1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530118 inlägg · 4121 ämnen
« · 2664503 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly season
Gavelo:

Du glömmer att även JD den 27/2 säger att inget är påskrivet och de för en dialog.

Kan ju vara så att det är vad de sagt till Hinken och ljugit för honom. Ifall han nu skrev med rögle redan i januari. Så inte säker att Hinken ljuger i detta fall utan det är agenten som fulspelat.

KB: ÖA säger att det är klart och varit sedan januari medans Hinken senast häromdagen sa som svar till påståendet att ”ingen är klar för någonting”

Någon ljuger eller har fel uppgifter!

Gavelo: Du för vilda spekulationer och hanterar det som en sanning just nu.

Silly: Är det skillnad att ljuga för media som att ljuga för gemene man, nej absolut inte.
Personligen har jag aldrig varit med om att någon sportchef ljugit om spelares framtid, att bara lägga locket på eller inte svara på frågor absolut, men att veta att JD är förlorad sedan januari och ändå uppmärksamma frågeställarna med att han jobbar på att få till en förlängning, det är fel, speciellt när det är vi sponsorer och fans som klubben till stor del lever av.

Sen att säga att Hinken gör allting rätt är bara löjligt.

Gavelo: Är detta vi har att gå på. Har svårt att se Hinkens fel i det hela. Mer troligt att Josh och agent har mörkat i det fallet.

8 februari ÖA:
”Angående nästa säsong, hur går det med kontraktsnacket med Josh Dickinson?
– Vi pratar men vi kommer nog få fightas hårt för att få ha honom kvar. Men vi har hållit på länge och har fortfarande en jättebra dialog, säger Henrik Gradin.”

27 februari ÖA:
”Till sist, vad händer med Josh Dickinson i framtiden?
– Inget är klart, men min agent och Henrik (sportchefen Gradin) pratar och vi får se vad som händer de närmaste veckorna. Jag älskar att vara här men inget är påskrivet.
– Det är ”business” från båda sidor men just nu är det fokus på att avsluta den här säsongen på bästa sätt, säger Josh Dickinson avslutningsvis.”

Gavelo:
Han har väl inte ljugit för dig,
Han har ljugit för media.
Vilken sportchef har inte gjort det?

Kommer alltid att lita på Hinken.
Han gör allting rätt!

Shangattay:
Ny ljudanläggning ska in.

TickledDonkey: Absolut men då kan man säga att man för dialog men att det inte är så mycket mer än så, nu har det ju låtit på både JD och Hinken att det mer eller mindre klart, saker i stil med ”jag älskar att spela här och jag hoppas vi kommer till en lösning”

Signade han i Januari och Hinken medvetet lurat sponsorer och fans så tappar jag en hel del förtroende för honom!

Modomas:

Ja då blir det hela ännu märkligare.

1) så det skulle inte kommit ut på nästan 1-2 månader? Medierna brukar ju snappa upp detta rätt fort.
2) Parterna har pratat länge om förlängning och gett bilden att det man väntar in är vart man kommer spela nästa år.

Kan det vara som jag skrev tidigare att Rögle har gett ett bud i Januari under förutsättning att Modo inte blir kvar och Josh har sagt att det är acceptabelt men vill invänta hur det går för oss. Sedan nu när vi är klar i praktiken så får de lite panik och höjer budet rejält för att få Josh och säger att detta bud gäller i 48h för vi har en annan spelare vi annars signar med.

Skulle vara intressant att veta hur det gått till, är det så att han skrev redan i Januari med Rögle så har verkligen både Josh och Gradin ett bra pokerface. Samt att Josh ska ha enorm cred som inte slutat spelat för klubben under våra viktigaste matcher.

Silly: Haha! Jag menade inte att Hinken ska avgå. Jag menade att ambitionen måste väl ändå vara att värva så grymma spelare som möjligt. Allt annat är ju galet. Sedan upplever jag att Hinken tänker så redan.

Modomas: Låter faktiskt helt orimligt.

Gavelo: låter BS, har varken tränare eller sportchef på plats då och de är ett bottenlag.

Gavelo: Skulle gissa att det bara varit snack från Hinken för att lugna allt och alla för att kunna fokusera på att hålla sig kvar. Onödig uppmärksamhet på fel saker annars.

Modomas: Om han signade i Januari, varför i hela ….. har Hinken fört dialog med honom hela våren om en förlängning?!

Och varför i hela signar man med en bottenklubb i januari.

Rytter: i gårdagens livechatt skrev MP att han signade i januari…

{10522}: Dicken är värd jättemycket, men inte en förstacenterlön. Om Rögle vill betala det så.. Ja, då både förstår jag att Dicken lämnar och jag förstår att vi inte budar mot.

Finns inte en chans att Dicken är värd 300k+. Han har inte det lilla extra, vilket syntes igår. Tog sig till fina lägen men noll skärpa.

Shangattay: vet inte när det faktiskt kickar in men -3 miljoner från kommun också. och en minusintänkt på spelarna med kontrakt som får lämna, går eventuellt på ett ut med i år

Ang. nästa säsongs lagbygge låter det ibland här inne som om fallskärmspengarna vore det enda tillägget i nästa års lönebudget.
Det blir mer rättvisande att ta in dessa aspekter:

Publiksnitt: 919 högre i år än budgeterat. (5819 mot 4900). Intäkt: ? kr.
Slippa betala fallskärm till Brynäs: + 6,5 miljoner kr.
Slippa bygga ny sarg: + 2 miljoner kr.
Slippa bygga om 2 loger pga tv-krav: ? kr.
Förstecentern till Frölunda: + 1,7 miljoner kr enligt GP.
Nytt tv-avtal 24/25: + 15-20 miljoner per klubb.

Även om vi inte räknar in en enda krona från högre publikintäkter så bör Modo ha 25-30 miljoner mer att röra sig med nästa år. Självklart innebär det inte 30 miljoner rakt in i lönebudgeten – men tillräckligt mycket pengar för att vi ska våga drömma om flera namnkunniga nyförvärv.

Med tanke på att även våra konkurrenter får 15-20 miljoner extra lär vi ju också få fajtas mot ännu dyrare trupper hos de andra 13 lagen.

Bad_Brett: det är inte ofta det används men det finns. såg fö nu att anton bengtsson ryktas ner dit

Nucky: Malte floppade inledningsvis, men har gjort 12 poäng på de senaste 10 matcherna. Tycker man ser i hans rörelsemönster att han har en pondus som ingen av forwards har.

Med det sagt skulle jag bli besviken om Hinken lade 350 000 på Strömwall också.

Låg inte Ejdsell på 220 000? Tycker jag en rimlig jämförelse. Ska vi betala mer ska det vara för en spelare som är bättre än Ejdsell.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Silly: kommer inte hända. Så oändligt

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Trilske:

Vad är oddsen tror ni att FBK rycker honom?

Rytter: Tror tyvärr Dick kommer vara värd varenda krona.
Om man jämför honom med exempelvis Strömwall som enligt experterna är en super-duper stjärna i SHL som i skrivande stund gjort 14 mål medan Dicken gjort 13.
Strömwall har 22 assist medan Dicken 15 så där skiljer en del.
Men Dickens utvecklingskurva är på uppåtgående. Sätt honom ihop med riktigt starka forwards så kommer han vara upp mot 1p/ match inom 1-2 år.
Dessutom riktigt bra defensiv och alltid hög arbetsmoral gör att han kommer bli oerhört dyr och svår att ersätta.

Han är den genomgående jämnaste OCH bästa forward/center vi haft denna säsong.

Nä, Hinken kommer bittert få ångra att han inte slantade upp mer. Det är vad jag tror iaf.

{9315}: Om vi vänder på det: Lista 5 SHL-spelare som har brutit långa kontrakt för att nyttja sin "Schweiz-klausul". Är detta verkligen en grej?

Bad_Brett:

Ja finns mycket konstigt i detta, en sak jag reagerade på i artikeln MP skrev i allehanda var formuleringen att kontraktet hade varit och klart och påskrivet sedan "en tid tillbaka".

Aningen är det bara slarvigt användande av ord av en journalist men "en tid tillbaka" bör ju bara lite längre tillbaka än några dagar, jag tänker veckor eller runt årsskiftet när jag hör det.

Går ju lite emot de artiklar och intervjuer som MP själv producerat och intervjuer med Gradin och Josh, där det lät som att de pratade och man fick bilden av att Josh trivdes och ville stanna men ville att det skulle vara klart med SHL innan de slutförde det hela.

Lite märkligt att MP inte hört detta tidigare med sin insyn i Rögle ifall det nu varit klart "sedan en tid tillbaka".

Eller så är det så att Rögle har gett ett första bud tidigt i år på säg 200k /mån, Hinken under dialog med Josh sagt det kan jag matcha ifall vi är kvar i SHL. Josh väntar och vi blir klara (i praktiken). Rögle får panik för de inser att vi kommer ha kvar Josh nu när vi är klara och vi kan ge samma summa och ökar sitt bud till 300k/mån med en kort deadline och då svarar Gradin att det kommer vi inte kunna matcha.

Bad_Brett: jag har inte sett något kontrakt men det brukar finnas klausuler att bryta för utlandet i dom flesta kontrakt (redigerat: speciellt på dom längre kontrakten) efter något år. det var ju också därför mattias gjorde sån stor grej av att lassi INTE hade några klausuler

{9315}: Trots att han skrev treårskontrakt? Menar du att han Schweiz-klausul eller att de river kontraktet i samförstånd? För inte kan han väl ha spelat till sig ett envägskontrakt?

DrCox: skadad för resten av säsongen två av senaste tre säsongerna.

Silly: Han har spelat väldigt få matcher har han varit bänkad eller skadad?

Rytter:

Jag skulle kunna tänka mig Rögles:
Norska back i vårat lag.

Erlend Lesund ( En ny Tollofsen)
En fysisk, Elak och hårtspelande och
ren defensiv back!

Heyerdal: Öser verkligen in poäng i J20 just nu. Blir väldigt förvånad om han inte spelar nu när vi i princip säkrat kontraktet och går för play-in

Bad_Brett:

Ja blir intressant att höra de inblandades kommentarer när allt är officiellt och klart.

Dick är fantastisk och Karlins beskrivning "en gedigen" hockeyspelare är spot on. Men samtidigt är det sjukt ifall han landar ett kontrakt på ca 300tkr/mån, då måste han ha världens bästa agent, eller förhandlat med någon som egentligen bör ha en godman.

Var det summorna som krävdes så förstår jag att Hinken inte gick vidare, utan istället satsar på att sprida ut summorna på fler spelare.

Bad_Brett: jag kan tänka mig att abols tar en sväng utomlands och att dom siktar på olofsson och dickinson som 1-2 i nån form

Bad_Brett: MoDo vann med 3-2 över serieettan Örebro, straffavgörande och LP avgjorde! Ursäkta Sillytråden..

Rytter: Fast när du lägger upp det sådär så låter det hela jäkligt märkligt. Big Dick är trots allt förstacenter i MoDo i dagsläget. Har svårt att se att vare sig Abols, Olofsson eller Big Dick är intresserade av att spela i tredjekedjan. Och framförallt låter det galet att Rögle skulle hosta upp 350 000 kr i månaden för en tredjecenter. Något stämmer inte. Antingen är det som du säger att de har fått indikationer på att Olofsson inte är redo att flytta hem eller så är något fishy med Dickinson-ryktet (vilket förefaller otroligt efter Hinkens senaste kommentar).

Sedan är min magkänsla att det har blivit lite väl mycket fokus på de "underliggande siffrorna" och att agenterna använder detta för att pressa upp priset på spelare. Älskar Dick, men jag tror en hel del av hans framgång beror på att han fått chansen att spela ihop sig med Woods och Aagaard under en så pass lång tid. Ni minns kanske att även Aagaard hyllades för sina "underliggande siffror". Är det verkligen bara en slump?

Bli värvad som en toppcenter, vara bland de bäst betalda i laget, komma till en ny stad, ett nytt spelsystem, krav på slutspel etc. Han är ändå bara 26 år. Magkänslan säger ändå att det hade varit bättre för hans karriär att stanna 1-2 säsonger till, etablera sig som en toppspelare i ligan och försöka spela sig till ett NHL-kontrakt. Men vad vet jag.

Rytter:
Jag kan se ett problem för Rögle !
Säsongen är misslyckad kan man väl på stå? Vill man bygga om eller bara köra på?

Om dom vill bygga om så ser jag defenetivt ett problem. Då blir dom tvungen att köpa ut en massa kontrakt?
Dom flesta har kontrakt minst 1 år till!
Det kommer att kosta?

{9315}:

Man har ju hela tiden tänkt att FO är den Rögle ska gå för, kanske har de fått reda på att han inte kommer vara tillgänglig till nästa år och därför går på Josh.

För de får en utmaning att få plats med Abols, Josh, FO (om han är tillgänglig), Bengtsson, Ferguson och hålla alla nöjda. Lägg till Sundsvik som också lirar center och borde vilja ha mer speltid för att fortsätta sin utveckling.

En sjuk centerlinje, undra vad den kostar. Rögle har dessutom inte så många utgående kontrakt på forwardssidan, snackas ju om Ryfors och Tambellini till NLA, så i stort kommer de kanske ställa upp med samma forwardssida och endast ta in 1-2 spelare ifall de inte köper ut några.

Gäller att de utvecklar spelarna och får ihop det, annars är det i stort samma lag som krigar med oss i botten de ställer upp med nästa år.

{9315}: För att göra det ännu mer silly, är det hetaste ryktet att Goalofsson blir trejdad till ...trumvirvel... COLORADO inför slutspelet. Då är han praktiskt taget redan i Hinkens klor. <3

{9315}:

Jag såg det hela tiden att Modo skulle klara det.
Tippade dom 10: a 😉
Med lite flyt och en jävla vilja så kan det gå?

{9315}: fredrik olofsson har dessutom blivit förnärmad av att rögle gett josh så mycket pengar så han kommer tillbaka till modo för att centra kedjan olofsson-olofsson-olofsson

Bad_Brett: han fyller 29. Lämnar han Nordamerika kommer han aldrig komma tillbaka. Kan säkert få ett kontrakt på 2-3miljoner dollar i några år

Bad_Brett: det är givetvis ett långskott. men det var också ett långskott för dom allra flesta att modo skulle klara kontraktet utan kval, och faktiskt aldrig ens legat på kvalplats på hela säsongen. sååå... drömma kan vi gott göra ett tag, det har vii nte fått vara bortskämda med senaste åren

Sigge: Han sitter ju på bänken. Svårt att se att någon klubb kommer ösa 50 miljoner över honom. Säg att han får 10 i NHL och 5 i MoDo. Kanske lite överdrivet, men om du lägger ihop faktorer som familjesituation och utlovad roll i laget så kanske det är värt det?

Han är dessutom så pass ung att han kan göra två säsonger med MoDo och sedan vända tillbaka till NHL om det skulle locka. Tycker gott vi kan drömma.

Bad_Brett: Goalofsson tjänar nästan 50 miljoner kronor per säsong och lär få ett hyffsat kontrakt nästa år också. Han har nog några år kvar i sig där borta

Bad_Brett: Drömma kan man, men Goalofsson kommer inte spela i SHL 2024/2025.

Tarasov: ser hellre prioritet att plocka in backar med styrkan i försvarsspelet framför allt

Silly: inte den backen vi är i behov av va? Sen har vi redan tre rightare på kontrakt. nOgillar skarpt att han har spelat i Timrå, MoDo och Björklöven. Känns sådär

Silly:
Har alltid gillat Stenqvist.

Tarasov:
Om vi skippar Byström och tar hit Jakob Stenkvist i 3: e backpar med Rundblad? 🤔

« · 2664503 · »