Makita

1205 inlägg · 149 besäkare

Historik

1 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huga: Läste förvisso på raden erfarenhet och där står det junior

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Ett nystartat konto på HS som öppnar starkt.
Kan det möjligtvis vara en gammal bekant som är avstängd.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ska och ska Alcen är flexibel det har han tidigare visat.
Kommer han att ha lyckats värva en spelare ifrån översta hyllan innan säsongen startar blir jag förvånad.
Möjligtvis en eller ett par spelare för tredjekedjan som tar en halvsäsong på sig att anpassa sig likt Bellows

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Han har gjort det förr Alcen och kan mycket väl göra det igen dvs ta oss till Allsvenskan.
Truppen är lövtunn och skador på fel spelare kommer att innbära att vi sitter riktigt i skiten nösta säsong.
Men visst fortsätt ni att tycka att Alcen gör ett fantastiskt jobb.
Han har ju trots allt lyckats värva en back och forward ifrån Allsvenskan och antagligen snart en till ifrån Allsvenskan.
Sedan kommer uttalandet att marknaden är död och vi känner oss fullständigt trygga med det laget vi har.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Har inget i mot att få käften igen täppt när det gäller goda nyheter.
På pappret en kanon värvning.
Vem som kommer att vara bäst av backvärvningarna i SHL får vi se.
LC är inte direkt första bästa om man säger så.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Detta anser jag är troligt.
Även Alcens plan C har spruckit på backsidan.
Vi har inte sett att Välimäki klar för Brynäs ännu.
Vilket troligtvis betyder att han väntar in eventuella bud ifrån någon NHL klubb likt Järnkrok 1Juli
Aho där i mot är klar för Växjö eftersom de har hans påskrift och vi har passerat 15 Juni.
Så troligtvis hamnar inte Välimäki i Brynäs.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Med tanke på hur aktiv Alcen varit under Silly season så spelar det inte så stor roll om han nu är på jobbet eller på semester.
Målet var fortfarande enligt Brynäs att ha klart truppen tidigare till nästa säsong vilket inte skett.
Dessa datum som ni sätter hoppet till flyttas hela tiden framåt när inga nyförvärv dyker upp.
Efter 1 Juli så får räkna med att det tar några veckor innan
dessa spelare har bestämt osv.
Sedan har försäsongen börjat och strax eftet det förklarar våran SC marknaden död.
Denna strategi har sällan om någonsin var en framgångs saga för Brynäs.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Knallhatten: Då stämde inte Pejas notering.
Då avbröt förmodligen Alcen semestern för en kort stund.
För något nyförvärv ifrån översta hyllan har vi inte sett röken av.
Spelartruppen skulle vara färdig tidigare till nästa säsong än till den förra,det har gått sådär för att vara snäll.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Vad har ens Alcen lön för är frågan?
En hittills miserabel Silly season följs upp med att inte vara närvarande både på livesändning och årsmötet.
Riktigt dåligt.
Förmodligen har våran SC semester och återkommer i Augusti.
Då värvas spelarna ifrån den översta hyllan av de spelarna som fortfarande är kvar på marknaden efter att våra konkurrenter har gjort sina val.
Den hyllan är då tyvärr ganska långt nere.
Men vi kommer att få en sådana här spelare.
En spelare som älskar att spela för Brynäs som är en hårt jobbande spelare med bra karaktär och som älskar att tävla samt kommer till jobbet varje dag.
Då vet vi att vi har har värvat en riktigt bra spets för första och andra femman det är sen gammalt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: En tanke är att du själv ska lägga ner när du skriver ett idiotiskt inlägg.
Glad Midsommar ALLIHOPA

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
slöhög322: Inte direkt en spelare ifrån översta hyllan
Det där är en spelare ifrån tredjesorteringen.
Urusel statistik i princip alla säsonger riktigt dålig med poäng.
Men poängenskörden är mer positiv än plus/minus statistiken
Nu hävdat endel att det är en meningslös statistik men upprepar den sig och i olika lag så tycker jag den säger en hel del.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Om inte en sportchef har en plan B så borde han inte det tycker du inte det.
Att något går fel som att tilltänkta spelare väljer att inte spela för Brynäs kommer att hända och har hänt.

Är det då det vi ser just nu Alcen utan en plan B när plan A sprack
Nu skrev du att alla sportchefer strävar att ha klart sitt lag så tidigt dom möjligt.
Så tidigt som möjligt innebär det att vänta in godbitarna som tidigast kan komma till Brynäs i Augusti eller strävar sportcheferna att ha klara sina lagbyggen tidigt typ Maj-Juni.
Ska du vänta in godbitarna som snart är lediga på marknaden så har du inte som målsättning att få laget klart tidigt.
Vilket måste vara klokt med tanke på att bla du påstår att det kommer finns många fina godbitar på marknaden snart.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Tydligen spelar sådant roll.
Annars hade väl inte målet varit att få färdigt truppen tidigare denna säsong eller hur.
Om det nu är av de anledningarna du beskriver eller andra låter jag vara osagt.
Men du går i mot yrkesfolket i Brynäs som tycker det hade varit en fördel om laget vore klart tidigare denna säsong än inför förra.

Om nu plan A var att få truppen klar tidigare till nästa säsong än förra så har något gått fel.
Nu är det plan B som gäller dvs vänta in godbitarna som snart kommer ut på marknaden.

Vad en lekman som jag har svårt att förstå det är varför plan A har existerat.
Om det nu inte spelar någon roll att lagbygget inte blir klart förrän Augusti.
Samma sak gällande alla godbitar som snart är lediga på marknaden,dumt att ha som mål att ha truppen klar tidigt när dessa blir lediga senare.

Sedan en sista sak hur ofta har de varit en lyckad strategi att vänta in dessa godbitar?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jonjo: Nu har dock dessa tre gjort klart ganska tidigt att Brynäs inte är deras huvudspår nästa säsong.
Trots detta verkar Alcen bara vara nära Gästrin på forwardsidan.
På backsidan får vi förhoppningsvis in finnen,om så är fallet jobbade åtminstone Alcen på bra där.
Silly season på forwardsidan är dock riktigt usel om detta inträffar.
Bäckis ska ses som bonus nästa säsong spelare ut är även Vessel,LP,Scott och Kopacka.
Dessa tre in Forslund,Gästrin plus en ny sedan är laget klart.
Så det är väl inte hela världen att vänta på en spelare till Augusti.
Antingen ser Alcen Gästrin som en spelare ifrån översta hyllan och en spelare till ska in.
Eller också stämmer inte detta utalande att det ska in två forwards till och att Bäckis ses som en bonus.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jonjo: Om jag läser rätt så nöjer han sig just nu med ett ryckte ifrån Expressen

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Den röda tråden är att finska domare alltid tar chansen att döma bort Sverige

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: saxat
liven kan tittarna förvänta sig intervjuer, auktioner, släpp av säsongskort och härliga nyheter. Det kommer dessutom lottas ut fina priser från några av
Ifrån Brynäs sida under nyheter gällande dagens event

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Det står att det ska presenteras härliga nyheter på dagens event.
Gäller de härliga nyheterna herrlaget så är det verkligen något som flugit under radarn.
Tror inte Välimäki kan presenteras innan hans säsong är slut om han nu är klar.
Ingenting är klart innan det är klart det har historien visat.
Anser inte att Gästrin är en härlig nyhet om han är en av två spelare på forwardsidan ifrån översta hyllan som är tänkt för våra toppkedjor.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Att Gästrin ses som en spelare ifrån översta hyllan på forwardsidan.
Sedan återstår det en plats som Alcen löser efter semestern i Augusti.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Enligt mitt sätt att se på saken så är inte värvningarna av Forslund,Johansson och ev Gästrin någon uppgradering av laget.
Svårt att se att Gästrin och Forslund skulle konkurrera ut de spelarna som inte längre finns kvar.
Dessutom är frågan om de nu inkommande juniorerna är så mycket bättre än de som redan finns i klubben.
Kan även konstatera att våra konkurrenter värvade ifrån den översta hyllan ifrån Leksand medan Alcen gick för andra sorteringen.
Värvar inte Alcen en back,en center och en forward ifrån den översta hyllan så är min bestämda åsikt att laget ser sämre ut inför nästa säsong.

Mao då Brynäs har inte lärt sig ett skit av historien utan utvecklingen kommer att bli precis likadan som efter finalerna 2012 och 2017.
Den sportsliga kurvan går neråt publiken sviker och det blir illröda siffror ekonomiskt.
Sedan kliar sig yrkesmännen samt Huge i huvudet och undrar hur det kunnat sluta såhär.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: gentleman’s agreement är inte direkt bindande eller hur.
Hade både Dahlen och Pettersson skrivit på sina kontrakt innan denna överenskommelse kom till eller gäller den inte Timrå.
Den där överenskommelsen är frågan om den existerar i någon större utsträckning fortfarande åtminstone inte om man frågar Gemini som iofs inte alltid har rätt.
Dock svårt att se att Dif kommer hindra LC att dra till Schweiz om han skulle få ett bra erbjudande.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja:Ett års kontrakt med Välimäki eller ett dyrt fyraårskontrakt med LC kan vara precis lika mycket värt.
LC har varit smart och säkrat sin framtid i fyra år.
Kommer skadeproblemen fortsätta eller att han inte kommer motsvara förväntningarna till den höga lönen sitter Dif fast med LC i tre år till.
Flippar han så blir inte jag förvånad om han spelar i Schweiz säsongen 27-28 pga en utomlands klausul.
Vilket han förmodligen gjort om han spelat i Brynäs också.
Så det är inte hugget i sten att LC skulle bli backen att bygga backsidan runt.

Alcens tilltänkta stomspelare Djoos och Fjällby har tyvärr floppat.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Går vi tillbaka ytterligare ett år i tiden så tog samme Alcen ner oss till Allsvenskan ifrån SHL till vilket är mycket bra jobbat eller hur.
Ser vi till hela 2000-talet hur Brynäs sportchefer har jobbat så påminner det väldigt mycket om hur det ser ut just nu.
Förutom någon enstaka säsong har resultatet inte blivit lysande och när det har hänt så var en stor orsak riktigt bra egna produkter.
Visst Alcen kanske har ett par ess i rockärmen just detta år vilket hade varit oväntat.
Om inte forstätter kurvan förmodligen neråt som vanligt både sportsligt och ekonomiskt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Ja du Huge att vänta in godbitarna i Augusti September är ju något som brukar ge bra utdelning det har historien visat många gånger.
Det finns 13 sportchefer som är idioter som inte har fattat detta medans Brynäs alltid har ett geni som sportchef som lyckats vänta in dessa godbitar.
Detta har historien visat,och jag kan inte begripa hur övriga 13 sportchefer i SHL är så tröga att de inte väntar in dessa godbitar.
Historien har verkligen visat om man ser till de sportsliga resultaten att våran sportchef har varit den mest kompetenta eller hur…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Tom Topp: Se det såhär värvar Alcen en toppcenter tillsammans med Bäckis.
Så kan vi matcha Bäckis efter vad hans kropp tillåter och en fräsch Bäckis kan nog fortfarande göra skillnad.
Känner sig Alcen nöjd och inte värvar en spets center bredvid Bäckis får vi nog problem.
Alcen förra säsongen, Bäckis skulle ses som en bonus men vi väntar fortfarande på att han ska värva en toppcenter bredvid Bäckis.

Men det är sen gammalt att det är Brynäs SC som har rätt och övriga är inkompetenta som har värvat sin spets redan i Maj.
De verkliga godbitarna kommer ut på marknaden i Augusti-September.
Vänta och se eran SC kommer då verkligen ångrat sig när han redan har värvat sin spets.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ok tack för svaret

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Kommer vi verkligen få pengar för Johansson och Forslund?
Någon skrev att vi inte kommer att få några pengar för Pettersson om han går till NHL
De reglerna borde då öven gälla Johansson och Forslund.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erat: En junior?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Retse: Har jag fattat ett ett rätt Johansson är en av sju backar och nu är backsidan stängd

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Exakt så är det.Tittar vi i backspegeln så ser vi att det dyraste Brynäs kan göra är att inte satsa
på herrtruppen.Det leder till att publiken sviker och blodröda ekonomiska resultat och nedåtgående sportsliga spiraler.
Det har vi sett i hända tidigare och att hamna i Allsvenskan blir dyrt på riktigt.
Det kommer även att bli dyrt med panikvärvningar i slutet på säsongen för att rädda sig kvar i SHL.
Då kommer Alcen att ångra att han inte matchade Difs bud om det enbart var pengar det gällde.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Det svider om L Carlsson drar till Dif.
Men under tiden kan vi trösta oss med detta.
Vi har varit topp sex två säsonger i rad.
Det känns som ett tag sedan detta hände men jag kan ha fel.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bradberry: Matchen är inte slut än det räcker att Malmö får ett PP till så är han nere på tidigare nivå

Brynäs IF > Sv: Matchtråd 2025-09-18 HV71 - Brynäs IF
Gavve: Hur ser statistiken ut gällande mål framåt?

Brynäs IF > Sv: Matchtråd Brynäs IF - Växjö Lakers HC
ellis: Två saker som aldrig är lyckade.
Chl stör förberedelserna inför säsongen.
Att gå in i en säsong och tro att man är mästare det fick man snabbt som ögat äta upp.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Detta är förövrigt en imponerande siffra 36 24 18 42
Vem är spelaren

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Herre P: Visst har man igenom åren älskat denna prestation av ett nyförvärv.
En spelare med bra karaktär som kommer till jobbet varje dag och älskar att tävla.
Då visste man med säkerhet att sportchefen värvat en spelare ämnad för stordåd.
Ingen kritik mot dagens trupp eller Alcen bara en tillbaka blick.
Tycker att vi har en bra backsida och visst vill man ha in en topp back men har inga synpunkter denna gång om Alcen presenterar en back med bra karaktär som kommer till jobbet varje dag och älskar att tävla.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Poängen är den att kan en temposvag spelare som Indrasis göra 29 poäng så behöver vi nog inte vara så oroliga för om Bäckis ska kunna leverera eller ej om hans fysiska status är ok.
Ja Indrasis hade sina fördelar men Bäckis har större fördelar.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Till alla som tvivlar inför säsongen på Bäckis.
Indrasis gjorde 29 poäng förra säsongen och Schroeder 21.
Bäckis är en otroligt mycket skickligare hockeyspelare än dessa två och även om Bäckis inte är SHLs bästa skridskoåkare så ska han nog lyckas göra en jäkla massa poäng när nu Indrasis lyckades få ihop 29.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Eventuellt en back till tycker jag dock är lite oroväckande.
Någon som vet om någon junior möjligtvis kan ta klivet upp vid en eventuell skada.
Men det är klart en hygglig back går nog att låna in eller värva vid en eventuell skada.
Forwardsidan ser dock fantastiskt bra ut när nu Bäckis är klar.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
mattias - 74: Någon måste man tippa i botten och som det ser ut nu så ser det inte ljust ut för Leksand.
Min förhoppning är att Hv hamnar där nere då jag inte önskar Liljander någon som helst framgång.
Blomqvist fick inte ihop det förra säsongen och hoppas verkligen Liljander har bitit sig själv ordentligt i tummen när han valt att satsa ytterligare en säsong på Blomqvist.

Ett kval i mellan Hv och LHC hade jag gillat eller varför inte Malmö mot Liljanders Hv det hade också kittlat lite.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
{10071}: Intressant läsning.
Ranta kostar 225-275 000 kr Aagaard 125-175 000 kr
Enligt mig ett fynd av SAIK och behöver man ens kommentera Rantas lön i Örebro, efter hans förra säsong i Modo hade jag inte ens sett en plats för honom i Brynäs.
400 000kr för Hellberg wow ska han vara värt pengarna så får han hitta tillbaka till sin gamla form.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Tigerhjärta: Är det inte en gammal nyhet att Bäckis har donerat pengar till att hålla B-halllen öppen.
Vill minnas att jag har läst det tidigare i våras/tidig sommar

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Finns det risk att Svrcek försvinner nästa säsong?
Det hade varit mycket tråkigt.
Värvar Alcen en bra center måste jag säga att våran forwardsida ser riktigt bra ut kan inte minnas när den sett så här bra ut.
En bra bredd utan några hål i lagbygget och med några juniorer som ser riktigt vassa ut och kommer att kämpa för en plats i laget.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Den värvningen rätade inte direkt ut frågetecken om vad vi kan förvänta oss som nästa nyförvärv på backsidan.Får du rätt i att det blir en rightare som ska ses som ersättare till Söderström då har vi i sanning en på pappret en bra backsida.För att typ citera Nigel Cloug det är tyärr inte på pappret matchen avgörs.
Vem sätter ni som sjundeback,knappast Kempny som trots allt blev uttagen till tjeckiska landslaget dock så kanske den fysiska statusen oroar lite.
Det vill till för backarna att prestera om de inte vill bli utanför laget i Januari.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Tittar vi på hur våran backsida ser ut just nu så tvivlar jag starkt på att någon av våra backar just nu som kommer att starta säsongen är tänkt som en sjundeback.
Tror att nästa back kommer att vara en breddback eller ung och utvecklingsbar.
Trots allt har vi på pappret bra backar även om någon av de vi har troligtvis inte kommer vara i närheten av de vi tappade.
Frågan är om Hägg kommer att vara bättre än Bertilsson var förra säsongen om så blir fallet kommet han få mycket istid och våra offensiva backar kommet att få chansen att spela sitt spel.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jonjo: Är detta en breddback?Då får vi verkligen vara nöjda.
Ser man till hans CV kommer han förmodligen vara en toppback hos oss då jag framförallt är skeptisk till Norlinder.
Nu är inte plus/ minus allting men enligt mig är det dock en fingervisning om en spelare alltid haft dålig plus/minus statistik eller bra sådan.
Norlinder riktigt svag spådan och Kempny oftast bra sådan.
Jäkla konstigt om Norlinder alltid haft otur att få spela med dåliga lagkamrater vad gäller Kempny så har han nästan alltid haft turen att spela med bra lagkamrater.
Nåväl paras dessa ihop så kommer det i de bästa av världar leda till att Norlinder får en fin statistik nästa säsong.

Tycker våran forwardsida är såpass stark så att de inte tvingas försvara sig hela tiden så det är upp tills bevis för Norlinder.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Alcen har lite…. kvar att jobba på innan han kan gå på semester.
Två målvakter en center två backar och en forward.
Förhoppningsvis ligger han bättre till än det ser ut.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Vi har trots allt haft ganska många finska spelare med gott resultat.
Vad anser ni det behövs för spelartyp in i laget en back som Söderström eller en mera defensivt lagd spelare.
Jag tänker att vi har både Norlinder och Djoos som inte är de mest pålitliga defensivt detsamma får man väl säga om Kinvall som åtminstone tidigare hade offensiven som sin styrka.
Det säkraste är väl att satsa på en tvåvägsback som är lika bra framåt som bakåt.
Har lite svårt för renodlade defensiva backar tycker vi har haft endel som varit riktigt dåliga de sista säsongerna.
Bortsett då ifrån Bertilsson beroende på vilken typ av back ni ser honom som.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: Vi finanssnillen ser tillbaka till säsongerna efter 2012 och 2017 det kan ge dig en fingervisning om hur man omvandlar ekonomisk vinst till brakförluster.
Detta pga dåliga lagbyggen med dåliga sportsliga resultat och pga att publiken svek när de sportsliga framgångarna uteblev.

Budgeterar man för ett publiksnitt på 7000 så är det inte alls omöjligt att det upprepar sig.
Vad det verkar så har inte Alcens budget ökat med flera miljoner och det är väl i den änden man bör satsa när så stor del av de ekonomiska resultaten beror på herrlagets sportsliga framgångar.
Återigen vi ska inte göra en Hv men inte heller en Brynäs 3.0

Nu är dock lagbygget långt ifrån klart så vi väntar med att betygsättning.
Ja Svedman har gjort ett fantastiskt hittills med hjälp av hemvändare som spelar för under marknadspriset och en Alcen som lyckades otroligt bra med sina nyförvärv.
Men oron ligger i att vi kommer begå samma misstag som vi gjorde efter 2012 och 2017.
Lek med tanken vad ett publiksnitt på 6200 istället för 7000 skulle innebära samt att vi åket ut i åttondelsfinal.
Då har vi inte stor hjälp av den utbyggda organisationen dock för psykologen.
Det har hänt tidigare och kan hända igen.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Sportslig verksamhet inte detsamma som herrlaget.
Har inte påstått att Alcen ska kasta pengar omkring sig likt Hv.
Men jag tycker pengarna borde räcka till en bra back och center sedan är målvaktssidan ett stort frågetecken
där borde det nog satsas på en etablerad målvakt och inte en ren andremålvakt.

Är detta helt orealistiska krav ifrån min sida och onödigt pessimistisk när jag tror att vi kommer att få det väldigt tufft att nå en topp sex placering utan att förstärka upp på dessa positioner.
Herrlagets framgångar eller dåliga resultat kommer direkt avspeglas i nästa säsong budget.

1 ·
Om Makita
Hejar på: 0x20-nophoto.gif Neutral

Erfarenhet: 20. Hall of Fame

är nu OFFLINE