1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 536857 inlägg · 4132 ämnen
« · 217008 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Vad hände???
Björn VII: Det tycker även jag verkar vara uppenbart att det gällde mer kosing i plånboken. Vad skulle Leksand kunna erbjuda för något otroligt som inte MODO har?

Det är nog troligt dock att han kommer hem efter den här säsongen. Höjd lön får han säkert, och det kanske var målet med en säsong i Leksand?

Wewillwintoday:

Själv var jag en av de som ylade högst om Mickes byte i somras, och det känns som att den eventuella bägaren med bitterhet redan har vält och tippat ut sitt innehåll för min del.

Han var en spelare med förmodat stort "MoDo-hjärta" och en härlig uppoffrande spelstil, men samtidigt så var hans agerande i sommar bara ännu ett bevis på att det här med "klubbkänsla" är något som är förunnat ett verkligt fåtal spelare i varje generation (läs: Wernblom) och några sådana förhoppningar på Pettersson har jag inte längre.

Det kanske är konstigt också att lägga allt för mycket ilska på Pettersson när det var hans utnyttjande av ett erbjudande som skilde honom från agerandet hos den urtypen för den påstått "laglojale spelaren".

Vad är det egentligen principiellt för skillnad på Pettersson och en spelare vars agent tar den vanliga tysklandsrundan när hans klients kontrakt med den svenska klubben är på väg att gå mot sitt slut, varefter han sedan använder dessa bud för att varje gång trissa upp lönen med någon tiotusing/månad för varje nytt kontrakt?

Skillnaden kanske var så enkel att man just detta år inte hade något utrymme för att höja just Petterssons lön, och fräckheten i Pettersson låg i att han faktiskt utnyttjade ett bud från en annan klubb.

Wewillwintoday: OverFlow på Vänner online /Ovänner oonline...hmmmBäst man loggar ut, o- eller -vän.

Frisco: Stabilt sagt angående Sjöberg. Visst han gör misstag ibland, och man kan alltid klaga på nåt, men tecknen är han bäst på + att han inte viker sig för publiktrycket. Elitseriens bäste domare.

Det är svårt att vara domare och jag tycker att vi ska alla försöka vara lite mer snälla mot dessa herrar som ställer upp utan nästan ingen betalning. De får ibland oförtjänt mycket skit...

Sv: MODO är Rock&Roll!!
NyArena: Fd Fjällräven-ägaren, numera Fenix Outdoor, Åke Nordin har cashat in en hyfsad summa (12 mille) o dragit till Västindien. Månne kommer han tebax o bygger 'Fenix Outdoor Arena' i hamnen?

Sv: MODO - HV71...
Zigge: Haha, man vet aldrig! Eller kanske jo :P

Intervju med Micke P. Fan micke, väljer du en tredje elitserieklubb blir jag riktigt besviken, dags att komma hem nu...?:

Du spelade i Modo förra säsongen, vad är största skillnaden mellan klubbarna?
- Jadu, Modo ligger ju längre fram eller vad man ska säga. De har ju spelat slutspel fyra-fem år i rad så det är klart det är en viss skillnad. Vi är nykomlingar så de kanske har en lite bredare trupp än vad vi har.

Ditt kontrakt går ut efter den här säsongen, har du fått några anbud från andra klubbar redan nu?
- Ja, jag har fått några anbud. Men jag har sagt redan nu att jag tänker ta ställning till det efter säsongen, så vi får se vad som händer.

Hur stor är chansen att du stannar kvar i Leksand även nästa säsong?
- Det är så svårt att svara på, men vi trivs jätte bra här i Leksand. Men som sagt, vi får se efter säsongen är slut.

Sv: MODO - HV71...
Wewillwintoday: Wilde som center!! Ny succee!!

MODO - HV71...
Viktig match imorgon. 2 centrar borta. Hlinka och Warg.
Staal och Wernblom tillbaka dock, även Lindström på bänken.

Tror det är dags med bänkning av Wilde. Jag hörde av en mas att han slog alldeles för mycket blindpassningar.
Förstår inte riktigt hur de ska göra, troligen går väl Green in på centern igen?:

Wernblom - Öhman - Pettersson
Högardh - Hedlund - Söderberg
P.Öberg - J.Öberg - Wennerberg
Staal - Green - Almtorp
Lindström

Hedin - Enström
Lehtinen - Johansson
Milo - Damgaard
Wilde

Björn VII: Sjöberg. Du menar domare Patrik Sjöberg? En bra domare som ger MYCKET tydliga domartecken. Honom gillar jag skarpt.

MartinSedin: Per-Anton överreagerade och hade troligen åkt på Holm även om han inte PETAT på Gage. Han kom ju flygande på Holm redan 1/10 sekund efter händelsen. Du säger att han AVSIKTLIGT KÖRDE ÖVER Gage. Det är en lögn enligt mitt sätt att se. Gage åker ut långt utanför målet och tar pucken glidande på isen alldeles framför Holm som petar lite på Gage så att Gage snurrar runt ett varv på isen. Holm han inte kan gå upp i rök. Då kommer P-A flygande och i det närmaste våldtar Holm. Om nån kör över nån så är det P-A som kör över Holm. P-A skulle haft matchstraff redan för överfallet medan Holm inte ens skulle haft 2 minuter för första förseelsen som inte var nån förseelse i mina ögon.

Juniormatchen igår var rolig att se. Patrik Ödmark var väldigt duktig. Det är en klar fördel att stå på kortsidan i junismatcher annars får man ont i nacken av allt huvudvridande (VILKET TEMPO).

gripen66: Holm är inget bra föredöme för unga hockeyspelare.

gripen66:

Och så skulle den där attans Sjöberg absolut gå och ge Frisco nytt bränsle idag...:-)

Z#2

Sv: Aaaarsenaalllll!
westerlind:

Har sett den, och funderar starkt på att låta videon gå, lugnt i bakgrunden, ännu en gång medan jag sakta somnar...med ett leende på läpparna.

Annars så vet jag inte om det är så farligt med sarkasmer gentemot laget som Manchester glömde, de där beryktade supportrarna har iaf varity väldigt tysta här på HS om det de senaste månaderna. Min favoritanekdot är trots allt den om vad som hände laget förra gången de vann Europacupen (1968) och lagets långsamma förfall inleddes. 1974 sparkades de så i sista omgången ner av Manchester City (!) och deras fina värvning: Denis Law (!). Man förstår ju om det skulle börja rycka i Ruud om det kom en ljusblå agent iaf. Eller är det bara jag som har ett sånt här intresse för återanvänd idrottshistoria?

ZZZzzzZZZzzzZZZ

Björn VII: Nej, det var inte du. F ö skulle det stått "era utfall" och det trodde jag att jag skrev också... skriver ju "mellan OSS" men det står faktiskt "dina"...

Isf skulle det varit till Frisco. Han har tydligen inte kommit över Holms roll i förra matchen i övik ännu...

Björn VII:

Ja, som du förstår känner jag starkt deltagande inför de lags supportrar som får dras med trupper av ballerinor, popstjärnor och andra pajasar. Nu tycker jag man ska visa stil och ta en sådan här ångvältskrossning med ödmjukhet, så det skulle aldrig falla mig in att säga sådana elaka saker om United.

Har du sett matchen nu? I så fall är jag säker på att du liksom jag går omkring med ett förnöjt leende på läpparna.

gripen66:

Har jag fallit ut på Holm någonstans? Trevligt i så fall, brukar annars tycka att jag skriver för mjäkigt och nyanserat alldeles för ofta. Jag kanske t.o.m. skulle kunna förarga någon en vacker dag?

Sv: I have a dream
oraklet:

Om man räknar med arbetsgivaravgifter och dylikt kan man nog tänka sig att det blir en 6-7 spelare som ligger och sniffar på 200 000 kronors-strecket, men under de senaste åren tror jag att situationen som växt fram med bl.a. elitlicens utan dispenser inom ett års tid m.m. gör att man inte kommer att kunna locka en spelare som Nordgren enbart med en stor säck pengar - man måste nog uppvisa andra kvalitéer.

Annars så låg MoDo i topp 3 i elitseriens löneliga under 90-talets andra halva om man får tro de undersökningar som bl.a. DN presenterade på den tiden. I år hade man dock halkat ner ordentligt enligt Aftonbladets (något ostrukturerade) undersökning. Det är ganska logiskt när man har dels tappat en hel del spelare som då var inne på sina sista säsonger innan NHL (Svartvadet, Påhlsson, Kaberle, Sedins, Jonsson...), och dels är inne på att minska utgifterna pga de senaste årens ansträngda budgetläge.

Stor spelaromsättning kan nog vara ganska positivt i "nya Elitserien" - så länge man lyckas fylla luckorna med tillräckligt bra talanger.

Vader: För att inte skapa en falsk debatt här så vill jag snabbt skjuta in att jag bara drog till med de här siffrorna. Det var helt enkelt rena gissningar baserat på tidigare uttalanden att Nordgren skulle tjäna mer pengar i MoDo än vad han gör i Timrå. Jag är övertygad om att MoDo betalar betydligt sämre än vad exempelvis LHC gör och med tanke på deras resultat så är det kanske bättre att kritisera dem än er.

Sv: MODO:s J 18 lag
MartinSedin: Okay, hmm funderade lite om poängjaktens "omgångens coach" men det vet väl inte du då kanske.

MartinSedin: Jag har för mig att jag hört att Werner har 110k eller liknande. Hedin har säkert skapligt betalt också, likaså nyförvärven Milor och Lehtinen skulle jag tro.

Men 200k till 10-12 spelare låter lite väl mycket =)

Vader: Mitt tips är att Werner har en bra bit över 100.000. Men då jobbar ju han några timmar på kansliet också :)

Vader: Ansvarig för a-lagets sida är www.proventek.com om du menar själva designen och det grafiska. Den textmässiga biten har MODO själva hand om.

MartinSedin: Du är ju webmaster för juniorsidan. Vem är det som är ansvarig för a-lagets sida, är det du också?

oraklet: Dom som tjänar mest i modo ligger på ungefär 100k i månaden vad jag vet, kanske nån eller några lite över. Men det är nog inte många som tjänar så mycket...
200k är omöjligt.

Vader: Det stämmer att varken Ödmark eller Nyberg har några meriter från landslaget. Frågan är om Ödmark får en chans längre fram denna säsong om han fortsätter att ösa in poäng i J18 Allsvenskan.

Det stämmer att Anton leder poängligan i J18.

oraklet: Vem i MODO tjänar 200.000?

matsby: Ibland undrar man varför MoDo kan lägga ut 200 000 i månaden till 10 - 12 lirare. Vem är det som betalar det kalaset egentligen ?

Wewillwintoday: Jag tycker ändå att J20 har gjort en klart godkänd säsong. I J20 så spelar åldern på laget en viss skillnad och MODO spelar J20 hockey med ett av seriens yngsta lag. Stommen är född 1985 och alltså fortfarande B juniorer.

Man ska också ta hänsyn till att MODO har tappat ett antal landslagsspelare från förra säsongens trupp. Borta är Agu, Lindh, Zajkowski och Almtorp som alla faller för ålderstrecket. MODO brukar inte låta någon sista årsjunior med landslagsmeriter spela sista året i J20. Dessutom tappade MODO i somras Kimby och Granstad till Hammarby och denna säsong så har man först tappat Palm till Rögle och nyss blev det klart att lagets bästa poängplockare Kristofer Persson kommer att spela för ÖSK under resten av säsongen.

Säsongens höjdpunkt i J20 är väl att Daniel Sondell har satt nytt poängrekord för backar.

Jonsson8: Dom är bra nu också, även fast dom kanske inte är dom allra bästa. Ingen av dom har väl spelat i landslaget vad jag vet? Men Anton leder poängligan i laget ganka klart. Som sagt, dom flesta spelarna i det laget är bra och har en god chans att bli mycket bra hockeyspelare allihop, bra är dom iofs redan men dom har kanske chans att nån gång få spela elitserien eller iaf allsvensk hockey. Om dom är intresserade och satsar tillräckligt hårt, dom har ju talang.

Jonsson8: Jag har koll på J18 laget. Hur stora talanger som Ödmark och Nyberg är? Nyberg har inte fått mycket speltid i J18 de senaste matcherna och eftersom detta är hans sista år som B Junior så gäller det att han visar upp sig framöver så att han tar en plats i J20 laget.

Jag kan tänka mig att de flesta 86orna tar steget upp till J20 sedan är det väl inte helt otänkbart att någon 87a slår sig in i J20 laget redan nästa säsong(läs Alexander Sundström och Johan Nilsson).

Jag tror ingen av dom kommer att nå Elitserien och jag framhåller Ödmark som den bättre. Idag var han riktigt bra och förutom de tre mål så skapade han en hel del chanser. Han gjorde bla matchens mål då han i ett 1-1 läge mot en Bajen back drog upp backen på läktaren och avslutade med att dra målvakten och lägga in pucken med en backhand.

Jonsson8: PA ska ha credit att han gav sig på Holm efter det att Holm kört över Djurgårdens kanadensiska målvakt avsiktligt

Jonsson8: Utan att ha sett en enda match från J-18(jag bor i göteborg), så tycker jag det verkar som om i princip alla spelare är väldigt bra i årets J-18. Detta baserar jag på min bevakning på www.swehockey.se och matchrapporter :)
Poängmässigt kan man se den tendensen mycket klarare än t.ex J-20...

MartinSedin: Har du någon koll på spelarna i J18-laget? Tänkte närmast på just Patrik Ödmark samt Anton Nyberg, minns nämligen när de var runt 7-8 år och dominerade rätt mycket i "landhockeyn" på skolgården eftersom jag hade praktik på skolan där de gick, och tänkte att det kunde vara kul att se hur det har gått för dem och hur pass stora talanger de utvecklats till nu?

gripen66: Skrikegård, he he ;-)

Hörde en intervju med honom på sporten på fyran för en stund sedan, och han tyckte inte att P-A Lundström borde få matchstraff utan bara Holm...

Och tydligen stämde inte swehockeys statistik heller, det var inte Kristoffer Ottosson som slogs med Holm utan just P-A Lundström, trodde faktiskt man kunde lita på den officiella förbundssidan, men tydligen inte. Oh well?

Jonsson8: Nix... P-A är väl motsvarigheten till Holm i DIF:s uppställning, så att de skulle ryka ihop var inte så oväntat...

Man kan ju tänka sig Skrikegård på konferensen efteråt. Undrar om han kastade vatten idag med. Eller tuggade fradga... ;-)

Enda roliga med matchen annars...

Björn VII: Ja, men inte länge... ;-) Tycker iofs själv att han ÄR för odiciplinerad. Men det är nog mest för att han var en stor del i att vi vände uppe i Övik senast som ni tycker så... Era spelare får man knappt peta på i Kempehallen. Det är känt. Ni vill helst ha utvisning på felskär på Modospelare... ;-)

Tycker inte att det varit så fult oss emellan så att det motiverar dina utfall på Holm - men som sagt. Han var en stor faktor bakom vändningen...

Lirarnas lag är borta - i vissa matcher.Det är därför vi vinner åtminstone hemma mot Biff-Luleå... Gladhockeyn vi spelat räcker tyvärr inte i modern hockey. Men igår var det minsann gladhockey för hela pengen... så helt borta är det inte. ;-)

Björn VII: Uppsnappat från swehockey idag, match mellan DIF och Leksand, förutom ett slagsmål mellan DIF-målvakten Gage och en Leksing inträffade bland annat följande:

32.39 2 min Stars 20. HOLM, Tobias CHARG
32.39 5 min Stars 20. HOLM, Tobias ROUGH
32.39 20 min Stars 20. HOLM, Tobias GA-MI
32.39 5 min DIF 9. OTTOSSON, Kristofer ROUGH
32.39 20 min DIF 9. OTTOSSON, Kristofer GA-MI

samt

08.53 2 min Stars 20. HOLM, Tobias ROUGH
08.53 2 min DIF 8. LUNDSTRÖM, Per anton ROUGH
08.53 2 min Stars 20. HOLM, Tobias ROUGH
08.53 2 min DIF 8. LUNDSTRÖM, Per anton ROUGH

Nån som är förvånad? ;-)

Björn VII: Väldigt bra förslag enligt mitt tycke :)

gripen66:

Var Tobias Holm med idag?
Ojdå.

F.ö. tycker jag att ni skall hälsa ert nya epitet med lite mer entusiasm. Tänk bara om ni lyckas få alla supportrar i Ronneby, Tanum och Arjeplog att byta ut sina nuvarande bildekaler med "lirarnas" mot "Leksand - Huggarnas lag".

Intäkterna skulle säkert räcka till att köpa in en eller två hockeyspelare.

westerlind:

Hmpf, jag kunde ju inte se på matchen igår och skulle se på videon idag. Nu vet jag ju hur det går. Är det inte håkky som skall diskuteras här f'resten? Tänk på att Man Ure har många supporters i världen utanför Manchester som kan ta illa upp och försvinna från sajten med svansen mellan benen.

Jag tror att vi får hantera det lite mer smidigt och bemöta den påbörjade dynastin med en smakfull, smått disträ attityd - det var ju aldrig någon överraskning vilket som.

Sv: MODO är Rock&Roll!!
foldron: Det stämmer att mannen på bilden är Fredrik Lindh. Lindh med Ljusne AIK som moderklubb kom till MODO via hockeygymnasiet tillsammans med de andra 75orna. Innan han tvingades lägga av med ryggproblem så han bla med debut i Elitserien samt spel i JEM.

Frisco: Japp, sista matchen igår. Idag är han med igen!

Förstår inte vad han - med tanke på att han inte spelade - har med saken att göra. Är det matchen i Övik i senast som spökar?

Wikegård... ;-)

Vader: Framåt spelade dom bra. Patrik Ödmarks fina vår fortsätter efter hattrick idag. Två mål dessutom av Mattias Hellström samt 87an Johan Nilsson.

Någon som vet vad som hände med Hammarby spelaren som fick lämna isen på bår?

Kärran: Dom är riktigt bra, igår vann dom ju mot serieledande AIK också, som därmed tappade sin ledning till just modo :)
En final borde dom nå tycker jag, det har dom helt klart kapacitet att göra!

MODO:s J 18 lag
Bra gjort killar, de vann i dag mot Hammarby med 8-5. Där har vi nog ett par namn som kommer att dyka upp i A-laget om några år.

Som J18 kille kan det kanske vara en morot, att känna att nu kommer vi närmare den tid då vi får hoppas att några kommer tillbaka från NHL och spelar för MODO. Det måste väl kännas bra att åka land och rike runt och överallt vill man se MODO spela.

Framtidsvisioner som ändå inte kan ligga för långt borta i tid.

Ekroth: Läggmatch? Aldrig!

Såg du matchen? Håller med om att det var sirap i förstaperioden. Sen när Timrå får igång skridskoåkningen (adelsmärke) hänger inte Luleå med. Hade Timrå bara kunnat gjort nåt mål till vid läget 2-1, och lägen fanns, då hade nog segern varit klar tidigare.

Synd att vi hade en domare som inte ens skulle platsa i korpen i rinkbandy. Han tappade relativt omgående, bara tur att det inte urartade i sista perioden.
Men man får väl se den här matchbilden som en försmak av slutspelet, då det gärna tillåts mer än vanligt...

Dream Team: ja...vänskapsmatch eller läggmatch eller vad du vill...

gripen66: Filmar-Leksand var det väl som Wikegård sa. Jadu, filmning är inte vackert men inte har nån spelare skadat nån annan genom att filma, vare sig den spelaren har en Leksandströja eller nån annat lags tröja. Däremot har jag sett Tobias Holm ansträngt sig för att både göra illa andra spelare och för att skämma ut sig. Ja visst ja, han är avstängd nu också.

Ekroth: Leksand-tröjor. Nu fattar jag inte din förmodade ironi?

Ekroth: Ja, de var vita. Men de hade nån konstig sås- eller ketchupfläck därfram. Samma fläck som finns här ovan faktiskt.

Konstiga såg de ut iaf....

Dream Team: vad höll ni på med?spelade ni med Leksand tröjor idag?

« · 217008 · »