1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 334053 inlägg · 4156 ämnen
« · 2958221 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS 2025-12-27
Gavelo: Berätta om verkligheten!

Costanza: eh du är perfekt som du är

k1m: Berätta mer om mitt trams här på forumet och berätta hur jag ska bli bättre.

Willow: Så du använder dig av Ai för att hitta dina åsikters , herregud…

Det har aldrig varit enklare att investera,
Konjunkturen är låg, fastigheter är billiga, konsulttjänster går för överpris, materia som guld och silver är all time high, sociala medier gör det enkelt att marknadsföra, försäljning betalar externt och det mesta på börsen går att köpa för billiga pengar.
Aktieandelen är sänkt till 25k för att starta bolag, bolagsskatten ligger på 20,6%, lönerna är relativt låga och arbetsmarknaden skriver efter arbetskraft överallt.

Herregud sluta leta svar på chat gpt utan ge dig ut och se hur fan det är i verkligheten.

Costanza: Nej, men realist. Du är tramstroll däremot.

Willow: ja solklar och ha;s snabbaste videokoll ever...

k1m: Är du Lövare nu igen?

Costanza: Sluta tramsa, tack.

Peja: Jag tycker du blandar äpplen och päron. Det du säger är att människor som är relativt fattiga idag har det bättre än folk som var relativt fattiga för 100 år sedan. Det stämmer såklart. Och pratar vi fattigdom, håller jag med om att det är det som är intressant att mäta.

Men nu diskuterade vi framgång, och framgång är alltid relativ. Min sambo tävlade i VM i Cheerleading. Det är såklart en stor bedrift, men vi kan nog enas om att det är objektivt svårare att representera Sverige i fotbolls-VM, eftersom konkurrensen är mycket större.

Idag kan vi rekrytera folk från hela världen. Ofta är de mycket billigare i Indien t.ex. Men innan Internet fanns, räckte det många gånger att ha en unik kompetens i den lokala orten för att du skulle vara garanterad jobb. Även om man väljer att se detta som ett nollsummespel, dvs att det moderna samhället även gör det möjligt för mig som individ att söka väldigt många fler jobb än tidigare, så blir det likväl väldigt många fler oförutsägbara variabler än när du visste från 10 års ålder att du skulle ta över fars skomakeri en vacker dag. Inflationen på jobbmarknaden ökar även risken för att talanger slumpmässigt "försvinner i mängden".

Jag är kapitalist uti fingerspetsarna, men även jag kan inse att detta börjar bli problematiskt.

HalvHund: Hög klubba på Löven när de reducerade. Kanske är en "sådan där dag" för dem.

Willow: Helt överens, jag är en helt vanlig Svensson!

Tuppen: Snart är MoDo etta igen..

Costanza: Ja det är sant men 3-0 nu. 3 mål på 9 skott, lika effektiva som Almtuna idag.

Peja: Det är tyvärr så att hockey blivit oerhört dyrt, inte bara pga utrustning utan även för att man tydligen måste ha råd med alla skills-läger och liknande. Antalet som börjar spela hockey ökar inte trots att man "slipper" spela utomhus.

Själv är jag lite orolig gällande rekryteringen till nya hockeyspelare.

grimiss: Trivs man inte spelar nog inte åldern någon roll gällande hemlängtan.

Costanza: 0-3... trrreeevligt!🍷

Costanza: Någon som fattar det här 67-tramset?

Från Hörnefors: Jag håller med, men lågkonjunkturer har vi sett tidigare och värre exempel på i Sverige och omvärlden rent historiskt. Därav min fråga kring den historiska referensen. Beror ju helt på vad man jämför med.

Från Hörnefors: När vi lägger ut annonser, som är ganska specifika, får vi likväl in omkring 100 ansökningar. Visst, många är från folk som är registrerade hos arbetsförmedlingen och måste uppfylla kvotan. Men det skvallrar ju även om viss konkurrens om jobben...

Willow: Absolut, men växlade klyftor behöver inte betyda att lägstanivån blir sämre. Det kan betyda att högstanivån höjs mer än lägstanivån, klyftorna kan även växa om bådas nivå höjs (men högstanivån höjs mer), så det behöver inte vara ett mått på samhällets välmående.

Gavelo: Jag bad ChatGPT och Gemini granska rapporter och sammanfattade det.
Det bekräftade att du har fel, om än i mindre omfattning än jag troddem

Jag släpper detta nu. Du får ha dina åsikter även om de inte stämmer överens med fakta.

Peja: Vi befinner oss i en lågkonjunktur där många bygg och industriföretag har sagt upp folk. Och oseriösa öststatsföretag tar jobb för priser som Svenska seriösa företag inte kan konkurrera med.

Tuppen: Löven har en förmåga att vända.

Bad_Brett: Jag vet inte hur gamla alla här är, så blir lite svårt att prata om föregående generationer, om inte utgångspunkten är de som är barn nu. Dagens barn har ju tillgång till många fantastiska saker som äldre generationer bara kunde drömma om. (Uppfattade som att vi inte pratade hockeyperspektiv)

När det kommer till hockeyn, har väl de flesta (åtminstone de jag känner till) betydligt fler hallar och isar som inte är väderberoende. Vetetusan hur många inställda hockeyträningar man var med om som liten grabb, men många var det, eftersom det råkade bli för varmt väder för naturisen just den dagen.

Det är klart att utrustning etc är dyrt, men det är också mycket enklare att köpa begagnat idag, med tanke på internet.

Gavelo: Ärligt talat är bara du också en vanlig Svensson, så din argumentation känns väldigt dryg.
Du låter mer som en fotbollsspelare som Salah och Zlatan än en hockeyspelare, där den senare inte fullständigt saknar förmågan att vara ödmjuk även om man har nått framgång.

Willow: Men varför ljuger du?

Gavelo: Har du ikväll fått skit kastad på dig av mig och måste sen säga att du är en helt otroligt rik framgångsrik smart människa som inga arbetslösa bönder kan förstå? Berätta nu om din otroliga framgång! Jag kan bli imponerad..

mr_brasco: Översittare, Ja det brukar låta så från gemene Svensson som inte begriper bättre.

Peja: Det är såklart en definitionsfråga, huruvida man ser framgång som absolut eller relativ. För att försöka ha någon form av ishockeyperspektiv så att det inte blir helt off-topic, kan vi väl konstatera att då de allmänna välfärden har gått upp de senaste 100 åren, så har fler barn idag möjlighet att spela ishockey med skaplig utrustning än för 100 år sedan. Och andra sidan har de även lett till att konkurrensen i den absoluta toppen har mycket tuffare. Idag konkurrerar du inte bara med kompisarna på skolgården, utan hela världen skannas av på talanger och AI kommer bara öka konkurrensen ytterligare.

Men det sagt, så pratar man väl även att kommande generation är den första på evigheter som kommer ha det sämre ställt än sina föräldrar. Så även om vi ser framgång som absolut och inte relativ, så är det inte solklart att kurvan på pekar åt rätt håll.

AI kommer dessutom ställa till mycket. På sikt kommer medborgarlön bli oundviklig.

Så trots att jag är civilingenjör, kommer jag försöka få min son att intressa sig mer för fysiska aktiviteter som AI:n inte kommer kunna ersätta i närtid.

Gavelo: Åh, herregud.... hur mår du människa?

Videll hade ALDRIG gjort mål i det läget om inte Nieder tacklat honom för några säsonger sedan!... hejja republiken!

Vad händer med Löven? Ligger under med 2-0 mot Östersund. Någon som ser matchen?

Peja: Det handlar förvisso en del om arbetslösheten, covid (och den ekonomin den skapade) och växande ekonomiska klyftor. . Statistiskt har det blivit svårare, framförallt om man inte kommer från en privilegierad uppväxt. Dock är vi långt ifrån USAs förfall. Vi har fortfarande hygglig möjligheter genom skolor osv.
Poängen är att möjligheten är mindre, dock inte avsevärt. Trodde det skulle vara större skillnad än det faktiskt är.

Jämför man vikingatiden så säger det sig självt att det var djävligt svårt som träl att ta sig uppåt i den sociala/ekonomidka hierarkin.

Idbyn: Du kan psykologi!

Gavelo: God fortsättning på dig MoDo broder, ett tips ta en paus ikväll från forumet.

Willow: Alla har sina unika förutsättningar och omständigheter, men varför skulle det vara svårare att bli framgångsrik i Sverige nu än tidigare (när är tidigare, på vikingatiden eller 90-talet)?

Gavelo: Ren lögn faktiskt. Det är precis som i USA där The American dream är mycker svårare att nå.

Costanza: Trodde jag med, Andreas har väl nån polare med större plånbok än oss med sig...

Gavelo: Översittare…osmakligt beteende att peka ut saker som du ser ned på. I livet och även i hockey är viktigt att tänka på att man möter samma människor på vägen upp som på vägen ner.

Willow: Absolut inte, tvärtom!
Faktamässigt alltså!

Gavelo: Faktamässigt är det betydligt svårare att bli framgångsrik i dagens Sverige än tidigare.

Gavelo: Jag tar emot allt du säger och säger inte att du är helt fel ute. Livet sätter en i dåliga situationer ibland.
Det går inte att köra över George, det kan jag lova..

Bad_Brett: Stämmer!
Jag behandlar bara de tilltalade som jag själv blir behandlade

Den dagen jag slipper få skit kastad på mig fast jag har rätt så kommer jag givetvis vara sympatisk tillbaka , annars kör jag över personerna i fråga.

Gavelo: Jag finner dig inte jättesympatisk för tillfället. Det är trots allt juletider...

grimiss: Det kan va så många olika orsaker som har gjort att Rönningen eller folk runt honom ser det bäst för honom att va hemma i Norge. Jag har ingen aning men om det är typ ätstörningar, spelberoende eller depression så kan han ju va fysiskt frisk, men behöver att skyddsnät som han inte har här.

Willow: fast det låter som de tagit jävligt mkt risker ?

grimiss: Det handlar väl mest om att kommunen helt ändrat förutsättningarna. Sedan ska inte SSK leva på gränsen utan borde ha lite eget kapital...

Costanza: Noren har för dåligt spelsinne och Hallin är för valpig.

jonsson: tycker det låter mer som de går ut i media för att sätta press på kommunen? Men oavsett om dom verkligen är på gränsen till konkurs så låter det ju som att det kan släppas ett par spelare

jonsson: Jag trodde de hade kapital för att utmana.

« · 2958221 · »