Nubben, man kan ju alltid hoppas att Mif vinner, men då krävs att spelarna kör för fullt och att de skjuter oftare än mot Dif. En svår match, AIK lär vara på hugget. Jag vågar inte tippa.
MIF kommer till stan och vi ska verkligen kräva e nvinst av vår grabbar ikväll, AIK spelr inte som ett elitserielag och sak därför få en lektion idag...
Mitt tips kommer här :
5 - 1
MIF kommer leka hem vinsten och Haelöv visar att Hardy gjort käpp rätt åt helvete FEL,som tog ut Tellqvist till OS !!!
är tacksam om du tar sånt här via e-mail eller internmailen här på HS..
Hur som helst... denna gång ligger skulden helt på mig, jag håller på och flyttar och det kommer att vara lite si och så med uppdateringarna den närmaste tiden.
Fast hur som helst så ligger det en kortare intervju ute med Bäckis nu...
Nån mer än mig som tycker det är dålig INFO om lagen inför match, vilka som beräknas komma tillbaka, dagsläget mm mm
Vet att det inte är Stefans (webmastern) fel, men det är konstigt att Pelle Bäckman kan uttala sig till Hockeyligan.se och INTE till våran egen webbis, eller hur??
Jag skulle vilja hur läget är inför varje match, och gärna då mera än vad man kan läsa på hockyeligan.se:s sida!
Kom igen och säg till Gunnar och Bäckis att skärpa sig, Supportrarna vill ha INFO, eller hur!!??
miffo--Lika lätta segrar som tidigare i år mot AIK? Nu var du inte riktigt påläst. MIF har besegrat AIK endast 1 gång av 3 möjliga den här säsongen. Vi vann senaste hemmamatchen mot dom med 5-1 och har förlorat båda bortamatcherna med 4-2 resp. 3-1. Så vi har ju faktiskt minusstatistik mot AIK den här säsongen. Men ikväll vinner MIF iallafall!!!
MIF har haft ganska lätt mot AIK i år, speciellt på hemmaplan. Vi har väl bara en förlust och den komma borta i början av säsongen då MIF hade sin sega start.
MIF ska vinna ikväll och när man tittar på tabellen så borde Mif vinna med typ 7-0, men Mif har av tradition svårt för AIK så det kan likväl bli en oerhört jämn match men Mif ska dra det längsta strået och knipa tre poäng. Det viktiga är tre poäng, sedan om vi vinner med 4-3 eller 7-0 är egentligen ointressant. Man kan inte begära att killarna ska spela på topp hela tiden. De får inte ta ut sig alltför mycket för i helgen väntar FBK i Karlstad och det är sannerligen inte någon lätt uppgift! Mitt tips blir 4-2 till MIF!!!
Vad tror ni om kvällens match?, blir det lika lätta segrar som tidigare i år mot AIK eller kommar det en Sandlin effekt ikväll ? Mitt tips är iaf 4-1 till MIF.
Eftersom Lewerström är lånad 2 matcher så kanske Andersson är tillbaka redan ikväll eller nästa match? Hoppas Sandström är tillbaka snart också för det är 2 spelare vi verkligen behöver inför slutkampen.
Det är mycket trevligare med en fulsatt hall än en halvfull eller inte ens det! Men nu är Globen stor, och det krävs mycket folk för att fylla den.
Vi lär väl bli varse det när vår evenemangsarena är klar, och blir MIF:s hemmaarena, men vad jag hört om den, så ska det komma att gå att ändra takhöjden på denna arena, så att när man har mindre folk, så är hallen mindre, mycket klokt tycker jag, om det är så!
OtariaÄr det tyst och tomt är det väl inte svårt att höras. Jisses... Lustigt bara att sektion F hördes ibland (de satt ovanför er) men inte ni... Dessutom säger du att det är viktiga poäng att spela om i varje match. Nja, det beror allt på vilket lag man följer. För er har det säkert varit en händelserik säsong. Men för oss som redan på förhand är klara för slutspel (face it, så är det) så är det lite annorlunda. Jisses, det är ju en större bedrift att hamna utanför slutspel än bland de 8 bästa!!! För oss, FBK, HV och MoDo i år har det främst handlat om hur vi ska få spela våra slutspelsmatcher. Inte konstigt att man lägger pengar på annat då och då. Även om jag personligen inte kan få nog av hockey.
19NickeTack för ett seriöst inlägg. Det märks att du faktiskt var på plats.
Ang oinspirerat att spela i Globen; Patetiskt resonemang. Hur kan det vara en nackdel att lira i en hall där MOTSTÅNDARsupportrarna är tysta?!? MIF (o alla andra) ska väl snarare vara tacksamma! De kan skrika order till varandra som de vill, de hör tränaren i båset, de slipper häcklande och/eller högljudda ramsor, de slipper ha publiken EMOT sig. Det är ingen hemlighet att det är när lagen har hela publiken helt emot sig som de spelar sämre än när det är tyst. Fan, Globen bör ju vara som att spela på neutral plan...
Dessutom kan jag personligen inte riktigt hänga med i resonemangen om hur mycket en publik låter/inte låter. Det verkar som att vissa bara går på hockey för "stämningens skull". Personligen skiter jag fullständigt i om jag är själv eller inte - det är matchen jag vill se! Sjunga kan jag göra på en karaoke-bar... Visst är det häftigt när en hel hall står upp och för liv, jag hade rysningar under final 3 mot MoDo för 2 år sedan när ALLA 13850 stod upp en hel period, men det är inget avgörande för mig. Framförallt inte i grundspelet.
Jag sa att det var MÄRKLIGT att det inte händer. Det tycker jag fortfarande, även fast du så tjusigt försöker förklara att det inte händer med svaret "att det inte händer". Det är verkligen lätt att driva en normal konversation här inne, när ni ser allt man säger som personangrepp.
Först vill jag bara säja att Globen suger stort när det är hockey som står för dagen...Röda stolar i tusen tal.... 5800 pers på läktarn...fan man fyller ju inte ens Hovet ju!....
Stockholms klacken var vell inte hellir så mycke att hurra för.... slips nissar som förde liv endast när djurgården gjorde mål....Det hördes mycke när som sjöng men det var endast typ 30 sek när dom gjorde mål...så hockey klack var det inte...
Men så vill då jag återkomma till våran klack som vissa säjer bestod av 20 pers...10-12 st var det max i globen...jag var där och 20 pers ne det var nog lite för mycke att ta i för kvällen... Och att vi förde ett jävla tryck...NEJ!...kanske då lite mot slutet där då när vi skrek Malmö IF e dom bästa och Stockholm e en förort till Malmö som jag bara älskar att sjunga...specielt i stockholm...
Du har inte hört talas om det, efrsom det aldrig händer i elitserien eller i andra divisioner. En sak är om det finns nån naturlig anledning till att man inte kommer dit. Men om man bara stannar hemma för att inte vilja spela blir det böter...
likadant som att läggmatcher är förbjudna. man skall alltid spela för att vinna som det står i regelboken...
Otroligt, alla stökhölmare är SÅ kaxiga i medvind, men knäpp tysta i motvind...
Ni vann mot ett kazzt Malmö igår grattis, alla lag gör dåliga matcher då o då. Men det kvittar, det jag vill ha sagt är att, ni ska verkligen göra allt för att slippa oss i slutspelet, för om vi får er kommer det bli krig. Finns inget annat lag i Elitserien som vi vill krozza mer, fy fan vad det hade varit underbart att få möta er i slutspelet.
Ni har vunnit mot oss en gång, på straffar. Hur mycket är wo-böterna på förövrigt? Märkligt att det inte blir oftare (jag har nog aldrig hört talas om det...) än vad det gör. Det spelas ju ändå en och annan match, bara i elitserien är det 600st/säsong och i NHL är det 2460. Någon gång borde det ju kunna strula till sig tycker man...
Kan en ung defensiv skridskoskicklig back vara ngt för MIF ??
Vet vi behöver en mera offensiv back egentligen, typ ersättare för Tornberg/Johnsson, men när Peter Andersson är frisk och pigg, så är han ganska så offensiv, han var mycket bra den sista tiden innan sin jobbiga skada, och jag hoppas han är tillbaka snart!!
Text från Hockeyligan.se
"Elias Abrahamsson, 24, lämnade Sverige och Almtuna som 16- åring för spel på andra sidan Atlanten. Nu är han hemma igen och söker ny arbetsgivare. -Jag är en stor, defensiv back med bra skridskoåkning, säger Elias Abrahamsson
Flera av Elitserielagen dras med skador, många med manfall på backsidan. Sportansvariga åker på värvarresor till Finland för att hitta bra spelare som har möjlighet att komma loss från sina klubbar.
Då dyker en svensk back upp från proffsspel ”over there”: Elias Abrahamsson, 24.
Abrahamsson draftades av Boston Bruins, men har sedan han flyttade mestadels spelat i junior- och farmarligor. Senast för Columbus i ECHL. Nu söker han alltså ny klubb, här hemma i sverige.
-Jag håller på och förhandlar med ett par klubbar, både allsvenska och från Elitserien, säger Elias Abrahamsson till hockeyligan.se. Hoppas att det ska bli klart redan idag (läs onsdag).
Har du några önskemål vad gäller klubb? -Gärna i Stockholmsregionen, jag har tjejen här. Det känns viktigt att den sociala biten blir löst.
Beskriv dig själv som spelare -Stor (100kg), defensiv back som är bra på skridskorna."
Timrå gjorde tydligen klart med en finländsk back vid namn Niclas Hedberg, 24 år. Tycker det verkar som en klok värvning av Timrå till skillnad mot Mifs gamla gubbar värvningar, framörallt på backsidan. Varför kan inte vi hitta backar i 24-25 års åldern , eller är det så att våra ledare prioriterar forwards ?
Såg också att det var Nyllet som fick den sista OS platsen i hockeylandslagt. Tycker det var fegt att man inte satsade på Huselius, tror han kan bli våran nästa Foppa och Sundin. Men Huselius får väl kanske deltaga i nästa OS istället.
Vi har spöat färjestad precis lika många gånger som ni den här säsongen. Varför undrar du det? Hur många gånger har ni spöat oss?
Vad hade mif att spela för? Ja, säg det du... de kommer säkert lika gärna femma eller sexa, som fyra... Tycker de inte att de har något att spela för kanske de ska skita i att åka runt på bortamatcher i fortsättningen? Det är ju mest jobbigt, så loosar man pengar dessutom.
det är inte så konstigt att en del lag spelar oinspirerat i Globen. det är tyst som en begravning när matcherna spelas och det ända som hörs är slutsinalen och domarens visselpipa. MIF-spelarna blev rätt så förundrande=)
vem bryr sig om en obetydlig match i grundserien. vad hade MIF att spela för? fortsätt att såga MIF ni, vi MIF.are skrattar bara.
och i slutspelet...
MAN FORTSÄTTER ATT SKRATTA ÅT ALL STOCKHOLMSVINKLAD MEDIA I SVERIGE!
Hur många gånger har ni besegrat Färjestad i år? Vi har gjort det på betydligt färre försök än er...
Nej Magnus du har verkligen inte fel, verkligen märkligt var denna filur har fått allt detta tugg ifrån?? Man kan ju anta att det alltid är skönt att hacka på någon annan motståndare för att liksom höja upp sitt eget lags prestation. Filuren kan iaf inte vara en flitig besökare ute på Sveriges hockeyrinkar. (Tänkte på det där med ful hockey, när Mif mötte Lhc, då blev jag verkligen förvånad över hur mycket upphakningar och kyvnyp som ibland kan förekomma i en match, och dessa upphakningar etc svarade inte miffarna för. Fast värre är när domarna blåser sönder matchen, som te x vid tillämpningen av iceing, hellre låta spelet fortgå vid gränsfall.)
En sak till, måste få trampa ner denna nollkollare i smutsen lite till. en typisk Dif match slutar med 5,52 gjorda mål, en typisk Mif match slutar med tragiska 5,39 mål...visst är vi patetiska!?!?
Ska i fortsättningen alltid läsa om Dif på Svenskafans, där verkar man kunna få sig ett par härliga skratt. Undrar om snubben har lika bra koll på övriga lag som Mif, då kan det bli rikitgt kul. Snart kommer han nog skriva om det innefektiva FBK. Längtar redan till nästa match!
Man undrar ju vad det är för filur som skriver för DIF på Svenskafans.com? Smaka på de här citaten:
"Att MIF är så högt upp i tabellen är ett svaghetstecken för svensk ishockey. Jag har aldrig sett ett lag som spelar med så dålig ambition att skapa rolig hockey. De flesta av MIF:s matcher är målsnåla och det är inte ett bra betyg åt något lag. Ett tecken på MIF:s tråkighet är att en artist som Fredrik Lindquist har blivit till en medioker mellanklasslirare. Näst intill skandalöst för svensk hockey att förlora en sådan bra spelare."
"Bortsett från målen var matchen tråkig, tråkig och åter tråkig. MIF bjöd verkligen inte på något, vilket 13 skott på mål totalt under matchen visar ganska tydligt. MIF:s berömda grishockey fortsätter. Trots att MIF:s tränare Per Bäckman på presskonferensen efter matchen sade att man ändrat sitt spel så kvarstår det faktum att MIF inte kan spela något annat spel än grishockey där man ideligen håller fast sina motståndare, interferar bort dom eller trycker upp en knytnäve i ansiktet när domaren tittar bort."
Snacka om att ha noll koll, om man ska se till hur många mål lagen gör är inte DIF speciellt mycket bättre än Mif. Ser man på de senaste 20 omgångarna är Mif på 5e plats i målligan vilket är högre än DIF. Sen det där om grishockey, ja vad säger man. Tycker att fairplayligan talar sitt tydliga språk, Mif på tredje plats och flåbusarna DIF på sjunde. Nu kommer väl diffarna böla om att domarna inte ser, möjligt. Men lika många Mif utvisningar de missar, lika många Dif utvisningar missar de också. Jag säger bara Edwin Fryhlen, mer behöver inte sägas. Mannen får ju Hasselblad att framstå som NHL-spelare.
Slutligen, MIF gör 2,66 mål per match vilket kanske är dåligt. Men Dif gör bara 3,02 vilket är en marginell skillnad. Alltså måste det enligt denna skribent vara nästintil lika stor skandal att Dif ligger så högt i tabellen som de gör, rätta mig om jag har fel.
Festliga och festliga, det där med ljudet hur det bärs fram är kanske mindre väsentligt i detta avseende. Det viktiga var att de trogna miffansen var där och att de hördes, mer än en oftast lam hemmapublik i sthlm...välkommen till malmö isstadion och känn på när taket kan lyftas.
Tacka vet jag trogna fans som Mif`s, och igår gjorde de sitt bästa, men det är svårt att höras i Globens stora tomma vrår. Vill hävda att många sthlms-klackar är medgångssupporters, börja klaga på spänningen, och att det är för många matcher. Håller verkligen inte med, i varje match så står viktiga poäng på spel, och jag vill verkligen vara på plats så ofta det går på mifs matcher iaf, fast då måste man ju gilla hockey....Annars så måste jag berömma mifs andra period, som Stefan skrev, den som vi många gånger klagat på, men tyvärr blev det igår en extra pass istället för skott, som vid Norgrens läge, suck. Och skotten ja, dif hade ju tre pp fler än mif, förklarar en del.
Det du säger om snälla matcher uppe hos er, det kan bara bero på en sak, MIF är vana vid Sveriges bästa publik på hemmamatcherna. Sen kommer de upp och det är helt ÖDE i Glööben, inte konstigt att de var tama i 1:a perioden, de vissa väl inte att det var match.
"Så tyst ska det väl inte vara på en hockeymatch" , sa nån när de kom ut efter första bytet....
Stefan Var satt du nånstans egentligen?!?! Det var fan inget som dånade igår, allra minst MIF-klacken. Jag satt på D37, dvs mitt emot er, men jag hörde inte ett jota. De sista minutrarna hörde jag på sin höjd rop/bu/hurra/applåd, dvs vanliga matchljud. Det är kul med folk som inte överdriver sin egen insats... Tyckte du att det dånade måste du ha suttit precis bredvid er klack.
De enda som riktigt hördes, då och då, var när sektion F tog sig ton. De hade ju fått för sig att göra en Black Army igår...
Ovanligt snäll match, förresten. Förstår inte varför det är tuffare, tätare och roligare matcher när vi möts nere hos er än uppe hos oss. Jag menar, Jocke Lundberg blev utvisad, det säger väl allt om hur hårt det var...
Han är nöjd över att de var där... Sektion F ligger inte i Globen, utan på Stadion. Fotbollssupportrarna har av hävd svårt att ta sig till Globen för att kolla hockey, varför får ni fråga dem om. Idag hade de emellertid pallrat sig dit och det tyckte laget var kul. Vad är problemet med det? Vad skulle ni själva gå och se om ni hade möjligheten att välja (och var härliga DIF´are)? DIF mot ett makabert malmö som skjuter tretton skott på tisdagen, eller DIF i prestigematchen mot serieledande fbk på torsdag? Jag går på båda, jag vet många som bara går på en i veckan, och de som går på en väljer knappast malmö...
Hmmm är han nöjd med det.... då skulle han alltså vara som en 3-åring på julafton bland alla julklappar om han hade spelat i MIF... med tanke på så dåligt drag som det är på DIFs matcher iaf de mot MIF har jag ALDRIG varit med om i Malmö Isstadion.
Ta sista 5min idag...matchen var sedan länge sedan vunnen för Djurgården... vilka hördes? DIF klacken på F? MIF klacken på 20pers?
Jo MIF klacken på 20pers hejade fram MIF så det DÅNADE i en öde Golfboll som till stor del fylldes av småbarn som bjudits in.
Nytt utklipp från en hemsida, denna gången från skategate.com om matchen mellan DIF-MIF.
// – Kul med lite drag på den övre sektionen idag, det gillade vi sade Micke Johansson om den röststarka och sjungande Sektion F som var på plats i Globen. //
Jag förstår att Micke är förvånad av att det är lite mer drag i Globen än vanligt, det är ju inte något som de är bortskämda med *L* . De kan ju inte precis skryta med att de har fett drag på matcherna, iallfall inte på de jag har gått på. Hade de skärmat av övre delarna och sett till att alla platserna på nedre delen av Globen fylldes först, så kanske det blev mer drag. Alternativt hyra Hovet istället, för som det ser ut nu så är inte Sthlm:arna särskillt intresserade av hockey. Nu är det säkert någon klyftig som påpekar att MIF inte tar mer till sina hemmamatcher men det beror ju som sagt på att ladan inte tar in mer än dryga 5800. Om man skulle se procentuellt på vad MIF tar in genomsnitt på sina matcher fast i en lika stor arena som Globen (MIF har ett genomsnitt på dryga 4900 pers på hemmamatcher) , så skulle MIF ha ett genomsnitt på 11700 sjungande supportrar *L* . Nu är det bara siffror och inte har så stor relevans, men i en stad med 1 823 210 personer inom Sthlms län tycker man att det borde vara bättre beläggning på matcherna. Malmöhus län har en befolkning på 839 977 pers (Källa: SCB ) och har procentuellt bättre beläggning på sina matcher än i rikets huvudstad. MIF mot SM-Guld 2002
Gone: Kan ha stört fel nu, men när det bara är TT som skrivit den så brukar det bara stå TT i sidfoten. Men nu stod det även ett namn/TT så då tog jag det för givet att även en anställd från AB varit och ändrat i texten. Hur som helst så väljer de ändå att lägga ut texten utan att kontrollera den och det tyder jag som dålig koll av journalisten som la ut den. Men det är som sagt inte första gången de skriver en massa dynga de inte har koll på. Men vad bryr du dig om vad jag tycker om AB:s journalister, jobbar du på AB eller ;-) ? Det enda de brukar göra är att skriva en massa sk. profetior om hur de tror sig veta säsongen slutar. När MIF inledde serien dåligt så skrev de att MIF inte hade riktigt förutsättningarna för att gå till slutspel utan antagligen skulle missa slutspelet pga tröga backar, gamla avdankade spelare och annat skit de skrev. Fast alla vi som håller på ett lag vet att det kan gå upp och ner för laget, kan ju inte alltid vara på topp ;-) , och att grundspelet bara är en transportsträcka till det viktiga slutspelet. MIF har ju verkligen visat att så inte är fallet att de har för gamla spelare och avdankade spelare. Men som sagt, vi har alla rätt till en åsikt ;-) .
Nästa match mot AIK kommer att bli intressant. MIF har på något konstigt vis haft svårt mot just AIK de senaste åren. Men förhoppningsvis kommer MIF taggade ur denna förlusten och tvålar dit gnaget. Mitt tips är 5-2 till MIF. Skönt att även Frölunda torskade denna omgången så vi behåller tabell-läget. MIF mot SM-Guld 2002.
Erik gjorde en klart fullgod insats i MIF tröjan idag, spelade 5 mot 5, 4 mot 5 och var inte sämre än någon annan i MIF tröjan tvärtom.
Erik smällde på Djurgårdsspelarna så fort han fick chansen och det rejält.. Han visade prov på en rejäl vilja att kämpa för laget dvs MIF.
Största felet med MIF idag var att INGEN vågade gå in framför mål och ta stryk utan när man väl kom in i anfallszon så gjorde man Sedinsvängar ute i hörnorna och därifrån görs det mååånga mål va? näe..
Difs seger var hur solklar som helst trots att MIF dominerade andra perioden spelmässigt... och DIF chansmässigt..
I tredje kunde DIF ha gjort ett flertal mål om det inte hade varit för en storspelande Hadelöv i MIF kassen... 0-3 i baken är smickrande siffror om man är Miffare idag tyvärr..
Som en djurgårdare på läktaren sa idag: Den där Hadelöv är ju grymt bra...
eller som en djurgårdstjej på läktaren: Om jag hade varit tränare i Djurgården så hade jag sett till att alla slog ned MIF spelarna på isen.... hmm aldrig tänkt på att man kan bli utvisad då? :)
Nubben: Absolut inte Lewerströms fel att vi förlorade. men enligt Bäckman låter det som det bara är en tilfällig lösning och att vi redan har gott om spelartyper som jus Lewerström... ... i sådant fall är det helt fel att ta in honom.
För två matcher bara - vem bryr sig om han bara skall spela två matcher?
dansken: Artikeln du hänvisar till är skriven av Lars Markusson, och han jobbar inte på Aftonbladet, han jobbar på TT. Visserligen har AB valt att publicera notisen de har köpt utan att dubbelkolla den och det kan man ju ha åsikter om men att dra aftonbladets journalister i smutsen som du gör utan att veta vad du talar om tyder inte direkt på att du är så noga med att kolla fakta heller.
Mycket skitsnack om Lewerström här inne men han var ju inte sämre än nån annan i laget. Han var inte inne på något baklängesmål i alla fall och att han nyper till en Djurgårdare med en armbåge är ju rätt skönt åtminstånde när de inte lyckades göra nått mål under den utvisningen. Tycker det är bra att han kommer in och kör, och dessutom kör hårt...