1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532425 inlägg · 4126 ämnen

Ännu en back!

Sv: Ännu en back!
Glömde Damgaard.

mgamill:

Jag tyckte finnen såg mer ut som en wrestler än en Karl-Alfred, jag.

Nåja. Funderar lite på det där med "landslagsback". Sex A-landskamper har han alltså spelat. När spelade han sin sista? I den Karjala Cup när han kastade en klubba i ansiktet på någon annan, eller i den senaste Karjala Cup? Är det någon som har hört talas om snubben förr, eller är "landslagsback" ett sätt att skriva upp någon som bara fått några chanser i landslaget?

(Inte alla kan vara optimister på det här stället, ju.)

MartinS: Du kämpar verkligen för juniorernas sak och det är bra, men jag är inte bergsäker på att Jan Öberg blir back nästa år, utan center mesta tiden.

Jaha då var ännu en back klar då. Få se då har vi alltså:

Lehtinen, Lewerström, Hakaana, Johansson, Hedlund och halvbacken Öberg. Hedin ser jag nu som förlorad. Om nu Milo värvas också vart ska då juniorerna få plats? I ÖSK? Att låta dom spela en match här och där eller några minuter i sista perioden är väl ingen hållbar utveckling av deras talanger.

Nä nu tar jag och ger upp juniorgnällandet och ser det positiva i att Modo nästa säsong kommer att dominera i egen zon! ;-)

Hakaana, hehe om det hade varit damlaget hade det namnet gett upphov till lite fnissningar.

Är det bara jag som är orolig för samjos hälsa här? Kan inte någon diskutera med honom, så han slipper sitta och prata med sig själv...? ;)

Såg för övrigt på en video från ett firande av MoDo Hockey och Peter Forsberg våren 2001 idag. Tänk att ställa det laget på isen igen (give or take a few...)!

Sundancekid: (Morten Green
Hade 13, Weinhandls nummer i Troja. Om Weinis sticker så lär Green få ta över dennes tröja 13. )

Brukar inte Modo frysa numren en säsong?

Sundancekid:
Haakana hade nr.42 i Edmonton Oilers, kanske blir det.

ModoAnte:
Myllis tror jag är för dålig och dyr och ovan att vara 2:e målvakt. Bisset skulle ge lite rutin i laget, men är dyr.
Dahlén vore däremot grym att ha i ett slutspel då det gäller. Jag vill helst ha en assistkung som lägger mackor till Högardh och Werner. Om Weinis sticker är det tveksamt om han ersätts fullt ut, kanske Lindström, Söderberg och Green får mer förtroende.

mgamill: Vad som återstår att värva är en back till (milo) en målis (myllys?) två forwads (Bisset,Dahlen) här är mina förslag/öskningar till bengt hedin,åsikter?

Jag har kollat runt lite på våra nyförvärv, och hittat bilder på samtliga (på deras före
detta klubbars hemsidor). Lite intressant är spelarnas nummer:

Mika Lehtinen
Hade nummer 4 i TPS Åbo. Får inte det i Modo eftersom Janne Öberg har det
numret. Troligt är väl att han får Pihls nummer 2.

Erik Lewerström
Hade nummer 8 i Färjestad, och det får han förstås i Modo också. Om han vill.

Morten Green
Hade 13, Weinhandls nummer i Troja. Om Weinis sticker så lär Green få ta över
dennes tröja 13.

Kari Hakanaa
Hade 22 i Jokerit. Joakim Lindström har 22 i Modo och därför får väl Hakanaa ta
nummer 5 kanske?

Jesper Damgaard
Hade 7 i Revier Löwen. Får 7 i MOdo också, eftersom Pelle Hållberg gått till

Karjala Cup 2000:

"I den mållösa andra perioden presenterade sig en annan debutant, Jokerits back Kari Haakana. Men inte på ett lika effektivt sätt som Palsola, Haakana lyckades nämligen fixa fram ett matchstraff bara 22 minuter in på sin debut sedan han slängt upp en klubba våldsamt i ansiktet på en motståndare"

Hockeysfuture.com:

"D Kari Haakana: 27 years old, rock solid at 6'1 and 228 pounds, Haakana has been described by those who saw him last season as a punishing hitter, and a very physical defender. The Oilers have expressed confidence that Haakana can step right into the lineup"

Edmonton prospects:

"Big Finnish defender is strong and hard to move off his feet. Kari plays a low-risk game in his own end. Is willing to jump into the play but prefers to stay-at-home and take care of defensive responsibilities first. Comes with a reputation as a bit of scrapper(krigare)"

.........Vem är Andreas Pihl?

mgamill: Du kan ha rätt. Men Milo är väl inte klar än? Risken är väl nu att Bengt
Hedin ger upp Milo eftersom han redan satsat slantarna på Haakanen?

Visst kan Lehtinen pytsa några mål. Men vi har ingen Pierre HEdin eller Richard
Lintner som verkligen kan stå på blå i Powerplay och scoooora.

Dags att glömma Anders Eriksson och Mattias Timander nu? J

Sundancekid:
Det kanske är pga att vi inte haft biffar på backsidan som vi inte nått ända fram till guldet, Hedlund, MJ, Lehtinen och Milo? är ju inte kassa på göra assist och mål......tror jag :-)
Bra mix, Bengan Hedin!

samjo:
Då är det bara Mats Lindgren, Milo och Dahlén kvar så har vi säkrat 8:e platsen.......

samjo: Håller med dig om det! Men frågan är om vi inte får en massa rundningsmärken i försvaret? Det är ju inte direkt Modos "stil" att ha sådana backar, snarare spelande och rörliga. Problemet nu är att vi inte har en enda spelande back, förutom Hedlund och möjligen M.Johansson, det är inte så lovande. Situationen blir dock en helt annan om man signar Dusan Milo. Då är jag supernöjd på backsidan. Då återstår forwards. Kan man hoppas på en förstecenter a la Per Svartvadet?

samjo: Kim Staal. Menar du den där "dansken"?

Haakanen: 104kg, 187cm (enligt HM 106kg, 183cm)
Damgaard: 93kg, 188cm
Lewerström: 89kg, 188cm

Nog ersatte vi Pihl alltid!!

Hade vi haft denna backuppsättning i årets slutspel så är det inte säkert att FBK vunnit. Dessa tre inger helt klart respekt (nästan så att jag själv blir rädd, trots att de spelar i mitt eget lag).

I finalmatcherna mot FBK vägde ju backarna lite för lätt. Många FBK-mål kom till efter att Hirsch lämnat returer som inte backarna orkade rensa undan. Sedan var ju Lintner alldeles för tam i egen zon. Synd att han inte fick formtoppen då istället för som nu i VM.

Det blir svårt med alla nya namn och stavningen på dessa. Efter en del missförstånd då många trodde Kim Staal stavade sitt namn Staahl har vi nu lärt oss att det ska vara Staal, utan h.

På Modos hemsida står det Kari Hakaana. Men på bildlänken från Jokerits hemsida står det Haakanen (vilket borde vara det rätta).

Vi har även Lewerström, eller heter han Leverström? Jag vet faktiskt inte själv vilket som är rätt, men enligt Modos hemsida heter han Lewerström med 'w'.

Det är nog viktigt att vi alla lär oss stava namnen riktigt i fortsättningen. Annars kan vi få åthutningar från en viss person (alla vet vem). Men hon lärde mig till slut att stava Staal rätt. Jag gjorde nämligen fel från början.

samjo: Man kan söka bilder på Google. Jag ger dig länken. Kolla även den avancerade sökningen där. Mycket skoj.

mgamill: Haha!

Fick du söka länge för att hitta popeye-bilden?
Liknelsen är ju klockren!
Vi måste be Brithén köpa massor med spenat.

Hakaanen hette han visst. Svårt med finska namn.

Jag tycker det är positivt att alla spelare som vi värvat hittills (förutom Lehtinen) tecknat 2-årskontrakt. Det känns bra att de får chansen att spela in sig ordentligt i laget...och det känns även positivt inför framtiden. Nästa år blir det förhoppningsvis inte lika stor omsättning på spelare.

FBK, HV 71 och Västra Frölunda har ju fått behålla sin stomme från förra året och dessutom kompletterat med nya spelare. Det skulle förvåna mig mycket om inte dessa lag kommer vara med och slåss i toppen kommande säsong. Om inte Modo joinar dem redan i år så kanske nästa år.

Kom just på en rolig historia (ja, om den är så värst rolig får väl ni andra bedöma).

Tänk dig detta scenario:
Owe Molin är på väg att komma fri från blå i en match i Kempis. En upphetsad supporter längst uppe till höger på ståplats skriker då: -"Haka han Haakanen!!!"

=)

mgamill: Modo har verkligen en köttmur där bak i år. Där ligger t.o.m. Pihl i lä. Hoppas de är något rörliga ändå. Hedlund finns ju som tur är som komplement. Lehtinen är väl inte heller så stor. Vågar vi gissa på ett helfinskt backpar i förstauppställningen? Jag tror det blir så om inte Hedin mot förmodan stannar.

Jag ser fram emot Modo-LHC till hösten, då får Pihl smaka på sin egen medicin!!! :-)

Hoppsan hoppsan....glada nyheter hela dagen idag!
Kanske pappa Hedin räknar med att Pierre lämnar Modo redan i år och därför värvar friskt bland backar.

Är det någon som tänkt på att alla de tre senaste backförvärven är riktigt tunga pjäser. 90kg eller mer. Den senaste Finländaren väger 104 pannor!!

Förhoppningsvis muskler och inte fläsk :)

Ännu en back!
MODO Hockey har idag kontrakterat den Finländske landslagsbacken KARI
HAKAANA från Jokerit.
Kari har skrivit på ett tvåårs-kontrakt med MODO Hockey.

Fakta;
född; - 73
vikt; 104 kg
längd; 187 cm

Kari har spelat c.a. 500 elitmatcher. I Finska ligan har han representeratBlues Espoo och nu senast Jokerit. Han har även spelat två säsonger i Tyska ligan,
DEL för Rosenheim. Hösten 2001 skrev han kontrakt med Edmonton där han hamnade i farmarlaget
Hamilton Bulldogs. Där blev det endast 6 matcher innan han återvände till Jokerit och blev Finsk SM-mästare!

Kari har även nu förhandlat med Edmonton om kontrakt men han har bestämmt sig för att inte accepterat deras förslag.

Landslaget;
Kari spelade senast i Karjala Cup och var ytterst nära att ta plats i
VM-laget. Kari har spelat sex A-landskamper totalt.

- I Kari får vi en mycket stark back som inte släpper motståndarna
nära eget mål, säger MODO Hockeys Sportchef Bengt Hedin. Han har samtidigt även bra speluppfattning och rörlighet, fortsätter Hedin.

- Kari har en fin total i +/- ligan på de två säsongerna han spelat i Jokerit; + 36!, avslutar Hedin.

(klippt och klistrat från modohockey.se)

« · 90110