1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533604 inlägg · 4126 ämnen
« · 100908 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MODO vs Icebrakers
Roligaste grejen från matchen var nog Werner som muckade med Foppa i hörnet och de höll fast varandra ett bra tag till publikens stora förnöjelse, hade det varit en riktig match hade de nog nästan kunnat kastat handskarna... ;)

Annars var det väl ungefär som en Allstar match, ingen kroppskontakt egentligen men en del kul finter och passningar samt några hyggliga målvaktsräddningar. Modo ledde faktiskt med 2-0. Riksman stod första halvan av matchen, och direkt efter bytet i mitten av andra perioden gjorde Foppa mål på Hirsch, bara ett par sekunder efter att Hirsch kommit in.

En detalj dock, såg både i dagens match och den mot Lada i torsdags att Hirsch köre med sin gamla mask och inte den kromade han haft på träningar och mot Berlin, nån som vet varför?

Sv: Modos formationer
Jonsson8: Jag tror att Antos kommer att göra en kanonsäsong iår. Han har sett mycket pigg ut under de tre första träningsmatcherna och om man ska peta någon från truppen till förmån för Almtorp så finns det andra kandidater som jag hellre plockar bort.

Lirre: Jag håller med dig angående Enström. Tobbe har imponerat mycket i träningsmatcherna och verkligen bevisat att han vill vara med.

Ända sedan Lewerström skrev på har jag varit mycket kritisk till denna värvning. Förstår inte anledningen till att värva en dyr kompletteringsspelare som dessutom säger att han vill stanna i FBK. Enström är en betydligt billigare och bättre lösning på sikt men frågan är om MODO vågar göra så?

På tal om Enström så kommer han från en riktig hockeysläkt. Pappa Ulf har under många år varit tränare i MODOs diverse juniorlag och lillebror Tommy Enström(kanske en ännu större talang) börjar på hockeygymnasiet om någon vecka.

I övrigt tycker jag att Zajkowski gjorde en mycket bra match idag. Roligt att även se Agu, Lind och Almtorp vilket gjorde att hela 5 spelare födda 1983 spelade matchen. 83orna är en mycket intressant årgång. I dagens match kunde det varit en till 83a om nu inte Fredrik Sjöström valt att lämna Övik för några säsonger sedan.

Wennerberg imponerar igen och äntligen fick han göra mål, lossnar det nu? Angående Wennerberg så ser jag han helst ihop med Peter Öberg, den kedjan kommer det att göra ont att möta.

Riksman var jag tveksam till före säsongen men han har imponerat i matcherna så här långt.

Almtorp har imponerat och visat att han vill ha en plats i atruppen. Det mesta talar dock för att Almtorp spelar för ÖSK i vinter om nu inte MODO fortsätter att drabbas av skador.

Jag håller med om det mesta du skrev, men jag skulle faktiskt bänka Söderberg och kasta in Almtorp där istället. Jag hade aldrig sett honom spela förut men efter dessa tre matcher är han något av en ny favorit. Tuff och orädd och går rakt på mål, lite av Wennerberg över honom. Där hoppas jag man inte gör misstaget att låta honom försvinna i allsvenskan för att senare eventuellt dyka upp i något annat lag. Och att jag valde just Söderberg beror på att han har varit alldeles för ineffektiv alldeles för länge nu, alla kan de där snurrarna han håller på med vid det här laget.

Modos formationer
Efter att ha sett 3 matcher i veckan (Eisbären, Lada, Icebreakers) har jag följande förslag till första laguppställning:
Riksman (Hirsch)
1:a Lehtinen/Hedin, Werner/Öhman/Högardh
2:a MaJo/Milo, Lindström/Hlinka/Staal
3:e Damgaard/Hedlund, Wennerberg/J.Öberg/Tommy P
4:e kedja Söderberg/Karlin/M.Green
Res. T.Enström (B), P.Öberg C/F
Detta baseras som sagt på vad jag sett och på förväntningar på vissa spelare samt på att samtliga är skadefria/spelklara (ex Karlin, Staal).
Tycker väl som de flesta andra att backarna ser spelskickliga o rörliga ut men fysiskt svaga ut. Lewerström har varit ok när han har spelat men jag tycker att Tobias Enström har överraskat mest på mig. Jag tycker att det är viktigt att satsa på de spelare som kommer från de egna leden. Dessutom blir det bergsäkert en billigare lösning att ha Tobias i truppen och hyra ut/sälja Lewerström.
Men det är ju många matcher kvar innan seriestarten så det kan nog ändra sig. Ingen av nyförvärven har väl sett så där kanonbra ut men ingen har heller sett dålig ut. Milo o Lehtinen förväntar jag mig mer av, likaså Green. Däremot har Damgaard varit bättre än mina förväntingar - lugn, stabil. Riksman ser också stabil ut med en intressant spelstil som jag inte sett på länge i Modo. Han verkar ogärna vilja blockera pucken och är snabbt beredd att spela ut pucken med klubban, lite Myllis över honom på det sättet. Öhman tror jag kan utvecklas ytterligare med offensivare uppgifter och offensivare kedjekompisar.
MaJo ser ut att ha betydligt bättre självförtroende i år, hoppas att det lossnar för honom. Almtorp får stå på tillväxt och Warg har fått fler chanser än han gjort sig förtjänt av.
Jag tycker som de flesta att det fattas en tung, stor o fysiskt spelande back samt en center/playmaker. Det verkar dock enligt mina kontakter väldigt dåligt med center/playmakers som är okontrakterade på marknaden. Däremot tror jag att det är lättare att få tag i en tung,fysisk back. Men detta kan ju ändra sig när säsongstarten närmar sig. Jag tror att det är många elitserieklubbar som kommer att utnyttja möjligheten att ta in spelare under säsongen på sk artistkontrakt däribland Modo.
Detta är som sagt mina tankar just nu kring truppen, många matcher kvar och mycket kommer nog att ändras.

MODO vs Icebrakers
Ingen som har nån rolig info från "uppvisningsmatchen" mot NHL-lirarna? Någon som var där och såg den på plats dvs.

Jag har läst på Modos hemsida att Icebrakers vann med 5-4. Foppa 2 mål. Övriga mål gjorde Daniel Sedin, Modin och Zetterberg. Modos mål gjordes av Söderberg, Hedin, Lindström och Wennerberg.

Alternerade Hirsch och Riksman i modos bur även denna match? Vilken släppte in flest mål? Inte för att det har sådan stor betydelse egentligen. Jag antar att Icebrakers hade kunnat vinna med större siffror om dom velat. Det stod ju 5-2 till dem efter två perioder.

Sv: Ice breakers i ladan - av:Olov
Knylan: Jag är modoit och hyser absolut inget agg mot Timrå. Tycker Zäta är en ruskigt bra spelare som i sina bästa stunder faktiskt påminner lite om Foppa. Jag har aldrig varit i Timrås islada, men däremot har jag hört skräckhistorier därifrån. Och "Olov" har väl rätt att tycka att isladan är "kall" utan att för den delen dissa hela Timrå som lag och organisation? Ja Knylan, du har med största sannolikhet rätt. MODO:s bortasektion är nog det ställe i hallen där man ser sämst. Det vore väl konstigt om man placerade "bortasupportrarna" på ett bättre ställe :)

Jag längtar till ES-premiären nu. Hellre Timrå än Luleå. Om det är nåt lag som vi modoiter inte har så hjärtliga känslor för, så är det just Luleå....inte Timrå. Men det är bara vad jag tror. Själv känner jag så.

Knylan:

Mänga MODO-iter överdriver sitt "hat" mot Timrå. Egentligen vill vi att ni skall vara kvar i elitserien (så länge ni är efter oss i serien i alla fall) för stämningens och hatkärlekens skull.

Däremot har ni nog de äckligaste korvarna i Sverige, men det är inte ert fel.

Knylan:

Snälla! Missförstå mig inte nu! Har absolut inget emot Timrå eller dess
supportrar. Faktum är att jag har en mängd vänner som alla håller på
Timrå och om Modo någon gång skulle åka ur så är det faktiskt ingen
tvekan om vilket lag jag skulle hålla som "tillfällig favorit".

Jag ber om ursäkt om det verkade som om jag är hatisk mot
timrå...det var inte alls meningen...det enda jag är hatisk mot är
bänkarna i den där arenan (och läsken smakade faktiskt trä).

Titta längre bak i eran gästbok så ska du se att du hittar ett
gratulations inlägg från mig vid den tiden då ni klarade er k

Olov: Visst fan, Timrå Isstadion är varken nymodig, bekväm eller utrustad med McDonalds men inte ska det vara så illa att läsken smakade trä? Förresten, om du nån gång besökt Kempehallen som bortasupporter så skulle du inte tycka att Kempis är en av världens härligaste arenor heller, bortasektionen är fruktansvärt dålig (nu vet jag iofs inte hur Timrås är när det är fullt men man ser garanterat bättre där), man måste stå slimmad mot räcket för att ens kunna få en skymt av det närmsta målet.

Jag vet inte, men jag har fått den bilden att Modoiterna hyser lite mer agg mot oss än vice versa. Jag känner inte så fruktansvärt stort "hat" mot Modo, mestadels förmodligen för att jag (med flera) höll Modo som favoritlag i elitserien innan Timrå gick upp. Nu finns nästan inga av de känslorna kvar, men det finns kanske nån 1000-del av mitt hjärta som fortfarande tillhör Modo.

Men jag tycker det verkar som att många har nånting emot Timrå, nu finns ju risken för att jag är ruskigt enögd också men det känns som så, inte minst på vad som skrivs här ibland om Timrå från vissa håll. Den riktiga rivaliteten har ju aldrig funnits där mellan Modo och Timrå vad jag vet, det är väl annat mellan Timrå och Brynäs, men man får hoppas den börjar komma ännu mer än vad den redan gjort. Jag tror det skulle göra derbyna till ännu större fester än vad dom redan är.

Hur som helst så ska det bli jävligt roligt med derby direkt i premiären, bästa hemmapremiären för oss och kanske bästa bortapremiären för er. Nu känner jag ju inte till ett dugg nästan om er relation till Luleå men jag tror ni möter oss hellre än Luleå i premiären, kortare avstånd så att säga...

Ice breakers i ladan - av:Olov
Hade förvsso hellre velat se matchen i kempis imorrn men det blev
bekvämare med timrå eftersom det gick en arrangerad bussresa från
östersund dit. (tillhör den lilla skaran män som inte blir överlycklig av
att få köra bil)

En underbar sommardag är väl det enda man kan kalla dagen och det
var rent av en njutning att åka buss dom där 20 milen...den
norrlänska naturen bländade mig i 2 och en halv timme innan jag
nådda den fulaste byggnaden i "nyss nämnda delen av sverige":
Timrå isstadion.

Bänkade mig en halvtimme innan nedsläpp på den ack så hårda
träbänken, utrustad med varmkorv och läsk som av någon
egendomlig anledning smakade trä. Såg på lite uppvärmning och
passade på att ta lite kort på alla Modo fostrade världsstjärnor. Timrå
befolkningen tittade ilsket på min glänsande röda Modo replica och jag
gav ett tvättäkta norrlänskt fån flin tillbaka och passade även på att
lägga en och annan kommentar såsom: "Hur faan lyckas ni hålla den
här hallen i minusgrader ända in i Augusti?" (det är sant, man blir
tamejfanken förkyld av att vistas i isladan även under sommaren).

Så började själva matchen och precis som alla hade väntat sig så
påminde det inte speciellt mycket om en hockeymatch utan man
skulle lika gärna kunna kalla spelet på isen för rinkbandy alt.
hockeybockey. Som hockey match medioker men som underhållning
kanon. Kvällens största konstverk fixades av två grabbar med
efternamnen Forsberg och Näslund (någon som hört talas om dessa
två?) då "foppa" lade den kanske mest perfekta passning jag sett och
friställde "macke" sprätte upp pucken i nätet. Annars lyckades faktiskt
timrå lirarna också göra några läckra dragningar vid sina mål (dessa
bör dock tas med en nypa salt då ice breakers försvaret knappast
offrade sig maximalt för att stoppa dom).

Lite komik fanns det också plats för i matchen bla. då Markus
Mattiasson sänkte "freddan" med något slags fribrottar grepp.

Hursomhelst:

Period 1
1-0 H. Eriksson
2-0 H. Eriksson
Period 2
2-1 P. Svartvadet (Johan Agu enligt speakern)
2-2 PP Markus Näslund Ass. Peter Forsberg (konstverk)
2-3 Fredrik Modin
Period 3
3-3 C. Sjögren
4-3 C. Söderström
4-4 M. Näslund
5-4 C. Sjögren

Efter matchen skulle det bli autografskrivning men jag vände och gick
då en publikvärd började vråla (till en folkmassa med mestadels barn)
att det inte skulle bli några autografer om vi inte kunde ordna riktiga
köer. Så jag fick ingen foppa autograf på min tröja den här gången
heller men jag gråter inte för jag har ju fortfarande hans autograf på
en reklambrochyr för McDonalds.

Det var allt från mig för den här gången, sov gott alla modoiter.

(mina sk. krönikor kommer att dyka upp här då och då, oavsett vad ni
tycker om det så det

Sv: Nyheter från juniorerna
MartinSedin:

Terje ska till ÖSK.
Har en kompis här nu som är bor i lägenheten ovanför Terje och han bekräftade detta. Han är förövrigt 86a och går hockeygymnasiet.

Sv: Proffsmatchen
MartinSedin:

Confirmed

Sv: Proffsmatchen
MoDo87: Zajkowski enligt vad jag har hört.

Proffsmatchen
Vem står för icebreakers i morgon mot MoDo?

Bilder från kvällens match
www.lbgk.mineline.se/kempis/1.jpg
Det finns 9 bilder Det är bara att byta ut 1:an mot en 2:a osv.

Ladaklacken (Nån som kan Ryska?)
Vad menade Ladaklacken när de skrek nåt som lät som FARBROR och HAM-MAR-BY???

Sv: Peter Hirsch.
JK:

Först skämtar du fast du påstår att det inte är det och sedan försöker du dra till med ett skämt och så misslyckas du med det också. Kanske du skall ta och sova lite på saken tills i morgon, det kanske går bättre då.

Frisco: Nej, det är inget skämt. Om jag hade velat skämta hade jag väl kunnat kommit på något bättre... att Mattias Karlin kommer tillföra MoDo något t.ex.

JK: Hehe. Nu kan du i alla fall inte mena allvar. Du lurade mig lite första gången men nu går jag inte på dina skämt längre.

Frisco: Jag tvivlar på att målvakterna får ut mer av träningsmatcherna än av vanliga träningar.

Skador.
Som det såg ut innan dagens match så var väl Öhman, Werner och Staal borta. Nu har skadeläget ökat med Hedlund, Leverström och Peter Öberg. Jag hoppas innerligt att ingen utav dessa dragit på sig något långvarig skada.

Är det någon som har någon aning om hur det är med dem?

Tyckte faktiskt Almtorp och Palm var ganska glada överaskningar idag. Men Lindström kändes som jag behöver inte passa utan håller i pucken lite extra.

JK: Du skriver ju: varför envisas Brithén med att låta honom stå? När du skriver så undrar jag vad du tycker att träningsmatcher är? Varför ska man ha såna?

Frisco: Så du bryr dig inte om om försäsongen blir ett superfiasko?

JK: Dagens datum är 8 augusti. Du måste skämta.

Peter Hirsch.
Han släppte in 5 av de 7 målen mot Björklöven, samtliga 3 mot Eisbären Berlin, i matchen mot Lada Togliatti ikväll resulterade hans slarv i att Lada gjorde deras enda mål i matchen... Varför envisas Brithén med att låta honom stå?!

Nyheter från juniorerna
En liten uppdatering inför årets säsong i J18/J20

Ni som har hoppats(Jag och Poffa bla) att få se målskytten Robert Kimby ösa in mål i Elitserien för MODO kan sluta hoppas. Kimby och Robin Granstad(landslagsback bland 84orna) har flyttat tillbaka till Stockholm och kommer att spela för Hammarby IF kommande säsong.

Christoffer Lindmark ifjol i B Juniorlaget har hoppat av hockeygymnasiet.

Andreas Löf, Morgan Strömgren samt Tomas Jonsson är 83orna som stannar i MODO J under deras sista juniorsäsong.

Terje Larsson ryktas vara på gång till ÖSK

och till sist så talar alla om 86orna som tydligen ska vara den mest intressanta årgången på många år.

Sv: MoDo-Lada Togliatti!
6 Lundström: 14-0 till Modo är mitt tips.

MoDo-Lada Togliatti!
Lycka till ikväll! Mitt tips: 4-3! Hoppas att ni klarar er från skador, Lada spelar en hård och rätt ful hockey!

Sv: Lite funderingar Nr2
MartinSedin:

Jo jag hoppas ruskigt mycket på dem. De såg ju bra ut i matchen mot tyskarna också.

Taddy: Jag tror att kedjan med PÖ,Wennerberg och Jocke kommer att bli årets stora sensation i Elitserien om de får fortsätta tillsammans.

Taddy: Jag håller med dig modo borde värva något framåt det ser lite tunt ut framåt.Men backbessätningen ser defensivt bättre än förra säsongen.men en forward av Dhalens kalliber skulle behövas.

Lite funderingar Nr2
Har suttit och funderat lite och här är några utav de tankar jag fick snurrandes genom min träaktiga hjärna.

Att tro att Green, Almtorp och en skadad Karlin skall ersätta Weinis, Wahlberg, MP och en skadad Staal. Är väl att hoppas på lite för mycket. Staal kommer iof tillbaka efter ca 1 månad men under den tiden han är borta ser det enligt mig riktigt tunt ut frammåt. Man minns werner (som nu tar det lungt på grund av sina ljumskar) som en som pga just detta alltid är borta några matcher vilket lär medföra att även Staal kommer att vara borta några matcher även efter han kommit tillbaka.
Vi kommer denna säsong att ha en sämre uppställning frammåt och sedan kommer vi ha ett antal som kan bli tvungen att vila Karlin, Werner och Staal vilket lär medföra att bredden som modo så mycket levde på i fjol lär försvinna.

Skall man värva nytt? Ja det är frågan. Modo hade väl räknat med -5 Mille denna säsong, men det var med Weinis och Haakana. När dessa nu stuckit är frågan skall man sikta på att gå lite mindre back och behålla denna trupp eller skall man ersätta dessa och fortfarande sikta på -5 mille.

Frågorna är många och för att jag inte skall bli allt för orolig tänker jag abrupt sluta skriva mer av mina negativa tankar just nu. Men jag hoppas innerligt att PÖ Wenner och Lindström utvecklas i samma takt som i fjol för då kanske inte tappet blir så otroligt stort.

Tack och Hej från en som drömmer mardrömmar om kommande säsong.

Sv: Orolig...
Vader:
Dåligt av dig att fara med ossanning vader. Vart fick du din information egentligen? :P
hehehe

poffa: #15 hette han Corriveau?? I så fall har mannen med tandpetaren spelat 270 NHL-matcher...

Frisco: HAHA...vilken sjukt kort klubba! Släng dig i väggen Bulan Berglund?

ModoAnte:

Någon annan än mig som fick för sig att Lewerström var PA L ett tag??? Gick inte fort där inte men gillade att använda kroppen.

Hoppas han är bättre än PA.-

MartinS: Nej en innebandyklubba var dte inte och den liknade faktiskt inte en sådan heller. Kolla in länken så får ni se en bild på mannen som enligt HHögers ordförande redan är en legend i Kempehallen. Man ser faktiskt på den suddiga bilden att klubban både är kort (slutar nånstans mitt i handsken) och att vinkeln är underlig. Jag har aldrig sett en liknande klubba.

poffa: En innebandyklubba? ;-)

Lirre:

Vet ingetom Hedin men däremot vet jag att nummer 15 i Berlin hade den kortaste klubban jag skådat på länge. Till och med Söderbergs klubba var längre och han är säkert två decimeter kortare än Berlinspelaren.

Dessutom hade denne spelare en väldigt rolig hook på klubban. För att beskriva det i golftermer kan man säga att han hade en järntrea närmats skaftet och en lofted wedge längst ut.

Lirre: Både Damgaard och Lewerström nätade det är positivt.Skönt med en seger

ÖA om matchen.......

Vader: Riksman stod halva matchen och gjorde några grymma räddningar. Hirsch borde ha tagit 2:a målet, de två andra målen var han överspelad efter, som jag ser det, missar av TP resp Hlinka. Lewerström hade nr 13 i denna match och han såg helt ok ut. Damgaard överraskade mig, lugn o trygg med ett ruggigt kanonskott (målet). Hlinka hade några grymma byten i första perioden och glimtade till stundtals under senare delen av matchen. Milo (nr 19) och Lehtinen (nr 41) såg stabila ut även om iaf Milo säkert kan betydligt bättre. Poverplay tycker jag såg betydligt rörligare ut. Det ser ut som om Modo i år har betydligt spelskickligare backar men lite lätta defensivt. Högardh, TP syntes inte så mkt, Wennerberg smällde på o retade gallfebern på några transatlanter. De flesta utvisningarna som togs av Eisbären måste ju ha varit av transatlanter - eller har jag fel? Blev Hedin skadad? Han blev utvisad i slutet av andra men Jocke satt av hans utvising i början på tredje. Någon som vet?

Frisco:

Jag beklagar min falska information, jag var inte där själv utan skrev vad jag hade hört. Såg dock senare på MoDos hemsida att det var fel

Wewillwintoday: Det att Riksman stod större delen av matchen kan man ha två uppfattningar om. Min uppfattning är att MoDoi bytte målvakt vid första avblåsningen efter att halva matchtiden gått och man därför kan säga att målvakterna spelade lika mycket så när som på de extra sekunderna....

På MoDo Hockeys hemsida finns matchfakta.

Känns lite bättre nu, Var nån där som kan ge en liten större inblick?

Modo - Berlin 5-3.
Riksman stog större delen av matchen och höll nollan. Räddade flera bra lägen. Hirsch släppte in alla 3 mål i 3:e perioden.

Nån som vet vilken som har nummer 13 i modo nu? Det stog inget namn.

Det stämmer faktiskt att det är lite tveksamheter bakom Riksmans flytt till Modo.
Han hade som bekant kontrakt med HIFK över nästa säsong och HIFK ville hitta ersättare innan man släppte honom.

Man hittade lösningen i Ässäts Kristian Antila och lät Riksman skriva kontrakt med Modo, dagen efter skrev Antila på för Edmonton och redan i den vevan plockade HIFK bort sin bekräftelse ang. Riksman+Modo från sin hemsida.

Taddy: Vi kan inte ta Lasak istället då? *skoja bara*

MartinSedin:

Är bara lite snack jag hört när jag pratade med en föredetta modospelare. Men han var noga med att säga att det bara var något han hade hört och han visste inget om hur trovärdigt det hela var. Men om inte Riksman står någon utav matcherna mot Berin eller Lada så kanske det är någon form av sanning i det hela.

Men om det nu skulle vara så att det är sant, är det väl bara ett sätt av finnarna för att få lite mera pengar eller så.

« · 100908 · »