1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 537963 inlägg · 4134 ämnen
« · 261030 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Snart, snart!
NuMountain:

Jaha, och vem i helskotta ska du krama när du är lycklig över guldet? Pirro?

MartinSedin: Hmm? Jag kanske ändrar mig ändå. Huvudsaken att jag får se Modo ta ett SM-guld. Finns det några arenor som bara tar en exklusiv åkådare, gärna sittplats då?

NuMountain: Förresten är det klart att de ska börja gräva för den nya arenan i Oktober? Vem blir huvudsponsor? Har Åke Nordin hoppat av, var han bara ute efter lite gratisreklam?

Vad sägs om Veckefjärdens Hockeyhall?

NuMountain:

Jag är också lite skeptisk till att spela på en arena där folk inte får plats. Den ska i alla fall rymma 2000 pers., så att de trogna får se dem ta SM-guld...

MartinSedin: Faan heller. Skall det göras så skall det göras ordentligt. Annars kan vi lika gärna låtsas att Frölunda egentligen är Modo.

NuMountain: MODO får gärna spela sina matcher på Getinghov så länge de tar SM guld..

Frisco:

Jag tror att lite av grejen med att hålla på Frölunda är att de flesta som gör det bor i Göteborg, eftersom Frölunda kommer därifrån. Fast det är ju bara min gissning.

Grattis till Ala, förresten. Så fick han guldet som Hållberg ville ha och Werner aldrig ger upp hoppet om...

NuMountain: När jag ser glädjen och stämningen i Göteborg så tänker jag bara tillbaka på 99 och hur det skulle ha slutat. Hela Ångermanland hade laddat för guldfest...

Vill även passa på att gratulera Jan Axel Alavaara till sin guldmedalj efter två silver. Per Hållberg fortsätter att samla silver, fyra st.

NuMountain: 3 pers i Frölundaklacken i 6:e kvarten i Kempis och säkert 100000 på Avenyn imorgon. De förökar sig mer än kaniner=)

ZZ zz z Z z z zZ z zz

NuMountain:

Själv minns man tillbaka till ett SM-guld i Globen, och får rysningar.

Humor:
"- Var försiktig med mig!"
/Ola

Snart, snart!
Ojojoj. Hör ni publiken. Vilken känsla, vilken stämning. Tänks att det bara är ett fåtal år tills vi Modoiter får känna och vara med om samma sak. Fantastiskt! Men nog skulle de vara skönt med en rejäl arena så att så många som möjligt får vara med om det?

Sv: Frisco är MoDo-på-HS-mästare!
Frisco:

Men desto roligare om han hade svarat!

knaskamilla: Kanske inte så smart av diig att fråga om det här under var sista messet:-)

Björn VII:

Åh, kommer glemms tillbaka?

Björn VII: Tack Björn Vx2

knaskamilla:

Lustigt att du skulle påpeka något sådant, ett sammanträffande med det är faktiskt att det här inlägget är det sista som jag kommer att skriva i den här skepnaden...

Tack för säsongen 2002-03 och trevlig sommar!

Björn VII:

Wow. Le Mat - som i Get Le Mat Crazy?

PS. Grattis Frisco!

Korrigering av slutställningen, utan någon egentlig inverkan:

Frisco 37 poäng
Aben 19 poäng

Frisco är MoDo-på-HS-mästare!
Går tydligen inte att spara ngt i presentationen just nu - så jag får väl kleta ut resultatet i årets MoDo-på-HS-final här istället...

Del 1
--------
Tippa följande finalmatch, som spelas på måndag den 7/4.
Final #4, alltså. Det är resultatet efter 60 minuter som sökes.

Frölunda Indians - Färjestads BK 3-3

Frisco: 3-2 = 20 poäng
Aben: 4-1 = 8 poäng

Del 2
--------

Kunskap, ej nödvändigtvis hockeysådan.

Fråga 1:
Tre klassiska matcher, men i vilken stad (by) spelades matcherna?
(Rätt svar = 3*1 poäng)

1)Match #3, SM-Final 1979, MoDo-Djurgården
Frisco - Svar: Göteborg (Rätt)
Aben - Svar: Göteborg (Rätt)

2)Match #8, "Summit series" 1972, Sovjet-Kanada
Frisco- Svar: Moskva (Rätt)
Aben - Svar: Moskva (Rätt)

3)Match #2, Final i Canada Cup 1984, Sverige-Kanada
Frisco - Svar: Edmonton (Rätt)
Aben - Svar: Edmonton (Rätt)

-----------------------------------------------------------------
Fråga 2:

Nästa år riskerar NHL att drabbas av en strejk, om inte förhandlingarna om CBA (collective bargaining agreement) mellan
ligan och spelarfacket hittar någon lösning. En situation som kommer att sätta press på framförallt ligans "kommissionär" Gary
Bettman. Bettman utsågs till NHL-kommissionär i december 1992, men hur många kommissionärer har det funnits i NHL innan

Bettman?
(Rätt svar = 2 poäng)

Frisco - Svar: Jag tror att Gary Bettman är den första kommissionären.
Sveret på frågan är därför: INGEN. (Rätt)

Aben - Svar: Bettman er den første commissioner (tidligere var der ”præsidenter”), dvs svaret er 0. (Rätt)

-------------------------------------------------------------------
Fråga 3:
Slutligen, lite slutspelskortisar. Två poäng för varje rätt svar.

a) Hur många av säsongen 2002-03s elitserielag har hittills aldrig spelat en SM-final?
Frisco - Svar: 2 (Timrå och Linköping) (Rätt)
Aben - Svar: 2 (Timrå, Linköping) (Rätt)

b) Vilket är det enda lag MoDo mött i slutspel som man aldrig förlorat en match mot (i slutspelet alltså)?
Frisco - Svar: Södertälje Sport (Rätt)
Aben - Svar: Leksand (Fel)

c) Vilka två lag har mötts flest gånger i slutspel sedan elitseriestarten 1975?
(Gäller både antal matcher och serier)
Frisco - Svar: Färjestad och Djurgården. (Rätt)
Aben - Svar: Djurgården, Färjestad (Rätt)

Del 3
---------

Röda tråden!

Vem/Vad/Vilket/Vilka inom hockeyvärlden är det som eftersöks med de tre ledtrådarna?

Följ den, och visa upp den i din hemstad?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

*Raoul

*Dwight

*Fredrick

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

*Rätt svar på denna tråd ger 6 poäng,
*Ett felaktigt, men kreativt svar med någon form av logik i sig ger 2 poäng.

Frisco - Svar:

[1926 satte Le Mat upp den ständigt vandrande pokalen för Svenska Mästarna i ishockey]
[Dwight F Davis skänkte Davis Cup pokalen år 1900]
[Sir Fredrick Arthur köpte 1892 första Stanley Cuppokalen för 50 dollar]
Mitt svar blir: Ständigt vandrande pokaler eller bara pokaler. Kort och gott: POKALER.

Aben - Svar:
Jeg tror det du leder efter her er New York Rangers Stanley cup-triumf i 1994! Raul fik sin debut for Real Madrid tilbage i 1994, det samme år som New York Rangers vandt Stanley Cup (Deraf ledetråden Dwight (Yorke)). Lord Stanley of Preston, Sir Fredrick Arthur Stanley, var personen der gav navn til trofæet..............summa summarum: New York Rangers stanley cup-triumf

i 1994!

Rätt svar:

Pokaler, eller troféer är faktiskt rätt svar en dag som denna, vilken jag i förväg hade tänkt mig vara den sista dagen i den inrikiska hockeysäsongen. Namnen är alltså förnamn till kända pokalers namn. Raoul Le Mat gav namnet till den svenska ishockeytroféen, även om det fullständiga namnet är Le Mat, Metro, Goldwyns trofé. Dwight F Davis är tennisens Davis Cups upphovsman, och slutligen var det Lord Fredrick Artur Stanley som köpte ishockeyvärldens mest kända pokal,

Stanley Cup.

Min kommentar:
Fantastisk tolkning av Aben som jag gärna hade gett fler poäng för, men regler är regler och vad jag kan se så har det ändå ingen påverkan på utgången för hela finalen...så två poäng för Aben och sex poäng för Frisco.

Totalt:
Frisco: 37
Aben: 21

FRISCO ÄR MODO-PÅ HS-MÄSTARE ÅR 2003!

Sv: Hammarby - Ellos
Frisco:

Never say die...bara fem poäng att ta in på två omgångar.

Björn VII: 100% på final #4 nu.

Litet z

Två minuter kvar...

Björn VII:

Bülow björklöv? Njae, något tyskt y har det funnits i Umeå men Bülow är ju genuint ClipArt-lejon iaf.

Såhär...

Frisco:

Ett gammalt björklöv, såklart. De onda gröna krafterna verkar nå lillebror i vilket läge de än befinner sig. Jag tror att SAIK måste kalla in Hardy (med lappmössan på) för att lyckas sätta residens- och akademikerstadens överhöghet på plats. Och sen kommer ändå Teg...

Björn VII: Nu gjorde en annan Ü mål. Typiskt.

Frisco:

Japp, och Schtaan med för den delen ;-P

Björn VII: Verkar som vi får se Linköping i Kempis till hösten igen.

Björn VII:

Nytt, svettigt PP att vänta för LHC.

Frisco:

SAIK under svårt bombardemang nu, Backlund gudomlig.

Björn VII: Jag hade förväntat mig ett tredje??? matchstraff denna säsongen på JJ för snack.

Frisco:

Härligt, nu när jag ser på finalhockeyn lite mer intensivt så ser jag en Jürgen Jünsson som försöker prata sig igenom Tomas Anderssons skelett. Osmakligt, osmakligare än Connyismer faktiskt.

Frisco: 80 3 - 0 Kennedy Bakircioglü Hammarby IF (Spelmål)

Björn VII: Kunde inte hålla mig.

Frisco:

Japp, någon form av autografkvotering måste det väl iaf bli frågan om - om det skulle komma någon filur i vit #21-tröja och vill ha grytlappar, lampskärmar och andra osignerade delar av husgerådet tycker jag faktiskt att Peter har en rättighet att sätta ner foten.

Skandal i Linköping under uppsegling, två givna brända lägen för SAIK, men två mål för sveriges äckligaste club.

Frisco: För er som sovit:
9 1 - 0 Christer Fursth Hammarby IF (Spelmål) Karl-Oskar Fjörtoft
50 2 - 0 Peter Markstedt Hammarby IF (Straffmål)

Björn VII: Klart det inte ska vara nån åldersgräns. Men bilden som var på det/de inläggen sa väl egentligen allt?=)

Frisco:

Jag vet inte, men jag vet att det var en av mina största segrar för självförtroendet när jag som åttaåring lyckades ta Stigs autograf i Fjällvindens Hus - en personlig revansch för att jag hade fegat ur och inte vågat gå fram till Glenn Hysén och be om detsamma ett halvår tidigare på Domus Sport i Umeå. Jag tror att Liverpool skulle möta nybildade UFC eller något liknande.

Peter Forsbergs autograf? Vågade jag inte ta förrän jag var 22 år gammal, eller hmm...var det pga att man var för häftig för sånt när man var 15? Nåja, tycker det vore dumt med en åldersgräns för Foppa-autografer...tror det finns många som vill ta chansen även fast de passerat tonåren. :-)

Björn VII: Nej jag bjuder på Åkerman show helt utan motbetalning.

Stig StrandGroKo Alpina. Åkte de i extra stor utförsbacke?

Frisco:

Finemang, vill du ha en kassettinspelning av norskens "skoååått!"-utrop som betalning kanske?

Björn VII: Nästa gång du kommer hit ska du få se assistkungen Johan Åkerman göra mål på Råttorna.

Frisco:

Schtaan är ett vedertaget begrepp, och har så varit långt innan Grooookoooooisterna fick internätsliga möjligheter att uttrycka sig, punkt slut.

Björn VII:

Jag!
Njuter!

Jim Brithéns ClipArt-lejon, snart ett minne blott.

Björn VII: Så även du har drabbats avSccchhtaan, Linping och MooooDoooosjukan.

Jag lyssnar på sportradion och har tv utan ljud på mitt i allting.

Frisco:

Hockeyfördelen för Boden är nog på upphällningen, men skoj är det att lyssna på den stackars norsken på HockeyLive som tydligen blir mobbad för sitt "Sch"-uttal av lyssnare från Schtaan. Spelmässigt verkar SAIK ha kopplat greppet på darriga "stjärnor" i slutminuterna av första perioden. Hoppas det håller i sig, kan vara en klassisk match i svensk hockeyhistoria på gång, ganska så mycket i skymundan...sådär.

TV:n? Står självklart på i bakgrunden, utan ljud.

Frisco: Fördel Boden som sagt.

Björn VII: Fördel Boden.

Frisco:

Bert!
Olav!

Hammarby - Ellos
Hammarby - Elfsborg....... 1 - 0
C Fursth 8

Sv: En familjeaffär
Björn VII: Vägrar lämna första raden tom.
VFHC-FBK 3-2
MFF-ÖSK 3-1
HBK-GIF-S 1-1
HaIF-IFE 3-1

« · 261030 · »