3-2, 4-3 eller 5-4 betyder att finalen går i Frölundaborg.

Fast allt det där är ju bara teoretiska diskussioner. Om vi får en fortsatt matchbild som den vi sett i första perioden blir det en kross och Apan kan vinna med tvåsiffrigt. 

KOM IGEN NU, LULEÅ! Skärpning utav helvitte nu, vänd på detta spel (känns ju obegripligt att vi faktiskt leder matchen och nu måste vi ändra på matchbilden för att förtjäna detta!)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja, harrrrrejavvvlar!

2-1 till Luleå efter första perioden men av det vi sett hade nog 0-3 bättre motsvarat spelet. Luleås mål inklusive av Fabbe lite mer slumpens skördar eftersom vi inte fått lira i deras zon speciellt mycket och ju längre perioden gick desto mer var det på det viset.

En enorm skillnad jämfört med första semifinalen då vi pressade deras backar så hårt att vi hade majoriteten av spelet i deras zon. Men idag har det inte fungerat lika bra.

Och talar vi obra kan vi inte glömma att vi fått hela fyra utvisningar mot Apans noll och delvis känns det som att Aporna gärna filmar när de får chansen. Jag var ju lycklig att slippa svenska domare men åtta minuters box av 20 minuter i första perioden är ju alldeles för bedrövligt.

Än värre blir det eftersom vårt boxplay är helt under isen. Ofta krympande lite box där Apan får köra hur mycket som helst och nära massor av mål mot oss. Bara Lassi och lite flyt har inneburit att vi inte släppt in mer än ett mål i boxspel.

Naturligtvis beror detta delvis pga att vi har hälften av våra ordinarie backar på läktaren vilket gör att övriga spelare inte är trygga vilket påverkar spelet och förstås är backspelet otillräckligt.

Nej fy fan. Nu vill jag inte se mer PP för Apan för då kommer de att smälla in mål efter mål.

Vårt lite försiktiga press i Apzonen ger deras backar chanser och då får vi deras snabba uppspel och deras linjer kommer in i vår zon gång på gång samt sätter press på vår försvagade backsida.

Ojojk. Nu måste vi ändra på det här till andra perioden. Annars pekar det mot en stor förlust. Dessutom får det vara slut på att ta utvisningar nu!

Basta!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Massor av folk på läktaren i Delfinen. SÅSKARESEUT!

Kärpät-Lustan böörjade redan 17.30, står 1-1 efter två perioder.

NU KÖR VI I DELFINEN!

OM IGEN NU LULEÅ!


« · 1655356 · »