1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532572 inlägg · 4126 ämnen

Jansson illusionist..

Jansson illusionist..
Nu när det i stort sett verkar vara klart att Lars Jansson kommer åter till Modo så kanske man skall påminna belackarna om faktum man ofta glömmer att erkänna honom. Har Jansson ett bra skott eller inte? Är han långsam, eller inte?

Debatten om detta var hård redan inför LJ:s förra återkomst från Tyskland, precis som den är och kommer att vara den här gången. Men det var innan de läste det här, kanske. Visst. Janssons skott i sina yngre år var känt för att vara effektivt, speciellt i powerplay. Precis som sin i sin tacklings-"oduglighet", så var han lik en viss Nicklas Lidström i det hänseendet. Skotten var sällan speciellt hårda, oftast var det närmast höstlöv för styrning. Många gick ändå in i mål, som bonusar. Dåså. Nu till kontentan. Med skottet i åtanke grävde jag fram det här ur Modos arkiv:
-------------------------
2001-08-20
Resultat MODO Hockey Skills Competition 2001

Skotthastighet:
MODO Hockey: Andreas Pihl 139 km/h , Lars Jansson 146 km/h , Greg Johnston 143 km/h.
MODO Hockey Stars: Mattias Timander 151 km/h , Hans Jonsson 156 km/h, Samuel Påhlson 147 km/h
-----------------------------

Lägg märke till att lille Jansson skopade ut Greg" slagskottet" Johnston, som var känd just för sitt skott. Många hävdade efter att ha sett Johnston, att det var bland det grymmaste man sett i skottväg. Nu var det ju inte så. Det hela var en illusion. Men det är, hävdar jag, även en illusion att Jansson skulle skjuta dåligt. En annan roll i laget och vid powerplay skapar denna illusion.

Egentligen är det samma sak med Larsas "långsamhet". Jag tror inte att han är speciellt långsam. Han tar det lugnt bara. med sin erfarenhet och överlägsna positionssäkerhet behöver han sällan åka fortare. Många använder ett exempel för att argumentera för Janssons seghet på skridskorna. Exemplet är ofta från en slutspelsmatch mot Luleå när Renberg åker ifrån, vad det ser ut som, Jansson från egen zon. Jag har för mig att Renberg avgjorde matchen efter den rushen. Snälla. Använd ett bättre exempel. Det du ser där är en illusion. Jag ska förklara.

Upprinnelsen var som vanligt efter ett misstag från en annan spelare. Lars Jansson är spelaren som städar upp andras misstag. För många ser det ut som att det är Janssons fel alltså. Ungefär som om man ofta skulle se en parkskötare med hundskit i händerna - Varför lägger han ut hundskit på gräsmattorna i våran fina stadspark?

Den här gången tvingades våran "städare" chansa och stöta framåt för att någon missat att ta emot ett enkelt pass. Lars Jansson blev tvungen att snabbt bedöma ett antal olika faktorer. Är värdet av att behålla trycket anfallet tillräckligt stort för att jag ska chansa? Svaret blev - Ja. I bedömningen gjorde han dock ett misstag. Han glömde bort att ingen annan var beredd att ta sitt ansvar i försvarsarbetet om han skulle misslyckas med framstöten. Om Jansson varit feg i det här läget hade naturligtvis inte Renberg fått sitt läge. Han chansade således. Renberg han dock före, stötte pucken framåt i åkriktningen och accelererade. Lars Jansson var chanslös att hinna ifatt. Långsam? Nej! En illussion. Renberg hade flygande start, rätt åkriktning och ingen kan väl beskylla honom för att vara långsam. Jansson hade fel åkriktning, oflygande start och många beskyller honom för att vara långsam. Trots det var det faktiskt en person som störde Renberg vid avslutet. - Lars Jansson.

Men för en besviken publik som just blivit berövade en säker seger mot sega lulingar blev Jansson syndabocken för många. De är okunniga och klarar inte av att genomskåda illusionen som de nyss bevittnat. Egentligen åkte Renberg ifrån alla Modospelare på banan, utom Lars Jansson. Nu var Renberg ändå snabbast på banan så det spelade troligtvis ingen roll vem som jagade, men man måste göra det ändå.

Det skulle vara kul att se Modos för tillfället mesta Modoiter i en hastighetstävling. Werna - Jansson. Jag sätter mina pengar på Jansson. Ändå har Wernblom en position i laget som kräver snabbare ben än vad Jansson har. Men Wernblom har hittat sin nisch, precis som Lars. Man behöver inte vara snabbare än nödvändigt.

År ut och år in har Jansson platsat i modo. Det har inte spelat någon roll hur backbesättningen sett ut och det har inte spelat någon roll vilka som varit tränare, det börjar ju ändå bli några nu. Erkända hockeyexperter är de alla. Alla är eniga, Jansson skall spela och han är viktig, för att inte säga en av de viktigaste. Förklaringen är enkel. - Tränarna ser igenom illusionen.

Som jag tidigare sagt. Maken till scoutad spelare får i leta efter. Som "städare", erfaren mentor för yngre eller mer förvirrade spelare, är han ovärderlig. Killen har ett Modohjärta och jag skulle hata att bli tvungen att se honom i ett annat lag. jag är inte oroad. Lars Jansson är värd de pengar han skulle kosta klubben. Jag är säker på att de ekonomiskt ansvariga inte behöver bära hundhuvud för just Janssons del i omsättningen.

« · 240690