1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534861 inlägg · 4127 ämnen
« · 157976 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Frågetecken
NuMountain:

Jamen Marit är väl upptagen med EU-parlamentet, vad har hon med det här att göra? Om du snackar om din granne Thorbjörn från Ramvik då begriper jag bättre sammanhanget.

Late breaking news!

Det har just kommit till min vetskap att jag tydligen bor granne med Samuel Påhlssons yngre syster, Karin. Jag funderar starkt på att göra ett hembesök, och bjuda på brända, oätbara chokladsnittar och tala allvar med henne ang. Modo vs. Sillstryparna!

NuMountain: Hmm, vadå för mål, ett Suprememål på Max eller?

westerlind: Nej, det är det mål som Påhlsson måste anamma nu.

NuMountain: Jaså, är det solleftemål det?

westerlind: Tjötar heter det väl?

Frisco: Ursäkta Frisco, absolut inte. Varför tjatar du om det för?

westerlind:
Svenskt uppslagsord
tjatar tjatade tjatat tjata(!) verb
upprepa samma sak på ett tröttande sätt

Har jag gjort det?

Frisco:
1) Ja, jag snackar: Önskar det vore fler som gjorde det.
2) Att ni hellre tar en förlust än tre pinnar är vi tydligen överens om - vad tjatar du om det för?

westerlind: Ähh du snackar.

En annan sak: Vi tar hellre en förlust med gladhockey än tar tre pinnar med Mats Lusthhockey i Lilaarenan.

Frisco m fl:

Nämen, det här var oroväckande - blir ni så här inbundna, nervösa och handlingsförlamade när en av era kvinnliga supporters inte är här och leder er framåt?

Sv: Påhlsson vara eller icke vara
Wewillwintoday:

Lugn och fin, alla tecken tyder än så länge på att det enbart är en krönikör på Aftonbladet som det brunnit rejält för. :-)

I övrigt noterar jag att "slut"förhandlingarna ännu klockan 20:40 på fredagskvällen inte resulterat i något officiellt resultat, men vi får väl hoppas att det hela inte slutar med att det är de båda flickvännerna som rakt av får bestämma vilken film de ska gå och se på. :-)

(Skojigt f.ö. att Sammes pappa igår sa i Dagbladet (Sundsvalls) att Samme kommer hem först i helgen. Jag skulle då inte åka och sätta mig och "slut"förhandla efter en flygresa på ett halvt dygn... när jag kanske inte ens kommit hem till Sverige, ska nog tilläggas. Men jag kanske bara ägnar mig åt lite för rationellt tänkande, såhär på fredagskvällen?)

Nu: annat. Gokväll!

Wewillwintoday: Urk, mitt inlägg var ganska onödigt nu när jag läser det igen. Jag blir bara så fruktansvärt besviken om han går till VF...

Lumber Jack: Jag hoppas att Anaheim och MODO kan lösa allt snabbt. För det måste ju bara bli vi som får honom....

Jag har ingen aning om vilken sorts person Samme är, men det är riktigt patetiskt om han tycker att Ö-vik har blivit för litet nu när han varit i staterna... Eller pga att MODO inte är lika bra som ifjol...

Då förtjänar han att bli riktigt utbuad i Kempis...

MartinSedin:
Ena visdomens ord (hoppas jag i allavaraa fall).

Påhlsson vara eller icke vara
Jag måste också erkänna att jag hört rykten om att Påhlsson ska befinna sig i Göteborg i helgen men jag vet inte vad jag ska tro om dessa rykten.

Om nu Påhlsson verkligen är aktuell för Frölunda så kan detta bara betyda två saker.

1) Att Anaheim har rivit kontraktet. Inte en chans att detta händer. Om nu NHL/NHLPA har invändningar på om Renberg ger pengar till Luleå också så kan jag väl förmoda att de har invändningar på att man inte ska riva kontrakt bara för att en spelare vägrar att infinna sig.

Om nu Anaheim skulle riva kontraktet så kommer ju detta att sporra spelare i framtiden. Dvs vägra spela, få chans att riva kontraktet åka tillbaka till Europa en sväng för en nu tur i NHL i nytt lag. Jag tror nog att SAMTLIGA lag i NHL är mot att Anaheim skulle riva ett kontrakt och därmed skapa ett historiskt första fall.

2) Att MODO har sålt rättigheterna till Frölunda

Detta skulle kunnat vara möjligt om nu MODO INTE hade varit intresserat. Bengt Hedin har sagt att MODO är intresserad och inte en chans att Frölunda erbjuder så mycket pengar så att MODO inte kan tacka nej. Frölunda har ju en elitlicens att tänka på också.

Mitt tips är och förblir, om Påhlsson spelar i Europa denna säsong så kommer detta att ske för MODO.

Visst kanske Påhlsson är på väg till Göteborg men det finns ganska många andra saker man kan göra där förutom att skriva kontrakt med Frölunda. Hälsa på sin kompis Alavaara. Alla tidningar skriver ju att Alavaara är hans bästa kompis sedan MODO tiden men visst har han kompisar kvar på hemmaplan i Övik.

Wewillwintoday:

Åsså var`e Wennerholm, en man som inte skulle kunna leva på att tippa då han inte har många rätt.

Per HApps: "Bekräftar dina teorier."

Tillåt mig skratta.. så Timrå har lättare för att värva spelare?

Paddan:

Banafjäl har man hängt in trissa mot, -92 tror jag det var.

Sv: Blindkäpp
Jonsson8:

Förresten var Rönnmark en ren katastrof, kompensation till höger och vänster, blundade därför för riktiga utviningar i samma omfattning. Men det var inte till något lags fördel utan bara ett virrvarr av inkonsekvens.

Jonsson8:

Du kan bli utvisad för osportsligt uppträdande om filmar. Men jag har bara hört talas om ett fall där det har varit aktuellt och då varnade domaren en spelare i HKH att om han filmade en gång till skulle han bli utvisad för det. Problemet den gången var att den f.d. TV-puckaren bara hade dålig balans...

Sv: Poängjaktsresumé.
(-=kcaT :allimaksank

Vader:

Det är noterat.

Btw: grattis, Frisco!

Jonsson8: Tommy pettersons "svanhopp" som resulterade i jonas esbjörs utvisning var inte heller dålig, garanterat värt en oscar.

Vet inte varför Hasse med flera tycker att Rönnmark var dålig, jag tycker han var rätt bra faktiskt, inte för att han tog ut många Frölundaspelare utan för att han höll en relativt jämn nivå och inte drog sig för att ta ut många spelare från ett lag, många domare dömer ju efter nån slags "varannan gång princip", vilket är mycket irriterande. De enda missarna egentligen av Rönnmark var tacklingen i ryggen på Hedin i hörnet, och de två gångerna han gick på Niklas Anderssons svanhopp (hade han varit kvar i NHL hade han fått två minuter för "diving" som det heter där, finns inte denna regel i Elitserien?).

Däremot kan man ju fundera på varför Brithén bänkade till exempel Lehtinen och Milo, och även Enström. Hade jag varit honom och funnit det nödvändigt att bänka några spelare skulle det varit Warg, Söderberg och Pettersson istället.

Och slutligen tycker jag inte att, som media säger, det var en helt rättvis seger för Frölunda och att de dominerade, de vann på de första tio minuterna när Modo var helt under isen, men efter Modos första mål var de faktiskt det bättre laget även om man hade oturen att släppa in ett slump/slarvmål (det femte). Hade man inte gjort det är jag övertygad om att man kunnat gå ifatt för man var verkligen på gång då. Det ar det som punkterade matchen, plus då slarvet de första tio minuterna, men sett över hela matchen var Modo minst lika bra som Frölunda.

Per HApps: I årets trupp finns det 18 spelare som slår hål på din teori

Per HApps: 6-4? Ja jag tyckte väl att det inte var så stor skillnad mellan lagen.

Paddan:
Saxat ur AB.

Frölunda slog Modo med 6–4 i går, men samtidigt pågick en annan match i det tysta.
Kampen om hemvändande landslagscentern Samuel Påhlsson.
Enligt vad Sportbladet erfar är Frölunda på väg att vinna den matchen också.
I dag ska Påhlsson landa i Göteborg.

Grattis Frölunda.
Det bekräftar bara mina teorier om svårigheterna med att värva spelare till Ö-Vik.

NuMountain: Är tydligen inte bekräftat ännu, men enligt mina källor så har han hörts nämna ordet Banafjäl någon gång och i mina djuplodande analyser så bör detta betyda att ett guldkantat kontrakt ligger och väntar på honom.

Paddan: Är det berkäftat? Det vore synd i så fall. Hans tjej är ju frå Ö-Vik, precis som alla Modo fans, som det står i sången.

NuMountain: Ja, han är tydligen aktuell för Banafjäl Flyers!

Frågetecken
Är det någon som hört något om Påhlsson dag?

knaskamilla:

Lägg märke till att jag leder istället :)

Sv: Påhlsson i Kalifornien
ModoAnte: Spekulationer hit och spekulationer dit. Först när Påhlsson har skrivit på kontraktet och gjort sin första MODO-match så kan vi väl vara helt säkra på att han spelar för MODO!

Rydmark till LHC, hmm, linkping fortsätter att titta på okända lovande talanger i Hockeysverige....

Paddan: enligt Östgötecorren har han bestämt för modo

Björn VII: Jag förstår inte hur man skulle kunna slutförhandla med en elitserieklubb medan man är under gällande kontrakt med ett NHL-lag. Men, det är mycket i livet som jag inte förstår!

Paddan:

Mycket skitsnack som vanligt från den mannen, skulle Anaheim riva (alternativt: redan ha rivit) hans kontrakt idag så har de slagit in på en väldigt ny väg vad det gäller vinstdrivande företag:

Ge bort dina tillgångar utan krav på ersättning.

För skulle VF verkligen ge sig in på att ersätta Anaheim för Påhlsson, i en sådan utsträckning att de blir nöjda, ska de slängas ur ES ögonblickligen. Ett sånt agerande kan aldrig vara i linje med elitlicensens mål.

Nej, det kommer inte att hända, om inte:

*Påhlsson gjort det klart för Anaheim att han aldrig någonsin kommer att sätta sin fot i nordamerika igen, varigenom kontraktet för dem saknar allt värde.

Eller...

*MODO sålt rättigheterna för Påhlsson till VF, väldigt dyrt.

Men, som hans artikel är uppbyggd - rena faktafel varvat med spekulationer, samt att han t.o.m. saknat kontakt med de berörda personerna, kan man nog utgå ifrån att han pratar om saker han inte har en aning om. Som vanligt.

Senaste artikeln från AB i den såpopera som går under namnet "Days of our Samuel Pahlsson" finns att hitta som länktips.

"Frölunda, Modo, HV 71 och Linköping har samtliga visat intresse.
Men nu pekar allt på att Frölunda vinner dragkampen.
Enligt vad Aftonbladet erfar kommer Påhlsson till Göteborg i dag för att slutförhandla med Frölunda."

1 Johan Pahlin (Vader) 44 / 39 poäng (12)
2 Morgan Stafrin (Paddan) 40 / 27 poäng (6)
3 Linn Engvall (Kapusta) 39 / 37 poäng (3)
4 André Söderholm (Deas) 38 / 27 poäng (1)
5 thomas gustafsson 32 / 26 poäng (-3)
6 Rickard Hägglund (gizMODOs) 32 / 23 poäng (-3)
7 NuMo 32 / 22 poäng (1)
8 Mattias Viberg (scim) 26 / 14 poäng (-3)
9 ria-ra 24 / 9 poäng (0)
10 Magnus Börlin (cadburus) 23 / 7 poäng (6)
11 Anderas svedin 19 / 13 poäng (-7)
12 Samuel J (samjo) 15 / 5 poäng (1)
13 R Eriksson ( L. Jack) 15 / 1 poäng (-5)
14 Kerstin Andersson 11 / 3 poäng (1)
15 J. Westman (radiosaigon) 11 / -3 poäng (-6)
16 Knas 7 / 1 poäng (3)
17 Linda Persson 5 / -2 poäng (-4)
18 Mikael Lundvall 3 / -13 poäng (1)
19 Frisco 2 / -12 poäng (1)
20 Per Lundgren (poffa) 1 / -14 poäng (1)

Lägg märke till att Frisco inte är fetsist längre!!!!!!!!

Sv: Friscos Bildgåtor #4
Frisco:

En massa zätan och en massa grrrr överallt. Konstigt.

Ikväll har jag druckit varm choklad ur en MoDo-mugg.

Godmorgon på er!

Lumber Jack: Jo, jag tror du har rätt.
Agu kommer nog med största sannolikhet att plockas upp bla...

Överskott på backar känns det nästan som i år.
Så här i efterhand, var Wilde ett sånt smart drag??

Tufft spelschema framöver. Luleå borta på lördag känns djävligt viktig om vi inte blandas i bottenstriden direkt efter uppehållet.

Samme måste bara komma. Då tror jag allt kommer lösa sig självt...

Stalle och Kalle måste också komma tillbaka. Men vem han bänkar för dem ska bli intressant. Han kommer väl aldrig att bänka Warg...

Lumber Jack: Nja, jag vet inte jag, tycker att Hlinka var rent ut sagt bedrövlig idag. Green hade dock riktigt bra med fart under skridskorna och gör en riktigt bra match. Men som vanligt tycker man ju alltid olika om en match och individuella spelares insatser.

Wewillwintoday:

Jodå, Hedlund gjorde rätt för sin lön i afton, men tyvärr är det för sällan han gör det. Tror nog det är hans sista säsong i MoDo, det pockar på underifrån... och från sidan...

Wewillwintoday: Ja, OK då, du får väl som du vill. Hedlund får också godkänt även om jag själv inte tycker att han var särskilt märkvärdig.

Precis som jag förstod så kunde det inte sluta lyckligt med en femma bestående av Johansson-Wilde Warg-Öhman-Lindström. Ingen direkt imponerande femma att matcha mot Frölundas spelare.

Paddan:

Varför inte skicka dem till Ösk, alltså #10 och 11, och låta dem öva upp målsinnet ?

Brithéns coachning är BEDRÖVLIG, bänkar Hlinkamedan Green spelar hela matchen, duttar på med Milo och Mika, Warg i både bp och pp o.s.v. Idag fattade jag ingenting av vad han ville få ut av laget. Vad sysslar han med, någon som förstår???

Paddan: Hedlund var inblandad i alla tre målen. Han måste även ha varit godkänd; tyckte ÖA iaf...

Sv: Friscos Bildgåtor #4
Frisco: Z Z Z z z z . . . .....

Wewillwintoday: I och för sig så är ju Warg högerskytt och alla sådana behövs ju i laget. Men, då måste man ju SKJUTA också och särskilt skjuta utan att träffa folk som hunnit lagt sig ned och väntat på att skottet skulle komma innan skottet avlossas.

Tror dock att Söderberg och Pettersson skulle kunna må bra av lite bänknötande ett tag. De har fasligt svårt att få ordning på sitt spel, även om det såg halvhyfsat ut i sista perioden. Gäller ju att inte köra med samma finter, vändningar och uppspel på samma sätt jämt och ständigt. Känns som att de kört ordentligt fast.

Varför inte sätta in Jan Öberg som back igen, för som center är han inget vidare (vad gjorde han till exempel på Frölundas 5-3 mål?), och sätta in Milo på den positionen istället. Milo har ju kvickheten, ett fint skott och är oerhört offensiv.

Milo = Världsmästarback som får fått spela väldigt mycket PP i landslaget.

Lehtinen = TPS Åbo, topplag i Finland, spelade 20-25 minuter per match och spelat väldigt mycket PP.

Men nej nej i MODO....

« · 157976 · »