1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532405 inlägg · 4126 ämnen

Äsch...Stanley Cup är roligare

Äsch...Stanley Cup är roligare
Man blir ju bara deprimerad att höra allt snack om "missade" värvningar och spelare som med största sannolikhet försvinner till NHL (Weinhandl, Hedin). Även om vi inte skulle lyckas fylla alla förlorade platser med likvärdiga spelare (det är ju exempelvis en ömöjlighet i Weinhandls fall) så står vi ju inte och faller med det. Till skillnad från Färjestad så har ju klubben Modo ett väl fungerande juniorlag som även befann sig i toppen av serien förra året. I "värsta" fall får man väl matcha in fler juniorer än man tänkt sig. Men vem har sagt att det behöver gå dåligt för det? Se på Västra Frölunda. Tvillingarna Lundqvist och Alexander Steen visade att de platsade. De är spelare som under förra året plockades upp från Frölundas J20-lag.

När poffa nämnde våra junisar Almtorp och Lindström som smällde på för fullt i juniorserien och drog liknelser med storheter som Näslund och Forsberg på den tid det begav sig, ja då förde det mig osökt in på spåret Stanley Cup och Foppas framfart där just nu.

Vilken kille han är! Foppa alltså. Colorado ligger under med 2-3 i matcher och Sharks kan avgöra hemma. Det står 1-1 efter full tid och vem kliver in och avgör till Colorados fördel i förlängningen om inte......jo just det....FOPPA!

Jag fattar inte att inte tidningsjournalister och reportrar i USA är mer lyriska än de är. Men de har väl blivit så vana vid att Foppa är just så bra när det vankas slutspel. Fast omständigheterna nu är ju exceptionella eftersom Peter varit borta från all ishockey i ett års tid. Inatt matchades han riktigt hårt för första gången på länge. Över 30 minuters istid tror jag han hade om jag inte läste fel. San José är långt ifrån uträknade ännu men nu kan Colorado avgöra hemma i Pepsi Center. Tror inte de vill förlora 3 av 4 hemmamatcher i slutspelet, så jag gissar därför att Avs drar längsta strået natten mot torsdag. Då blir det ett drömmöte mot Detroit!

Är det förresten någon mer än jag som roat sig med att dra paralleller mellan Carolina och Modo i år. Ingen räknade med dem i slutspel trots en bra säsong. Två jämnbra målvakter som fått turas om att stå. Det finns fler likheter men inlägget är nog långt redan. Tror Carolina har en stor chans att ta sig till östra finalen nu. Där skulle de nog liksom Modo göra en bra kämpainsats men ändå inte räcka till mot det starkare laget från väst.

« · 89385