Znark: Japp. Och det smittar av sig snabbt. För efter ett tag kommer de som arbetar hårdast inse att de inte vinner någonting på det. Att göra "minsta möjliga" och komma undan med det har blivit en vedertagen strategi.
Det är uppenbart att en spelare som Olofsson ser ishockeyn mer som ett jobb. Pengar och familjesituationen är alltid viktigast. Att vinna är sekundärt. Och jag tror tyvärr vi har fler sådana spelare i laget...
Domsjö: Har sagt det förut och säger det igen , HOPPAS nu att Jocke Grundberg med fler i från föreningen åker upp till SAIK efter deras säsong är slut och kollar hur dom lägger upp allt som !!! Framförallt hur dom tränar som
Bad_Brett: Tyvärr har hela samhället gått åt det hållet. Jag arbetar inom industrin och är en riktig "industrislusk". När jag var ny på jobbet efter lumpen så fick man jävlar i mig veta av gubbarna att man levde och gjort rätt eller fel. Idag är det helt tvärtom och facket blir säkerligen indraget om en gubbe som jag öppnar käften för mycket. Jag föredrar den upplärning jag hade av de äldre rutinerade gubbarna.
Dexter : Min erfarenhet är att mentaliteten snabbt sprids i en grupp. Folk som kommer från kommun till konsultbranschen får panik av all stress. Konsulter som går till kommun klättrar på väggarna av tristess.
Jag tror MoDo har blivit det där lite "sköna" laget, där småbarn springer omkring i omklädningsrummet och där man alltid har en "family first"-mentalitet.
Men kan ni tänka er Peter Forsborg gråta ut i media för att förväntningarna är för höga? Det är så jäkla mycket soy det kan bli, och precis det vi alla har misstänkt, dvs spelarna är inte beredda att betala priset för att vara med och utmana. Kan ni förstå hur förnedrade vi hade blivit av Björklöven?
Det faktum att styrelsen faktiskt verkar ha slutat med saft och bullar ser jag bara som positivt.
Janne G: Nu ska jag inte förstöra din fest. Kovac är på pappret en grym värvning som lika gärna kan gråta ut i media redan i december och lämna för schweiz. Men profiler behövs även i ha och grattis iaf till en grym värvning.
pdy: Min poäng är väl att det finns alltid lag som satsar och det finns alltid lag som presterar (typ Bik). MoDo har en del att jobba på. Läste att Lif skulle öka träningen med 10-15 % från föregående år.
Knafus: nu är ju inte Kovac officiellt presenterad ännu, men onekligen ett toppvärvning, AIK har ju inga intäkter på arena eller från kommunen, i detta fall kliver några finansiärer in och stöttar, Kovac är ju AIK i själen och kul att han kommer i sin prime, 29år, vi är inte bortskämda med sånt, ni brukar ju peka på de bästa och köpa. Hoppas det ger ringar på vattnet så vi får hem Lindkvist, Nemeth mfl,
Domsjö: Kovacs brinner på riktigt för AIK. Inte som Olofsson. Han har inte heller något glasspsyke utan har en jävla karaktär. Tror utan att veta att han blivit lovade omgivning. Folk kring AIK ser hur väldigt svag HA kommer vara nästa år så nu kör de all in.
Domsjö: dem har ju sagt att dem vill ha chansen varje år. fick känslan av att man sa att mam ville bygga något som tar dem till final. det är nog ingen som sagt ens i nån enstaka artikel att man e nöjd med topp 6. Sen kanske de va dumt att säga att man skulle upp på en gång, inte för att det inte va visionen.. så jag tror nog att den interna visionen är att ha chansen att gå upp. men håller med om att det behövs bättre namn än detta. samtidigt så är detta spelare som va klara sjukt mycket tidigare än vi spelat klart. så jag både tror och hoppas att det ramlar in nånting att sukta efter. sen verkar alla tro att aik är monstem med kovach, men aik hade svårt att få ihop mer än en vass kedja förra året, nu ska man inte glömma att dem blivit av med delar av sin stome också och jag har inte koll på deras ekonomi men nu betalar dem ju en spelare vad två kostar så tror nog inte dem blir bredare i år, men spetsigare blir dem helt klart. mer rädd för LIF personligen
ForzaMoDo1921: Kommer alltid vara lag som satsar. Nu verkar det som att kommande år satsar AIK. Lägg därtill klubbar som Bik, Ssk, Kalmar samt nån klubb som överraskar positivt. Nej MoDo med Gradin i spetsen får det de gör. Positivt inför säsongen är Elton och Milan iallafall. Hallin hoppas jag också kan få ett litet större genombrott.
Framnäs: det finns inte en cell i min kropp som accepterar bengtsson i ett år till... jag vill lägga till att vi minskar budgeten med nån miljon, inte 10 miljoner. dem truppförslagen folk skrivit här är så nedskurna att man kan jämnföra det vimmerby. ska dem få med sig staden och fansen kan man inte starta med en så horribel backsida i år igen, inte ens el hinko kan tänka så lågt om oss.
Ne efter att ha läst artikeln med Måns där han gråter och nu Jeppe så behöver jag ventilera för håller på att bli galen. Sådana jävla mjukglass psyken! Och Måns vill folk här behålla?! Vi håller på att bli som löven var för något år sedan, ett ställe man går till för att chilla och plocka ut en fet lönecheck, och ni supportrar som redan har glömt och som inte ställer några krav, ni är också skyldiga! Fyfan väck mig när den här mardrömmen är över.
Randy Marsh: Och där gick alla AIKs pengar. Trots att se har utomstående financiärer som betalar en del av Kovacs lön. Jag kan säga att det är en riktigt fet värvning men AIK behöver värva spelare som kan spela med honom. Annars blir han bara en i mängden.
Och jag är genuint orolig för Modo och vilket lag vi kommer ha till seriestart. Ska Hinken fortsätta värva som han gjort tidigare så blir det ingen rolig säsong 26/27. Hoppas jag har fel
SPOODI: Haha, men efter årets säsong så hade det varit skönt med en back som bara fokar på defensiven men att vi värvar två Maionetyper eller liknande backar med en frejdig offensiv
Framnäs: Jag tror inte heller på min andrakedja, max en av spelarna kommer spela för MoDo från det jag skrev. Sen Wahlberg kan inte vara pp back då är säsongen dödsdömd innan den ens börjar. Killen har inte varit med i ett enda juniorlandslag och har gjort 13 pinnar på en säsong i HA, då tar jag hellre Hallin på den positionen
Icetheman: OK, men jag tror inte på din uppställning alls. Haha, som det ska vara under sillyn!
Det spekulerades ju i att Wahlberg tagits in på backsidan för att han förstår sig på PP-spel, därmed tänkt som topp 4-back (skulle jag gissa).
Din andrakedja är fullkomlig katastrof. Går man in med den som kedja 2 till en säsong är det lite som att man inte ens tänker försöka. Det jag hört är även att MoDo gärna bryter Anderssons kontrakt då han har intressenter som kan erbjuda honom bra lön.
Icetheman: Bra resonemang och bra grund men Fitz kommer dock att spela i AIK. Nyckeln är ju att bygga med rätt grund och ha tålamodet och drivet att göra förbättringar löpande under två eller tre år. Om Modos ledare (från styrelse, vd, sc och tränare) kan hålla ett sådant arbete under armarna och säkerställa att nivån på allt man gör hela tiden är i linje med kravbilden så kommer man att spela ihop ett lag som går upp. Modo är en förening med kapacitet att jobba så och om det målet inte nås så faller det på intern inkompetens, inte på att uppgiften var för svår. Elitidrott är både enkel och komplex samtidigt och man kan se det som en kedja där alla länkar måste hålla ihop när trycket ökar. Den som håller för störst tryck över tid vinner.
Framnäs: dedär laget kommer aldrig kosta 22 miljoner vilket ryktas vara modos budget, jag tror snarare typ såhär och utifrån AIKs förmodade storsatsning måste hinken få till något liknande om SHL platsen ens ska vara realtistisk:
Målvakter: Hellsten - Werner Backar: 1:a Bernhardt(snälla) - X 2:a X - Berg 3:a Wahlström - Berglund 7:a Hallin/Knights Forwards: 1:a X - X/Fitz - Hermansson 2:a Linus A/X - X/Sundström - X/Kelleher 3:a X/Måns - Caderoth - Emil Larsson 4:a Ohlsson - EJK/Berjsa - OP
SpecterV2: Jag tror att det funkar. MoDo har gjort det förr och Löven gör det nu. Timrå likaså. tvåårskontrakt med option på ytterligare ett år. Jag tror mycket på att knyta sig närmare Skellefteå, Luleå och Brynäs och värva norrlänningar som bas som inte riktigt nått helt till SHL. Sen borde vi dragga guldkorn från västkusten. Just nu är ju alla elitföreningar (utom MoDo) i norrland uppe i SHL vilket sett till upptagningsområdet är hyfsat ansträngt. Men Kelleher eller Fitz under ett år är inget man ska bygga runt. De ska bara in för att vara det där extra.
M Horava: frågan är hur man ska lyckas bygga långsiktigt då kontrakten i HA är luft värda. Lyckas man få fram bra spelare sticker dom till SHL säsongen efter.
Thors 22: Håller med Jeppe. Till och med årets intro är ju snett ute. Snacka om att pumpa upp fel typ av kravbild. Vem har inte följt Västerås alldeles för höga svansföring i typ 20 år, eller Djurgården och Oskarshamn när de åkte ur. Karlin sa ju detta också (att det kommer att ta tid att spela ihop laget) Jag tror att det är viktigt när man värvar att de man värvar fattar att det kan ta mer än ett år. Önskvärt är ju att om man inte går upp år ett så ska man bara justera med några spelare in och ut. Typ året när MoDo gick upp eller Löven i år. Nu är känslan att vi vaskat ett år och måste börja typ från scratch.. ..och jag pallar inte att höra mantrat: "Nu ska vi ta revanch och gå upp nästa år" Jag vill höra: "Vi ska skapa en kultur med höga krav och spela ihop ett lag som hela tiden blir bättre och som har chans att vinna varje år." Det tycker jag höra från Hinken så jag är lugn med Hinken i nuläget. Enda problemet just nu är att Hinken inte presenterat en tränarstab så det måste han fixa pronto. Sen kan han få värva (med stöd från den nya tränarstaben)
Thors 22: Har läst artikeln nu. Jag kan köpa en del av Olofsson resonemang om att det inte är bra med en stressad ledning. (Såklart). Men som elitspelare måste man klara av att leverera under press. Tänk om Pudas eller Erik Gustafson hade skyllt på att pressen var för stor och därför åkte ut i SM-semi. Folk hade skrattat åt dem. Men I Modo är det synd om allt och alla.
Som sagt, inte konstigt att det går åt h-vete för Modo. Finns ingen vinnarkultur men framför allt finns det ingen strategi för att nå upp till förväntningarna. Förväntningar som är helt rimliga att ha.
Men bra att saker kommer till ytan och att kanske fler spelare kliver fram och drar bladet från mun. För att få till förändring så måste det röras om mer, så enkelt är det.
Thors 22: klarar man inte av pressen som finns i att spela i en "större" klubb kanske man ska överväga i att spela i typ Östersund/Almtuna/Vimmerby istället. Mjukglasspsyken
Har vi haft ett helt lag med nepobabys som gnäller så fort det ställs lite krav på prestation? Inte undra på att vi spelar i HA när spelarna verkar vara så lättkränkta
Vikingmodo : I ÖA: " – Men det har varit en stress som kommer uppifrån där tränare och ”Hinken” (sportchefen Henrik Gradin) påverkas. Det började redan i augusti då det sades att vi måste vinna grundserien för annars går man inte upp, om man tittar historiskt sett.
Jesper Olofsson är också så rutinerad att han har lite att jämföra med.
– Det har varit jävulskt många måsten och eftersom jag spelat i många olika lag märker man ganska snart när det är harmoni och lugn från högsta hönsen och neröver så speglar det av sig.
– Det sades en hel del innan vi visste vad vi skulle få ihop för trupp. Det är klart att det märkts av. Alla förväntningar har legat på oss, att vi skulle vinna och gå rent och det har speglat av sig på gruppen vilket inneburit ojämna prestationer.
Nu hoppas Jesper Olofsson att Modo jobbar långsiktigt och får in kontinuitet och stabilitet.
– Nu känns det som om Modo måste börja om igen och hitta den stabilitet man hade för några år sedan. Det har varit lite allt eller inget som gäller.
– Oavsett hur det sett ut ska det bara göras (att gå upp) och det är det vi inte fått ihop."
Randy Marsh: No shit att han kommer hem för 350k. Det hade vilken spelare som helst gjort. Luktar Jeppe O över den värvningen lång väg, kommer hem till en liga med 70% lador numera och med hans karaktär får säkert svårt att tagga till.
SpecterV2: Vad klubbarna än säger om att externa finansiärer ser till att betala ut lönen, så brukar det i verkligheten ändå bli så att man tar en billigare lösning någon annanstans i laget för att kunna ta in stjärnan.
Tror AIK känt att laget varit för jämnt, och lär gå all-in på att få seriens bästa leading line nu. Men desto trubbigare där bakom.
Det är uppenbart att en spelare som Olofsson ser ishockeyn mer som ett jobb. Pengar och familjesituationen är alltid viktigast. Att vinna är sekundärt. Och jag tror tyvärr vi har fler sådana spelare i laget...