1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543281 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Paddan: ja eller så menar jag "....så de får bredda gångarna ytterligare".

Nu tror jag iofs att våra ungdomliga backar kommer att utvecklas en del men att ta det för givet kan bli en dyrtänkt tanke.

Svatos är definitivt en sniper som jag skulle vilja se i modo. Men som du säger så kanske det vore väldigt riskfyllt med en sådan värvning.

MorganaLefaey: Är Svatos utan kontrakt? Han är fortfarande en billig spelare och med hans kapacitet kommer Avs chansa och signa honom (om hans kontrakt gått ut dvs) även om axeln krånglar.

Deas: Jepp, han är kontraktslös. Han hade fått ett qualifying offer på 495.000 men tackade nej.

Öa och modo verkar fortfarande köra på att han skall vara center. Om nu infot om 10 tekningar på de 2 säsongerna stämmer så verkar han ju inte direkt vara center.

info från allehanda.se/sport/5287

"2003 lämnade han Lowell Lock Monsters i AHL och spelade resten av säsongen i Södertälje i elitserien. Han gjorde succé direkt, men fick sedan svårare andra året i klubben, då han fick konkurrens på centerplats av bland andra finländske storstjärnan Olli Jokinen och NHL-veteranen Scott Thornton."

"ÖRNSKÖLDSVIK.
Erik Holmberg fick som han ville, en slovakisk, poängstark center.
– Han är precis den spelartyp vi söker, säger Modo Hockeys sportchef om senaste nyförvärvet Robert Döme, 27."

Frågan är om han är rätt spelartyp om man söker en center och inte fått en :)

Nu har jag ingen koll på hur han spelat tidigare i livet eller hur han spelade i tyskland nu senast då han hamnade på 48e plats i seriens poängliga.

MorganaLefaey: Mycket märkligt. De där citaten är rena snurren - Döme har aldrig spelat center i SSK. De 10 tekningarna blev han naturligtvis framknuffad till för att någon nitisk linjedomare plockat bort den ordinarie tekaren.

Ecke måste väl ha så pass goda kontakter med SSK att han vet vad som är vad.

Puh: Ja man kan väl tycka att om man är sportchef/värvnings ansvarig eller vad man nu vill kalla en person så borde man i alla fall hålla koll på vilken typ av spelare man värvar. Speciellt om man säger sig ha scoutat honom riktigt bra.

Men som sagt har ingen aning om vilken position han spelat på tidigare så det kanske bara är i SSK han inte lirat center. Nu är ju inte jag sportchef så jag behöver inte ha den kunskapen. :)

MorganaLefaey: Jag menade inte bara att Ecke är sportchef utan att han efter alla år i SSK bör ha ganska goda kontakter med klubben.

Puh: Det är ju sant att han borde känna en och en annan där som borde ha gett honom lite info.

Deas:
Jag tror att man ställer upp följande formationer denna säsong.

Skröder-Svarten-Salle
Timmander-Viklund

Horava-Döme-Sundström
Jonsson-Enström

Öberg-Hellström-Touminen
Wargh-Andersson

Gästrin-Steen-Pettersson

Förhoppningsvis petar Harald in Johan Nilsson och Dahlberg i 4:e formationen emellanåt också.

Även om det inte var någon bomb så var det krut i värvningen, mycket mer än jag hade vågat hoppas på. Enda frågetecknet är att vi fortfarande saknar en bra offensiv center i förstaformationen. Men kanske kan Niklas axla den rollen?

Ecke gör en strålande debutsäsong.

qwertas: Ser fint ut :) Fast jag tror Döme blir ytterforward med Sundström som center. Och om Anderssons styrka ligger i offensiven så borde han kanske spelas med Timmy eller Hasse i någon av av de två första formationerna?

Att den där tredjekedjan funkade fint ifjol hade jag missat helt dock. Antar att de är givna ihop för premiären?

wap.hockeysnack.com
Ja det är väl inte en allt för otrolig uppställning, nu minns jag inte riktigt hur jag formulerade min första tanke men det verkar ju som om de är inne på att köra döme som center. Skall hur som hellst bli ganska intressant att se de kommande isträningarna, om nu man kommer vara ledig något. Hoppas svarten är fullt återhämtad för han verkade ju varit lite småskadad hela förra s. Ser ganska gott ut, och med nilsson, molinder dahlberg så finns lite ungt som kan komma in och göra kampen om sista platserna intr

MorganaLefaey: Jag tror inte de kör honom som center. Inte då de har Svarten och Susse. Och då Dömes styrka ligger i offensiven?

Men det lär visa sig :) Nu säger jag godnatt!

Wayne Gresky: Om nu Poffas bomb fortfarande är aktuell som han säger kan det vara så att modo säger man har värvat klart, för att sedan chocka fansen med en supervärvning när dom som minst anar något :) ?

Är det inte dags för en ny banner nu när vi har handlat? :>

shinzawai: Nope.

Frisco: Intressant, istället för Jämtland Hockey Cup blir det en turnering i Ånge med MoDo, Mora och Kloten

Paddan: Trevligt att låta bli att informera klubbarna som skall vara med. Om nu det stämmer.

Paddan: Tycker det låter lite lite med 8st träningsmatcher. Någon som har koll på hur många matcher de andra lagen spelar innan serien?
Har för mig att det var en hel del fler förra säsongen eller minns man tokigt?

MorganaLefaey: Här finns en länk till en sammanställning över träningsmatcher som hockeyligan.se gjort. Då ska man också ta i beaktande den där försäsongsturneringen Nordic League eller vad den hette) där DIF fick delta, säkert på grund av deras suveräna resultat i tabellen de senaste säsongerna.

Paddan: man tackar.

MorganaLefaey: Satt och funderade på en sak. Hade man enhetligt pris på sittplatserna i Kempis? Tro vad man har tänkt sig för priser i Swedbank Arena, för delar man seriekortspriserna med 27 får man priser mellan 130 och 300 kronor per sittplats beroende på etage och sektion.

Paddan: Har faktiskt aldrig tänkt på det, men nog skulle jag tro att man i alla fall hade det i Kempis. I Swedbank så borde det kanske skilja lite beroende på etage osv.

Paddan:

Angående priserna på sittplatser i Kempis så varierade ju det beroende på sektion också.

Dvs, de två mittensektionerna (mellan blålinjerna) var dyrare än de yttre, och de i kurvan var ännu billigare om jag minns rätt.

Gidde: En kort intervju med Susse inför måndagens ispremiär.

"Hur är formen annars?
– Bara bra. Vi hade ett coopertest på Skyttis i går. Vi sprang 3 000 meter på banan. Det gick helt okej och tiden var där jag brukar ligga. Men vad tiden blev är hemligt (skratt). Micke P (Mikael Pettersson) var som vanligt i topp."

Paddan: Man får hoppas på att MP kommer tillbaka i gammal fin dager. Samtidigt så hoppas man ju att Dahlberg, Nilsson, Molinder skall få lite chanser.

MorganaLefaey: Jomenvisst, ska bli intressant att se vad dessa juniorer kan göra kommande säsong. Dallas visade ju inte mycket den match han fick chansen förra säsongen, men man får väl hoppas att han får fler möjligheter att spela matcher denna säsong. Nilsson gillar jag skarpt och många tror ju på att Molinder ska göra en riktigt strålande insats säsongen 06/07.

Paddan: Och som väntat har MODO två ispass på måndag ..så ispremiären sker redan på Måndag förmiddag.

Paddan: Nilsson var faktiskt en riktigt frisk fläkt (Och jag måste erkänna att han inte uppfattades som en som är 176cm 78kg). Med Dahlbergs spelstil så kanske det blir lite jobbigare att komma åt en plats, då det inte är lika lätt att skrämma es spelare som att skrämma junisar. Men tror han kommer utvecklas en del och få spela en del matcher. Molinder har man stora förväntningar på, men där skulle man vilja se lite mer kilon. Men även de lär komma.

Gusse: Där ser man, är det första ispasset mellan 10-11.50 som vanligt och är det i sådana fall i Swedbank Arena eller Kempis?

MorganaLefaey: Dahlberg såg ju väldigt tanig ut jämfört med elitseriespelarna, speciellt vad gäller benmuskler, fast det får man väl hoppas att han tar igen i ren tjurighet.

Det jag gillade mest med Nilsson var att han inte tvekade att gå på mål och att det dessutom gärna fick göra ont i sargduellerna, sån inställning brukar man inte ofta se hos spelarna. Bara att hoppas att de inte drabbas av den berömda sophomore slump

Paddan: Jag menade att när man såg Nilsson så tänkte man att han spelar ganska hårt för att vara så pass liten. Tanken att han kommer få sig en rejäl smäll var nästan alltid närvarande. Men helt klart var han rolig att se på och du har rätt när du säger att han alltid sökte sig mot mål. Dock var han ofta lite sen när han skulle skjuta. Men nu har han ju fått prova på spelet och dessutom så lär han få mer förtroende i år kanske och då lär han sig ännu mera.

Paddan: Vad jag hört så skall dom träna i SBA

Gusse: Ok, då kanske man måste ta en sväng till Övik redan på måndag förmiddag.

Gusse: SBA, vad är det - Sidensjö Bangolf Arena?

westerlind: Det är den där arenan i Örnsköldsvik som du stod och beundrade samtidigt som du funderade på hur Brynäs skulle få in en personbil i sin entréhall genom en vanlig entrédörr.

Hmm, Sidensjö Bangolf Arena, det lät nästan intressant.

Paddan:
"Undrade över", menar du nog. Scenen var för övrigt besynnerligt lik bannern här ovanför, den härligt ångestmättade bilden påminner för övrigt mycket om Edvard Munchs "Skriet".

Fast den gladlynte mannen jag såg hade en tröja med "Wilde" på.

westerlind: Just ja, det var jag som funderade. Fast nu kan du ju leka reseledare när supporterklubben kommer till Övik, för nu hittar du ju till arenan.

Tja, du vet någon måste ju förbarma sig över en stackars ensam matchtröja

MorganaLefaey: Så dåliga är väl inte Modo att Dahlberg kan platsa? Han kan ju inte föra med sig pucken en meter oattackerad! Sämre junior är svårt att uppbringa, är han med enbart för att skrämmas (som Lage Edin på sin tid)?

eloff:

Äääh, han är i alla fall en jävel på att ge hyndorna från Timrå rejält med spö. Dessutom är han bra på straffar, han kan tacklas och han är en hetsporre. Precis vad vi behöver i fjärdekedjan. En spelare som sätter fart på känslorna och aldrig stiger undan.

Poffa: Är han storväxt den där Dahlberg? Man får den uppfattningen.

Dream Team: Ingen aning, men Poffa är det.

Dream Team: Han är ju inte minst.

Namn: Johan Dahlberg
 Position: Forward
 Födelsedatum: 1987-02-03
 Längd: 188 cm
 Vikt: 89 kg
 Moderklubb: Kramfors
 Tidigare klubbar: 
 Säsonger i MoDo: 0 
 Matcher i MoDo: 2 
 Mål i MoDo: 0 
 Landskamper (A/B/J): 0 / 0 / 0

Salle: Nej, det är han nog inte. Just hans tacklingsegenskaper nämns också på bl.a Toronto Maple Leafs Fan Zone på MSN:

"6’2 winger Johan Dahlberg is the toughest and most physical Swedish forward eligible to get drafted. The hard-hitting MODO prospect is known for his hot temper and could be a successful agitator/role player in the making. Future Even though Dahlberg, a rather safe pick and an outside candidate to be drafted during the first day of the draft, will likely never become an offensive star, he is a decent goal scorer and can chip in offensively though is not the best of stickhandlers
 http://www.hockeysfuture.com/prospect/johan_dahlberg"

eloff: Lage Edin har jag noll koll på då han var före min tid, men han fick tydligen ihop "hela" 32 utvisningsminuter på 28 matcher säsongen 70/71, så det låter inte som någon riksbuse direkt. 26 minuter på 14 matcher säsongen 68/69 inger däremot lite mer respekt, men han låter ändå inte som någon Kåberg.

Hur som helst, oavsett hur mycket eller lite Johan Dahlberg får spela denna säsong, så känns det som att laget äntligen har några killar som kan spela fysiskt, tre nyförvärv som lär vara mer eller mindre fysiska: Steen, Skröder och Döme. Får hoppas att man blir lite jobbigare att möta denna säsong än tidigare när man ofta varit för "snälla". Skulle dock gärna sett en riktig "grisback" med.

MorganaLefaey: Apropå Johan Nilsson så får han nu chansen, tillsammans med Frölundas Patrik Carlsson, i Team 20 efter att Alexander Sundström och Robin Lindqvist tvingats tacka nej på grund av skador.

Paddan: Är ju trevligt att läsa, lär väl ge lite självförtroende mm. Men samtidigt så hade man ju velat se han på träningarna här så man får se om det hänt något.

Paddan: Oddset att Patrik Sundströms grabb får tacka nej till en landslagsturnering är numera nere på 1.01. Sällan man såg en spelare med sådana stora skadeproblem.

Patrik Sundström...
En idol när Busterläsandet var som intensivast.
Enligt mig en spelare som ej fått de erkännande han borde fått.
Spelade i princip själv hem ett JVM-Guld till Sverige. Detta har ju på senare tid visat sig svårt trots gyllene generationer.

Hank: Jag håller med fullständigt. Jag undrar om han inte dessutom fortfarande har svenskt rekord i antalet poäng i en match i NHL när han spelade med New Jersey. Sju poäng har jag för mig. Det är nog inte så många av superstjärnorna som klarat det.

« · 731056 · »