Makita

1205 inlägg · 149 besäkare

Historik

· 3 ·
Brynäs IF > Sv: Brynäs - Malmö 2024-10-12
Samsung: Då handlar det mera om att värva nytt istället för att ändra om i kedjorna.
Tycker ändå inte man ska röra om i kedjorna när vi trots allt har ett stabilt grundspel och en helt ok poängproduktion.
Men jag skulle inte tacka nej till en ny toppcenter det ska erkännas.
Måndags matchen ligger och gnager det vore så typiskt Brynäs att förlora just den matchen.
Alla bottenlag verkar bryta sin negativa trend mot just oss och vi lyckas nästan aldrig skapa en ordentlig lucka ner till det förhatliga kvalstrecket.

Vinner vi på måndag så skapar vi arbetsro till hela laget att få igång offensiven men det lär väl inte hända.

Brynäs IF > Sv: Brynäs - Malmö 2024-10-12
Samsung: Just nu funkar våran defensivt mycket bra och vi är svårslagna risken finns att vi har sönder något som fungerar om vi börjar röra om i kedjorna.
En tanke kanske vore att röra om i kedjorna i en tredjeperiod när vi har hamnat i ett underläge och något måste hända.

Brynäs IF > Sv: Brynäs - Malmö 2024-10-12
Positivt att vi tog två poäng att vi släpper in få mål och förutom tredjeperioden idag så brukar vi hålla spelet upp och inte bli nertryckta i egen zon och har oftast ett stabilt grundspel.
Negativt är naturligtvis att vi gör alldeles för få mål det finns en hög spelare som måste få målskyttet att lossna om detta ska sluta lyckligt.
Förhoppningsvis kan forwards få hjälp med målskyttet när Djoos och D’astous är tillbaka.
Känslan är fortfarande positiv och spelet ser bättre ut än de senaste säsongerna vi låg i SHL och placeringen är helt OK.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Horace76c: Nu ska vi inte sväva i väg men man börjar hoppas på en säsong på behörigt avstånd ifrån kvalspelet och den ångesten.
När hände det senast?
.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Var är modoiterna med J F K och Mille i spetsen har de tackat nej till att skriva i våran bok.
När det nu inte går som de hoppats och jag får hoppas att det fortsätter på det viset.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverberg är bättre än vad man vågat hoppats.
Visst hade man vissa förväntningar men de är infriade och lite till.

Djoos kan få problem att bli rankad både etta och två av våra backar och lyckas han med det då kommer han att vara lysande.
Vilken skillnad på backsidan det är denna säsong nu petas den som är minst bra i konkurrensen tidigare fick de som var minst dåliga spela.

Jag kände på mig att Trivigno skulle kunna lyckas bra som en spelare i tredje eller fjärdekedja efter att googlat runt och läst om honom men att han skulle vara såhär bra det trodde jag inte.

Något har hänt i år frågan är vad, såhär i början på säsongen så ser de flesta ut att utvecklas åt det positiva hållet,tidigare år vi låg i SHL så floppade de flesta nyförvärven,nu ser tom Ohlsson bättre ut än förväntat.
Är det våra tränares förtjänst eller har övriga spelare tagit rygg på spelare som Silfverberg och Larsson som förmodligen har höga krav även på träningen.
Nu är det fortfarande tidigt på säsongen men det ser ljust ut vad gäller våra möjligheter att hänga kvar och att slippa bli indragna i den absoluta botten striden.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Tror faktiskt inte Trivigno återvänder till AHL nästa år han har gjort sina år där och NHL lagen verkade inte så intresserade av Trivigno.
Många nordamerikaner som har stannat kvar i SHL,Alcen kanske måste krydda kontraktet för att hålla honom på gott humör om han gör dundersuccé.

Kopacka låter jag vara osagt han kanske tar chansen och åker tillbaka men han kanske trivs bättre på storrink och vill vara kvar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Lyckligtvis har Trivigno skrivit på för även nästa säsong vilket verkar varit ett smart drag av Alcen.
Den gode Alcen har just jobbat upp sig till plus i min bok och det finns vissa tecken som tyder på att det pluset i betyget kan växa sig ännu starkare innan säsongen är över.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
eltifoso: Skillnaden är dock att ni vanligtvis har ett på pappret lag som ser ut som ett topplag och igenom historien även är det.Så att säga att ni är uppskrivna pga enkom några segrar är direkt felaktigt.
Att det ser segt och blekt ut på eran försäsong är helt i sin ordning ni behöver inte vara på topp i starten på säsongen ni kommer att ta era nödvändiga segrar ändå och inte vara inblandade i bottenstriden i slutet på säsongen.I vårat fall och Modos är det enligt mig lite annorlunda vi behöver en bra start för att inte direkt bli inblandade i bottenstriden.
Om jag minns rätt så finns det statistik på att de lagen som har haft en riktig risig försäsong ofta blivit inblandade i bottenstriden även om såklart även motsatsen finns.
Om jag minns rätt så har vi gjort risiga försäsongs matcher de sista åren vi var i SHL i mot exempelvis Timrå och det gick även sådär sedan i mötena i SHL i mot Timrå.
Det kanske är ett gott tecken för oss i mot Modo senare under säsongen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
www.expressen.se/sport/hockey/shl/sannys-shl-analys-brynas/
Läs Sannys analys.
Tycker det var en mycket bra analys och inte mycket att säga om.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Jag ser inte alla anställda som enbart utgifter det är såklart nödvändigt med anställda.
Men man måste ibland minska kostymen och jag tycker det är mycket olyckligt att det är herrlaget som har för liten kostym.
Mina krav på Alcen är att sätta upp ett lag som ser ut att klara sig kvar utan kval.
Med den backsidan vi har så är min åsikt att risken är mycket stor att vi hamnar i kval.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
saile39: Nu skrev jag inte att en kommunikatör kostar tre miljoner utan att det är en start till att spara in tre miljoner.Tydligen ca 900 000 kr vilket enligt mig är en riktig bra start.
Men vi är alla olika vad vi tycker är viktigt och vad vi vill lägga pengarna på.
Men att det inte går att spara tre miljoner och satsa på en ny back är enligt mig otroligt.
Det är helt enkelt en fråga för vad man tycker är nödvändigt att lägga pengarna på.
Men att inte investera ytterligare i herrtruppen som läget är just nu kan mycket väl kosta oss 50 miljoner nästa år.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve:Att precisera exakt var man kan ta de tre miljoner är jag inte tillräckligt insatt i.
Men att det inte skulle gå att spara tre miljoner på övriga utgifter för att lösa tre miljoner till Alcen måste vara möjligt.I en organisation som har den omsättningen Brynäs har.Att inte anställa en ny kommunikatör hade exempelvis varit en start till att lösgöra tre miljoner.
Den kommunikatören lär inte få behålla sitt jobb speciellt länge om Brynäs åker ner till Allsvenskan igen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: Så du menar att det inte är inkompetens när man inte kan spara in typ tre miljoner i en förening som har den omsättningen Brynäs har, För att bygga backsidan färdigt.
Det handlar om prioriteringar om vad som är nödvändigast att lägga pengarna på i föreningen.
Brynäs prioriterar att det är viktigare att lägga tre miljoner på annat än att bygga laget färdigt.
Är väl inte så viktigt om Brynäs åker ner till Allsvenskan så man kan alltid chansa med ett lagbygge med stora hål i.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
IronKrook: Detta är ett typiskt Brynäs fuskbygge 10.0 och de styrande kommer i Mars månad inte för sitt liv kunna begripa hur det kunde gå som de gjorde när vi återigen är i en kvalserie.
Våran på pappret bästa back borta i 4-6 veckor vilket i Brynäs fall brukar betyda 8-10 veckor.
Nu får Gälla trolla med sin trollstav för att få Larsen att bli en SHL mässig back vilket säkert kommer att lyckas det tror vi alla på.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Är det någon som vet vad Djoos har för skadeproblem.
Blir lite lätt nervös av att läsa att det beöver värvas en back till om Djoos och Johanesson fortsätter att ha skadeproblem.
Låter oroväckande.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverkroken: Du har så rätt gick lite snabbt,141 mål skulle det varit 😬

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Har även detta år gjort en kalkyl som ligger till grund för mitt tips var i tabellen Brynäs kommer att hamna.
Dessa kalkyler har dock aldrig varit nära att stämma.
Säsongen vi åkte ut så tippade jag mindre insläppta mål än säsongen före och det tipset gick helt åt helvete.
Nåväl i år ligger min tippning på att vi gör 131mål och vi släpper in 155 mål vilket ger oss en målskilnad på -14
Nu är inte plusminus allt men kan vara en liten fingervisning.
Ser man till tidigare säsongers statistik så innebär det att vi bör hamna runt plats 10.
Så nu vet ni att Brynäs inte kommer att komma tia möjligtvis på plats nr 13 ellet 5 men inte tia.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Det var som ett svar på om det kan ha en stor betydelse med mycket erfarenhet.
Jag bedömer det som det kan ha betydelse och ja den statistiken kan vara missvisande.
Att ett lag har väldigt många SHL matcher behöver naturligtvis inte betyda att laget därför är ett topplag kan likaväl vara ett bottenlag.Men sportchefen borde rimligtvis ha stor koll på vilken nivå laget håller.
Örebro ligger exempelvis 6 i den tabellen deras sportchef borde ha stenkoll på hans spelares SHL standard.
Men vad gäller Örebro så tror jag det kommer att vara en klentröst för deras fans.
De flesta spelare som inte höll måttet där förra säsongen är knappast bättre i år.
Där har vi faktiskt en fördel många oprövade spelare som kan komma att blomma ut tillsammans med endel rutinerade spelare utan många SHL matcher.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Det känns lite som vi pratar runt varandra.
Det du skriver stämmer naturligtvis och laget hade naturligtvis blivit bättre om vi hade lyckats ta in en NHL stjärna utan en enda SHL match.Tvek på om inte laget åtminstone till en början hade blivit bättre med Blomqvist och alla hans SHL matcher än Lejon och hans noll matcher eller Lindblom och hans få.
Det är dock inte poängen,poängen är att man som SC borde ha bättre koll både på gott och ont om vilken nivå laget håller på SHL nivå än om man har många oprövade spelare.
Sedan är erfarenhet bra men långt ifrån allt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Det är enligt mig en större risk med mindre SHL erfarenhet.
De lagen med mycket SHL erfarenhet vet ganska väl vad varje spelare håller för SHL nivå.
Vi har ex antal spelare som aldrig spelat i SHL som vi helt enkelt inte vet vad de håller för nivå.
Toppspelare ifrån Finska ligan och Allsvenskan har floppat förr och kommer göra det igen.
Tror inte riktigt att alla våra spelare som aldrig har spelat i SHL kommer att göra succé och då är våran trupp ännu tunnare.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Det svaret tackar jag för.
Av en händelse råkade jag stöta på detta skitlag i en ungdomscup och de drar klubbmärket i skiten.
En ledare knuffade omkull en motståndarspelare en annan passade på att bli häktad för bråk utanför ungdomsdiscot.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Kan vilket lag som helst använda vårat klubbemblem och bara byta ut färger och bokstäver.
Har Brynäs något varumärkesskydd?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
JawKee: Det har du iofs rätt att Ohlsson verkar vara en utpräglad center.Men borde det inte gå att skola om en center till vinge i en fjärdekedja.
Tycker det är lite av ett problem att om inte Lejon eller Lindblom håller för en tredjekedja så tycker inte jag de är den önskvärda spelartypen i fjärdekedjan

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
JawKee: vad det ser ut kommer även Ohlsson få chansen åtminstone på försäsongen.
Han har åtminstone fått ett tröjnummer.
Kan bli en positiv konkurrenssituation där förhoppningsvis åtminstonde en av Lejon,Lindblom,Ohlsson Karlsson tar chansen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{5647}: Han hade poängmässigt två bra säsonger i Jokerit sista säsongen gjorde han 29 ppoäng på 36 matcher vilket jag tycker är mycket bra.Det är bara förra säsongen som poängskörden dippade.
Förra säsongen hade hade han även en annan roll vilket vilket bidrog negativt i poängprotokollet och var en anledning till att han ville till en ny klubb.
En spelare som Alcen borde haft bra koll på innan han värvades.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Fysikens lagar verkar dock inte gälla våran tyngste back som är 197cm lång och väger 99kg.
Han lyckades trots sin storlek förlora ex antal närkamper förra säsongen i mot mindre spelare,

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Glöm inte muskelmassa korta spelare kan vara som kuber och starka som oxar trots att de på pappret väger lätt.Eftersom Trivigno har lyckats hyfsat i AHL så besitter han sannolikt en viss styrka.
Jag tippar att det finns gott om exempel där mindre kortare spelare trots att de väger lättare klarar sig väl i gymmet jämfört med någon som är 10cm längre och 10 kg tyngre.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
landmanden: Han klarade av att göra ett gott jobb i AHL och var en mycket uppskattad spelare bla pga arbetsinsaten varje match samt sin fart och energi plus bra i båda riktningarna.
Klarar han av att spela i AHL på ett bra sätt trots sin storlek borde han utan bekymmer göra ett bra jobb i en tredje eller fjärdekedja i SHL.
Har man som förväntning att han ska bli poängkung då luktar det flopp ser man till realistiska förväntningar så luktar det flipp.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Bertilsson har lågt räknat missat ca 20% av Brynäs matcher de två sista säsongerna och har endast två säsonger i Brynäs spelat fler än 45 matcher så skröna vet jag inte om jag håller med om.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
JawKee: Har man två skadebenägna backar så måste jag säga att risken är mycket stor att det händer frågan är bara hur många matcher.
Hade vi verkligen hört något nu?
Jag kommer ihåg Boqvist härvan så är inte så säker.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
JawKee: Kommer Lindstein spela för Brynäs nästa säsong är svaret ja på den frågan är han spelklar till premiären.Om inte så blir de sex och sju och vid en skada på Bertilsson eller Kinnvall fem och sex.
Dessa två är hyfsat skadebenägna vilket alla vet.
Så när jag tänker på det så är backsidan tunnare än Forwardsidan.
Vi kan utgå ifrån om man ser till skadehistoriken på Bertilsson och Kinnvall att åtminstone sjundebacken kommer få endel istid om Lindstein är kvar.
Känner vi oss trygga med den backuppsättningen?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Var det kan behövas panikvärva är på backsidan.Vi kan gå in i SHL med Larsen och Johannesson som sjätte och sjundeback.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Är det klart att Lindstein spelar i Brynäs nästa säsong?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Jo i helheten.Den säsongen saknade vi som vanligt spets och tillsammans med att bredden var så dålig blev det vårat fall.Vid skador hade vi exakt noll spelare som vi kunde fylla på med vid skador i toppkedjorna.Vi hade en fjärdekedja som inte klarade av att avlasta våra toppkedjor vilket slet ganska hårt på dessa spelare.Den bredden är bättre i år men inte riktigt bra.
Vi blir återigen extremt skadekänsliga vid skador och oftast är åtminstone minst en spelare skadad vilket ger oss denna fjärdekedjan Lejon-Vesel -Lindblom.
Den vill vi nog se så lite som möjligt på isen är jag rädd.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Givetvis måste de unga spelarna börja någonstans men de måste fortfarande hålla för SHL och ser inte riktigt att yngre spelare som inte direkt tog chansen i Allsvenskan kommer att vara tillräckligt bra i en fjärdekedja i SHL.
Mannberg och Pettersson var förvisso överbetalda men de gjorde jobbet på ett helt annat sätt än Birgersson,Kvist,Ljungkrantz och Lindblom.
Resultatet blev direkt dåligt tom katastrofalt det året vi satsade på ett flertal yngre spelare i fjärdekedjan med potential som sedan inte höll måttet.
Den tiden vill inte jag tillbaka till.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Exempelvis de i Expressen detta gäller iofs mest Lindblom och Ohlsson.
Men det beror nog mest på att Lejon ses som ett nyförvärv.
Hade varit konstigt att se det på ett annat sätt vad gäller Lejon än de övriga yngre spelarna i Brynäs.
Dvs att de skulle må bra av mera speltid på mera ledande roller i ett Allsvenskt lag än som nummet 12 och 13 i Brynäs.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Vid en enda skada på forwards så kommer vi att ha både Lejon och Lindblom på isen två spelare som inte visade upp sig förra säsongen ens i Allsvenskan.
Det är förmodligen för dåligt om inget underverk händer på försäsongen med dessa två.
Att värva en tolfte spelare till en fjärdekedja borde dock vara mycket möjligt till inte en allt för hög kostnad.
Dessutom tror jag att en utlåning till Allsvenskan hade varit rätt steg att ta för båda dessa spelare för sin egen utvecklings skull.En åsikt som jag även delar med endel experter.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
JawKee: Det har jag inte glömt det var dock några år sedan.
Sedan tar det naturligtvis ett tag att komma i form igen.
Låt oss vara positiva och att glaset är halvfullt Trivigno gjorde nästan lika många poäng i en liten mera tillbakadragen roll än Lindblom
Med lite tur så blommar han ut på en stor rink tillsammans med Lindblom.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ticko : Det var inte bra om det stämmer,Lindblom hade sämre stats än Trivigno i AHL,förra säsongen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Farsang: Å andra sidan vem vill inte följa Brynäs

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
honken21: Jag jublar inte direkt över att ha Linus Lindblom och förmodligen Lejon som nr 12 och 13.
Ingen av dessa hade en ordinarie plats i Allsvenskan förra säsongen.
Lindblom spelade iofs de flesta matcherna men kan tycka att det vore rimligt med lite bättre backup på Forwardsidan som är lövtunn.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Ser man till poäng så ser ser det ut som en flopp ser man till plus minus så ljusar det en hel del.
Läser man din artikel om spelaren ifråga så säger jag kör Alcen kör.
Dock hade jag gärna sett en liknande spelare som vägde typ 90 kg och var 1,85 lång.
Men det verkar vara en spelare med en jävla energi och kan nog spela i både en fjärdekedja och längre upp vid behov.Kort och gott en spelare som kommer till jobbet varje dag som älskar att tävla med en bra karaktär.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
J-S: Som jag ser det kommer det aldrig leda Brynäs framåt att vi samlar pengar till fansens värvning i det läge vi är nu.
Så fort det blir ett öre över lägger de styrande pengarna rakt in i övriga utgifter istället för att lägga pengarna på ett slagkraftigt lag.

Tycker vi gör tvärtom skramlar pengar till slagkraftig konsult osv och låter budgeten ifrån SHL täcka upp för spelare till A-laget.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
J-S: Det där med fansens värvning känns väl lite förlegat.
Brynäs har gott om pengar att anställa exempelvis konsulter och till övriga verksamheter.
Alldeles övertygad om att de har insett att de viktigaste är att att lägga pengarna på A-laget så att vi inte riskerar att åka ut igen och gå miste om 50 miljoner.
Vilket kommer innebära att den heliga organisationen måste bantas.
De som är lite mera pessimistisk lagda än skrivande kanske gör bedömningen att så inte är fallet och att A-laget fortfarande har lite luckor i lagbygget inför kommande säsong.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: Nu har ni allt jäkligt tråkigt mitt i semestern, ni håller på att gnabbas om Brashear som knappast är mer än en parates i Modo.Säkerligen hade Modo vunnit det kvalet utan Brashear även om han var viktig i omklädningsrummet.

Dock kommer Silver vara viktigare för Brynäs än Brashear var för Modo.
En Silfverberg i form är inte bara en bra hockeyspelare utan även en bra ledare det kan få ifrågasätta.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{10015}: Läs igen,var det verkligen er han menade?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
William2325: NCAA är dock inte en av de bästa serierna i USA och han har inte lyckats att ta sig därifrån.
Han har varit på diverse camper osv och jag måste säga att det vore helt fantastiskt om han har tackat nej till chanserna att spela hockey på en högre nivå för att studera på college.
Det kanske hade varit en ok värvning men något gnager i mig vad gäller Källgren som kommer ifrån en medioker säsong.Har en känsla av att våran tvåa kan få chansen att stå mer än vad vi vill.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Samsung: Där kan vi ifråga sätta Alcens kompetens åtminstone vad det gäller målvakter.Han valde att satsa på AL istället för VV som avslutade säsongen före på ett bra sätt sedan väljer han att satsa på AL ytterligare en säsong vilket också var ett misstag.
Att Alcen lyckades träffa så jäkla rätt på Clara var nog mest tur eftersom tanken var att han skulle vara en tydlig andremålvakt.

Med tanke på Alcen och Brynäs förmåga att träffa rätt på målvakter så kan man säga att jag känner mig aningen orolig inför nästa säsong.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Samsung: Tämeligen säker på att det är mycket bättre att lägga pengarna på diverse konsulter än att lägga pengarna på en hyvsat beprövad andremålvakt.
Källgren känns som en rejäl chansning som förstemålvakt där den senaste säsongen som var sådär och till det kompleterar Alcen med en andremålvakt vars stats är sådär ifrån en gärdsgårds liga.
Vi har åtminstone en rödlinje vad gäller målvaktssidan och det är att den aldrig är stabil.

· 3 ·
Om Makita
Hejar på: 0x20-nophoto.gif Neutral

Erfarenhet: 20. Hall of Fame

är nu OFFLINE