1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532599 inlägg · 4126 ämnen
« · 92748 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Klubbnamn
Lumber Jack:
Skummade bara igenom vad Knas hade skrivit.
Trodde denna hade spelat junishockey i sverige.

Men MIF hade ju en Franz dansk i laget i fjol.

Men nog vet man vem Heinz är.

knaskamilla:

Heinz Ehlers, inte Franz. Spelade även i AIK. Han och "Burra" var ett radarpar med många roliga upptåg, dock barnförbjudna...

knaskamilla:

Men denna LEGObit som heter Franz är det inte den som spelar i laget som tror att de kan bygga en arena och locka LEGOfolket över den stora bron för att se hockey?`???

Taddy:

Fyra ploppar på taket var en bra idé. Så kan man bygga på en orange legobit, för det skulle ju matcha fönsterkarmarna perfekt. Det kunde kanske bli en hel LEGOskyskrapa av det till slut?

På tal om Danmark. Snackade med en dansk idag, som tyckte att det var otroligt konstigt att jag inte kände till en dansk spelare som hette...Franz eller något sådant. Tittade på hans statistik och upptäckte att han spelade i Rögle åren innan jag såg min första hockeymatch, och i Leksand innan dess. Någon som vet vem jag pratar om?

knaskamilla:

Nu är det ju faktiskt så att denna fula byggnad faktiskt vunnit en massa priser (Var domaren mutad av LEGO??) så den lär väl aldrig rivas.

Man borde i alla fall kunna lägga på någon ytbehandling på huset typ helt bräslå eller totalt byta fasad.
Ja vad som hellst för att få bort denna betongbit.

Eller om nu detta är för dyrt, så bygg fyra runda ploppar längst upp så man kan he dit en till LEGObit om man vill bygga ut.

Skall väl bli ett stort fint LEGObitsparkeringhus nedanför badet när botniaLEGObanan nått hit under FVLEGObacken.

Taddy:

Det borde man ju kunna göra. Jag tycker dock att man ska riva Öviks fulaste byggnad (trots att den ser ut som en stor legobit).

Sv: ÖSK?
Tänkte bara meddela att Marcus fixat en gb åt ÖSK också. Känner ett visst ansvar för den, med tanke på att jag tjatade lite på honom...har dock noll koll på läget i laget etc. etc. Folk med ÖSK-kunskaper eller frågor eller så rekommenderas att skriva av sig i den gästboken.

knaskamilla:

Hmmm kan man inte bygga om hela gamla sporthallen så att den nya hallen får en fin arkitektur som matcher alla nya byggen i området?

Tingshuset ser ju redan ut som en enda stor legobit menar jag.

Taddy:

Jag syftade mest på en riktig järnvägssträcka...men okej.

Jag är med på hoppbacken. Kanske går det att byta ut väggarna i Paradisbadet till LEGO också, så slipper man se den flagnande färgen?

knaskamilla:

Inte för att vara elak så har jag redan åkt tåg gjord helt i LEGO.
Det finns ju på LEGOland i Billund eller vars det nu ligger.

Men kanske FVLEGO En hoppbacke helt i LEGO. Då kanske det är lättare att flytta den när Botniabanan kommer?????

Taddy:

Varför inte: Botniabanan - den första järnvägssträckan byggd helt i LEGO.

knaskamilla:

Just de.... Skit i LEGOland, nu kommer LEGOARENA.
Världens största byggnad byggd av lego.

Kan bli en ny turistattraktion.

Nu med botniabanan på väg tror jag danskarna ser möjligheten.

(Så klart man inte använder tekniklegot... Det är ju självklart.)

samjo:

Var kommer det här snacket om MoDo Reds ifrån? Jag känner mig helt förvirrad.

Taddy:

Det är ju jättebra, det där med LEGO som sponsor. Då behöver man inte ens blanda in IKEA, för en ishockeyhall borde väl gå att knåpa ihopav LEGO (de gamla klassiska bitarna, iaf...skit i tekniklegot...)?

Frisco:

När var det årsmötet skulle vara?

Skall skicka in lite namnändringsförslag innan dess.
Tror du man får något svar utav dem?

Har skickat in lite frågor nu och då men aldrig fått något svar.

Ett förslag till att göra modo bättre det har jag i alla fall.....

Dra in en slang från Domsjöfabriken till hallen och låt doften av Sulfit (Kanske är Sulfat) dofta genom hallen. Då borde de som inte är van med stanken spela klart sämre.

Att man sedan kanske inte får fler än 873 åskådare är väl en sak som man får fundera på hur man då skall lösa. Men Kempis lär i alla fall bli en mardrömsarena.

Frisco:

Sorry! Var inne som hastigast på HS och såg bara Samjo:s svar till dig ang d-baggarna. Ingen skugga ska falla över dig.

Ami: Vad snackar du om? Har jag lämnat ett sånt förslag?

samjo:

"Fortsätter DIF i samma stil som ifjol får dom väl kalla sig tamkatterna"

Låt dig inte luras av att tamkatter kan se lite loja ut. Rätt som det är så förvandlas dom till spottande och fräsande vilddjur.

Frisco: Ditt förslag som börjar på d och slutar på baggar vill jag inte ens kommentera.

Taddy:

Annars tycker jag SSK Truckers är ganska fint.

Maskot. 10st långtradarchaffisar som sitter och läser porr.

Frisco:

Om du kommer med en bättre maskot än en nordsvenk som sabbar isen så tycker jag violer är ok.

Frisco: Haha. Djurgården dyngbaggar. Smickrande :)

samjo:
Kan vi inte kalla modo för modo sörkörarna. Sedan får vi ut en Nordsvensk med släde som maskot.

Frisco: Fortsätter DIF i samma stil som ifjol får dom väl kalla sig tamkatterna.

samjo: Djurgården gjorde väl nåt försök att kalla sig Lions för nåt år sen.

Sv: Ny slovakisk center
Taddy: Troligen är man bättre tränad om man är 24 år och har tränat med ett av
världens bäst tränade klubblag, New Jersey. Men jag sätter 100 spänn på att det inte
blir nån Gron i Modo nästa säsong. Så tyvärr är det nog bara att glömm

mgamill:

Kom nu inte och säg att Wahlberg var bra första säsongen. Han var ju så dåligt tränad så det fanns inte.

Han blev ju bra andra säsongen.

Sundancekid:

Rätt. Jag tror inte att Modo gör några chansvärvningar i år. Wahlberg hade ju 27p i tyska ligan och INGEN NHL-match när Modo värvade och han var ju ganska hyfsad, eller hur......

mgamill: Salomonsson lyckades ju med nöd och näppe stanna kvar i Devils till nästa säsong. Han spelade till slut de 40 matcher som behövdes eftersom jag tror att slutspelet räknas in där.

Stanislav Gron har kanske inte så imponerande statistik i Albany denna säsong (-25 bl.a.) men nog skulle han kunna lyckas hyffsat i Sverige om han fick chansen. Han är ju draftad rätt tidigt så det är ju ett bevis på att talang finns.

Artikeln om honom på hokej.sk. Stod det att han gärna ville prova på spel i Sverige eller Finland eller stod det att han föredrog spel i Sverige jämfört med Finland. Jag vill få det till det senare, men då drar jag jämförelser med det engelska språket. Mina gissningar på enstaka ord visade ju sig vara helt felaktiga när det gällde Milo-artikeln tidigare så det kanske är så nu också...

mgamill: Ja. Jag har kollat hans statistik på eurohockey.net, och det verkar ju rätt
hyfsat. Inte vet jag om det är någon förstecenter direkt...men kanske värt att prova.
Han har ju bra ålder, född 1978, och har gjort hela EN NHL-match för NJ Devils.

Lintner hade dock gjort betydligt bättre ifrån sig därborta, än denne Gron

Sundancekid:

Stanislav Gron spelar med bl.a Salomonsson och Christian Berglund i Albany och tycker inte att han fått en ärlig chans i NJD och vill nu pröva lyckan i Sverige eller Finland (han har väl hört talas om Orszaghs karriärvändning).
Hedin tog väl hit Lintner på samma sätt från farmarligan, fast med artistkontrakt tror jag.

Ivanhoe: Red Eagles låter lite väl likt Mif Redhawks i dagsläget tycker jag. Nog måste man kunna ha bättre fantasi än så. När supportrarna, som i Modos och Timrås fall, bästan aldrig använder tilltalsnamnen "Reds" och "Eagles" kan man ju undra varför de bemödar sig att behålla dem?

Ok, Modos hejaklack kallas "The Reds", men för det behöver ju inte laget göra det. Känns lite mesigt med Modo röda, eller Modo rödingarna.

Röding är ju förresten en fisk. Vad heter den på engelska måntro? red herring?

samjo: Kan tyvär inte förklara namnet Timrå Red Eagles. Det kan ingen annan TIK supporter heller. Möjligen de marknadsansvariga. De flesta supportrar vill ha tillbaka logon med tallar och att klubben bara ska heta Timrå IK.

Sundancekid: Det är mgamill som luskat fram namnet Gron. Vad beträffar Modos villighet att värva honom vet jag tyvärr ingenting. Vill du ha länkar som visar Gron's statistik så fråga mgamill. Han har nog lyckats hitta någon via google. Själv har jag inte orkat leta.

F.ö. så kan jag säga att det slovakiska hockeyförbundets sida verkar vara klart bättre än vårt swehockey vad beträffar koll på andra lags ligor. Tänk om man hade haft liknande koll på tjeckiska respektive slovakiska ligan i Sverige.

www.hokej.sk/liga_swe/

samjo: Om det stämmer. Är det inte bara att betala stackars Zvolen en liten slant då?
Jag tror nog inte att de kräver såååååå mycket pengar?
Har du nån mer info om den här Gron? Och finns det någon sannolikhet att Modo
skulle vara ute efter honom

mgamill: På modos forum (oj, det händer saker) står det så här att läsa om den senaste artikeln med Zvolen och Dusan Milo inblandade:

"Tydligen så handlar artikeln om att Zvolens president Dusan Mraz inte ger han tillstånd att spela för modo och att dom(Zvolen) inte fick honom gratis så i slut ändan så verkar det sitta i pengar men att dom ska fortsätta att förhandla om Dusan så framtiden ser ljus ut"

Signaturen 'jocke222' säger att hans tjeckiske arbetskamrat översatte artikeln åt honom. Jag tror vi törs lita på att överrsättningen stämmer. Vi har ju själva lyckats lista ut ungefär samma sak.

Taddy:

Vore jag VD för ett företag så skulle jag sponsra ett lag som har framgångar och där mitt företagsnamn syns och hörs. Sedan att det spelas 666 i högtalarna spelar ingen roll. Förresten spelas redan 666 i Kempis så så farligt är det nog inte.

samjo:

Bengt Hedin är guld värd för Modo, han har nog grymma kontakter. Det är rapporteringen och informationen jag tycker kan bli bättre. Jag gillar statistik och blir galen när jag t.ex går in på Högardhs spelarprofil och ser att han gjort 13 mål i Modo. Ingen +/- statistik osv.. Det är mycket låg nivå på Modos webbsida.

Hmm, det kan även i rubriken stå "Zvolen kommer att få betalt för Milos övergång till Modo", vilket inte direkt är detsamma :-)

poffa:

Devils låter tufft. Är det efter förebild av den väldresserade vargen Devil, som har blivit uppfostrad och tagit lärdom av Fantomen? En spännande och intressant parallell mellan MoDo och Brynäs tycker jag...

PS. Är scim bror med dig? Tycker ni blivit vansinnigt lika på sista tiden...

poffa:

Vore jag VD för ett företag skulle jag inte sponsra ett lag som Kör något typ 666 Devil. Kan skapa elaka tongångar från en massa fanatiska kristna.

poffa: Om Modo byter till 'Modo Devils' kanske t.o.m. Salomonsson vill komma tillbaka...

mgamill: Du kanske ska söka jobb som talangscout hos Bengt Hedin. Det skulle vara roligt om han fick reda på allt vad vi sitter och snackar om här. I vissa fall skulle vi kanske t.o.m. kunna vara till hjälp.

Kan vi inte ragga nån slovakisk tolk som får i uppdrag av oss modoiter att dagligen följa de slovakiska hockeytelegrammen och sedan presentera dem översatta till svenska på en webbsida?

Jag erkänner att det känns både spännande och frustrerande på samma gång att kolla på artiklarna och inte fatta nåt mer än namnen i texten. Känns lite som när man var liten och klämde på julklapparna under granen dagen innan julafton. Det byggs upp en hel massa förväntningar när man gissar hejvilt. Ibland infrias dom. Ibland inte. Ibland kan faktiskt den där tänkta radiostyrda bilen i verklighete vara en flaska badskum. Men å andra sidan. Ibland kan också en tilltänkt Rubix kub vara en guldklocka. Våra danskar kan ju visa sig vara guldkorn. Men nog vill jag ha en slovakisk världsmästarback alltid. Har man en gång fått smak för framgång vill man ha mer. Hoppas strulet med Milo löser sig.

samjo:

Det står: "Zvolen vill ha pengar för Milos övergång till Modo"
peniaze = pengar, betalning

Alla:

Det enda rätt om vi skall använda oss av amerikanska lagnamn á la NHL är "MODO Devils".

IKEA Arena släcks ner, ur takets hålor sänks ett ansikte på en djävul ner. Hans horn lyser starkt rött, i ögonen finns det röda stroboskop som skickar sitt illasinnade ljus runt publikhavet, ur näsan och munnen väller det rök, i högtalarna dånar något hårt rockigt eller 666:s "D.E.V.I.L.", in på isen skrinnar de rödklädda pojkarna till publikens stormande jubel. Brynäs och andra medelmåttor i den svenska elitserien åker förskräckt omkring likt skrämda katter i sin egen zon. Snacka om att gå ut med övertag från första nedsläpp.

Hittade en slovakisk nyhetsagentur där nyheterna kan sorteras med hjälp av engelska rubriker. Om ni klickar på länktipset så finns de senaste ishockeynyheterna uppradade. Tyvärr är dessa nyheter på nationalspråket :/

Men jag tror jag fattar vad artikeln med rubriken: "Forsbergov gól..." handlar om :)

Det finns en artikel om Zvolen daterad idag 28:e maj. Igår skrevs en artikel med Zvolen, Milo och Modo i rubriken. Var det möjligen den som handlade om att klubben Modo och Zvolen fortfarande inte hade löst sina förhandlingar?

"Zvolen chce za Milov prestup do MoDo peniaze" lyder rubriken. Hoppas inte peniaze betyder penalize...dvs 'bestraffa'.

Utrustning
Fortfarande ser man spelare som både en och flera gånger slår av sin klubba under en match. Hur kan det komma sig? Skidor, stavar, tennisracketar mm blir hela tiden starkare, lättare och smidigare.

I dessa och andra sporter använder man kolfiber, kevlar och olika kompositmaterial för att skapa allt bättre utrustning. Att använda den senaste materialtekniken är här en naturlig del av utvecklingen.

Görs inte det med hockeyklubbor? Eller är det speciella regler som gör att man inte kan göra en klubba som håller?

mgamill:

Tror att ÖA inte skriver så mycket om inte modo har gått ut med det hela.

samjo:

Känner mig inte riktigt lugn förrän truppen är klar, därav mitt löjliga letande efter tänkbara förvärv. Lite konstigt att slovakiens svar på TT (www.sita.sk) smattrar ut 10-20 hockeytelegram per dag, medan vi i Sverige får läsa en artikel per dag som handlar om kungen Foppa, resten fotboll (vilket är förståeligt i dessa tider)

Vad fan, är ÖA bojkottade av Modo? Det skall ju vara intervjuer och artiklar om Modos nyförvärv i en tidning som finns i Övik.

Jag vill veta allt nu!!!!!.....och slippa översätta varje gång :-)

samjo:

Jag tyckte LEGO blev tråkigt när tekniklego kom. Tacka vet jag de gamla fyrkantiga små bitarna som verkligen främjade fantasin.

Nu finns ju allt från teknik till biolego och gubbar som består av 3 bitar och som man knappt behöver bygga själv.

Nej gammalt hederligt LEGO och playmobil skall det vara.

Säger du att LEGO inte har några pengar? Jag har inte en aning men nog lär de sälja en hel del svindyra tekniklego bilar och så.

Tyckte LEGiOn of Denmark var ett bra förslag.

mgamill: Har du gjort den slovakiska webbsidan www.hokej.sk till din 'startsida' i Internet Explorer? :)

Du verkar onekligen hitta matnyttigheter av Modointresse iaf. Har du hunnit lära dig nåt av språket ännu då?

Tipsa Bengt hedin om Gron vetja. Alla som är i närheten av Orzaghs klass tages emot med öppen famn. Orzagh var ju den som indirekt spelade bort svenskarna från VM-finalen med sin 1-2 reducering.

« · 92748 · »