1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534428 inlägg · 4127 ämnen
« · 138079 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MODO - DIF
Björn VII:

Lall-lall-lall!

Går ned på knä i riktning Ö-vik, med hyllningar till supportrar av ett lag, inte en placering.

4400! efter allt tjafs!

Ähhhh.....

Hepp...får nog justera Redsa-berömmet litegrann, bra försökt i 5 minuter iaf.

Björn VII:

"I MODO"= grundseriemål + slutspelsmål + europacupmål (vet jag ingår iaf)

Jag är osäker huruvida dessa också ingår: träningsmatcher + distriktsmästerskapsmatcher.

samjo & Paddan:

Vad det handlade om är att Antos gjort 99 mål "i MODO", medan det i texten antyddes att det var "seriemål" (vad det nu är för något?).

I största allmänhet tycker jag att lanserandet av databasen kunde ha gjorts mycket smidigare, för att hålla oss siffernördar lugna, om inte annat.

*Säg vad det är för något.
*Säg vad det inte är för något.
*Ge tips om hur man kan använda den.

Som det är nu verkar det ju som att de stackars konsulterna på FoG Data skulle ha gjort ett dåligt jobb, vilket jag inte tror på. De har nog bara agerat utifrån de direktiv de fått och fullfört jobbet.

Sen kan man ju fråga om huvudsaken med den här databasen hela tiden skall vara att hitta tillfällen för utdelande av blomsterkvastar och matta applåder - räcker det inte som en fin resurs för folk som är intresserade av hur en viss spelare, eller lag presterat historiskt sett?

Se på hockeyn, och ha kul.

(F.ö. vill jag säga att Reds/Människorna i Curva Nord gör ett mycket bra jobb idag, trevligt!)

Nu kommer jag dragandes med ett länktips igen. Intervju på Djurgårdens hemsida med "skyttekungen" Mattias Wennerberg.
"Du beskrivs som den nye Magnus Wernblom?
Jo, jag har läst det. Men det finns ju bara en Magnus Wernblom, så jag vet inte. Men det är kul att jämföras med honom. Han har ju en härlig vilja och ger alltid allt och det klart man vill ta efter det."

Paddan: 4-2 till Djurgården ikväll. Vi är på gång, vi är laddade, vi är tända:-)

Speciellt Joaquin "väggen" Gage.

samjo: 3-1 till MODO blir det ikväll.
Swehockeys databas säger att Antos har gjort 94 mål, men enligt Björn VII:s beräkningar så räknar vi bort målen i slutspelen (13 st) och hamnar följdaktligen på 81 mål.

Men ger vi bara Joaquin ett ordentligt gage ikväll så är nog dessa 19 mål ingen omöjlighet ;)

MODO - DIF
Jag tippade MODO-vinst med 4-1 på modohockey.se
Lite önsketippande kan tyckas, men jag tror faktiskt att det kan vara ett realistiskt resultat om MODO fortsätter spela som de kan spela i Kempehallen (vilket dom inte verkar kunna i övriga hallar i Sverige än så länge, förutom i Malmö). Fortsätter dessutom Riksman i samma stil som i hans övriga två "hemmamatcher" så borde det inte resultera i mer än en insläppt puck på sin höjd. Antos målnolla spräcks ikväll? Eller blir han extra skakis pga skriverierna i lokalpressen om att 100-målsjubileumet är nära? (vilket det i själva verket inte alls verkar vara enligt Björn VII :)
Själv har jag noll koll gällande just den frågan.

Yes, I'm a dreamer baby...so why don't you kill me?

Sv: Häggqvist is back!
Björn VII: Hahaha, OK, det kriteriet för löneutbetalning duger gott för mig också.

Paddan:

Vill Martin Johansson till Husum? Såg hans Foppa-deluxestraff i Malmö och applåderar isf ett sådant ställningstagande.

Då statistik ju är ett försök att sätta diffusa, svårbedömda situationer i kvantifierbara begrepp skulle jag nog undvika parametrar som kan vara utsatta för bias och dylikt. Det räcker nog med att parametern: "knip k*ft och jobba!" är uppfylld för att lön skall erhållas i rimlig omfattning.

Nej nu...uppladdning, med förhoppningsvis ett 20 tal människor i Kempehallen som är intresserade av att spela hockey, istället för "mammas köttbullar" hoppas jag.

Davs!

Björn VII: Låter onekligen intressant. Men, måste vi då anställa en statistiker som kan omvandla varje spelares individuella statistik till reda pengar? Måste bli en oherrans massa kategorier för vad som kan räknas som en prestation antar jag. Hur skulle man till exempel kategorisera Martin Johanssons tilltag i Linköping, är det en prestation som bör belönas att ha lyckats göra ett så komiskt "självmål" eller är det en sådan förseelse som gör att en spelare går utan lön den närmsta tvåveckorsperioden?

Paddan:

Jepp, en mer onyanserad hållning är det vi är ute efter.
Det tråkigaste med krönikan var ju dock påståendet i slutet om att GB skulle tvingas träna en division 2-klubb till hösten. Ack ett sådant öde, kan man inte skicka de ylande spelarna med längtan efter Ö-viksdialekt i båset 3 mil uppför E4:an istället? En lösning som jag tror att de flesta skulle bli nöjda med.

Nåja, finns väl viss risk för att lönekontot sväller till nivåerna som de var på Mordvintsev & co:s dagar, vi skulle kanske testa det här med prestationsbaserade löner istället?

Björn VII: "Modo har misslyckats–kapitalt" är väl en sån där rubrik som jag tror inte skulle sälja alltför många lösnummer om den satt på en löpsedel.
Föredrar själv såna klassiker som "Kungens bäste vän är död" som stod att läsa på någon veckotidningsblaskas löpsedel för ett antal år sedan. Visar sig senare att den där bäste vännen var en av hästarna i hovstallet.

Sv: Poängjaktsresumé.
samjo: Så där ja, då var det åtgärdat.
Ifall det är någon som undrar vem den där riha på Rinksite-utmaningen så kan jag ju passa på att säga att även det är jag. Sunkigt nick, men det var flera år sen jag skaffade det det går ju inte att ändra.

Björn VII:

Däremot, en bra krönika av Ulf Eklund. Jag trodde inte att det gick att skriva på en så pass nyanserad nivå i en lokaltidning i en stad med 30 000 människor, som alla tror att de har vad som krävs för att bli kolumnister i The Hockey News.

All heder till Ulf, men ge rubriksättaren en örfil.

Björn VII:

kvalificerar ("förhandsgranska" är en funktion jag ska undersöka, någon dag).

knaskamilla:

Jag tycker att det är skoj att ÖA nu också har joinat lallar-rörelsen, att Antos skulle gå och göra 19 mål ikväll tycker jag verkligen kvalifiverar hela sportredaktionen till ett vip-medlemskap.

Mer sådant.

gizMODOs: Aha...the mysterius No1 is no mystery no more...

Skulle du inte kunna döpa om dig på modohockey.se till
"Rickard H (gizMODOs)" så vet alla i fortsättningen vem du är? (gäller även killen som för närvarande ligger på tredje plats). NuMountain kom ju på den briljanta idén att alla skulle ha sitt HS-alias som namn så att man lättare skulle se vem som var vem. Vissa har ju valt att enbart skriva sitt alias medan vissa skriver sitt riktiga namn plus aliaset inom parentes. Det är valfritt, vilket som. Men personligen tycker jag att det senare alternativet är att föredra.

Tro vilka man ska välja i sitt lag till kvällens match då? *fundera*

Lumber Jack: Kan Troja servera sprit på hockeymatcher så inte sjutton ska vi väl vara sämre. Då kanske det till och med skulle gå att dricka den där sörjan de serverar i kioskerna på Kempis och kallar för kaffe.

gizMODOs: Jomenvisst, jag går just nu igenom en oerhört svår titta-ner-i-backen-och-uppträda-lojt period. Men inom en inte alltför avlägsen framtid så har jag tänkt att kontraktera en artisttippare som kommer in och gör mitt tävlande mer effektivt så att jag kan koncentrera mig på mitt egentliga arbete.

Paddan:

Det ligger något i det, en hall med ölhall.

Lumber Jack: Det är knepigt, varenda gång jag knatar över till stadshuset vid 11.30-snåret, då sitter det en massa folk och äter i restaurangen. Borde de inte ha något vettigare för sig som att klubba igenom beslut att bygga en ny evenemangsarena eller sova sig igenom möten eller gå på möten på arbetstid som man får dubbel ersättning för och sånt.

Paddan: Du kör alltså med ungefär samma taktik som MODO. Jag däremot håller mig till en mer Timrå-influerad taktik, d.v.s. jag går ut hårt (och rasar därefter i tabellen?).

Paddan:

- Fru Söderström, hur många jobbar på Ö-viks kommunhus ?
- Ja du, vore det hälften skulle jag vara glad...

knaskamilla: På kommunen har vi rationaliserat bort alla knas-dagar. Här är vi alltid 100% gravallvarliga och ingenting kan och ska heller inte gå snett på arbetstid.

gizMODOs: Ja, vad ska man säga. Tar igen mig. :)
Måste ju, ungefär som i poängjakten, låta de andra få lite försprång...

Paddan: Nej, ligger faktiskt tvåa i totalställningen där. Vore skoj om man kan lyckas roffa åt sig någon vinst i den tävlingen i år också. Men vad gör du på 76:e plats?

knaskamilla: Jag måste då säga att det är någon slags knepig matematik de använder sig av i poängjakten för hur sjutton kan tolv dividerat med sex bli minus fyra ;)

gizMODOs: Jaså, du ligger ju inte alltför illa till på LHF:s tävling har jag för mig.

Paddan: Det skulle vara jag det.

Paddan:

Ingen som vet, ingen som vet. Vore ju jäkligt skoj om han gjorde sig till känna.

Paddan:

Nja, det där med hundra mål var nog nytt, men i övrigt är artikeln ungefär densamma som tidigare artiklar om honom.

knaskamilla: Vem är den där gäckande Rickard Hägglund?

knaskamilla: Ja.

Eller de kanske "spolar tillbaka" målfabrikationen för stackars Söderberg i sant Måndag hela veckan-manér så att han aldrig kommer att komma 100 mål.

1 Rickard Hägglund 23 / 14 poäng (0)
2 Linn Engvall (Kapusta) 18 / 16 poäng (-2)
3 thomas gustafsson 18 / 12 poäng (-2)
4 NuMo 13 / 3 poäng (0)
5 Morgan Stafrin (Paddan) 13 / 0 poäng (-2)
6 Knas 12 / 6 poäng (-4)
7 Samuel J (samjo) 11 / 1 poäng (-2)
8 André Söderholm (Deas) 11 / 0 poäng (-2)
9 Johan Pahlin (Vader) 8 / 3 poäng (-4)
10 Linda Persson 7 / 0 poäng (-2)
11 ria-ra 7 / -8 poäng (-4)
12 J. Westman (radiosaigon) 5 / -9 poäng (-2)
13 Per Lundgren (poffa) 5 / -10 poäng (-4)
14 Mattias Viberg (scim) 4 / -8 poäng (-2)
15 Anderas svedin "Modoante" 3 / -3 poäng (-2)
16 R Eriksson ( L. Jack) 2 / -12 poäng (-2)
17 Magnus Börlin (cadburus) 2 / -14 poäng (-2)
18 Frisco 1 / -11 poäng (-4)
19 Kerstin Andersson 0 / -8 poäng (-4)
20 Mikael Lundvall 0 / -11 poäng (-4)

Jag tyckte bättre om resultatet INNAN de fixade de tekniska problemen med poängjakten (då hade jag bara -2). NuMo nollade, grattis!

Paddan:

Där hade du fel, serru. Man måste ju ha Knas-dagar ibland också.

Paddan:

Jag vill också skicka länktips... Är det bara jag som tycker att det känns som att de brukar skriva den här artikeln ungefär en gång om året (minst)?

knaskamilla: Hmm, och jag som trodde att alla dagar var Paddans dag.

knaskamilla:

Pärsk. Hjälper det om man skickar en sluttag i ett senare meddelande, tro?

Paddan:

...och för att slippa fira för mycket senare i veckan firar vi även Paddans dag idag... ;P

Nåja. Får vi någonsin samtalsämnesbrist här i vinter kan vi ju alltid diskutera vem som tränar MoDo nästa säsong.

knaskamilla: Hahaha. Måste ju se till att ni har någonting att göra här i GB:n. ;)

Jamen det passade ju helt perfekt, då kan jag ju länka till en artikel om ett litet lag vid namn Boston som gjorde en "von der Geest" i matchen mot Colorado. Alltså avgjorde matchen i slutsekunden. Sergei Samsonov hette den lycklige spelaren.

Paddan:

...och idag firar vi länktipsens dag här i MoDos gästbok på hockeysnack.

;)

Ganska så intressant läsning även denna artikel på ÖA-sporten. Vore intressant om man kunde vara flugan på väggen och få lyssna av lite grann hur tongångarna går som i omklädningsrummet, på kansliet och bland tränarna.

MartinS: Jo, riktigt intressant läsning. Om jag inte minns helt fel så var den artikeln införd i det senaste matchprogrammet.

Häggqvist is back!
Gotta love this man, läs hans krönika på modohockey.se!

Uffe, come back to ÖA-sporten, all is forgotten! ;-)

Översteprästen talar ut
På Djurgårdens hemsida finns en intressant intervju med Brithén.

Sv: Hockeylåtar
Jag måste som SSK'are tyvärr hålla med om att "våran" låt är amatörmässig. Men det är klart jag röstade på den ändå för att vara patriotisk....=)
Sen är det ju tyvärr så att alla låtar som fanns representerade var i sämsta laget.......Synd att inte folk gör bättre musik.....

Alla: Jag tiger: z...............zzzZz...........zZzZzZz.............ZzZzzzzzZzzzzzZZzZz

westerlind:

Now you talking about dr Bombay flom India. Den var det faktiskt lågvattenmärke på. Buuuuuuu

Hully hully hully eat your rajjs and cully...

Lite fakta om dessa tigrar:

"Tigern kan ha ett revir på 10500 km2. Den kan stanna där länge om det finns regelbunden föda där. Om det finns ont om föda ger den sig ut på långa färder som kan bli många km långa. Hanarna och honorna doftmarkerar sina revir med hjälp av urin. De klöser även på trädstammar i reviret. Hanen försvarar de viktigaste delarna av sitt revir dvs. de delar som är närmast en hona eller nära mycket mat. Hanar lever ett självständigt liv men låter andra tigrar passera i sitt revir".

Konstiga filurer dessa tigrar?!

« · 138079 · »