1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534412 inlägg · 4127 ämnen
« · 138669 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MODO - DIF
Paddan: En som gjorde en Rivaldo var (den före detta Kirunamålvakten som ingen hört talas om innan han skrev på för Modo) Riksman som filmade (och det är inte första gången) nåt enormt när en Djurgårdare åkte i närheten av honom när spelat var i mittzonen. Eller kanske var det så att han föll av vinddraget?Det kanske är såna saker som gör att jag fortfarande vill ha Dansk Dynamit i målet istället för (s.k.) Finsk Sisu?

Sv: Poängjaktsresumé.
Paddan: Haha...om du lyckats pricka in ditt sämsta lag i HS-ligan så har jag helt klart mitt bästa (av mina två stycken) i den ligan. Jag vet knappt om jag vågar nämna hur många poäng mitt B-lag har i en annan liga. Det är klar westerlind-klass på det laget! (Tja... Björn VII är väl rätt nära också).

Det skiljde drygt 120p mellan mina två lag efter förra omgången. -19p hade jag då roffat åt mig med B-laget. Behöver jag säga att jag har tre Brynässpelare med där? Just nu så bryr jag mig inte så mycket om det laget utan hoppas mer på att i nån omgång framöver så skräller alla och jag blir "omgångens coach". Fast det lär knappast hända :)

Efter att Frisco, via mejl, gjort mig uppmärksam på att han visst finns på listan så ber jag härmed officiellt om ursäkt för att jag ärligt missade Frisco i den, jag borde naturligtvis ha varit noggrannare i min koll. Jag har härmed gjort mig skyldig till att ha förnärmat Frisco något och är naturligtvis ledsen för det. Du har min ursäkt Frisco, men som en ynklig förklaring till det kan jag säga att jag inte hade förväntat mig att du var så usel på att ta ut ett bra lag. Du var så långt ner så att jag inte såg dig helt enkelt.

Rapport om matchen från difhockey.se.
Ett citat "Det är genant att Wernblom fått rykte om sig att vara en tuffing, med tanke på att han idag uppträdde som hockeyns motsvarighet till Rivaldo."

Sv: Enström?
Björn VII: Nej jag syftade inte på någon speciell när jag frågade om alla höll med mig angående att satsa på Riksman :)

Jag tror jag visste din ståndpunkt angående MODO-målvakternas kompetens redan innan. Visst är Hirsch mycket bra, men jag tycker även att han passar in på min "gubben-i-lådan"-benämning. Med det menar jag att han har en snabb uppstartningssträcka, han kan komma in relativt oförberedd och ändå göra en bra match, har jag en känsla av. Dessutom kan han i vissa matcher agera "sprattelgubbe" och ta precis allt. Men som sagt, jag skulle hellre vilja se Riksman i ett par matcher på raken så vi får se om han verkligen kan vara så bra och stabil som många hoppas att han kan vara.

Jag hoppas också på "bara" två insläppta bakom honom imorrn. Gör vi bara två mål vi också så får vi med oss en pinne. Men det krävs nog en del flyt också. Fast Riksman har ju vunnit över FBK förr. I en träningsmatch inan säsongen (då MODO vann i förlängning)

Roade mig förresten med att gå in på swehockey.se och kolla målvakternas statistik över räddningsprocent. Henrik Lundqvist har imponerande siffror trots bara 4 spelade matcher. 96% och 1.00 i GAA. Riksman har 90.85% och GAA = 2,51 efter 6 matcher. Hirsch har 89.62% och GAA = 2,67 efter 4 matcher. Så statistiken talar väl för att Brithén gör rätt när han bestämmer sig för att satsa på Riksman nu i ett par matcher. Gör han inga stora blunders så kanske han får fortsätta ett tag framöver som förstemålvakt. Det tror jag laget skulle tjäna på.

Frisco: Jag tycker det är föredömligt att man intresserar sig så pass att man lägger ut listan. Däremot tycker jag det är lite slarvigt att man glömmer vissa deltagare. Vart är du på listan t.ex. Frisco?

Frisco: Du får väl göra som westerlind, läsa tabellen upp och ner ;)

samjo: Hahaha, jovisst, råkar händelsevis vara så att mitt just nu överlägset sämsta lag i DreamTeam är det jag har i HS-ligan.
Poängen studsar inte min väg i det laget eller hur man nu ska säga.

Paddans grodlår, just nu med väldigt lite kött på benen :)

Paddan: Är det inte lite onödigt att lägga ut resultaten på tipset?=))))

Paddan: Jag fattar fortfarande inte varför jag fått tre minuspoäng. Det borde i rimlighetens namn "bara" vara två stycken eftersom Öhmans TVÅ assist kansellerade den utvisning han tog. Men modohockey.se verkar ha missat det alla andra såg, att Öhman passade till Wennerberg precis innan han föste iväg sin backhand i det öppna målet på andra sidan isen.

Wow, jag såg att Enström blev matchens artist i gårdagens match (enligt Aftonbladet). Sån tur att jag har honom i mitt DreamTeam då. Även Liv, Nordgren och Magnus Johansson drog in sköna poäng för mig igår (när nu Aftonbladet uppdaterar poängställningen).

Du må ligga före mig i poängjakten men i ligan "Hockeysnack" i DreamTeam där har du lite mer att hämta in Paddan :) *lite småskryt skadar inte*

"Sam Heroes" - Hjältar varje dag!

Björn VII: Någon som vet ifall det gick bra med Hlinka i gårdagskvällens match eller om han spelade på smärtstillande. Såg ju ut som att han fick ett ganska kraftigt rapp över armen/axeln och han tog sig med knapp styrfart mot båset. Men han återkom ganska snabbt i spelet igen och såg inte ut att ha några besvär.

Måste säga att Damgaard i profil med hjälmen på huvudet är nästan kusligt lik förre lövenspelaren Peter Andersson.

Så var det då dags igen för en liten överblick över våra strålande insatser i Poängjakten på modohockey.se. Måste säga att jag själv är lite imponerad av min egen poängjaktsform just nu. Med tanke på att jag efter två matcher låg överlägset sist så...

HS:are hitåt
1 Rickard Hägglund (gizMODOs) 32 / 23 poäng (9)
2 thomas gustafsson 25 / 19 poäng (7)
3 Morgan Stafrin (Paddan) 20 / 7 poäng (7)
4 Linn Engvall (Kapusta) 19 / 17 poäng (1)
5 André Söderholm (Deas) 18 / 7 poäng (7)
6 Johan Pahlin (Vader) 14 / 9 poäng (6)
7 NuMo 14 / 4 poäng (1)
8 Knas 13 / 7 poäng (1)
9 Linda Persson 11 / 4 poäng (4)
10 R Eriksson ( L. Jack) 11 / -3 poäng (9)
11 Anderas svedin "Modoante" 9 / 3 poäng (6)
12 ria-ra 9 / -6 poäng (2)
13 Samuel J (samjo) 8 / -2 poäng (-3)
14 J. Westman (radiosaigon) 8 / -6 poäng (3)
15 Mattias Viberg (scim) 7 / -5 poäng (3)
16 Per Lundgren (poffa) 6 / -9 poäng (1)
17 Magnus Börlin (cadburus) 6 / -10 poäng (4)
18 Kerstin Andersson 4 / -4 poäng (4)
19 Mikael Lundvall 2 / -9 poäng (2)
20 Frisco 2 / -10 poäng (1)

knaskamilla:

Blää, jag har redan sett att du var glad igår, så försök inte leva upp till ditt modohockey.se-rykte här, jag tror inte på dig helt enkelt ;-)

Nummer ett: Som jag ser det brister ÖA i den mängd lokalpatriotism och chauvinism som är nödvändig för att behålla ett es-lag i Ö-vik. Åk på studiebesök till Dala-Demokraten eller Falu Kuriren, annars förtjänar Ö-vik ha en ny lokaltidning.

När då tidningen inte lyckas med sina, måste sägas, smått charmiga försök att hitta en negativ knorr på allt, och folk fortsätter dyka upp, så tycker jag att det är värt en rejäl hyllning bara det. För tio år sedan hade gårdagens "riktiga" publiksiffra legat i området 2900-3200 åskådare.

Och nej, inte lyckas du heller få med mig i nego-valsen med det faktum att 600 kids kastar sig från sina skolböcker, rusar mot Kempehallen med förväntansfulla ögon, drar med sig några föräldrar och väl i hallen konsumerar snask, läskeblask och souvenirer i en omfattning som varken jag eller du kommer upp i.

Lall-on, Lall-on!

:-)

samjo:

Hehe...syftar du på någon särskild? Min ståndpunkt i detta fall är att MODO Hockeys bäste målvakt skall vara förstemålvakt i MODO Hockey, så länge MODO Hockey har sveriges bäste tränare föreligger det ej några problem.

Ditt inlägg klarade sig således nästan helt på det nyanserade planet, förutom epitetet "gubben i lådan", dårå. Jag ser ingen grund för ett sådant epitet när målvakten ifråga vunnit 3 av de 4 matcher han spelat. MODO Hockey har två mycket bra målvakter och kommer inte att förlora poäng i någon större omfattning på den lagdelen under denna säsong.

Det är då min övertygelse att Juuso Riksman kommer maximalt släppa in 2 mål i Karlstad, nu är frågan bara hur många vi kan göra framåt.

Frisco: Hårde Hardy imponeras av Enströms framfart så här långt.

Wernblom om Enström: "Något liknande har jag aldrig sett, berömmer Magnus Wernblom. Han är ju så följsam att han aldrig kommer i trångmål."

knaskamilla: 4400 = de gamla vanliga 3800 + 600 ungar som gick in gratis för att de är med i skol-IF.
Friscos spekulationer: En vanlig match mot Djurgården utan skol-if (Skol-IF) 3800 + 500 ungar som betalar inträde varje match bara för att MoDo och skol-if inte sponsrar den matchen. Ungefärlig summa ungar som kommer bara för att det är gratis: 100.

MoDo - Djurgården 3-1
Först och främst ett stort grattis till segern !
Tänkte kolla med någon på detta forum om det går att få en liten matchrapport.
Själv är man ju nyfiken att få höra hur favoritlaget spelade men även hur matchen såg ut i sin helhet.

NuMountain:

Ja. Kanske det är en effekt efter den där matchen med T Andersson i huvudrollen för några år sedan? Äh, jag vet inte. Jag är trött.

knaskamilla: Toppbetyg igen alltså. Knepigt hur bra domarna blir i Kempis.

Plus i AB i afton: två styckna.

Utan att ge mig in i några funderingar kring hur bra de domare MoDo haft på hemmaplan varit - har HA överhuvudtaget fler plus än två till förfogande på den punkten...?

NuMountain:

Nej, så menar jag med största sannolikhet inte. Jag menade nog mer att MoDo ÄR mitt liv.

knaskamilla: Du menar alltså att du väljer ditt privatliv före Modo. Ja, jag säger då det. För lite pengar kan alla köpas. "Klubbs känsla" Jaja..

NuMountain:

Ja, eller också skulle man kunna sitta i sin ensamhet och tråkas ihjäl i Härnösand p.g.a. att man inte har råd att åka på hockeyn TROTS att man flyttat så kort man kunnat.

knaskamilla: Ni ska ha dyrare inträde, på det sättet så skulle ni inte kunna välja att flytta iväg så långt.

NuMountain:

Dela 10 kr i sex då, och beakta att även Frisco hade kunnat gå på matcherna för den summan.

Det fattar du väl att vi som läser på högskolan måste få billigare inträde? Hur ska vi annars ha råd att åka från långt bort till Kempis?

knaskamilla: 1000 kr minus 445 kronor för en replika= 555 kr

555 kr / 25 matcher = 22:20 kr.

Plus ett tiotal slutspelsmatcher, vilka egentligen är mycket värdefullare gör väl slutsumman till ca: 12 kronor.

Det är inte skäligt inträde för en person som snart skall ha kompenserad lön bara för att han tjabbat lite på en högskola i några år. - Skäms!

Sv: Comhems matchbilder (MODO - DIF)
samjo:

Utan att ha sett klippet gissar jag på två galningar (?) som satt på läktaren på kortsidan och drack kaffe under matchen.

NuMountain:

Citat Frisco: "10 kronor för sex matcher."

Jag och LJ har faktiskt lagt ner ett par nollor till på våra inträden.

knaskamilla: Det kostar att vara med i skol-if. Om jag förstår det rätt var det två stycken som var där "gratis" för att de råkar gå högskola också.

Nu gjorde Höglund mål.

Björn VII:

4400 = de gamla vanliga 3800 + 600 ungar som gick in gratis för att de är med i skol-IF.

Paddan: Jo nog blev Vennerberg 'skyttekung' nog mot dif...;-))

Comhems matchbilder (MODO - DIF)
Kul att en utflyttad ångermanlänning, just nu ca 75 mil från Övik, ändå kan se bilder från matchen. Det tackar vi comhem för.

Hlinkas 2-1 var snyggt! (Öhmans förarbete till 1-0 också för den delen)
Vilka är förresten de två snubbarna i MODO-tröja i slutet av klippet? Känns dom igen av nån HS-skrivent, eller är dom månne HS-skribenter själva?
Ta reda på det tills imorrn. Nu ska jag sova.

Frisco:

zzzZZZZZ3poängzzzZZZZZ9poängzzzzzZZZZZZZZZZ
ZZZzzzzzzzzZZZZZZZzzzzzzz

Lumber Jack: Jag har länge tyckt att Öhman är grym. Han fick väl sitt erkännande från övriga hockeysverige under slutspelet då hans frånfälle i några av matcherna mot Luleå märktes direkt. Tyvärr led han av en ljumskskada som förrvärrades under finalserien men de ggr jag besökte kempis under slutspelet (vilket var ALLA hemmamatcher) så insåg även jag Öhmans storhet för första gången på riktigt allvar.

Synd bara att han tar lite för många utvisningar denna säsong. Läser förresten på swehockey.se att Öhman fick ett ass på Wennerbergs mål i öppen kasse. Det borde betyda att han slutar på noll poäng i poängjakten och inte -1p som fallet är nu. Ajabaja modohockey.se! :)

samjo:

Vi lite coolare killar hamnade på 9 pinnar i afton.

Fast i ärlighetens namn var Öhman och Werna bäst ikväll.

På backsidan visade Damgaard åter sig mycket stabil, är det bara jag som upptäckt hur bra han är?

Sv: Kvällens skvaller i Kempis
Lumber Jack: På punkt nummer två säger vi som Tommy "Baloo" Söderberg:

-Positivt!! :)

Jahapp!

Här ser ni killen som lyckades med bedriften att vara den enda personen av 20 st som slutade på minuspoäng (-3) efter kvällens drabbning. Ni får håna mig eller applådera (för er egen vinning). Inför matchen idag så prövade jag nämligen en riktig "rövartaktik" och bytte ut alla spelare jag vanligtvis brukade ha till 5 st nya. Man skulle väl kunna säga att resultaten inte föll så värst väl ut :)

Dom som GJORDE det var.... *trumvirvel* ....

1. Dusan Milo (oskyldig, och ett dåligt val i efterhand)
2. Jesper Damgaard (oskyldig)
3. Stefan Öhman (skyldig, men räddade en minuspoäng via assist, -1p)
4. Magnus Wernblom (skyldig, -2p)
5. Anders Söderberg (osynlige mannen ikväll tydligen? såklart oskyldig)

Kvällens skvaller i Kempis
1. Leif Boork sägs ha varit och diskuterat ett eventuellt köp av Lehtinen OCH Lewerström. Inte mig emot att en lösning med dessa "problembarn" kommer till stånd. Bye Bayern Boys...

2. Brithén ska vid informationen inför matchen ha sagt att fr.o.m. nu är Riksman förste målvakt. ÄNTLIGEN!!!

3. Vid samma information ska han ha gett svidande kritik av vissa spelare bl.a. en kille som närmare sig de 100, om ingen skärpning sker hamnar han på bänken + att några av nyförvärven som inte har svenska som modersmål fick sig en rejäl släng av skeden.

Paddan: Till skillnad från dig Paddan så gick jag och spelade på mitt resultat (satsade en tia på resultatet 4-1). Så nära men ändå inte...

Fast härligt med seger! Det blev också som jag förutspådde. Dvs, Riksman fortsätter spela mycket bra när han är uppvärmd från att ha spelat en match innan (med den kroppshyddan han har så krävs såklart lite tid innan maskineriet kommer igång... *hehe*... 2 insläppta mot HV 71, 0 mot Brynäs och 1 mot DIF.)

Hirsch är en bättre "gubben-i-lådan-målvakt" än vad Riksman är. Därför vill jag gärna se att Riksman får förtroendet i några matcher till på raken. Härnäst mot FBK till att börja med. Vem vet, han kanske hamnar i samma stim som landsmannen Kapanen gjorde i Timrå under de första matcherna i Elitserien?

Jag tror faktiskt många håller med mig angående att ge Riksman större förtroende. Eller har jag fel?

Paddan: ner med djurgårn i allsvenskan bara, där dom hör hemma. :)

Portello: Tackar, tackar. Välbehövliga poäng och alltid kul att lugga ståkkhålmslag på poäng. Vart har Djurgårdens finessrika och fartfyllda spel tagit vägen? Vissa rester av detta kunde man se emellanåt men mycket tyckte jag handlade om ren och skär ryggsäckshockey. Lite tufft och småfult sådär.

Får beklaga förlusten mot FBK. Men, nu ligger vi ju före er igen i varje fall ;)

Paddan: Man får grattulera till tre poäng mot Skansen,

Paddan: Bra rapport.. :)
Jag vet ju inte exakt hur matchbilden såg ut förrutom vad martinsedin och co sa på hockeylive, men uppenbarligen var det mycket kamp, och då kan väl söderberg bli lite anonym när han inte får sina ytor..

Warg blev väl också bänkad en bit in i 3 perioden och Almtorp fick spela där istället.. helt rätt tycker jag. Warg verkar uppenbarligen inte hålla elitserieklass förrutom hans straffar...

Angående Milo är jag inte oroad, han verkar bli bättre i långsam takt.

Enormt skönt med seger ikväll, nu kan vi åka till Karlstad och spela med absolut ingen press. Det blev väl 2-2 i matcher förra året, där modo vann åtminstone en match i Karlstad. Produktionen på bortaplan kommer när som helst...

Frisco:
Fyra positiva spelinsatser idag, Enström, Öhman, Högardh och Riksman. Vill utnämna Enström till bäste back idag. Öhman sliter och jobbar som vanligt otroligt hårt. Högardh börjar se riktigt tänd ut och visade en otrolig vilja och Riksman var otroligt säker i målet.

Tre negativa spelinsatser, Söderberg, Warg och Milo. Speedkulan Antos har helt tappat speeden och drar sig så långt mål som det är möjligt i anfallszon. Warg vet jag inte vad det är han håller på med, ingenting stämmer för honom. Milo gjorde en riktigt bra förstaperiod där han visade en otrolig offensivlusta och hade ett par fina möjligheter, men han gjorde några hårresande misstag i andra perioden. Bänkad i sista perioden.

Varför spelade jag inte mitt tippade slutresultat på Matchen, när jag nu för en gångs skull fick in det...

Wewillwintoday: Han fick till och med beröm på TV-sporten..

Wewillwintoday: Han var bra. Orädd, enkla uppspel....

Enström?
Enligt hockeylive och Svt.text var 17-årige Tobias Enström riktigt bra ikväll, helt klart en av de bättre backarna, kanske en bäste..

Björn VII:

Ett riktigt lallgrattis från mig till er ;)

Wewillwintoday: Man får väl säga Grattis..

Björn VII: Så enormt stabilt ö-vik!!

HÄRLIG SEGER MODO!

« · 138669 · »