Välkommen att skriva i Modos gästbok.
Trivselregler
För att mötesplatsen ska hålla hög kvalitet och ha en god stämning så har vi ett antal lättsamma regler som alla skribenter är bundna att följa. Den allmänna regeln är att sunt förnuft skall råda. Vi försöker dock hålla så högt i tak som möjligt. HS vision är att vara den bästa hockey-mötesplatsen i Sverige.
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
---------------------------------
- Regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot är extra uppmärksammat.
- Att sprida elakartade rykten om spelare, ledare och skribenter är inte tillåtet.
- Gästboken är ingen plats för svenskpolitisk satir eller åsikter. Det är per definition en provokation mot medlemmar med annan ståndpunkt.
- Om en skribent skriver inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning. Omedelbar avstängning, utan varning kan förekomma.
- Inlägg som inte tillför debatten något kan raderas. Inlägg som verkar ha till enda syfte att provocera eller håna raderas och kan innebära omedelbar avstängning.(Tänk på att svar till raderade inlägg kan komma att tas bort, även om de inte bryter mot reglerna.)
- Okynnesanmälningar av inlägg tillåts inte.
- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken.
- Klagomål sker via mail, eller bubbla till moderator. Om en moderator kontaktar er via mail eller bubbla i fråga om regelöverträdelse har man skyldighet att svara. Svarar man inte kan man bli avstängd tills svar erhållits.
- Att som gäst utstuderat skenheligt skriva lismande inlägg i gästboken för att sedan visa sitt "rätta ansikte", genom att förlänga den mening man framförde, fast med motsatt innebörd, i annan gb. kan medföra avstängning i Modos gb., om inläggets innebörd bryter mot HS regler.
# Lokala regler kan förekomma i de olika gästböckerna. Gästböckerna kan således ha olika debattklimat. Anpassa dig till det. Är du "gäst" (annan klubbtillgivenhet) i gästboken, så acceptera och anpassa dig. En gäst klampar inte in och tar för sig som den vill i en annans hem.
Först och främst. Det var ingen tvekan om att rätt lag vann. MODO gjorde en plattmatch. Vi var aldrig riktigt nära. Enligt mig så avgjordes matchen vid Hedins fummel på blålinjen i boxplay precis efter Wilde tagit sin dumma utvisning (slå-hjälm-av-motståndare-framför-egen-kasse). Det var dock en ruskigt onödig sak av Hedin att stå där och "dutta" med pucken i boxplayet efteråt. Nu snoddes den av en framrusande LHC-spelare och Hedin var tvungen att haka honom med utvisning som följd. Pang, pang sa det och så visade resultattavlan 2-0 till Linköping. Detta efter drygt 3 minuter!
Plattmatch undrar ni kanske? MODO vann ju skotten. Ja det stämmer att dom vann skotten. Men många av MODO:s avslut var antingen väldigt tama eller helt enkelt ingen skärpa i. Vid minst två-tre tillfällen så var jag bombsäker på MODO-mål. Det första läget hade Hedin vid ställningen 2-0 då han skar fram emot mål, fintade sig in i banan och jag kunde från den plats jag stod på se att mer än halva målet var öppet att skjuta i. Med 100%-ig skärpa ska ett sådan läge resultera i mål. Men Sandberg sprattlade till och lyckades på nåt vänster rädda den pucken. Vid nåt läge senare så tror jag det var Magnus Hedlund som sköt på täckande Pihl och nya LHC-amerikanen Felsner kom helt fri och satte retfullt enkelt 3-0 i slutet av första perioden. I den andra perioden hade Högardh ett nästan exakt likadant frilägen när han var sopren från mittcirkeln men han sköt ett tamt skott i bröstet på Sandberg.
Den andra perioden började faktiskt MODO rätt bra och hade ett par fina lägen, förutom Högardhs som jag nyss nämnde. Det räckte dock med ETT bra byte av LHC där bl.a. Myran Gustavsson och Tomas Johansson var inne och bet sig fast i modozonen en lång stund. Nästan lite Sedinspel där ett tag med mycket screening. När man trodde att MODO skulle sno tillbaka pucken så kom ett pass in i banan som en blåvit spelare snappade upp och med en backhandfösning förpassade spelaren pucken i målet. Linköpings fjärde mål för kvällen. Vid 4-0 gav jag upp hoppet helt. Detta var inte MODO:s dag. Det hade varit missflyt ända från första nedsläpp.
I den tredje perioden så ville man iaf att MODO skulle göra ett mål så att dom skulle få lite blodad tand och bjuda till mer. Så var nog tanken också och det fanns några lägen. Bl.a. hade Hedin ytterligare en chans efter väggspel och inbrytning framför mål, denna gång längs vänsterkanten. Jag var beredd att säga MÅL men Sandberg gjorde en fantomräddning på ett annars snabbt och högt placerat handledsskott. MODO fick chanser i powerplay på slutet och Hlinka hade öppet mål från en ganska snäv vinkel till höger. Dock ett givet mål trodde både han och jag. Men Sandberg, liggandes på isen, räddade. Hlinka skakade på huvudet åt det hela. Det var inte MODO:s dag. Detta blev som tydligast en liten stund efteråt då säsongens hittills snöpligaste mål gjordes. Martin Johansson skulle göra ett långt uppspel från backplats, fortfarande i PP. Men han sköt rätt på framrusande Myran Gustavssons ben och in i högra krysset bakom Riksman som var totalt chanslös. Johansson såg ut att vilja sjunka igenom isen och jag förstår honom. En liten tröst i det hela är ju att matchen redan var avgjord när det hände. Sandberg fick dock inte hålla nollan. Ende anfallare värd plusbetyg i MODO (Mattias Wennerberg) stötte in Werners retur till 1-5 minuten innan slutsignalen.
Vilka utmärkte sig i MODO för övrigt då?
Vissa spelare såg jag ju för första gången och jag måste säga att Tobias Enström imponerade väldigt mycket på mig. Oerhört skridskoskicklig men ändå frän i närkamperna trots sin "litenhet". Han måste dock bli något kyligare i passningsögonblicken men det kommer ju efter att han fått spela några fler matcher på den här nivån. Tycker även Hedlund får godkänt bland backarna. De övriga hoppas (och vet) jag kan bättre!
Bland forwards går Wennerberg från klarhet till klarhet. Han åkte och proppade många LHC-spelare till skillnad från sin anfallspartner Jonas Almtorp som verkar lite för "grön" för Elitserien än så länge. Inte heller Green tyckte jag utmärkte sig. De sistnämna lär få kliva av när de skadade spelarna tillfrisknar tror jag. Hårt kritiserade Fredrik Warg var klart mer företagsam än dessa två.
Högardh har det tungt, ruggigt tungt. Det verkar inte vilja lossna. Även Tommy P såg väldigt tung ut i benen idag. Hlinka också. De måste upp ett snäpp helt klart!
Jag hoppas detta bara var ett enstaka bottennapp. Vi måste höja oss väsentligt för att ha en chans mot Brynäs. I dagsläget får vi se placering 7-8 som en bra placering för MODO. Det kommer bli tufft i år, det är en sak som är säker. Staal + Karlin + icke ej namngiven tjeckisk(?) spelare måste nog tillföras laget för att vi ska kunna känna oss säkra på att nå slutspel. Vi får hoppas på bättre dagar!
Orkade ni läsa ända hit förresten? Tack för mig, nu ska jag gå och sova. Stångebro var förresten en mycket finare hall än vad jag hört ryktas om. Lite lågt i tak kanske. Men bra stämning från de drygt 4000 pers som fanns på plats...