Luleå HF

SHL · 118278 inlägg · 891 ämnen

« · 2269648 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Gröningen verkar vilja flöjta på saker som inte är ngt, Kamp om puck då är det Holding the stick....

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Så hur var perioden??
Hamnade i lite middag med en Höga Kusten som måltidsdryck kändes lite lyxigt där :)

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
1-0 till Luleå efter första perioden och det är helt rättvist även om det kunde stått 0-0 också.

Båda lagen är noggranna i försvarsspelet och det blir inte så många chanser men Luleå har haft fler sådana än Öret.

Nu dags att ta fram vörtbröd, cheddar, skinka, senap och ... det får bli en Norrlands Djup till!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Nej, tyvärr inget mål där, men betydligt bättre PP av Luleå än skitnödiga öret. Det är verkligen härligt att se Limpan i PP, rent magisk med klubban.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
{6908}: Ett öre knuter ihop och fäller Kim bakifrån och Holm tar ut öret.

PP för Luleå, vid ställningen 1-0 och drygt 3,5 minut före paus.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja och ett härligt mål dessutom av ett Luleå som tycks vara på spelhumör.

Det här är ju tredje gången Öret med Enroth som spadar kommer till Delfinen under 2021 och innan 1-0 hade Enroth räddat samtliga drygt 79 skott. Men det ändrade Tyrre-Själin på!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: 1-0 och man blev glad :-)

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och där sitter 1-0!

Tyrre strax bakom mål fast trängd och passar fint ut till Själin som klipper till direkt och julmats-Enroth hinner inte reagera.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Men Öret levererar ett PP som bara kan karakteriseras som skitnödigt.

0-0, nio minuter spelade.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Bodenbjörk behöver bara 6,5 minuter för att hitta ett PP för Öret eftersom ett öre haft för klistriga strumpor.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Shit! Snabb spelvändning och Luleå kommer 3 mot 1,5 men Shinnimins skott går i stolpen.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja du zebrorna är inte de bästa i SHL snällt sagt!
Jäkla så tyst det är i DELFINEN man hör vad dem säger inget så man blåser Öret av plan från H, Jäkla restriktioner dessa bara hoppas dem försvinner lika fort som FHM fick för sig sätta dem!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Senaste vi möttes i Delfinen spelade ju Luleå fullständigt ut Öret under matchen. Varop Öret vann med 0-2.....

Eller rättare: Enroth vann med 0-2. Då noterades att vi behövde ha in en gubbe framför öretvakten för att hindra honom att se skotten och hoppas att Tyrre och de andra lyckas med den i eftermiddag.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Ajajaj. Nu ser vi Delfinen och det är tragiskt att se hur fullt det är. Ser ut som att Luleå noggrant följt Folkans föreskrifter och det innebär alltså bara runt 2000 åskådare på match.

Vi hade förstås båda denna match och matchen i övermorgon utsålda sedan länge och de tidigare spelade under säsongen har vanligen haft lapp på luckan.

Men det är bara att laga efter läge och vi kan ju konstatera att vi får fler Luleåsupportrar med oss på den virtuella H-läktaren. Man får vara glad för det lilla...

NU KÖR VI!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
{6908}: Ja, och vi tycks redan ha fått in något. Deltan, Omicron, Influensa, RSV, Calici eller? Mycket att välja på för närvarande.

För jämfört med den där laguppställningen har nu Swehockey släppt uppställningarna. Och då saknas i Luleås lag såväl 7a Björk som 13e Nilsson. Och dessutom Musik!

Det innebär att fjärdelinan består bara av Einar Wolf och Carl Mattsson, ohoj, de får slita.

Men tufft att decimeras så kraftigt så sent in på match, om det nu stämmer; Swehockey börjar ju bli lika undermåligt på nätet som för övrigt.

Vi får tydligen bodenbjörken tillsammans med hittepåholm också.

Jahaja. Det här vet ,man inte hur det kan sluta.

TILLÄGG: Swehockey har tydligen upptäckt sitt misstag och nu har vi med Musik samt extraspelarna. Men zebrorna är detsamma och har inte bytts ut mot hockeydomare.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Så länge inte vi fått in detta dära viruset i laget...
Känns jobbigt ha Honka borta!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Luleås uppställning för matchen mot Öret!

• Lassi tar spaden förstås. Walle tar ju småkronornas spade.

• På backsidan är det manfall. Honka, Sondell, #44 och förstås Styrman saknas och Bulan passar på att skifta om lite i paren. Lepistö får Själin, medan Engsund kör med Kim. Och så är Erik tillbaka. får centerB-Berglund som backpartner. Medan Björk är sjua.

• Och så skiftar Bulan även bland linorna och nu kör han i princip de linor han hade för c:a en månad sedan. Dvs Omark tillbaka med Fröberg och Shinnimin. Tyrre med Rasken och kOMAReK. Connolly nu åter med Brännis och Andreasson. Och så är Musik inne igen, med Einar Wolf och Mattsson. Medan Nilsson går 13e.

Jaha. Lite nödlösningar på backsidan, tråkiga julklappar till Emil Larsson och Robin Kovacs tyvärr.
Uppladdat:

500x0-fhiep29wqaicd4y.jpg


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Nu har Luleå meddelat hur de hanterar restriktionerna:

• Bara de med säsongskort kommer kunna gå på matchen. Alla med lösbiljetter kommer erbjudas återköp.
• Angående restriktionerna: - Sitt endast på uppmärkta platser. På sittplats är varannan rad blockad och dom stolar som är avstånd mellan sällskap är markerade med avstängningsband. - Ståplats är omgjord till sittplats, där det är ok att sitta på var 3:e rad på markerade platser.
• För dig med säsongskort: Det är fri placering på den sektion som du har din plats på. Skulle den sektionen vara full hänvisas du till huvudentrén för hänvisning till övriga sektioner där det sålts färre säsongskort (framför allt kortsidan).

Ja, OK, I princip varannan rad alltså. Plus Apåskådare i form av tomma stolar mellan sällskap. Uppfattar att sälkkspa får en ny hockeydefinition; 8 personer som sitter i rad. Men hur tusan ska man annars gör. Plus att stå får sitta, då bara på vart tredje steg; och på cement.

40-45% alltså. Med förmodad publiksiffra på ... drygt 2000?

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
De här matcherna annandag jul brukar ju ha speciell stämning som fullsatta hemvändarmatcher när utflyttade som vänt hem för att fira jul med släkten fyller arenorna. Så blir det inte ni år förstås, eftersom även restriktioner återvänt.

Föregående restriktioner baserades på antal vilket var förvirrat då t ex Scandal-i-analium och Oskars arena tilläts lika många. Nu blir det ju andelar vilket blir mer korrekt. Men hur många kan lagen ta in? Jag räknade ju lite med 25-30% enligt föreskrifterna men i media tycks man tala om 50%. Ja, detgersig.

Kommer det att fortsätta så här, hela säsongen nu?

Ja. Och nej.

Vi har nu i tempererade länder vinter med följd att den luftburna coronasmittan kommer att accentueras inomhus med låg relativ luftfuktighet. Så visst kommer frekvensen infektioner att fortsätta öka. Och öka rejält. Men hur mycket och hur fortsätter det? Svårt att veta exakt i skrivande stund, det vet ingen.

Det är mycket möjligt att restriktionerna kan komma att modifieras och det kan ske relativt snabbt. I första hand kan det bli mer begränsat men på sikt kan det faktiskt också gå åt andra hållet. Vi har ett antal osäkerheter att laborerar med och får helt enkelt se hur det utvecklas.

Vore det bara den besvärliga deltavarianten skulle man kunna gissa ganska säkert och då förmoda att det skulle bli en rejäl våg samt att det som skulle begränsa det hela i Sverige liksom i andra länder vore hur stor andel i landet som hunnit få två vaccindoser respektive tre vaccindoser inklusive hur hög andel som tidigare haft covid i landet. Sverige har ju haft jämförelsevis mycket covid tidigare och det gäller nog minst 30% av befolkningen. Däremot har vi skött vaccinationerna sämre än många andra länder och det gäller lite andel som fått två vaccinationer men än mer hur många som fått tre doser, där vi var skrämmande sega att komma igång.

Men nu har vi också omicron att räkna med. Den varianten har ju visat sig extra högsmittsam och i många länder redan hunnit tränga undan deltan rejält på bara 2-4 veckor. Och, med ledning av tidigare variantändringar, förväntades tränga undan och ersätta tidigare dominerande snabbt. Omicron har mycket riktigt gått åt det hållet, men lite överraskande har den spridningen i flera länder vänt efter inledande oerhört snabba ökningar. I Sydafrika kan det ha gått lättare eftersom de nu har högsommar, men även uppe i Europa har man sett liknande - dock gäller det väsentligen efter omfattande lockdowns.

Så hur blir det här? Jag räknar lugnt med att vi redan har många tusen omicronfall i landet även om Sveriges begränsade sekvensering inte visar det. Och det är bara att räkna med att det kommer att öka. Men. Nu har ju restriktioner initieras och dessutom har vi långhelgen som begränsar kontakterna i samhället och det innebär ju en begränsning.

Så tränger omicron bort deltan i Sverige? Troligen, men vi får se. Och det kommer att kunna påverka villkoren för hockeyn. Restriktionerna baseras ju på hur stor spridning vi har men än mer på effekten av detta i form av sjukdomsbörda och behov av sjukhusinläggningar. Regelverket kommer i första hand att styras av hur belastningen på sjukvården blir.

Diskussionen ovan om "skydd" gäller förstås skydd mot infektioner hos ovaccinerade, genombrottsinfektioner hos vaccinerade och reinfektioner hos tidigare infekterade och därmed fortsatt smittspridning. Men vi har ju dessutom skyddet mot svår sjukdom och död hon de som blir infekterade, och detta skydd lär vara lite mer intakt hos de som har någon form av tidigare immunsvar än skyddet mot (mildare) infektion. Eftersom det då handlar om det cellulära immunsvaret som riktas mot mer konserverade determinanter på viruset, jämfört med de neutraliserade antikropparna som riktas mot epitoper på ytan av virus spikeprotein, vilka är mer tillgängliga för förändringar genom mutationer till nya varianter.

Vore det bara deltan skulle vi veta. Hyggligt skydd mot infektion efter tidigare covid och efter tidigare vaccin med två doser även om detta redan efter 3-4 månader avtar och sedan kräver en tredje dos; en tredje som givits 6 månader efter andra, men som olika länder nu går i med redan 5-4-3 månader efter dos två.

Men omicron är räligare. För närvarande räknar man med att skydd efter tidigare infektion eller om man fått två doser och det gått någon tid är mycket begränsat. Just nu är det bara de som nyligen fått tre doser som tycks ha något skydd att räkna med. Men hur långvarigt blir det? Ingen veta. Det BORDE bli mer långvarigt än efter två doser, men det får vi se om det stämmer. Och kommer någon ny variant så... Vissa länder överväger redan att gå in med en snabb fjärde dos, men vem vet?

I vilket fall tycks omicron helt klart vara attenuerat. När virus muterat och erhållet förbättrad förmåga till smittspridning har det skett på bekostnad av patogenicitet. Virus är mindre virulent och färre blir svårt sjuka av omicron än av delta och tidigare varianter. Det här är inte helt överraskande utan tvärtom väntat att det skulle ske förr eller senare; så har vanligen pandemier ebbat ut efter ett antal vågor.

Vi får se hur det utvecklas och spännande att följa utvecklingen i olika länder med olika förutsättningar. SKULLE deltan ta över och SKULLE benägenhet för virus att orsaka svår sjukdom, inklusive det skydd mot svår sjukdom som föreligger efter tidigare vaccinationer och infektioner...kanske det är lika bra att låta omicron brinna färdigt ungefär som brukar ske med säsongsinfluensa? I så fall kanske insatser i form av restriktioner visar sig kontraproduktiva?

En ytterligare kunskap. Hur meningsfullt är det mer restriktioner baserade på coronapass om dessa avser två vaccindoser - och omicron tagit över och två vaccindoser fortsatt visas ha mycket begränsat skydd mot omicronsmitta? När regeringen och Folkan innan jul gick ut med utvidgade begränsningar var planen att köra fram krav på coronapass även för mindre samlingar inklusive affärer med mera. Men den snabbt framväxande kunskapen om hur dåligt skydd mot omicronsmitta två doser vissa ha innebar att man avstod. Vi får se hur och vilken kunskap som växer fram.

Så kallad flockimmunitet mot covid räknade ju "epidemiologer" fram skulle inträffa när 2/3 av befolkningen haft infektion eller vaccinerats. Men det på basen av enkla teoretiska tyckanden och covid har visats mycket mer komplext att bedöma. Visst spelar virus smittsamhet roll, men mycket annat också: säsong, folktäthet, lockdowns, diagnostik-smittspårning-karens, restriktioner och användning av skydd. I västeuropa lär "folkimmunitet" enligt tidigare definitioner gälla för mer >80-90% i länderna men det räcker förstås inte alls, speciellt eftersom den magnifika spridningen inneburit att nya varianter uppkommit i en frekvens som inte väntades av jämförelsevis ej så mutagena coronavirus som andra varianter.

Vi har ju diskuterat så kallade OVEderhäftiga antivaxxare och fortfarande bortåt 1,5 miljon av den vuxna befolkningen som inte vaccinerat sig alls. Kanske blir det så att den högsmittsamma omicron riktar in sig på just dessa i första hand och att de därmed ger sitt bidrag till nationens skydd? På bekostnad förstås av att en del av dem blir svårt sjuka och att en del av dem drabbas av långvariga postcovid symtom.

Vi får se. Och hur allt detta kommer att påverka vår hockey?

Ja, vi kan ju i alla fall konstatera att vi vet säkert att vi inte vet säkert. Degersig.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Idag fortsätter festen med sex matcher i SHL. Bara Frölunda och Läjkers vilar.

Klockan 15.15 är det nedsläpp för:
• Luleå HF - Örebro HK
• Skellefteå AIK - IK Oskarshamn
• Brynäs IF - IF Malmö Redhawks
• Linköping HC - Färjestad BK

Och det följs klockan 18.00 av:
• Rögle BK - Djurgårdens IF
• Timrå IK - Leksands IF

Vi tar emot Öret, vårt forna bogeyteam. Numera brukar Luleå dominera spelet mot Öret, även om det inte alltid ger 3p eller ens 2p. Men vår hockey tycks passa Örets och det tackar vi för. Öret är ändå ett av de lag som gått bäst under senare tid, men det är också Lule, så vi får se.

För alla lag gäller ändå att man vet inte var man står efter julfirande. Det är nya puckar nu.

Lite ovisst också 13 mil söder ut där Apan väl bör kunna slå Oskars, men detta Oskars kan man aldrig räkna bort; kan bli bortavinst där.

Annars är det hy mest dramatiskt nere bland strecken där de fem bottenlagen är i farten.

Djurgårn kör borta mot Röglet och det blir ju svårt. Men gårdarna känns ju ändå rätt klara för kvalspel i vilket fall. Dock har de en halv SHL-säsong på sig att få igång en hockey igen och det lär nog fortsätta ta tid.

Sedan har vi Timret som kom igång sent i höstas och steg för steg närmast sig strecklagen över. Kan de fortsätta den resan? Några motgångar på slutet och intressant att se hur de kommer ut nu, när de tar emot Trottoaren som också haft lite problem på senare tid med många spelare borta, då i alla fall.

Så har vi Malmö som torskade hela tiden men på senare tid tycks ha skärpt sig och jobbat uppåt. Nu ska de till den gävliga arenan för att möta ett annat lite pressat strecklag Pölsan.

Och vidare är även Pungen i farten, hemma mot Warulfven, som öppnade säsongen knackigt men nu skärpt till försvaret en del och kan börja släppa loss sin anfallshockey, samt jobba på att fixa till fungerande special teams.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och god annandag med hockeymatcher till Blister, eliassjo, eltifoso, Charliejfz, BusarnasBuse och alla andra med den goda smaken att älska hockey. Nu kör vi igång igen!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
God jul allihopa!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
eltifoso: Varm julhälsning tillbaka med en belgisk klosteröl! De av mina egenskaper du beskriver saknas förstås fullständigt när jag kommenterar zebror:-) Och lite annat. Men vill returnera att du och i Warulfvar har en speciell erfarenhet och känsla för hockey och förmedlar alltid kloka och genomtänkta tankar!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
go jul alla sveriges hockeysupportrar!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: God Jul Sven, det har verkligen varit annorlunda år de två senaste som snurrat i kosmos

I förändringarnas tider med den oro som uppstår är trygga fasta punkter extra viktiga, och just en sådan är DU

Alltid lika rättvis, alltid välformulerad och ödmjuk i dina texter. Du finns alltid på din post och sviker oss inte oavsett pandemi, och för det skickar jag en julhälsning och en iskall cyberjulöl🎁

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: God jul Sven! Vi hoppas på en bra hockey vår.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
2019 - vars tog du vägen?

Nu fick vi 2020 och även 2021 med alla ändrade förutsättningar med anledning av pandemin. Efter ett inställt slutspel och en säsong och nu en till där hockeyfesterna i arenorna bara kunnat hållas ibland och vi i stället fått samlas på de virtuella läktarna. Och OS utan NHL-spelare och... ingen vet säkert just nu hur fortsättningen blir, åtminstone inte för denna säsong. När möjligen gynnsamma omicron kommer till hjälp men blir vi verkligen av med elaka delta? Vi får se.

Men med viss förhoppning att det efter kommande våg ska lätta äntligen och att julen 2022 samt hockeysäsongen 2022-2023 ska komma åter till det normala. Blir väl det man får se fram emot när det nu vaknas uppesittarkväll och det är hög högtid att önska en fin hockeyjul och ett fint kommande hockeynyår till hockeyvänner!

God Jul - TAMMEFAN!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Nu meddelas att NHL inte deltar i OS.

Dags för Tompa att kräva att SHL visar samhällsansvar och också drar sig ur?

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Luleå Hockeys hemsida:

"Utifrån de nya restriktioner som presenterades igår kommer här lite mer information till alla som sett fram emot att se våra hockeymatcher i Coop Norrbotten Arena den närmsta tiden.

Efter att vi återigen fått ta in publik på våra hemmamatcher har vi haft en fantastisk stämning de senaste 10 matcherna - där vi snittat över 5900 besökare och haft ett stort intresse för att gå på våra matcher.

Med bakgrund i detta hade vi sett fram emot några härliga hemmamatcher under mellandagarna och vi har planerat för kidzday och dubbla möten med fullsatt mot Skellefteå i januari.

Något som i och med gårdagens besked med nya restriktioner inte kommer att kunna vara möjligt längre.

Från och med nu kommer det endast vara dom med säsongskort som ges möjlighet att besöka våra hemmamatcher, till dess att restriktionerna lättar och vi återigen kan vara tillsammans i Coop Norrbotten Arena igen."

Trist. Intresset har ju varit fantastiskt och de flesta matcherna i Delfinen slutsålda. "

KOMMENTAR
Hmm. I Början av september hade Luleå redan sålt 2,500 säsongskort och senare satte man paus öga restriktionerna, men sedan fortsatte det ju. Så hur många är sålda? Säkert halva Delfinen. Och tveksamt om man kan ha 50% besatt med nya restriktionerna. "Ges möjlighet" är väl nyckelordet. Alla kommer inte att kunna gå men någon sorts planerad bokning får väl arrangeras. Tufft jobb för klubbarna och inte ,mycket tid på sig.

TILLÄGG
Det spekuleras nu om att det kan tillåts halvbesatt på läktarna, sedan ståplats och bortasupportrar stoppats. Halvbesatt? D v s varannan stol tom. Hmm, har svårt att se hur det ska gå ihop med föreskrifterna från Folkan. Vi får se.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
{9682}: Nej, det har du rätt i. Men det är ju ett övergående problem, förhoppningsvis ordnat till nästa säsong. Om inte Djurgårn lyckas göra en Tompa och lura med sig SHL och förbundet på en myglare under parollen samhällsansvar.

Men särskilt för dig, TOvemten, en julklapp i förväg där något av de lag som planeras ersätta gårdarna eller alternativ läggs till. Stiligt?
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2021-12-22-kl-154942.png


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ser inte MoDo nånstans i de där färgerna. Då kan det inte vara äkta.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
{6908}: Ja, speciellt för Luleå som haft mer eller mindre lapp på luckan varje match i Delfinen. Svårt för klubben besluta hur att agera nu. Sätter för de klubbar som har halva arenan fylld av tomma stolar redan.

Bra tips, Broder! Redan namnet indikerar en riktigt fin dryck!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Timret kom, som sagt, igen, men Malmoe blev för starka till slut och vann med 6-3. Tror att Malmoe kommer att gå bättre nu under våren. Timret får rikta in sig på att ta antingen Pölsan eller Pungen.

Och - uppdaterad tabell!
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2021-12-21-kl-232742.png


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det är omöjligt hinna med att göra dessa ändringar på så kort tid, Men problemet är mer att då alla anti vaxxare väljer att skita i vaccinet så får vi andra ta konsekvenserna dem gör tyvärr!

Så tar jag ett öl tips för jul afton en belgisk pärla: Abbaye D'aulne
Christmas Triple Ale

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Tycker lite förvirrande med nya regelverket som från jul ska användas för SHL-hockey.

Kollade upp Folkans nya föreskrifter och såvitt jag förstår kommer följande att gälla:

Smittskyddsåtgärder med fler än 500 deltagare inomhus
3 a § Om deltagarantalet är över 500 inomhus ska anordnaren använda vaccinationsbevis samt se till att deltagarna har en anvisad sittplats och att
1. sällskapskakunnahållaettavståndomminst1meterisidledsamtframåtoch bakåt från andra sällskap, och
2. antaletdeltagareiettochsammasällskapuppgårtillhögst8personer.
Om ett sällskap uppgår till fler än 8 deltagare ska den som anordnar sammankomsten eller tillställningen dela upp sällskapet med högst 8 deltagare i varje. (HSLF-FS 2021:105)

Småknepigt att organisera sådant med kort varsel. Passen har vi ju redan, men nu försvinner ståplats.

Vidare med begränsningar borde det krävas tomt i rad framför och bakom samt två platser åt sidorna.

Se figurer medan. Om SAMTLIGA åskådare tillhör sällskap på 8 personer borde det innebära att typ 25% kan beläggas men finns inga sällskap utan bara enskilda blir det väl 10-15%.

Svårt att organisera med kort varsel en bokning baserad på sällskap.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2021-12-21-kl-203602.png


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och nu ... 2-2! Timret har studsat tillbaka1

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Ajaj, vilket mål fram till 2-1 för Timrå i början av andra. En Timråback lyfter en lobb över hela isen, men pucken snedstudsar framför malmoevakten marmenlind och går i mål! Var i princip en kopia av Myllys båda mål, men de satte han på tom kasse.

Synnerligen snopet!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
2-0 till Malmö efter första perioden. Ryyyysarmatch nere bland strecken.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och så kommer nya krav och råd avseende pandemin som kan förväntas påverka hockeyn efter jul.

Ganska förvirrat presenterat av regeringen och Folkan idag, och det beror i första hand på att kunskapsläget angående den nya varianten Omicron är så ofullständigt, och att den varianten förväntas helt ta över spridningen närmaste veckorna-månaden.

Bland annat tyder det mesta på att de som fått två vaccinationer knappast har något större skydd mot att bli infekterade/smittsamma och just nu ser det bara ut som att de som fått tre doser vaccin får ett någorlunda skydd mot sådant. Vilket - förstås - innebär att användningen av covidpass blir tveksam. Men fortsätter tills vidare i väntan på mer kunskap.

Av de lite röriga förslagen, som ännu inte tolkats, får jag uppfattningen att hockeypubliken kan vänta sig följande:
• Vaccinationsbevis
• enbart sittande publik
• "För mässor, handelsplatser och platser för kultur och fritidsverksamheter ställs krav på 10 kvadratmeter per person. " Kommer det att gälla läktarna? Tror det inte, men oklart.

Detta gäller bara avseende smittsamhet. När det gäller skydd mot svår sjukdom hos de som smittats pekar det på att dels ger vaccination/tidigare covidinfektion hyggligt skydd och vidare att Omicronvarianten är något attenuerad, dvs mindre benägen att ge svår sjukdom. Men som sagt, kunskapsläget är oklart och ändras dagligen.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
En hängmatch i SHL ikväll: Malmoe-Timret.

Så svältfödd man blivit på hockey under vodkan kanske man ser den. Det är ju en inte helt ointressant match. Timret på plats 13 ligger hela 5p efter Malmoe på plats 12, men då har Malmoe spelat en match extra.

Kan Timret fortsätta sin fina höstform och vinna har de verkligen knappat in på Malmoe som då starkt riskerar att dras in i kampen om vilka som får kvala mot Djurgårn.

Själv tycker jag ju inte att Malmoe är så usla och överraskad att de ligger så illa till. Nu har de ändå haft några veckor på sig att snacka ihop detta och komma ut pånyttfödda. Kan de lyckas?

Vi i Luleå har ju av tradition ansett att den väsentliga effekten av dessa j-a vodkpuppehåll är att
• har man gått bra, tappar man allt
• har det gått uselt, kommer man ut bättre efter vodkan
Det har vi lärt oss, genom att bekräfta den tidigare av dessa två möjligheter, gång på gång.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Full lekstuga och ingen bryr sig i hockey förstås. För några år sedan körde de en av de där vodkakupperna i Moskva och Tre Kronor hade oavgjort efter full tid och det skulle bli förlängning. Då tyckte domaren att det fick räcka och förklarade att det var oavgjort och slut. När alla protesterade singlade han slant om resultatet och därefter gav han vaktmästarna order om att släcka ljuset i hallen vilket skedde, och alla fick lämna.

Att denna domare - liksom andra i koskenkorvakupperna - uppfattats ha styrkt sig under västen under matchens gång överraskar inte.

Visst, i Sverige accepteras ju liknande när höjdhoppare Sjöberg dömer Luleå i slutspel mot Frölunda. Men i internationella sammanhang? Där varje "landslag" ställer upp med ett antal spelare på ungefär bästaöistan 100-150 i landet...

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Helt rätt! Lägg ner vodkacuperna och ge oss ett OS värt namnet med de bästa spelarna i världen.

Påtal om vodkacuper....slötittade på ”finalen” mellan finnarna och Putins anhang igår och jävlar i mig höll jag på att kasta ut tv:n.
Ryssarna iförda CCCP draperade dräkter på hemmaplan skulle bara vinna hade Putin bestämt, det gällde bara att besegra eller få oavgjort mot musen Finland i denna propaganda водка-cup sista match.

Men till Putins förtvivlan leder finnarna med 2-1 fyra minuter från slutet och vips hittar zebrorna en tvivelaktig utvisning på en finne.
Och i pp sätter man 2-2 men de svart/vita gör wash out.
Vilda protester från fulla ryssar på läktaren, hela ryssbåset och jag ger mig fan på att Putin ringde och krävde videogranskning.

På repriser ser man klart och tydligt att en ryss stör finnvakten och washouten är solklar. Men döm av förvåning så efter säkert 10 minuters vånda dömer zebrorna mål. De vill väl komma levande ut ur landet....
Vi har just bevittnat ett justitiemord av bibliska mått.
Håkan Södergren sammanfattar det fint: ”Ja vi är ju i Ryssland”

Matchen slutar 2-2 i full tid, CCCP vinner sin водка-cup och Putin är skitnöjd.
Att finnarna gör 3-2 i ot skiter ryssarna i de vann ju cuppen och är bästigast juh.

Nä lägg ner skiten!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Ju längre tiden går desto mer talar för att spelare från NHL inte kommer att delta.

Och då undrar warulfven Nygren varför man ska "skicka där jävla lössen från Europa?"

Jag håller med. Detsamma gäller koskenkorvakupper och låtsas-VM.

Oberoende av Corona är det hög tid att hockeyn hänger på sparkbollen med en Riktig Turnering var fjärde år typ.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
KulaShaker: Åh, nej! Nu är Piteå förbi oss! Snart fyller Boden och Kirunalagen på som vanligt. Nå vi hade kul så länge det varade.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Luleå inte bäst längre!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: När det gäller soppan Djurgårn rullar den vidare. Blir intressant att se om de kommer i fatt. De har ju halva säsongen på sig, men det kommer att dröja innan de kommer igång.

Nu har de i alla fall hmötat in Tjalle Berglunds som från Almtuna, samtidigt som de sparkar dårgöken Holland, som hade en lön på 320 000 i månaden, helt sjukt.

Eller sparka och sparka. Numera meddelas ju sådant på hockeysnackiska. Det vill säga medelst en kopierat uttalande där bara klubbnamnet och N N behöver fyllas i, innan pressmeddelandet skickas ut.

"Klubben och N N har idag kommit överens om att bryta kontraktet. Anledningen är den att N N inte tycker att han fått ut det han önskat i Klubben och att han skulle behöva mer speltid. Klubben kan tyvärr inte erbjuda N N mer speltid för närvarande och förstår därför att N N tar detta beslut. Klubben vill tacka N N för hans tid i klubben och önskar honom all lycka i hans fortsatta karriär"

Alla har ju läst sådant gång på gång och någon kanske undrar vad det betyder? Så här kommer det, översatt från hockeysnackiska:

"Klubben har idag sparkat N N. Anledningen är att den förbannade latmasken skiter i allt, utom att lura oss på lönepengar varje månad. Han borde ha fått sparken redan efter den första matchen och att det dröjt till nu beror på att vi varit tvungen förhandla hur mycket han ska ha för att dra åt helvete. Vår knäppskalle till sportchef var ju dum nog att skriva avtal på Y år."

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
München och Rauman Lukko spelade sex perioder, 120 minuter utan kunna sära på sig, 3-3. Men väl i sudd behövde bajrarna bara drygt 2 minuter för att avgöra.

Liten förlorare Tappara, som hade lika nära från Tampere till Rauma, som Luleå har till Apan. Nu får de åka närmare 170 mil till Bayern.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Charliejfz: Yep, de kämpar på. Har säkrat sponsor till 2028, då vinnaren får 9 miljoner. Tar sin tid att etablera en nödvändig turnering men på god väg. Noterar att ni hade 3442 åskådare på plats i kväll! Mycket bra! Strax efter Frölunda. Men Luleå, Frölunda och Röglet har varit duktiga marknadsföra och satsa på CHL, som runt i Europa drar mycket folk. Är bara några svenska surplatser som skämmer ut sig utan publik och hoppas slippa se sådana lag i turneringen i fortsättningen.

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: tack för infon! Kul!

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Tappara hinner t.o.m. sätta 0-4 och vinner sammanlagt med 3-7. Är nu i semi mot antingen München eller Lukko Rauma var match står lika 3-3 med tredje (sjätte) perioden kvar att spela.

« · 2269648 · »