Nubben: Jag tror MIF har chans mot FBK ikväll också. Men det ska mycket till om vi lyckas. Kanske känner alla lag att MIF är värdelösa borta så dom tar vi lätt :-) Det kan vara MIFs chans, hehe.
nek97raj: De flesta inklusive jag är övertygade om att elitserien är den bästa på mycket länge (dvs jämnare, och strykpojkar finns inte - alla kan slå alla). Detta tyder på att de två elitserielagen som hamnar i kvalet inte kommer ha några problem att hålla sig kvar. Det verkar alla vara ganska övertygade om förrutom kanske du. Men kval är kval och nerverna sitter utanpå - så vem vet.
Tuff match ikväll. FBK har förstärkt med en liten buse. Kan behövas mot era gamla avdankade fd FBK spelare. Men jag är försiktigt optimistisk FBK har gått på pumpen i år ett antal gånger på hemmais så ni har chansen.
värdet av att knyta sig till Tomas Sandström på riktigt i föreningen. Hoppas att det kommer att utveckla hans position inom föreningen och jag tror att det kommer säkerligen att betyda en hel del för ev. nyförvärv i framtiden.
nek97raj:Fölrra året va inte MIF lika bra på hemmaplan men va lite bättre på bortaplan så om d skulle köra lika bra som förra säsongen skulle vi legat 4:a minst
Egentligen tycker jag att MIF spelat, efter förutsättningarna, riktigt hyggligt. Det som är trist, och oroväckande, är att så många bortamatcher förlorats med uddamålet, och, dessutom, att så många poäng tappats mot slutet av dessa matcher. Tyvärr är sådant oflyt utmärkande för bottenlag. Om, hemska tanke, MIF hamnar i kvalserien, finns all anledning till oro, då säsongens elitserie verkar svagare än någonsin, något som understryks av att den toppas av det förmodade ottenlaget Timrå. Vi får hoppas på att MIF får ordning på bortaspelet.
Jag tycker det är tråkigt att vi inte fått se röken av våra juniorer under denna säsong. Undrar om Bäckis har en handlingsplan för dem eller om han helt enkelt inte tycker de duger. Bänknötare gör ju ingen spelare bättre och för varje match de sitter på bänken blir de sämre hockeyspelare. Det skulle som åskådare varit kul att se Valdix, Vas och Nielsen tillsammans där i topp någon match, bara för att se om det går. Är det sen funkis så kan man ju alltid slänga in Blomqvist och Björk där bak och då har vi fått oss en riktig inhemsk knattekedja. Skulle varit bra för Redhawks-andan. Men visst, det är nog ett drömscenario, lite för bra för att vara sant. Jag litar trots allt på Bäckis beslut, bara vi inte förstör dessa unga duktiga lirare.
om ja va tränare då skulle ja ha kedjorna så här F=Forwards B=Backar 1:aF:Riihiijärvi,Hannula,Rydmark B:Liimatainen,Nogren 2:aF:Thuresson,Hammar,Mattsson B:Andersson,Öhman lr Harant(Om han får kontrakt fö MIF) 3:eF:Suursoo,Mattsson,Nielsen B:Petrasek,Hasselblad lr Björk 4:eF:Wahlberg,Malmström,Mangertoft B:Lundberg,Björk lr Hasselblad
svintoo: MIf kan väl spela bra efter sina förutsättningar, jag kan bara uttala mig om matcher jag sett. Sist de mötte MoDo spelade Mif bra, men en kombination av att MoDo också spelade bra samt lite missflyt gjorde att MoDo vann. Brynäs spelade inte så dåligt när de förlorade allt i början men de hade massor av missflyt. Allt jämnar ut sig i längden och Mif har inget topplag i år det vet vi om och har visst från dag ett.
Det finns potentiellt två riktigt bra kedjor i laget samt en rikitgt bra back. Den ena potentiellt bra kedjan har floppat mer eller mindre totalt och då går det inte så bra heller. Flera backar har därmeot höjt sig flera snäpp men vad hjälper det när en av de kedjor som ska producera inte gör det.
Credit år Hammar, Wahlberg, Magnertoft mfl. som kämpar och sliter men de vinner inga matcher åt oss. Deras enda jobb i världen är att hålla tätt vilket de klarar hyggligt. Däremot måste vi kräva mycket, mycket mer av Thuresson, Mattsson och Suursoo (som tyvärr ännu en gång fått säsongen förstörd av skada). De ska göra mål och inte spela 0-0.
Jag hade nog testat följande kedjor om jag var tränare:
Jag är så trött på att höra tränarna efter varje match säga att dom spelade bra, varför vinner vi aldrig borta då? vi spelar ju så bra enligt dom.Sedan att ha Öhman på bänken vilket dom i alla fall hade förra matchen hemma är ett stort skämt, vet inte om han fick spela i går men det förutsätter jag. Detta ser inte bra ut, Färjestad i morgon Frölunda på lördag
Lägg ner, om MIF hade bara velar vinna den där matchen så hade dom gjort det, men spelarna inseer inte sin tabell placering, trotts att man har 3 raka segrar i ryggen så går det inte att koppla av och ta matchen för givet, det är dåligt av laget, dom sätter jue bara ännu större press på sig själva.
Jag är lika besviken som er andra; vi kan tydligen inte vinna på bortaplan. Minns ni kanske en period under 90-talet då svaga VIK Hockey oftast vann uppe i Västerås? Percy röt till under ett av slutspelen och gjorde ett enkelt men ack så smart drag; man åkte upp en dag tidigare och truppen inkvarterades på ett annat hotell. Resultat? MIF gick så klart vidare efter mål av bl.a Liimatainen
Kanske borde ledarna se över vilka rutiner man har i samband med bortamatcherna och försöka bryta dessa mönster. Jag är inte vidskeplig, det handlar om "enkel" prestationspsykologi.
LHC gjorde din bästa match idag, bättre än segrarna mot DIF(3-0), FBK (6-3) etc. LHC:s andra period var en av de bästa LHC någonsin gjort i elitserien, men Malmö var aldrig riktigt borta ändå och passningsspelet är ett av elitseriens bästa, helt klart, så jag tror att MIF klarar slutspel iallafall. Det känns så.
tar poäng av både Frölunda och Hv71... MIF har nyligen besegrat båda dessa lag efter full tid är vi ett topplag då?
Felet med MIF är att vi inte kan spela på bortaplan av någon anledning... hade vi spelat hemma idag mot LHC är jag 99,9% säker på att vi hade vunnit sån stor skillnad är det.
Jag var tämligen säker på MIF seger idag med trots våran härliga bortastatistik men icke.
Personligen anser jag inte LHC vara ett "bra" lag, man har vissa namnkunniga backar, en bra målvakt men den kanske viktigaste positionen efter målvakten där har man ingen av hög elitserieklass dvs centrarna.
Men hur som helst grattis till en rättvis seger :)
Stefan: Dra inte så stora växlar av denna match. linköping är på väg upp och kommer inte ligga sist länge till. Tar man poäng mot både frölunda och HV senaste matcherna har man inte i botten att göra. Linköpng kan fortfarande bli en joker om man får tillbaka lite självförtroende genom några raka vinster.
fast för att försvara tränarna så har vi typ Petri Liimatainen som enda spelande back av kvalite. Peter Andersson kan även han men han håller inte alls samma dignitet som Liimatainen.
För ett offensivt frejdigt spel krävs mer spelande backar, Pettan, Fjuss, Öhman, Lundberg, Norgren är allt annat än spelande backar.
Är det nått vi behöver till MIF så är det spelartyper som Thomas Rhodin, Magnus Johansson, Thomas Johansson, Johan Tornberg en offensivt skicklig back.. för defensivt duktiga backar har vi.
Å sen kom ni inte ihåg när han tränade MODO han skrek å gapad på d så d höjde upp sitt tempo varför har han slutat me d?? d skulle juh duga så man får fart på d
MIF e ett gnetlag. Jag e nästan bergis på att ni kniper en slutspelsplats även i år. Det enda som krävs e nårra poäng på bortais o fortsatt spel som ni visat på hemmais. Mötet mot FBK i LLA härnäst blir dock svårt för er...Mästarna e minst sagt på G.
jag hade rätt radiokanal på...var nått annat tjafs nyss. Letade efter sportradion utan att hitta den :)