Anledningen till att Hadelöv är uttagen till SHG är att de gånger Hardy har sett Hadelöv spela i år så har Hadelöv spelat bra vilket han har gjort i fler matchen än 1-2 som du skriver! Hardy lade även till att Hadelöv har ALDRIG gjort bort sig i landslagsdressen vilket innebar att han och Hedberg inte kände att det fanns någon anledning att byta målvakt. Hardy vet vad Hadelöv kan och har förtroende för Hadelöv, sen att Wanhainen har bättre statistik är ju en annan sak... Wanhainen har ett gnetspelande lag med ett fungerande försvarsspel. Hadelöv har haft ett icke fungerande försvar framför sig och därefter svajjat även han och släppt in ett ex antal billiga mål. Men under de senare delen av elitserien höjde sig både MIF och Hadelöv och man började plocka poäng och spelade bättre.
Fast jag sticker itne under stol med att jag själv blev förvånad när Hadelöv blev uttagen....trodde själv på Henriksson i Luulaja eller Wanhainen.
Hur skulle man kunna ha fölorat mot Kanada? Enligt mej skulle inte Hadelöv varit med i den där truppen överhuvudtaget. Man tar inte ut en målvakt för att den ska spela sig i form?? Killen har ju kanske gjort en eller två bra matcher på hela säsongen! Det kan ju inte räcka.. sanslöst.. Liv utklassar Hadelöv och hans kollega den här gången borde varit Rolf Wanhainen eller Sandberg. juan...
Det beror nog helt på om Lillis går med på att bli av med sportchefs befattningen.
Det vore precis samma sak som att säga till Bäckman att nu blir du ersatt av Boustedt som tränare så du får bli matrialförvaltare... inget man behöver acceptera alltså.
anders: Utan att igentligen veta om laget från söder- Rögle så kan jag nog inte annat än hålla med dig.
Det finns en sak som jag inte skriver under på och det är Mora.... Jag kommer från S-vall och har Timrå som mina självklara favoriter. Men för två månader sedan flyttade jag till Mora och allt vad det innebär. Missar närheten till riktigt bra hockey. Men jag bevittnade matchen mella Mora- Leksand för ett par veckor sedan och jag må då säga att Mora INTE är ett lag som kommer att fightas i de övre regionerna. Leksand spelade en dålig match, men kan, när de vill, ta fram ett spel som duger måhända hela vägen upp till eliten. Men att Mora är ett lag som "platsar" bland de främsta är inget jag skriver under.
Anders från Vetlanda, kunde inte sagt det bättre själv! Och, din beskrivning/önskan av/om en framtida organisation lär nog förverkligas, åtminstone såtillvida att "Lillis" Lundh tar hand om hockeygymnasiet och Sandström sköter A-laget.
Jag har märkt att en del av er följer Kimpa jättebra i NHL, så om ni vill så får ni så gärna skriva matchrapporter & artiklar om Kimpa. Hör av dig till mig på [email protected] isf. Jag vill att sidan skall bli så bra som möjligt, och du blir därmed en del i Kimp-Net`s hemsida.
Och alla ni får sååå gärna bli medlem i Kimp-Net. Om du inte vill ha e-postadressen synligt på nätet, kommer den heller inte bli synligt. Jag fixar det lätt som en plätt!
Replik till Tuborg: När man läser detta inlägg så förstår man att det var ett tag sedan Rögle var upp i elitserien. Jag ska förklara vad jag menar så ni inte missförstår, ni rögleiter!
När ni spelade i högsta serien så fanns det något som hette allsvenskan. I den serien spelade de tre bästa från resp. div 1-serie samt de två lag sista lagen från elitserien. Det var så på den tiden att elitserien bara bestod av 40 omgångar och innan jul så fick två lag stiga av och gå ner i allsvenskan. Så var det ända fram till ungefär 3-4 år sedan. Då skedde en förändring, elitserien utökades till 50 omgångar, vi fick två permanenta allsvenskor samt när de allsvenska serierna var färdigspelade så spelade de fyra bästa i resp. serie i superallsvenskan men inga elitserielag ingick/ingår för att elitserien var/är ju inte färdigspelad då. Utan nu är upplägget sådant att de allsvenska lagen gör först upp om de fyra platserna i kvalserien dit de två sistplacerade elitlagen ansluter när elitserien är färdigspelad! Först spelas superall-svenskan. När den är färdigspelad så går 1:an o 2:an till kvalserien, 3-6:an går till playoff 1 medan 7 och 8:an har spelat färdigt. De lag som är kvar i resp. allsvenska spelar vidare och sedan går de två bästa lagen till playoff 1 där de möter lag 3-6 ifrån superallsvenskan. De lottas mot varandra och sedan går de fyra vinnarna till playoff 2 och därefter går de kvarstående 2 vinnarna till kvalserien där de ansluter med 1:an o 2:an från superallsvenskan samt 11:an o 12:an ifrån elitserien. Så Mif o Rögle kan som tidigast mötas i kvalserien. Men nu kommer inget av lagen att hamna där. Mif är för bra och det kommer att lossna nu det är jag säker på. Sedan är Rögle för dåliga för kvalserien som kommer att domineras av norrlagen, det enda lag från söder som har kapaciteten för att ta sig till kvalserien är Leksand och i viss mån även Mora och/eller Tingsryd. Däremot så är Rögle för dåliga och du lär få drömma vidare. Men nu vet du hur serieupplägget är, det har förändrats en del sedan Rögle var uppe i högsta serien. Jag kommer inte ihåg när ni var uppe men det känns som väldigt längesen!!!!!!!!!
De flesta RBK-supporters verkar leva i sin engen lilla fantasivärld där de är bäst i världen. Som vi andra sansade människor vet är de inte ens bäst i Skåne.
Det var ju ett tag sedan sist, men håller ni samma kaliber som nu...kommer vi sannolikt att mötas i SA i vinter där Rögle kommer att dominera stort mot ert sketna köpelag. Malmö e patetiskt och kommer alltid att vara, sedan har bni ju ingen riktig klack, den påminner om ett pat getter som står och brääääääker....bä bä bäää....
Oj oj oj!!!
Vi ska vinna.....vinna denna matchen....vinna här på läktarn............RBK....
Hoppas debatten om vem som är bäst i Skåne bara ha börjat, för vi är bäst när det gäller!!!!
Kan hålla med er delvis. Sandström kan nog bli en perfekt sportchef men jag tycker att hans kunskaper skall begränsa sig till att värva spelare till A-laget medan Lillis sköter juniorlagen och hockeygymnasiet. Sandström har ju skaffat sig en del kontakter genom sina år i NHL och kan säkert skaffa en del förmågor därifrån. Dock tycker jag att Mif skall satsa på en grupp som sköter detta. Den kan ju då ledas av exempelvis Sandström men ta tillvara på fler gamla mifspelare som t ex M. Näslund, P. Sundström, B. Svanberg o P. Sylvegård. De har ju spelat några säsonger ihop och kan säkert det mesta när det gäller att hitta rätt sorts spelare till Mif. Men när det gäller juniorsidan så tycker jag att Lillis skall basa där. Han har en gedigen tränarutbildning och han känns mer som ett säkert kort där.
Kan bara instämma med Regal. Men, är inte Sandström lovad Lillis tjänst nästa år? Då blir det kanske bättring på värvningsfronten. Hade man bara värvat på ett mer genomtänkt sätt tidigare, och legat på säker mark i serien, vore det ju lättare att skola in egna juniorer. Nu är ju varje match en ödesmatch.
Hoppas Hadelöv får chansen i en av de två återstående matcherna i SHG, så han kan visa att matchen mot Kanada var en tillfällighet. Även om släppte in lite onödigt många mål, så var det en liten annorlunda match där de svenska spelarna blev lite för avslappnade. Men i vilket fall som helst tror jag nog Hadelöv får chansen i nästa turneringen, för han börjar hitta formen nu. På de fem senaste matcherna har han ju bara släppt in 1-2 mål per match, hoppas han fortsätter minst lika bra.
Kommer vara lite frånvarande här ifrån nu i helgen, fyller idag fredag 24år så det kommer säkert att firas på ett eller annat sätt så sköt er i gästboken... annars kommer cencurerings maffian efter er ;)
Rickard: Du har helt rätt jag har inte sett någon match hittills i år men medias analys av Mif känns igen från föregående säsonger. Och de gånger jag sett Mif innan så har försvaret varit rent ut sagt bedrövligt. Och jag kan fortfarande INTE fatta hur man kunde skriva ett tvåårskontrakt med Hasselblad, inget ont mot honom men han är 35 år och han har aldrig varit kvick på grillorna och inte lär han bli det heller. Jag tycker inte att man skall bygga ett försvar på spelare som hade sin höjdpunkt i början av 90-talet. Det finns yngre backar, se bara på de andra elitlagen, de får ju tag på backar av yngre modeller. Men Mif satsar på "pensionärer", men varför gör man då detta? Kanske kan du ge mig ett svar på detta!
Sedan så kan jag inte se Mif lika ofta som dig, jag bor i Vetlanda som ligger 35 mil ifrån Malmö och du bor tydligen i Malmö och har betydligt närmare än mig vilket då också blir betydligt billigare för dig än för mig. Min syn på Malmös spel grundar sig på media och då framförallt radiosporten som inte är så 08-fixerade och malmöhatiska som övriga mediavärlden, undantaget Mats Strandberg!
En spelare Mif verkligen hade behövt. Och MoDo är ju så mycket rikare än Mif också ja. Att det redan finns en slovak i modo bidrog väl givetvis men det som retar upp en är att Mif inte ens försökte. Här har man ett uppehåll och ett lag med stora backproblem. Vad göres då åt saken? Inte ett piss, bara en sån sak borde egentligen räcka för att sparka vem det nu är som håller i detta. OM det nu finns någon som håller i detta dvs. Jag tvivlar på det faktiskt. Lillis verkar ju bara hålla på med ungdomssatsningen och hockeygymnasiet. Och att man har en ordförande som på fullt allvar trodde att detta lag var lika bra som guldårgångarna gör ju inte saken bättre.
Servern som Madhawks ligger på är nere för service och skulle ha kommit upp igår men efter diverse strul så har arbetet försenats på servern...just nu vet ingen när den är uppe igen.
Angående uppdateringen så är det bara Jojo som håller i den numera och som alla vet så far han Sverige runt och följer MIF, men han håller nu på och laddar nya tag och snart är Madhawks tillbaka i gammalt gott slag igen.
Anders: Är det något fel i vad jag skrev? MIF:s backar duger, men det finns backar som är bättre och sämre än Peter Andersson i MIF. Jag sitter inte på två stolar. Alla spelare i MIF är väl inte lika bra, men backbesättningen duger.
Vad jag förstår så har du inte sett en enda MIF-match i år. Alltså så baserar du allting på hur tidningarna skriver och hur tv-sporten målar upp MIF:s problem. En back kan väl inte hjälpa att Hadelöv släpper in ett slagskott som avlossats precis utanför MIF:s defensiva blå? Hadelöv var oskymd och skulle normalt plocka pucken i sömnen. Backarnas fel igen, precis som de flesta säger. Det är just det som ger osäkerhet. Kolla en match vet jag, då hade du nog förstått en och annan del istället för att vräka ut dig en massa som knappt stämmer.
MIF är på väg ju så sluta klaga, jag tror nog att Percy också nu vet om att spelarna börjar komma upp i åren (se artikel i dagens sydsvenska), fast dom började ju att vinna nu på slutet, och jag tror att dom kommer igen enu mera efter SHG, Andersson är inte en slipad diamant precis men vi får stå ut med honom och pusha han säsongen igenom, likaså övriga laget, fast det är klart att man kan förstärka med en eller två backar för att få bättre stabilitet i försvaret.
Anders, backar som Svehla växer inte på träd! Kunde man bara få Öhman att spela mer fysiskt (karln väger ju ändock 98kg) och med större marginaler, så vore mycket vunnet. När Öhman var som bäst var han en ypperlig spelande back, men som alla vet avtar snabbheten med åren. Samma kan sägas om Andersson. Alltså, likt de gyllene säsongerna 92-94 ska det göra onta att vistas i Mifs zon för motståndarna. Hoppas Bäckman & Johansson inskärper detta. Femte matchen mot MoDo 1994 är ett utmärkt exempel: De sista tio minuterna kom inte "Foppa" m.fl. in i Malmös zon. Rent allmänt är det för lite tacklingar i svensk hockey. Det är ju inte bandy, för faen.
Måste säga att Hadelöv påminner väldigt mycket om De rouville för tillfället, alltså ett levande bollplank. Där har vi ett stort skäl till att vi båda ligger långt ner. Men jag tror att i alla fall Timrå grejar detta, frågan är hur det går för er.
Två unga backar. En i Svehla stilen och en i Tornbergs linje.
Den vise menar då två UNGA backar som har samma spelstilar som Svehla resp. Tornberg. Alltså samma spelstil och inget annat. Jag antog att du läste fel eller förstod fel, alltså så menar jag inte att du skulle ha dyslektiska problem. Jag antog att du förstod vad jag menade. För den skull behöver du inte behandla mig som att jag inte vore vatten värd men du tycker väl om att trycka ner andra människor med ditt överintellektuella språk. Hade du inte missuppfattat mig så hade vi sluppit den här meningslösa debatten!!!!!!!!!!!
Ja Anders, om du nu är så säker på din svenska och går i polekik med mig där du gör dig lustig och tillskriver mig dyslektiska problem, är det friskt vågat att basera detta på ett antagande. Jag citerar Den Vise: "Skaffa nya backar. Två unga starka backar. En i Svehla stilen och en i Tornbergs linje".
Jag ANTAR att det står två unga backar. I sammanhanget refererar skribenten till två fd. MIF-spelare; R. Svehla och J. Tornberg.
Jag tycker själv att det är givande att debattera men jag ser till att ha på fötterna innan jag angriper någon annan på forumet. Ett gott råd är att du i fortsättningen står upp för dina argument och istället för att grunda dessa på vaga subjektiva tolkningar. Tänk på att perceptionen är selektiv lille vän. Detta gör att din tolkning kan vara nog så korrekt som min och har således ingenting med läsproblem eller sinnesslöhet att göra.
Ja Anders, om du nu är så säker på din svenska och går i polekik med mig där du gör dig lustig och tillskriver mig dyslektiska problem, är det friskt vågat att basera detta på ett antagande. Jag citerar Den Vise: "Skaffa nya backar. Två unga starka backar. En i Svehla stilen och en i Tornbergs linje".
Jag ANTAR att det står två unga backar. I sammanhanget refererar skribenten till två fd. MIF-spelare; R. Svehla och J. Tornberg.
Jag tycker själv att det är givande att debattera men jag ser till att ha på fötterna innan jag angriper någon annan på forumet. Ett gott råd är att du i fortsättningen står upp för dina argument och istället för att grunda dessa på vaga subjektiva tolkningar. Tänk på att perceptionen är selktiv lille vän.
Först tycker du att backarna duger sedan tycker du att vissa backar är sämre än Peter Andersson. Du kan ju inte sitta på båda stolarna. Antingen tycker man att Mif har bra eller dåliga backar. Sedan säger du att backarna blir osäkra när målvakterna inte spelar som de ska men du tror inte det kan vara samma sak åt andra hållet också. Att målvakterna kan bli osäkra när backarna slår idiotpassningar i egen zon och inte klarar av sitt defensiva jobb. Visst så är det viktigt med en säker målvakt längst bak men Hadelöv måste iallafall ha något som liknar ett försvar framför honom.
Sen om det är enbart backarnas fel går väl att diskutera men de har minst lika stor del i Mifs inledning som Andreas o Ola har. Även anfallarna kan nog lägga en skuld till detta och då tänker jag inte bara på deras ineffektivitet framåt utan också deras defensiva spel. Eftersom vi har lite osäkra tunga pjäser i försvaret så måste anfallarna hjälpa till desto mer och det har de gjort föregående säsonger men i år har det varit lite si och så med det. Sedan kan jag väl hålla med dig lite om att kritiken mot Peter Andersson kanske har varit lite väl häftig men faktum är att hans vansinniga passningar i egen zon har resulterat i flera onödiga baklängesmål. Har man varit med så länge som Peter så tycker jag man kan begära att han spelar ett säkert spel och inte lirar alltför mycket. Inget fel med det men nu behöver vi ett tryggt och säkert grundspel och inte en massa individuella shower!!!
Ligger mycket i vad Rickard säger. De senaste matcherna har försvarsspelet varit klart godkänt, problemet har väl snarast varit ineffektiviteten framåt.
Spelar man bara taktiskt rätt så är duger backarna mer än väl. Ni klagar på backarna, men faktum är att motståndarna får inte många tillfällen att skjuta vilket beror på att backarna gör ett bra jobb. Men backarna kan inte rå på att båda målvakterna har varit under isen de 15 inledande matcherna.
Målvaktens osäkerhet smittar av sig på backarna, vilket i sin tur smittar av sig på anfallarna. Så är det! Nu Hadelöv spelat i sin normala standard så vann man mot AIK, Djurgården efter straffar, förlust mot Färjestad och sen en vinst efter straffar mot Luleå. Sju poäng varav fyra var på bortais.
Peter Andersson, ni får säga vad ni vill om honom, men han är den spelaren som fått mest istid, skjutit mest i MIF mm. Alla har koncentrerat sig på att hacka ner på honom... Ni ska stötta honom dessutom har vi ett par backar som är sämre än honom.
Måste bara göra ett inlägg angående Von Vettets läsproblem. Den vises inlägg om två unga backar handlade om en back som har samma spelstil som Svehla, alltså inte att Svehla är ung och sedan en back med samma spelstil som Tornberg. Så antar jag att den vise menar iallafall.
Om du nu är så vis, hur kan du då påstå att Svehla är en ung back? För övrigt håller jag med om att backbesättningen är akilleshälen men detta har vi tjatat om sedan semifinalerna mot FBK och leder sålunda ingen vart. Detta är sportchefens ansvar.
HEJA Malmö och heja Timrå mina två favo lag i botten doh! Hadelöv var rätt bra kunde ju inte göra så mycket åt att Sverige backen(vem det än var)slarvade och släppte pucken förbi sig och in i mitten till perfekt läge för Kanadikerna!!! En puck som han skulle tagit var slagskottet som stutsade över en helt stilla stående Hadelöv. Vi får bara hoppas att det blir vinst mot Tjeckien(7-2) mot Finland!
Hadelöv är en bra målis o var godkänd igår enligt mig... Bara Stefan Liv är bättre i Elitserien... Andreas har precis som hela Malmö haft en tung period i början... Det samma gäller TIK o Zetterberg... Zäta har bara gjort 8 poäng i ES men igår var han isens kung...
Anledningen till att Hadelöv är uttagen till SHG är att de gånger Hardy har sett Hadelöv spela i år så har Hadelöv spelat bra vilket han har gjort i fler matchen än 1-2 som du skriver! Hardy lade även till att Hadelöv har ALDRIG gjort bort sig i landslagsdressen vilket innebar att han och Hedberg inte kände att det fanns någon anledning att byta målvakt.
Hardy vet vad Hadelöv kan och har förtroende för Hadelöv, sen att Wanhainen har bättre statistik är ju en annan sak... Wanhainen har ett gnetspelande lag med ett fungerande försvarsspel. Hadelöv har haft ett icke fungerande försvar framför sig och därefter svajjat även han och släppt in ett ex antal billiga mål. Men under de senare delen av elitserien höjde sig både MIF och Hadelöv och man började plocka poäng och spelade bättre.
Fast jag sticker itne under stol med att jag själv blev förvånad när Hadelöv blev uttagen....trodde själv på Henriksson i Luulaja eller Wanhainen.