1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 536021 inlägg · 4130 ämnen
« · 190295 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Gratis radio under en månad
Telia bjuder alla nya och befintliga Telia Internetkunder på en månads Hockey Live abonnemang. Från den 20 januari till och med 20 februari kan man anmäla sig.

Kontakta Telia för mera information

Sv: HV71-Modo. Repris önskas
knaskamilla: Radiosporten.

Alla: zz z Z Z Z z zz

Sv: Per Bäckmans medieskola
Björn VII:

Jag tycker då inte om Leijonborg-fasoner, ett som är säkert.

knaskamilla:

Johoorå, frågan är väl snarare om du anser mig vara en bra sådan eller om jag t.o.m. skulle behöva ta till Leijonborg-fasoner för att ens märkas. :-)

Kom igen nurå, det är ju bara nåra poäng...
Jag vill mycket hellre se er i slutspel än Miffona. Håller tummarna framför teven!

Frisco:

Du och jag, Frisco, du och jag.

Björn VII:

Ursäkta. Jag visste inte att du är politiker.

Lumber Jack: Jag har ingen Canal + ikväll. I Ludvika finns det 1 och 2 och ibland 4:an.

Lumber Jack: Tror det kan vara en riktigt bra idé att sätta Hedlund som center. Sätt jocke och stalle bredvid och vi har värsta lirar-formationen.

Matchtid ändrad till 19:30 enligt HV 71:s hemsida.

Sv: Mr Jim vs Pirro
Frisco:

Jag har tyvärr stora bakfötter.

Lumber Jack: Vadå Luleå skulle de vara osportsliga? Nej det har du fått om bakfoten.
Hittade Anrells lilla skriverier om nämnda match som bortalaget vann.
www.aftonbladet.se/sport/0003/21/anrell.html

Frisco:

Där ser man. Nu tror jag inte att HV71 har samma dystra syn på sportslighet som vissa andra elitserielag har, så det kommer nog att ordna sig till det bästa. Det är ju lite synd att matchen inte går i TV4, då hade det ju löst sig av sig själv, då matcherna alltid blir fördröjda av pajaskanalen. Handboll,handboll,handboll...

Lumber Jack: Om planet ställs in är det ett bekymmer. Kommer de för sent får de väl göra som MIF gjorde i Luleå. Ställa sig ivägen för ismaskinen.

knaskamilla:

Det kallas för politik.

Björn VII:

Jag vet att du sa att det du egentligen menar inte går att skriva ut i diskussionen. Jag tycker dock att det är meningslöst att diskutera med dig, när dina egentliga åsikter (bakomliggande tankar, whatever) inte kommer fram. Därför lade jag ner.

MartinSedin:

Naturligtvis heter han Olsson. Man ska inte försöka skriva seriösa saker när man är trött (vilket jag iofs fortfarande är, av någon anledning).

Jag har ett kort där Antos och nämnde Olsson står mitt emot varandra på en träning. Det ser lustigt ut. Pyttiga är de bägge två.

I vilket fall som helst så har Andreas OLSSON ringt och bett mig faxa hans kontrakt, sedan han hamnade i Mora igen, när jag praktiserade på kansliet. Jag överlät uppgiften till någon annan.

knaskamilla:

Det jag egentligen menar gör sig inte i diskussionen, bättre att arbeta för en måttstock än en stupstock om man får chansen att uttala sig någorlunda offentligt som det här stället t.ex. Pragmatik, utelämnande av delar av sanningen eller lögn, välj själv...

Jag har faktiskt sagt det tidigare i tråden, även om vissa har svårt att vilja se det: om den onämnbare gör ett bra jobb (läs: slutspel) ska han också vara aktuell för ett nytt kontrakt. Tråkigt i vilket fall som helst att Brithén behövde uttala sig (att Expressen kokar soppa på spik?), det känns inte ens nödvändigt om det nu hade vart sant till 100%. Jag ger honom hur som helst ett IG om det hade gällt trådrubriken, och hans chanser till ett nytt tränarkontrakt ligger nog i nuläget ganska begränsade till Skälderviken, men det kanske inte är så fy skam?

Lumber Jack: Ja Bäckis har ju varit på tapeten ett tag nu. Det kanske är ett sant rykte. Vi får väl se.

Jag antar att kvällspressen (Jag buntar nu ihop alla tidningar även om det i det här fallet är Expressen) försöker med en luring. En liten fälla där Brithén får någr ord instoppade i munnen varvid någon lättlurad blir sur och lättar sina band. Sen är det hela i rullning.

Stoppa plågsamma arbetsgivareförsök på sina anställda.

"Slutspelskägg odlas för fullt i Ångermanland."

Frisco:

Flygbekymmer?

Lumber Jack: >>>Slutspelskägg odlas förfullt i Ångermanland

Om det inte växer ut i rätt takt så går det väl alltid att plocka från nåt annat ställe. Nej, jag menar inte därifrån.

MoDo i flygbekymmer. Tänk om de åkt med TKAB istället. Lugnt, säkert och miljövänligt.

NuMountain:

Mr. Jim vs. Brithén = Bäckis.

Givetvis är kvällstidningjournalisterna i mångt och mycket bara asgamar och hyenor som söker sitt näringsintag i andras skändade likdelar. Spekulationer, ogrundade hypoteser, hänvisningar till anonyma "närstående" källor, och rena lögner för den delen, är deras arbetsmetoder när faktabasen tryter.

MoDo har valt att lägga locket på i Brithénaffären och Brithén själv har även han valt att inte komma med spekulativa uttalanden och detta har så klart blivit som en varnagel i ögat på journalistkåren. Vad som egentligen var orsaken till avskedandet får vi nog aldrig reda på och vad folk inte tycks förstå är att det kan vara till stor fördel för Brithén och hans framtida karriär som hockeyledare inom svensk ishockey. Därav hans egna tystnad i fallet, dagens uttalanden i EX ger jag inte mycket för.

I Sporten pratade Jim mest om rädslan av att fölora kontra viljan att vinna och att han led med grabbarna. Han verkar inte direkt bitter utan mer besviken av att inte få fullfölja säsongen och de mål och intentioner han satt upp.

Att föra dagbok över hur man sover är inte inom arbetstagarens skyldighet gentemot arbetsgivaren, enligt mig i alla fall.

Slutspelskägg odlas förfullt i Ångermanland.

samjo: Bra att du tog upp tråden igen, med rubrik och allt. Satt just och tänkte göra samma sak.

Nu vet jag inte om man ska läsa Kvällstidningsartiklar som om det vore bibeln man läste. (Malplacerat uttryck.) Sanningar är ju inget jag förknippar i första hand med dem. Man kan ju i det här fallet tänka sig pressens desperation att få en story av det här, eftersom det har varit musseltaktik i frågan. Hur mycket säger Brithén egentligen och hur mycket är ren spekulation? Tidningarna brukar ju vinkla till saker så att det låter som att någon säger något. Inte allt för sällan lägger man helt enkelt ord i munnen på offret. ( I det här faller Brithén - kanske.) De som såg Tv-intervjun kanske kan hjälpa till och bekräfta eller dementera artikeln.

Det viktiga, tycker jag i alla fall, är att Modos ledning måste styra upp mål och hur man ska nå dem. Kanske var det i sådana fall dumt att anställa Brithén om han nu verkligen tänkte göra på annorlunda sätt än ledningens vilja.

Därför tror jag inte på den teorin. Brithén pratar om att både Pirro och ledningen var emot hans sätt att jobba för att nå målet. För mig låter det som sagt var, som en kontradiktion.

Det måste ha skett någon typ av missförstånd mellan parterna. Brithén fick ju faktiskt ett år till att försöka utveckla sina tankar. Varför skulle han ha fått det om man redan haft ett år på sig att märka att hans intentioner gick stick i stäv med klubbledningens? Jag tror inte på det. Jag tror att Brithén tog sig friheter han inte hade mandat för. Det känns som det enda logiska.

Naturligtvis lovordar jag Brithéns positiva vision med ökat ansvar, och offensiva mål. Framförallt gillar jag tanken på att spelarnas arbetssituation sattes i relation till en vanlig arbetstagares. Varför ska en hockeyspelare inte behöva vara till arbetsgivarens förfogande i lika stor utsträckning som dem? Det var vad en ökad träningsdos skulle innebära under lågsäsong.

Kanske måste man även vara mer realistisk. Med ett mediokert spelarmaterial måsta man kanske vara beredd att ändra visionen om det inte fungerar. Att rätta munnen efter kappsäcken.

NuMountain:

Disträ relik söker finna ett samband mellan sin tanke och sina fingrar. Lyckas inte alltid.

Mr Jim vs Pirro
Gårdagens debatt fortsätter eller? (läs länktipset, artikel i expressen)

Jag gillade att läsa diskussionen igår som Björn, NuMo och kamilla förde med varandra. Främst angående Pirros lojalitet gentemot klubben och hans nedtonade uttalanden innan match. Att döma av länktipset så verkar inte förste-tränare och andre-tränare i båset varit bästa kompisar direkt.

Ser fram emot att läsa dagens debatt senare ikväll. Nu måste jag ta tag i rapportskrivning och då håller det inte att vara inloggad på HS.

Men om jag ska lägga min lilla näsa i blöt så tycker jag att den väsentliga skillnaden sedan Brithén fick gå är att nu har inte MODO målsättningen att spela slutspel (som de med Brithén i båset hade). Under Pirros ledning verkar de istället ha målsättningen att "undvika kvalspel". Det tycker jag låter lite farligt. Dessutom tråkigt för alla som hoppats på slutspel trots knackig säsong.

Sådär. Adjö på ett tag.

Portello: Ja, det är inte vidare bra och jag syndar även jag. Det är synd på seriösa trådar som förtjänar respekt.

Man får försöka styra upp det där igen.

Iofs, var det inget problem i det här fallet. Svårt att veta vad svaret gällde ändå.

NuMountain: Ni verkar ha samma problem som på luleås gb.
Skriver om allt möjligt ialla trådar.
Men fullt lika illa är det inte här.......

Lumber Jack: Det blev ju lite letande innan man riktigt kunde vara säker på vad du svarade på.

Lumber Jack: Jag förstod att det var han du menade.

Om Hostak kanske ska tilläggas...

Portello:

Nja, det vet jag väl inte, men när han spelade i Södertälje mot MoDo i Kempis jublade publiken när han gjorde mål. Då pratar vi inte självmål utan ett MOT MoDo.

Anrells lika som bär 12/1 2003
[se bilden]

MartinSedin: Andreas Olsson kom till MoDo från Mora men inte kom han från Mora från början inte utan snarare från den plats jag befinner mig på. Andra Ludvikaspelare att minnas: Ronnie Sundin (1 NHL-match), Åke Liljebjörn.

Sv: Dödligt vapen.
NuMountain: Det var trist att Näslund gick sönder senaste säsongen då han var på väg mot en 50-måls säsong.
Bara önska honom bättre tur den här gången.

Sv: Dödligt vapen.
Portello: Mycket tyder ju på det. Potentialen finns och det skulle ju ha skett tidigare om han fått varit hel.

Läste förresten att Foppa är fjärdebästa passare i NHL, vad man nu menade med det. Var det en bedömning eller har han gjord fjärdemest assist genom tiderna? Låter otroligt i sådana fall.

Dessa två herrar passar som handen i handsken i Modo snart.

MartinSedin:
Var inte Andreas Olsson inblandad i den olyckliga situationen där Bengt Åkerblom råkade få medspelarens skridsko över halsen?

Dödligt vapen.
Ska Näslund bli den förste svensk efter Loob som lyckas göra 50 mål under en säsong?
Jag tror och hoppas att han gör det.

knaskamilla: Kiviahos efternamn blir ännu roligare, enligt min mening, med tanke på att Lillehammer IK (en av hans klubbar)sponsrades av Kiwi minipris...

Sv: Foppas sista säsong?
Portello: Tyvärr räckte inte Larsson ända fram, mer beroende på Hewit än på honom själv. Men det blev i alla fall en femsetsdans ända in i slutet. Nu har vi väl bara Vinciguerra kvar. Grabben är ju bara en tvärhand hög och några större förhoppningar ska man nog inte ha.

NuMountain: Trodde det var kört efter tredje setet men det var det inte.
Men det blir helt klart väldigt tufft nu. Hewitt verkar ju orka hur mycket som helst.

Portello: Typiskt. Nu spelade Hewit supertennis och gjorde ett par fantastiska kontringspoäng. Kommer Larsson att orka?

NuMountain: Håller verkligen med dig. Länge sedan en tennismatch var så spännande.
Fatta vad den svenska klacken låter, måste vara ett otroligt stöd för Larsson.

En passus: Fy faan vad skön Magnus Larsson är. Just nu bjuder han upp till dans mot Hewit i Australian Open. Med sin nonchalanta, lite loja stil överaskar han ständigt Hewit med stenhårda grundslag och känsliga vinklar. Ser det inte ut som att han skaffat sig en lite gubbmage också? (Kan det vara pilsner?) 2-2 i set och nu har avgörande startat. Så här spännande var det länge sedan jag såg en tennismatch.

MartinSedin: Och om vi ska tro en annan blaska så vet vi nu svaret på varför Mr.jim fick sparken.....

Foppas sista säsong?
Verkar som om Foppa funderar på att åka hem....

Frågan är dock i vilken serie han får spela nästa säsong...

knaskamilla: Den lilla killen från Mora hette Olsson i efternamn. Byström var en av MODOs talangfulla 79or. Vann TV Pucken iallafall 94 och möjligen även också 93. Sedan blev det hockeygym i Övik innan det blev Boden, Arboga och numera Rögle BK.

I Rögle är han då klubbkamrat med bla Mattias Månsson samt Gustaf Palm.

Portello:

Enligt ryktena var det en tränare.

Naturligtvis tycker du att det var rätt att han valde Luleå.
Naturligtvis fick han ett fint välkomnande, men det hade ju varit ännu finare om han hade haft en MoDotröja på sig.

knaskamilla: Vem är den där någon då??
Tycker han gjorde helt rätt som gick till Luleå.
Visst fick han ett rätt fint välkomnande av Modo publiken när han spelade sin första match i Luleåtröjan i kempis?

Portello:

Väldigt trist att NÅGON såg till så att han inte hamnade i MoDo när han återvände norrut.

Han pratar roligt också. =)

knaskamilla: En spelare som jag tror både Modofans och luleå dito har haft stor glädje av är Martin Hostak.
Väldigt trist att han var tvungen lägga skriskorna på hyllan i förtid.

« · 190295 · »