1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533872 inlägg · 4126 ämnen
« · 103443 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Forward, inte bara en fotbollsklubb.
Paddan: Jag vet inte. Men jag tror att Peter Högardh är en spelare som är väldigt beroende av med vilka han spelar. Förra året hade han Wahlberg som gav han passningar på bladet hela tiden.
Att han får spela med Öhman kanske inte är så dumt???
Det är fortfarande nästan en hel månad till säsongen, jag tror/hoppas att han spottar in dem när väl säsongen börjat..
Warg har jag inga större förhoppningar på.. men det är möjligt att han är bättre än vad jag trott..

Forward, inte bara en fotbollsklubb.
Backbesättningen ser i varje fall på pappret bättre ut än föregående säsong. Men ändå så är det just försvarsspelet, som under de matcher jag sett, varit rent ut sagt bedrövligt. Men det är klart ifjol så var det hönsgård i försvarszon i snart sett varje match och ändå så kom vi tvåa till slut.

Ska bli intressant att se hur det blir med poängfabrikationen framåt. Wennerberg och Warg har börjat "oroväckande" bra, medan en sån som Högardh fortfarande verkar ha sommarledigt.

Sv: Tero Lehterä
Paddan: Jag hoppas du har rätt. Du har så rätt angående Hedlunds kvalitéer. Han har helt klart min favorit spelare i MODO. Han är så innovativ på plan, suveräna passningar, bra skridskoåkare, håller i bra i pucken och bra spelsinne...

Tycker fortfarande att backlinjen som sagt ser bättre ut i år. Om vi bara får nån struktur och ordning på spelet. Möjligt också att vi har bättre målvakt i år och att det kan resultera att vi släpper in mindre mål bakåt...

Paddan: Varför inte ett väldigt kontroversiellt förslag till backpar:
Hedlund-Enström. Två ganska korta backar men med ett sjujävla spelhumör.

Wewillwintoday: Inte kommer Hedlund att förlora en ordinarie backplats på Lewerströms bekostnad i varje fall. Hedlund må vara liten men han står upp förvånansvärt väl och har bra spelsinne och rent ut sagt otroliga passningar. Det är sällan han slår en fladderpuck, något som annars brukar vara mer regel än undantag bland MODO-backarna.

Paddan:

Tror nog att MODO:s tre backpar kommer att se ut så här:

Hedin - Lehtinen
Milo - Damgaard
Johansson - Hedlund

Sista backparet är väl det osäkra och de kan kanske ersättas av:
Lewerström - Enström

Tror dock att Lewerström blir sjunde back och att Enström får spela en hel del med J20.

Paddan: Hmm.. Hoppas bara inte Leverström tar Hedlunds plats..
då blir jag riktigt ledsen...

poffa: Hmm, låter onekligen intressant. De var ju också tydligen bästa backpar idag. Damgaard har också ett bra skott.
Vem blir årets Tjobba då? Lewerström kanske.

Paddan:

Elitseriens bästa backpar den kommande säsongen blir banne mig:

Dusan Milo och Jesper Damgaard

Milo är den kloke och Jesper den store, starke... Dessutom har de ett bra skott, båda två. Är detta ett nytt Hasse J - Franta K, måntro?

poffa: Han måste ändå ha varit tillräckligt intetsägande eller vad man nu ska säga om man väljer att plocka honom av banan efter 5 perioder.

Såg att Johansson och Enström bildade backpar idag, intressant. Tyckte att de kompletterade varandra riktigt bra under Icebreakersmatchen. Även om den matchen inte är någon värdemätare.

Wewillwintoday:

Nog borde väl Lehterä fått spela klart ändå, tycker man. Fem perioder säger inte mycket om en spelare.

poffa: Hmm. Det kanske är anledningen.
Jag tycker det förefaller en aning konstigt att man inte låter
han spela mer än 5 perioder med tanke på skadeläget.
Jag menar, hur lätt är det att komma in i ett helt nytt lag
och bara prestera... kunde inte stackarn få spela de kvarvarande 2 matcherna i Tappara Cup när man inte ens 4 fulla kedjor??
Kanske är det så att ett nyförvärv är på g?

Äh, nu är det VM i spekulering här, och jag har pluggat hela dagen och är jättetrött..

blev det inget av.

Han fick fem perioder och inget kontrakt. Förhoppningsvis så kanske vi får se någon annan forward göra entré i truppen innan säsongen går igång på riktigt. Har hört att det förhandlas med en spelare. Vet dock inget namn.

Sv: Ekonomiskt sinnelag
nikki88: Hmm. Igen mer utvisningar än det andra laget. Tror att det har varit så i samtliga matcher....?

nikki88: Hmm, nja nu skulle jag vilja se en vinst.
Är det någon som har statistik eller dylikt angående försäsonger fär MODOS del?

. erä
03.06 1-0 Janne Ojanen (Kimmo Koskenkorva) yv2
18.47 2-0 Petri Koskinen

2. erä:
34.57 3-0 Jussi Tarvainen (Aleksander Barkov, Tuukka Mäntylä)

3. erä:
56.26 3-1 Mattias Wennerberg (Martin Johansson) yv
59.59 4-1 Mikko Luoma (J.Ojanen) yv/tm

Jäähyt:
Tappara 3 x 2 min.
(Tarvainen, Uitto, Koskinen)
MoDo 6 x 2 min.

Maalivahdit:
Sasu Hovi, Tappara
Juuso Riksman, MoDo

FAN

OskarB: Jaha, det var det det. Nu är det dags att kontemplera detta över en kopp med kaffe och vaniljdrömmar. Borde ha varit Maxwell House i blå frigolitmugg men tyvärr så fanns bara det där j-la kafferosteriet vid Dalälven.

Paddan:

Så skulle du ju kunna tolka det. Ganska troligt faktiskt.

OskarB: Okej, de skriver kanske också ut de finländska målskyttarna. Betyder alltså kanske då att Lehtinen inte gjorde målet.

Paddan: Nu är det bara att se vem som blir först med matchrapporten. Blir det Åslins "kompis" på modohockey.se eller Tampara.fi.

Paddan:

Nja, det är en sanning med modifikation. HV leder med 2-0 och de har skrivit ut att Loponen gjort ett av dem. Han tillhör ju det utländska laget, men är ingen utlänning...

OskarB:

Tack för den, där såg vi då att MODO förlorat med 4-1. SVÄRORD!!!

OskarB: Tackar, synd bara att de med en dåres envishet vägrar att visa målskyttarna på de utländska lagen på YLE Teksti-TV.

Paddan:

Här har ni en länk med uppdatering.

Paddan: Sen så är ju Tappara-MODO och 3-0 det enda man förstår på den där "jäklapelaren" eller vad det nu hette.

poffa: Jaha, jo men det var ju solklart. Man förstår ju absolut att man ska trycka på Jälkipelit om man vill komma till forumet :-)

Paddan:

Ingen aning, men jag tryckte på en länk där det stod "Jälkipelit" och hamnade då på något som kallas "jälkipelit VirallinenTapparaChat". Där finns det under rubriken "ottelut" en tråd som heter "Tappara - MODO".

poffa: Aj då, låter inte bra. Tydligen så fick ju Riket förnyat förtroende idag. Å andra sidan så fick ju HV stryk med 5-2 och HV:s trupp ser ju aningen vassare ut.

Förresten, hur i h******e stavas forum som på finska?

Paddan:

Var in på forumet hos Tappara och där kunde man stava sig till en 3-0 ledning för Tappara.

Paddan: Fan, nu börjar jag få problem att skriva också. Självklart så handlade jag inte hos en presentation utan jag kom till en presentation......
Jäklar, de kommer nog att ta tillbaka medborgarskapet ifall man skulle behöva utsättas för ett sånt där språktest i svenska :-)

Paddan: Förresten så lät det som att jag finansierade hela seriekortet med vinsten, nu är det ju inte så, men 499 kronor betyder att jag "bara" behövde punga ut med 3401 kronor ytterligare.

Nu hade det varit bra ifall man hade kunnat finska, tryckte på en länk som jag tyckte kunde påminna om ordet för forum eller gästbok och då handlade jag hos en presentation av Tapparas sponsorer! Ingen som har direktlinje till Hasse Andersson, han verkar ju vara på Tampere Cup?

Portello: Tyvärr har jag inga tips och trix, det är väl bara att gå på sin inbillade intuition och sedan förlita sig på bonnrötan!

Sv: När?
poffa:

Jag kunde inte hitta någon igår, då HV mötte Tappara. Men på deras forum hade de en tråd som man kunde se resultatet i. Även om man inte fattar finska så bra så gick det i alla fall se vilket lag som gjort mål. Prova där, det är nog det bästa som finns.

Sundancekid:

Har inte hittat mågon onlinerapportering ännu. Söker, borde vara lättare idag då de möter värdlaget.

poffa: Visst, du har rätt. I början kommer Leksand att surfa på
"återtåget-vågen". De har fjolårssäsongen i ryggen och ett enormt
stöd från "hela" hockey-Sverige. Börjar det däremot gå troll i
maskineriet, så kan det bli problem. För såååå bra lag har inte
Leksand, trots Mike Stappel, f'låt Stapleton och Micke Turbo
Pettersson. Backarna ser rätt stabbiga ut och truppen är inte särskilt
bred. Men, jag tror att om Leksand får en bra start kommer de att
klara sig till slutspel.

Ingen onlinerapport i dag heller?

poffa: Tack. Finns det någon onlinerapport?

Mano:

Matchen börjar 17.00 lokal tid. 16.00 svensk tid.

Sundance Kid:

Att tro att Leksand kommer att bli ett mittenlag och enligt dig bättre än MODO har jag svårt att se. Även om de har en hyffsad trupp så tror jag inte att de orkar med att stå emot elitlagen tillräckligt ofta.

Mycket av deras säsong bygger nog på hur det går i början. Förlorar de mycket och hamnar långt ner i tabellen till en början kommer de nog få svårt att resa sig, medans ett lag som MODO eller Brynäs mycket väl kan vända en 11:e plats efter tio omgångar till en slutspelsplats efter femtio omgångar.

När?
När lirar pojkarna idag?

Skulle lätta hjärtat lite med någon typ av vinst ibland. Även om vi lirar med fyra ordinarie eller något liknande. Fast det är väl för mycket att tro att det vänder mot Tappara...

Sv: Matchen ikväll??
ModoAnte: Låter väl bra det. Men var försiktig med att övervärdera Modo, då blir du
bara besviken senare. Jag tippar på en sjunde-åttonde plats och är jättenöjd om de
klarar av det. Betänk att laget tappat många profiler och har en ny backbesättning att
spela ihop. Dessutom saknas det någon ledargestalt att falla tillbaka på i
anfallsuppställningen. Det är bättre att ha låga förväntningar - som ifjol - då blir man
gladare om det går bra.

Jag tror förresten att HV 71 vinner SM-guld i år. Om inte FBK:s nye målvakt, kallad
"Walle" av FBK-fansen, gör Gerber-succé.

Sundancekid: Linköping överskattat Timrå undeskattat Leksand i botten Färjestad i toppen är en bra sammanfattnig (Och modo bland dom fyra första)

Angående platserna i nedre delen av elitserietabellen: I går bevittnade jag Brynäs
mot Mora, en match som Brynäs vann med 5-0.

Kaffedrickarna saknade killar som Daniel Wågström, Daniel Johansson och Jonas
Soling men vann ändå ganska lätt. Deras nyförvärv är succéer. Tommi Miettinen och
Niklas Anger är ett nytt radarpar som lär göra mycket poäng i vinter. Däremot var nye
finske backen Veli Laitinen inte mycket att hänga i julgran - än. Sedan stod nye
målvakten Jamie Ram sin första match i Brynäs. Han hade guldhjälm och var stabil.
Men - skjut högt på honom, Modoiter.

Hur som helst. Brynäs är svårbedömt. Bra nyförvärv, men Pär Djoos, Janne Larsson,
Tommy Sjödin och Ove Molin såg sega ut. Ändå vet vi ju vad de kan. Att Modo skulle
vara bättre än Brynäs är inte så säkert, dock. Fast jag hoppas ju det.

Leksand är inte alls dåligt och kommer att bli ett mittenlag. Egentligen kan vilka två
lag som helst hamna på de nedersta platserna.

När spelas Modos match idag i

Paddan: Du har inga tips och trix att lära ut?? :)

Paddan:

Man får gratulera till denna storstilade vinst.

Paddan: Nej, nu är det läge för att vara lite oekonomisk och gå ut och äta lunch. Fick in Bomben igår till 499 gånger pengarna så nu är seriekortet betalt.

Sv: The fellowship of the rink
ModoAnte: Jovisst, men utan en Myllys som kan få honom att ibland nå över gränsen till "mörkrets sida" så har Werner inte haft speciellt många tillfällen till småelakhet.

Paddan: Werner ska inte vara foglig då brukar han inte vara bra.Han ska vrar lite småelak då är han som bäst.

ModoAnte: Jo, men det löses genom att Werner får bli "kapten för skutan" då brukar han bli mer foglig.

Ekonomiskt sinnelag
Fick den här texten av en kompis, man har tydligen satsat på helt fel "karriär":

Om du köpte Ericsson-aktier för 100 000 svenska kronor för cirka två år sedan så är de värda 4 600 kronor idag.
Om du istället tyckte att teleoperatörsaktier var en bättre investering och köpte Song Networks aktier för 100 000 har du idag 791 kronor kvar.

Om du var klok och för två år sedan gick på bolaget och köpte Åbro
Original Starköl för 100 000 kronor, drack ur dem, hade trevligt, och
idag går och pantar tomflaskorna så får du 6 741 kronor.

Frågan är om det är därför grabbarna på torget kallas A-lag.

Jag vet inte riktigt om uträkningen stämmer, men man får tolka det som man vill. Med detta i bakhuvudet så slipper man iaf få dåligt samvete när man handlar på systemet -- DET ÄR JU EN INVESTERING!

Paddan: Men är inte alver fredliga varelser?

ModoAnte: Jag säger bara en sak: Buttericks!

« · 103443 · »