1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534228 inlägg · 4126 ämnen
« · 125301 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Artister är vi allihopa
knaskamilla: Har du inte råd med TV?

scim:

För min del blir det live från Kempis ggr 2, bara, men det nöjer jag mig fullt ut med. Känns bra!

See you in the hörn...

samjo: Gurkskivor, själv kör jag med ett stycke wienerbröd!
Apråpå inget, kommande vecka kommer gå i hokkyns tecken för undertecknad:

Tisdag: Live from Kempis
Torsdag: Live from the Livingroom
Lördag: Live from Kempis

Livet är underbart. (Bara plexis bil orkar hela vägen till Övik)

Sv: Högardh??
MartinSedin: Villkoren för artistkontrakt är att deras vistelse i Sverige inte överstiger sex sammanhängande månader. Spelaren betalar bara 15% skatt och klubben slipper betala sociala avgifter. Läs mer i länktipset.

Artister är vi allihopa
westerlind: miljövänligt och miljövänligt... just nu sitter jag och skivar ett par gurkskivor på nattmackan. Det är väl miljövänligt om något?

*Firma samjo/westerlind sätter ribban för övriga nattsnacket* ... känns inte som en omöjlighet att NuMo och paddan hakar på.

NuMountain: Jag tror man har någon sån där skojsig SMS-tävling dit folk får svara om personen är artist eller ej, och så många procent som anser att spelaren i fråga är artist den procentandelen av spelarens lön skall sedan betalas in till berörd myndighet.

Jag förstår det mesta, men kan inte riktigt förklara hur man betalar artistskatt. 100% artist + moms.

westerlind: Få se, artistkontrakt, innebär det att man skriver kontrakt på att producera si och så många artister under ett visst antal år, ungefär som med skivkontrakt?
Borde väl i sådana fall vara bra ur boendemiljövänlighetssynpunkt, då det skulle innebära att nativiteten ökar. Men det innebär å andra sidan en väldigt lång väntan innan produkten är färdig att leverera. Som Galenskaparna skulle uttryckt det "Nä, nu jädrar SKA det bli ett hockeyproffs"

Frisco:

Den där matematiken förstår jag inte helt. Kanske NuMo kan reda ut begreppen? Det brukar han vara bra på...

westerlind: Inte lika miljövänligt som den rena metanolen som isracingcyklarna går på. Ren metanol är ju som alla vet ett biobränsle som utgår från förnyelsebar råvara.

westerlind: Välkommen in i matchen.

samjo:
Jag tycker det låter intressant det här med artistkontrakt - men är det miljövänligt?

samjo: Kan man dela upp dessa 6 månader på flera perioder eller måste det vara 6 månader på raken? Jag menar om man kan ta hit spelare lite tidigare och tex skicka hem han över uppehållet i december?

MartinSedin: Vad jag fattar så är "artistkontrakten" på väg bort, men jag tror att möjligheten finns åtminstone denna säsong också...

samjo: Då är det bara att börja leta efter namn. Med vissa NHL meriter? Det stämmer ju snart på varje Tjeckisk spelare..

Jag har för mig att artistkontrakt är max 6 månader men hur var det med dessa kontrakt? Hade för mig att de skulle bort eller finns den möjligheten kvar fortfarande?

NHL lagen börjar ju få ordning på sina trupper så det bör inte dröja så länge.

På tal om tjecker, undra om MODO utnyttjar sina kontakter i Tjeckien genom pappa Horava?

MartinSedin: Lehtinen känns ju helt klar överflödig så inte mig emot. Jag läste på modohockey.se att fans från TPS-Åbo var väldigt arg för att modo inte har givit honom chansen att visa vad han går för... Han snittade ju ändå 20-25 minuter i TPS-åbo vilket är en storklubb i Finland...

Jag har egentligen ingen åsikt om han borde få chansen. Dock i nuläget är han ju som sagt överflödig om inte Brithén tror på honom...

MartinSedin: Apropå NHL-rykten så har jag hört ett rykte om att Modo kommer att värva en tjeckist center med vissa NHL-meriter på artistkontrakt senare i höst. En "Lintner 2002/2003" alltså.

Vet någon när Lintner anslöt ifjol? Hur länge gäller "artistkontraktet", är det 6 månader? Det borde i så fall betyda att spelaren ifråga kan komma att ansluta i oktober/november. Då har ju NHL-säsongen dragit igång och vissa av spelarna som varit på gränsen men ändå petats till farmarlaget kanske vill prova lyckan i någon bättre europeisk klubb istället.

Sv: Hirsch??
Oftast är det upp-och-ner-vända-världen i ishockey. Riksman har klart överglänst Hirsch i träningsmatcherna, men väl i seriematcherna så är det Riksman som förlorat sina två matcher och Hirsch vunnit sin enda (dock ej 3p utan 2p, men ändå...). Kanske blir det 50/50-matchning för dessa två herrar i framtiden? Det vet jag inte.

Jag tror dock i dagsläget lite mer på Riksman. Framförallt i ett slutspel känns det skönt att ha tillgång till en sådan målvakt. När spelet blir bökigt och grötigt med mycket folk framför mål så är det en klar fördel att redan från början vara stor och täcka upp mycket yta. Det märktes inte minst ifjol då vi mötte "store" Gerber, som trots att han inte kom upp i samma nivå som han höll under serien bidrog i rätt hög grad till FBK:s slutliga vinst.

samjo: Fy fanken vad dåligt av Islanders att skicka ner Weinis till farmaligan! Jag blev riktigt förbannad...
Ekman kan jag nog vara utan i MODO, och jag tror aldrig han skulle vilja komma heller. Jag tycker han verkar divig och överdrivet bra är han inte heller, nej tack:

Att Staal kommer tillbaka tidigare, känns väldigt viktigt just nu. Han är en pålitlig målskytt.

Sv: Dunca på
MartinSedin: Tack för svaret... Tur att man tycker olika.

Wewillwintoday: Ska försöka luska lite inför nästa sändning på tisdag. Ska det värvas så ska det värvas en högklassisk center. Om nu MODO värvar någon ny forward, tror ni då att MODO kommer tex att dumpa Mika L för att spara in lite lönekostnader? Jag kan anta att Mika L tillhör en av de bäst betalada i laget.

Wewillwintoday:

Så positivt. Ska bli intressant att se om han bara led av försäsongsdarr.

MartinSedin: Och du gick inte vidare och frågade honom om han visste något?

knaskamilla: Han var riktigt bra. Hans räddning på Rihajärvii´s straff var riktigt bra..
Ser ut som om han kommer även stå mot Leksand på tisdag.

Wewillwintoday: Ryktet angående 2 NHL spelare uppstod om jag inte har helt fel i Webbradion i torsdags när min kollega Andreas sa detta i slutet av sändningen. Som vanligt så har jag noll koll.

Hirsch??
Så, hur går det för Hirsch? Var det han som stod i Malmö, och såg det isf bra ut?

Wewillwintoday: Har ingen aning om vilka spelare som kan ryktas vara på väg till Modo. Kanske herr Martin Sedin vet bättre, för jag hörde att något sådant hade yttrats på webbsändningen mot HV 71.

Själv skulle jag inte tacka nej till t.ex. Nils Ekman som ratades av Rangers. Men vi behöver som sagt först och främst en CENTER och det är inte Ekman. Även Weinis har ju blivit skickad till farmen nu av Islanders. Lite oväntat efter att han fått ruskigt bra kritik av både medspelare och media. Han kommer nog få sin chans när säsongen startar om någon av de ordinare blir skadade.

Frisco: Precis. De måste vara bra att låna ut spelare till en klubb där han 1. Får spela hockeyliknande hockey. 2. Får avveckla eventuella svagheter. 2.1. Får använda de färdigheter som han har. 3. Får inhämta ny inspiration på bästa sätt. - Precis.

Frisco: Du skrev ett inlägg som jag inte svarade? Här svarar jag iallafall. Jag anser att Lewerström borde få betydligt mera istid i ÖSK än i Björklöven och istid är väl en sak som Lewerström behöver nu?

Jag anser också att Löven är bättre än ÖSK liksom de flesta anser att Ryssland var bättre än USA I Lake Placid OS 1980 men i enstaka matcher kan sådant här hända.

Jag tycker inte att MODO ska bedriva någon U hjälp men nu när ÖSK har tagit steget upp är det viktigt att MODO hjälper dom att hålla sig kvar. Ett ÖSk i Allsvenskan är mycket viktigt även för MODO som på detta sätt kan behålla spelare på hemmaplan, ha koll på dom, lyfta upp dom i a truppen med kort varsel.

Om inte ÖSK tagit klivet upp så hade inte Lindh, Agu och Zajkowski stannat i stan.

samjo: Jo, där slog du huvudet på spiken.
En riktig först-klassig center skulle vara mest önskvärt..

Vad var det för rykten angående att MODO hade 2 st NHL-spelare på gång?

radiosaigon: Hade inte Micke P de bästa fyrsvärderna i Elitserien? Oerhört imponerande om Enström redan har knäckt det. Kom ihåg att Enström missade en stor del av fjolåret pga ett benbrott han fick i Calgary under nyårshelgen.

MartinSedin: Blir en spelare bättre av att spela i ett sämre lag? Trots ÖSKs vinst mot Löven anser jag att Löven är klasser bättre än ÖSK. Det är väl perfekt att låna ut spelare till lite olika klubbar istället för att de ska få gå till omklädningsrummet bredvid. Det tror jag inte så många blir bättre av. Nej ny luft att inandas och ny plast och atmosär att vara på är nog bra för en del spelare. Det är väl inte u-hjälp MoDo ska bedriva utan man måste väl se till sina egna intressen i första hand. Fast det skrev jag ju i ett inlägg häromdan som du inte svarade på så jag förväntar mig inget svar nu heller. Jag lägger ner.

NuMountain: Kanske lite sån där sjyst batterisyra kan hjälpa, om inte annat kan man ju då skylla på att man fått hjärnsläpp!

Wewillwintoday: Håller med angående Högardh och Wennerberg. Högardh måste snart få sätta några puckar för att få lite självförtroende som målskytt. Wennerberg är för bra för 4:e linen, men det svåra dilemmat är väl att ingen vill spräcka 1:a och 2:a femman som den är nu. Iofs så möblerades ju dessa om något inför Malmö-matchen (mest pga Högardhs ineffektivitet tippar jag). Varför inte låta Wennerberg ta Högardhs plats? Testa några matcher kanske?

Fast det vi egentligen saknar allra mest är ju en center som är snäppet vassare än Öhman och Hlinka. Då skulle de flesta problemen med målfabrikationen vara lösta tror jag.

radiosaigon: Det räcker inte med bra fysvärden för att knocka en taggad domare.

MartinSedin:

Jo, han har ju som sagt var sett mkt bra ut på försäsongen. Skoj.

Det ryktas om att Enström har bräckt Micke P:s fysvärden med. Om de nu stämmer vet jag inte men de vore ju inte illa i sånna fall.

Grattis Werner 200 mål!
...späd gärna på målfabrikationen mot Leksand på tisdag!! :)

Ja för all del, fortsätt gärna pruducera till matchen mot LHC på torsdag också. En match som jag f.ö. ska bevittna LIVE! Jag kommer att se fram emot detta under hela veckan. Någon fler HS:are (modoit) som läser i denna GB som ska på den matchen?

Wewillwintoday: Varför inte Wenneberg, Wernblom och Warg så har MODO sin egen www.se kedja..

Tre.se som gör reklam i alla arenor i Sverige, vad är det för företag egentligen(orkar inte kolla in sidan)?

Sv: Warg tar över...??
Wewillwintoday: Det Wolfen måste bevisa är att han kan göra mål mer än i straffläggning. Senast hemma mot Hv71 var ju inte Wolfen direkt bäst på plan....

Högardh??
Oj, nu öppnar jag rubrik på rubrik :)

--
Nu tycker jag dock att det är dags att Högardh börjar sätta sina lägen. Han har hittills missat 100 procent av sina ganska många frilägen...
Sen börjar jag undra om det inte är dags att sätta Wennerberg i kanske andra femman som är ganska målfarlig istället för att låta han harva i fjärdefemman med almtorp och J.Öberg(inget illa menat, de rockar också). Varför inte sätta han med Wernblom?

knaskamilla: Enström kommer att bli en stor back. Mycket fint spelsinne och jag tror att Brithén kommer att ge han flera chanser under hösten. Att Enström har en ordinarie backplats senast nästa säsong är jag helt övertygad om.

MartinSedin: Tror Warg besitter stor kapacitet att bli en bra målskytt. Men han får börja visa det snart för mitt tålamod börjar att tryta.

Wewillwintoday: Visst spelade ÖSks backar mycket bra mot Björklöven i fredags men jag tror inte Lelle och Bysse skulle tacka nej till Lewerström med motiveringen att vi inte vill peta någon av våra spelare. Målet måste ju ändå vara att vinna.

Dessutom borde ju Lewerström få mera istid i ÖSK eftersom jag antar att ÖSk har sämre backar på papperet än Löven och att ÖSK får försvara sig mera än vad ett lag som Björklöven får göra.

Noteras kan göras att ÖSK förlorade idag mot Hammarby med 5-1. Ett Hammarby med Mattias Nilsson på en backplats. Nilsson är född 1982 med Svedjeholmens IF som moderklubb och var med i träningstruppen för någon sommar sedan innan han flyttade söderut.

Mera Hammarby:Till helgen kommer Hammarby J20 upp till Övik och jag kan då anta att spelare som Kimby och Granstad är extra taggade.

Wargen satte ju en hel del straffar förrut men under förra säsongen blev det inte många lagda ens.
Roligt också att MODO satte a l l a straffar igår. Det kan knappast ha hänt nån gång förrut.

Frisco: Då är det viktigt att få äta och dricka gott så att man kan börja förbereda sig på en ny helg igen.

NuMountain: Puben? Jag hänger på.... Efter en dags vila så finns det nya krafter...

Sv: Poängjakten modohockey.se
samjo: Ganska logiskt att Wargen fick game winning goal. Malmö gjorde 1 mål och då blev mål 2 matchavgörande dvs Wargens mål.

MartinSedin: Hehe du menade Björklöven antar jag :P
Lite svårt att uttala sig om detta. Det är väl möjligt att man frågat ÖSK, eftersom enligt rapporter deras backar har varit mycket bra och man kanske inte vill peta ngn, kanske därför man gick till Björklöven??

Kristoffer Persson har säkert chans att få följa med, det tror jag.

Hmm, kom just att tänka på staal, borde inte han vara tillbaka i träning nu på is???

Wewillwintoday: Redan ifjol var Wargen en ganska säker straffskytt och frågan man ställer sig nu är om Wargen äntligen ska få sitt stora genombrott. Jag måste erkänna att jag har ifrågasatt hans plats i truppen de senaste säsongerna men om Wargen ska börja sätta straffar i parti och minut så är jag villig att ta tillbaka all min kritik angående spelaren med Boliden som moderklubb.

« · 125301 · »