1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 528051 inlägg · 4121 ämnen

Forspro's nya hotell

907378 · » Till forumet

Sv: Forspro's nya hotell
Tvåtallar:

Humor!

knaskamilla: Håller med dig ser ut som ett liggande piano
Men kankse tur för er att de inte liknar nåt annat instrument.
Tänkte som en banjo då eller nåt

zigge:

Nja. Jag vet inte. Det där huset skulle nog inte heller riktigt passa in i hamnen, iofs.

knaskamilla: Snyggare än detta, eller hur:
www.xtrovertmedia.se/gaudi/bildgalleri/bilder/stora/stor13.htm

Sån långbänk ska väl inte detta bygge hamna i.

Vilken ful byggnad.

Salle: Jag skulle tro att en 'vit pinne' längst bort efter kajen skulle se...märkligt ut? Med denna höjden smälter den in bättre, i centrum. Visst kan inre hamnen drabbas, men den går väl att flytta ut, dvs byggas om/till längre bort,va?

Poffa: Ja om det är så det är tänkt så blir det lite annorlunda. För då kommer ändå finnas en hel del mellan arken och hotellet. Men håller med om att det vore trevligt att få se det uppifrån.

MorganaLefaey: Tanken är väl att bottenplattan på huset ska stå där golfbanan var, samt ut mot vägen och mot taxihuset. Alltså, inte svälla in nära glasskiosken eller stänga vägen ner till hamnen.

Jag skulle vilja se en bild uppifrån, men det kanske inte finns någon sådan än.

MorganaLefaey:

Poffa: Ja det kanske är så. Har bara tittat på bilderna de lade upp på före och efter och där känns det lite som om man valt att ta bilderna i en sådan vinkel att man får minst påverkan på utsikten. På bilden från kajen har man valt en vinkel som gömmer den bakom kranen. Och på bilden från lasarettsgatan så står man så att den precis göms bakom trädet. Men för mig spelar inte det någon större roll. Det jag är orolig över är att det blir en instängd liten bukt som kommer försvinna. På den här bilden ser det nästan ut som om vägen in kommer försvinna helt och hållet vilket iofs vore svårt då arken fortfarande lär vilja kunna köra ner i sitt garage.

MorganaLefaey: Om jag ser rätt på kartor och väderstreck så skulle jag gissa på att Arkentrappan kommer ha sol från 11 på förmiddagen och resten av dagen. Rakt söderut från Arkentrappen är över oljecisternerna och den siktlinjen kommer inte skymmas av hotellet, om jag förstått ritningar och bilder rätt.

Salle: Den största anledningen till att man valde den plats som nu är förslaget, istället för den först tänkta (granne med resecentrat och Kulturfabriken) var att det skulle ta ett år längre att bygga där. Markberedning är största orsaken.

Jag trodde först att det skulle stänga in hela hamnen, men som den ser ut där så börjar jag tycka att det är helt okej. Staden behöver i alla fall hotellet, och helst redan igår.

Salle: De där torftiga husen kan man väl slakta för att få dit lite ny (K)ultur.

Tror att gästhamnen kommer bli för instängd och med det en hel del av frihetskänslan man kan få ganska enkelt genom att vara där. Solen på arkentrappan lär väl försvinna också och bidra med mindre intresse för hamnen för alla utom båtägarna då kanske.

Sen så handlar väl mycket om hur de tänkt göra med resterande delen av hamnplan. Kommer se en aning knepigt ut med toppmoderna hus och hotell och plötsligt en gammal om än omtyckt kran sen lite nya fina hus och hotell och sedan några hus utan förgyllande förmåga för att sluta med en massa ruckel.

Jag är för att man bygger nytt och gör något snyggt av centrala övik som för tillfället inte kan kallas för vacker, men är tveksam till platsen mm.

MorganaLefaey: Saloon- och ÖMCC-lokalerna är K-märkta så dom kommer ej att beröras.
Hotellet skulle ändå närmare Varvsberget (granne med Kulturfabriken typ) fast då dom inte vet hur stort resecentrat blir så vill dom inte bygga in sig där.

Hawerchuck: Du får närmare till SA om det ligger i ändra ändan av kajen.

zigge: [url=allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/12310]ÖA:s reportage om samma sak.[/url]

Jag tycker att det är bra att det byggs ett hotell. Men platsen är FEL!
Om det byggs där så kommer man "bygga in" gästhamnen för mycket.

Om det nu inte går att bygga vid saltmagasinen/nay resecentrat varför inte bygga det på andra änden av kajen. Dvs där MoDo-mekan-kranen stod och Salo-husen ligger.

zigge: Men vilket tjafs. Hela hamnplanen finns ju kvar och bygget skymmer ju inte ett jota.

zigge: Jag trodde det skulle ligga ungefär där saloon eller mc-klubbens lokaler ligger. Men kan väl hålla med om att den där placeringen säkert gör en hel del för hotellet men för en själv så känns det lite knepigt med en koloss på nämnda plats. Vem äger marken nu? Skulle inte ha något att själv gå in och köpa loss den. Undra vad tomten skulle kosta, men man lär väl aldrig få köpa loss den om man inte bygger något som gynnar övik skulle jag tro.

Forspro's nya hotell
Jaha, nu finns det bildmontage, kommentarerna haglar i TÅ om bygget.
Lustigast: Att hotellet omöjligör kommande Hamnfester! Tror inte det hänger på hotellet isf. SJälvklart behöver Ö-vik ett riktigt hotell. Kanske kan man checka in o fira GULD där framöver.

907378 · »