1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543285 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
NuMo:

I Gunnar Nordströms blogg så skvallras det tom. om åtta poäng. tre mål + fem ass. Var det verkligen åtta? Martin S. Du vet väl? Eller Deas kanske.

NuMo: Ähh jag svara mig själv.

"Fakta: Svenskarna som gjort flest poäng i en match

SUNDSVALL 2003-02-27 [03:00]

Markus Näslund och Peter Forsberg har båda gjort sex poäng i en match under den här NHL-säsongen. Det svenska rekordet för en och samma match, i grundserie eller slutspel, har Patrik Sundström som gjorde åtta poäng i en Stanley Cup-match mot Washington 1988. Det är fortfarande tangerat rekord i slutspelssammanhang tillsammans med Mario Lemieux.
Sundström gjorde även sju poäng i en match i grundserien för Vancouver.
NHL:s rekord i grundserien har förre Torontostjärnan Darryl Sittler, 10 poäng mot Boston den 7 februari 1976.
Här är de svenskar som gjort flest poäng i en och samma match i NHL eller Stanley Cup.
1) Patrik Sundström, New Jersey, 8 poäng den 22 april 1988 mot Washington (Stanley Cup-slutspelet), tre mål och fem assist.
2) Mats Sundin, Quebec, 7 poäng den 5 mars 1992 mot Hartford (grundserien), fem mål och två assist.
3) Patrik Sundström, Vancouver, 7 poäng den 29 februari 1984 mot Pittsburgh (grundserien), ett mål och sex assist. (TT)

NuMo:Den gamla MODO legenden och numera Stefan Öhmans chef, Mikko Leiononen har rekordet för flesta assist i Stanley Cup. 6 assist gjorde han 1982.

87/88 var förresten också New Jersey Devils första framträdande i Stanley Cup genom tiderna. Wayne Gretzky kallade NJ Devils för ett Musse Pigg lag tidigare på 80-talet men perioden som ett Musse Pigg lag slutade nog här våren 88. Sedan så har Devils hunnit med att vinna Stanley Cup tre gånger.

Martin S: Colorado Rockies var i slutspel en gång (torsk med 2-0 i matcher mot Phillys Fly säsonegn 77/78) medan Kansas City Scouts aldrig var i slutspel. Om man ska gå tillbaka lite i historien.

Är Dahlberg helig i detta forum, och beror det i så fall på frimickleriet hos er?

eloff: Klart att Dahlberg är helig.

eloff:

Ja, han är som en ko i Indien. Eller en tall i Timrå.

Poffa: På tal om tallar. Jag såg de vackra tallarna utanför Kempehallen idag. MoDo - Arnäs 0-2. Gula kort Modo 6, Arnäs 1. Utvisningar MoDo 1, Arnäs 0.

Frisco:

Sivan som fick det röda?

Poffa: Nope. Han var inte med. Knappt nån var med. 0-2 är nog ett bra resultat.

Frisco: Det verkar som att Kim Staal har tänkt prova sina chanser på andra sidan Atlanten.

"Bliver det ikke NHL, tager jeg chancen i en farmerklub, siger 28-årige Staal til B.T."

Paddan: Bara att hoppas att han får sitt kontrakt med någon NHL-klubb, 25% av övergångspengarna går då till MODO.

Martin S: I vanliga fall hade man sagt att det är så ruskigt liten chans att han skall få kontrakt med en NHL klubb så man behöver inte ens hoppas. Men som det sett ut med NHL värvningarna tidigare under sommaren så är väl inget omöjligt.

MorganaLefaey: Det här hade jag tydligen missat.

MoDo och Kloten kommer att mötas den 25:e augusti i en träningsmatch i Kusthallen, Nordingrå. Det borde alltså betyda att lagen möts två gånger, för de skulle väl även mötas i Ånge.

" Klart att vi slår på stora trumman, det är inte varje dag som vi får så här fint besök i hallen.

Och hallen i sig själv går inte för hackor, med nya omklädningsrum, som nu kommer att invigas och användas för första gången.

– Dessutom har vi fått ett nytt plexiglas och en ny ismaskin som kommer från Turin i Italien och användes under OS."

Paddan: Låter ju helt klart som det kommer bli 2ggr, men det som var mest intressant i det du skrev tycker jag var att någon äntligen kommit på att privatimportera en ismaskin från södra europa. Undra hur mycket man tjänar på en sådan modell? Och undra hur lång tid det tar att köra upp den.

MorganaLefaey: Givetvis har de tagit hjälp av Nolbys ismaskinsförädlingsprogram "Pimp my Zamboni" och fått fram en Koenigsegg-dräpare. Tyvärr ledde denna ombyggnad också till vissa mindre problem, man kan väl säga som så att översvämningarna i Centraleuropa nu har fått en förklaring.

Paddan: Skickade vidare informationen om importmaskinen till en kompis, och han blev faktiskt glad åt den informationen för han hade funderat ett bra tag varför han sett detta.
www.andornot.com/about/developerblog/uploaded_images/DSCN2257-749114.JPG

Men nu förstog han att det bara var maskinen på väg hem till sina nya adoptivföräldrar.

Paddan: Nån som vet nåt mer om den eventuella träningen imorrn fm.

Tid är väl det primära?

Salle: Nepp, har inte hört något mer. Däremot hörde jag att restaurangen i arenan kommer att öppna för lunchservering den 7:e augusti.

Salle: På träningstidsidan står det bara 17.00 för A.

Frisco: Jo den vet vi men det var den omryktade och hemliga träningen på förmiddagen jag undrade om.

Salle: Ursäkta då.

Frisco: Det är lugnt.

NuMo: Ja du skriver ju själv att det är 8 av Sundström som är rekordet? Det är med på listan i den förra post. Eller hur menar du?

Har vi en bomb här? :) Jag vill inte se karln i Timrå, tycker att de i dagsläget har ett lag som vi kan hålla på en armlängds avstånd i tabellen, men ett tillskott av Hedström kan göra stor skillnad för lillasyster. Hade hellre sett att han lirar i Skellefteå då de ändå har ett så dåligt lag att man inte behöver oroa sig.

shinzawai: även med Hedström i timrå så har vi ett bättre lag.som ska kunna placera sig för dom i tabellen.Om nu timrå får Hedström så får timrå en bra förstakedja men en tunn trupp utöver det.

Så har man då varit och sett på den första riktiga isträningen. Mycket högre tempo, mycket mer skridskoövningar och mycket mindre folk. Gästrin ser som vanligt seg ut, Timander är en pajas som åker omkring och jävlas med alla, Tommy Enström ser het ut, förmodligen för att han försöker undvika att bli bortskickad.

I övrigt så kan man se att Tummen kommer bli en tillgång i år igen, Hellström såg ut att ha tränat mycket snabbhet och Adam Andersson kan bli årets värvning i svensk ishockey.

Modoante: Du skojar va....

htikare: Inte alls

htikare: Det gör han säkert inte. Han är säkert gravallvarlig. Men det är inget att säga om det. Var och en måste ju få ha sin uppfattning, inte sant? När det sedan visar sig att hans analys av TIK den här säsongen faller så kan vi ju gemensamt avkräva honom en förklaring till varför han trodde så fel. Done deal?

Dream Team: Ok!!.... Deal..
jag menar hur klart mycket sämre är Johan A Oscar S Peter R.
än Micke P. M.Hellström m.fl. ...

htikare:

Äh, vem behöver utespelare? Vi har ju Krizan som både lyckas hålla nolla mot er och GÖRA mål på er.

Poffa:

Kul för er att någon i erat lag kan göra mål..

gud:

Ville du något, lilla gubben?

Poffa:

Hmm..Om jag ville något..?? Klart jag vill något..Vill du ha ett exempel på vad jag vill??

gud:

Nä, tänk på att det finns användare under 18 här.

Poffa: Får hoppas att Mats Ahdrian inte blir arg, men det såg ut som att Alexander Steen stod och lindade klubbor på träningen.

Dessutom var det intressant att prova på utsikten från mediaetaget också, fast jag måste säga att man varit generösare med oss på övre etaget vad gäller benutrymme.

Paddan: Var det någon träning där man kunde se formationer? Eller ska man lite på att det blir.

Döme-Sundström-Salle
Horava-Svarten-Skröder
PÖ - Steen - Tummen
Gästrin - Hella - MickeP

Nu lär väl ändå andra träningen inte vara någon direkt indikation på hur laget kommer formeras. Men allt av intresse vill man ju höra.

Eller var det bara övningar och inge spel mot 2 mål?

MorganaLefaey: Så här första träningarna har man fullt sjå att hinna uppfatta vem som är vem av de där som ser obekanta ut. När de dessutom inte har nummer på träningströjorna så blir man inte direkt hjälpt. Men man var uppdelade i svarta tröjor och röda tröjor, tyckte det verkade vara ungefär samma uppdelning som på ispremiären.

För Hellas del så hoppas man ju på att han slipper dras med Gästrin och Micke P

Poffa:
Kan bli riktiga derbyn i vinter längs norrlandskusten, mumma :))

MorganaLefaey:

Problemet är väl att de är så många att de får rotera på kedjor och backpar, för att alla ska träna lika mycket. Man körde inget tvåmålsspel, däremot så tränade man otroligt mycket skridskoåkning.

Sundström - Salle - Döme låter troligt. Horava - Steen - Skröder låter också väldigt troligt. Sedan hoppas jag på att man inte splittrar Öbba - Hella - Tummen. I fjärde får vi väl sätta Steen mellan Nilsson och Molinder, med spontana inhopp av Dahlberg. Micke P blir den andra forwarden på bänken och så skickar vi Gästrin och Tommy Enström till Sundsvall eller någon annan farmarklubb.

Poffa: Men överlag kan man väl säga att röda laget, där inte Timmy, Susse och Salle spelade verkade kämpa och ta i ordentligt mycket mer än det svarta laget som ofta såg ut att försöka anstränga sig så lite det gick. I varje fall Timmy... Att döma av avsluten så ser mitt tips på Pasi som poängkung inte helt tokigt ut.

Poffa: Tänk om det vore så trevligt att Gästrin och Tenström blev ivägskickade, men nu tror jag att det som så ofta förut är så mycket enklare att skicka iväg en ungdom än en som spelat i laget ett tag. Har jag helt fel eller förändrades regeln om antal spelare man får ha med sig till match denna säsong?

Är väl egentligen inte så knepigt att de tränar skriskoåkning, då den ändå är ganska viktig att få igång för att kunna genomföra uppspelsträningar, matchträning mm.

Hade helt klart varit trevligt med nummer på träningströjorna. Men efter någon träning borde det inte vara något problem med identifieringen hoppas jag.

Paddan: Nu har man ju hört det ryktas från Harald att han tror väldigt mycket på MickeP inför denna säsong. När det gäller gästrin hoppas jag på att någon/några småttingar visar framfötterna och placerar honom på bussen till sundsvall.

Frågan är om man skall vara så säker på att det blir Enström som skickas då de förra säsongen tydligen trodde mest på honom innan start, men den känslan visade sig ju vara ganska felaktig då Nillson och alla andra som fick chansen visade mer än honom då han var helt osynlig och för svag för spelet i ES.

Poffa: Jag tror på ryktet jag hörde och tippar då fortfarande på de kedjorna. Inte bara för att jag hörde det i 2a led utan även eftersom Steen är bättre än Hellström än så länge (?) och därför får mer istid. Vore dock roligt om Hellström tog för sig ännu mer denna säsong.

De kedjor du nämner innebär ju dessutom att Svarten hamnar i 4e-kedjan, vilket inte känns jättetroligt :)

Poffa: Sorry, du satte inte alls Svarten i 4e. Men du glömmde honom helt och hållet :)

Poffa: En helt ok tabell från förra säsongen. Luleå bäst av Norrlandskustlagen. MoDo tvåa och Brynäs trea. Undrar om det nya laget från kustlandet kan vara med och slåss om an plats bland de tre bästa?

Deas:

Svarten skulle vara i andra, inte Steen. Mina fingrar gör inte som jag vill ibland.

Poffa: Jag anade det :) De där kedjorna har alltså kunnat anas även på träningarna? Isåfall stämmde det min kompis sa väldigt bra. Återstår att se bara om Hella ger Steen en fight om platsen som 3e center.

F*n, det känns bra! Vi har en underbar, ny hall och på pappret det bästa laget på flera år (lockouten borträknad).

Frisco: Tittar man på vad lagen har tappat kontra det de fått ser det väl ut som om de flesta av lagen har förbättrat sina lag på de flesta punkter.

Om man börjar med brynäs.

Brynäs:
Forwards

Tappat frammåt:
Brian Felsner f
Joachim Gellerstedt f
Daniel Widing f
Jonas Almtorp f

Värvat:
Mads Hansen f
Johannes Salmonsson f
Richard Gynge f
Sebastian Karlsson f
Jiri Bicek f
Martins Cipulis f

Min personliga känsla här är att ingen av de spelare som lämnat är något man skulle sörja över. Och även om det bara är Bicek som känns som en säker och bra värvning så borde de som kommer in utan problem kunna uträtta samma eller mer än vad de som lämnade gjorde.

Backar:
Martin Öhrstedt b
Sebastian Sulku b
Mikko Kuparinen b

Värvats:
Antti Hulkkonen b
Peter Nolander b
Linus Morin b
Daniel Ström b
Nicholas Angell b

Även här är det inga speciella namn som lämnat och de som tillkommit har nog inga problem att vara lika eller bättre än dem. Skall dessutom bli intressant att se om Angell kan uträtta något när han kommer till ES. Sen går det vissa rykten om att Hulkkonen skall vara en grym tacklare.

I målet då:
Lämnat:
Markus Korhonen mv
Johan Holmqvist mv

Kommit:
Daniel Sperrle mv Mora
Robert Kristan mv Acroni Jesenice

Här har nog däremot Brynäs förlorat en hel del i kunskap. Sperrle har aldrig varit en riktig förstemålis och har lagat 0.88 och 0.90 de 2 senaste säsongerna vilket inte är så imponerande. Sen har man då Kristan som verkar vara årets chansning. Ja den kan gå väl ut men det tror jag inte.

I stort sett bör laget vara bättre men är laget så mycket bättre så att den försämrade målvaktsposten inte märks?

« · 732256 · »