1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532425 inlägg · 4126 ämnen
« · 87779 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly-Season (VM-spelare)
Taddy:

Öppna Bollnäsmästerskapen i hårdrock idag kan jag se, Divine Sin är ju lite smyg-Bollnäs så jag röstar på dem.

rådbjer:
Något du känner till eller?

Taddy: :)))

Taddy: Utbildningar lär nog kunna ordnas ska du se. Men det är inte alla som trivs ändå. Tobias Lundström åkte ju till Umeå för att plugga. Det medförde att Björklöven kommer ha den klart bästa målvakten i Norra Allsvenskan!

rådbjer:
Tacka vet jag Morgana Lefay, Tad Moroose och sådan fin musik.

Taddy: Men det är bara tunnisar o veklingar som går dit!
Skulle aldrig spela för tunnisar o veklingar!

Nä hårt o melodiöst ska det vara för riktiga män!!

Lumber Jack:

Nej modo borde statuera exempel genom att i stället erbjuda utbildningar på mitthögskolan till de som förstår att det finns ett liv efter hockeyn.

rådbjer:
Annars är det en ganska fin gig vissa får på parken.
De mest kända får upp till 50% utav intjänade pengar i entre.
de tar väl in ca 1500pers som max och inträde=120pix.

samjo:

Jag tror inte att en stängd liga kommer att sänka lönerna. Då blir det en hetsjakt på slutspelet och vansinnes löner ändå. Har ingen ingen lösning på hur det ska lösas, men är jävligt tacksam att MoDo inte luras in i karusellen.
Höjda korvpriser är inget att sträva efter...

Taddy: Icke Arvingarna!! menar han eller att softa!
LJ har principer :))

Taddy: Beror var hjärtat sitter! Men 1 år kanske man ev. om man har tur o med öronmuffar o drömmer om pengar kanske skulle stå ut med! :))

Lumber Jack:

Icke vadå?

Taddy:

ICKE!!!!

rådbjer:

ICKE!!!!!

rådbjer:
Sen kan man ju ta hänsyn till att Arvingarna fick ca 80.000kr för en spelning på parken med resekostnad ej inräknad.

Så nog skulle jag kunna tänka mig att låssas vara en mjukismusiker och lyfta lön i stället för att spela i ett garageband med 500kr/månad.

samjo: Sant sant! Det är klubbarnas fel o framförallt LHC!

ES- klubbarna har ju försökt att hålla nere lönerna nu i ett antal år men det sket sig denna säsong med LHC i spetsen.

TIK kan inte konkurrera med dom här summorna det kan Modo o all heder till dom att dom vägrar följa efter i denna karusell!

Skulle kännas skönt om det gick riktigt dåligt för vissa klubbar som trissar upp lönerna å det grövsta!

Lumber Jack: Betänk att man är less på att rocka på, rocka på o känner för att softa lite nån annanstans till mjukare toner o få högre lön?

Lite ib-stuk över det hela! Softa ett år med högre lön o sen komma tillbaka med bättre toner o tyngre sound eftersom man är så vansinnig på detta gnolande på danshaken vecka ut o vecka in utan att få rocka sina riff!

Softa toner ( vill inte kalla det musik!) 1 år o sen nya rockiga tag! :))

rådbjer: Jo jag skulle nog göra som Micke jag också. När det rör sig om så stor skillnad i lön, och jag vet att jag kommer att få ett någorlunda likvärdigt socialt liv på det nya stället. Det tror jag nästan alla skulle göra. Det är som sagt var inte spelarnas fel. Det är klubbarna som trissar upp lönerna så att det snart kommer gå för klubbarna som det gick för IT-bolagen.

Lumber Jack: Jag förespråkar inte stängd liga. Säger bara att lönerna gick ner i Finland när den stängdes. Konsekvensen av att riskera åka ur får nu klubbar att chansa mer på dyra spelarköp än de skulle gjort annars. Speciellt hos klubbar som ligger nära eller under strecket. Linköping och Leksand är två exempel. Däremot tror jag att denna lönekarusell lugnar ner sig något när det visar sig att det inte går att köpa framgång för pengar. Hur kul är det att ha skrivit på ett 4-årskontrakt värt miljoner om laget åker ur serien! Fast de fixar nog klausuler som ger dem rätt att sticka om så skulle ske. Då står laget där i superallsvenskan utan stjärnor igen.

rådbjer:

Precis!

En bra liknelse, In Flames = MoDo, Arvingarna = Leksand.

Lumber Jack: No way för Arvingarna! :))

Hellre doge jag!
Skulle vara om jag fick skriva musiken o kasta ut dom andra o ta med dom gamnla polarna då o byta namn!

samjo:

Stängd liga går bort, det dödar mycket av nerven. Tänk att inte ha kunnat glädjas åt AIK frånfälle i våras t.ex.

rådbjer:

Säj att du spelar i In Flames och tjänar 15 000 i månaden och blir erbjuden att spela i Arvingarna för 30 000, skulle du göra det?

Inte en chans, låt hjärtat va med!!!!

Taddy: Det är ju, som Hedin mycker riktigt också uttrycker det, inte spelarnas fel att lönerna skenar i höjden. Lönekarusellen drogs ju igång på allvar av Linköping och fler klubbar verkar följa efter. Det är nästan så att jag önskar LHC ett misslyckande. Deras agerande förstör för många andra klubbar.

I Finland har klubbarna generellt sett sänkt lönerna sedan ligan "låste" lagen så att inget lag kan ramla ur längre. Lönerna är numera högre i Sverige, därav denna massinvasion av Finländare till Elitserien.

samjo: Så om du blir erbjuden dubbel lön hos ett annat företag efter många års tjänst hos ditt nuvarande jobb, så tackar du Nej?

Säg att du får 25.000 i månaden o du blir erbjuden 50.000, då är du lojal mot din nuvarande arbetsgivare? Trots att du varit där i 8-10 år o dom inte vill höja din lön?

Bara en fråga! :))

Sv: Morten Green klar för MODO.
Taddy: Jag tror att Morten Green säsongen 2002/2003 inte kommer att göra fler poäng än vad #62 gjorde 2001/2002. Däreomt är jag övertygad om att Green kommer att göra fler poäng 2002/2003 än vad #62 skulle göra 2002/2003. Vad tror du?

samjo:
Visst skulle jag byta jobb något år om jag kunde fördubbla min lön. Man får hoppas på att några godingar snart återvänder till modo.

Efter att ha läst atrikeln i ÖA på nätet där Hedin oroar sig över att lönerna stiger oproportionerligt mycket, så är jag nu i efterhand GLAD att Modo inte matchade budet Leksand gav Micke P. Ryktet om en dubbling(!) av lönen kanske stämmer ändå.

Jag tror också att just det faktum att Modo lyckats så bra flera år i rad gjort att även "dussinlirarna" fått ögonen på sig. När sedan Leksand och FBK lockar med stora pengar är det inte svårt att flytta. Hållberg verkar vilja ha en VM-plats. Men den fick han ju i Modo(!). Sen var det ju otur att han blev skadad och inte kunde ställa upp. Men jag tror ärligt talat att chansen för VM-spel för Hållberg minskat drastiskt nu när han spelar i FBK. De sparkar en mycket bra spelare som Kakko och plockar antagligen hem Olausson. Det betyder att FBK har 9 backar klara för nästa säsong. Hållberg ska vara glad om han får spela i tredje backparet. För att spela i förstafemman som i Modo tror jag är helt uteslutet.

Grrr...från att inte ha tagit Micke P's övergång så hårt så blir jag nu mer och mer sur över hans agerande. Tror han att han kommer bli en stjärna i Leksand, eller vadå? Men vem vet...med mer pengar i plånboken kanske man kan köpa fler duracellbatterier. Pengar är alltså allt som betyder nåt här i livet...det vet vi nu.

Se länktips

Sv: Åh vad f-n håller Hållberg på med ?
Lumber Jack:
Äh, Hållberg blir ju utlånad till modo under kommande säsong.

Sv: Åh vad f-n håller Hållberg på med ?
Jag hoppas han har med sig en sittdyna så han inte blir kall och får blåskatarr längst ute på bänken...

mgamill:

Jag tror Södergrens spekulationer om Milo grundar sig på hans förtjusning att höra sin egen röst...

Lumber Jack:

Underbara stats. 2+3 på 28 matcher i en serie som är sämre än ES. Men som sagt han kan ändå har utvecklats. För vissa behövs bara miljöombyte eller byte utav olja var 3000:e mil.-

poffa:

Ur ÖA 30 Januari nådens år 2002:

FUNDERAR PÅ FRAMTIDEN
Karlin skulle få en chans att visa upp sig i Boston i början av säsongen.
– Men det blev inget av det. Varför vet jag inte. Det är tuff konkurrens i Boston nu och inga av våra forwards får prova längre.
Mattias har ett år kvar på kontraktet.
– Jag vet inte vad jag ska göra. Ska ta mig en funderare i sommar.

Stat i Providence (H P Lovecrafts hemstad!):

01/02 28 2 3 5 12
00/01 68 3 12 15 28

mgamill: Äsch då....hade glömt bort att bröderna Pavlikovsky härjar i Jönköpingstrakten. Det kan mycket väl bli en dragkamp mellan HV och Modo om vem som får Milo i såna fall. Det som kanske väger till Modos fördel är att Milo är jämngammal med Hlinka (skiljer ett år) medan Pavlikovski-bröderna är några år yngre (födda 77).

Man måste ju försöka finna en strimma av hopp eller hur?
Förutom denne Milo. Vilka fler slovaker kan tänkas intresserade?
Jag tror som sagt att ES skulle vara klart mer lockande än Slovakiska ligan. Så chansen att Milo sticker till Sverige är nog rätt stor.

Strbak verkar vara en Pihl-kopia. Trivs han i Ryssland måntro? Har hört att lönerna där är mycket bra nuförtiden. Men nog borde livskvaliteten höjas i Sverige...

samjo: Södergren hade visst på TV3 nämnt Milo som rykte till Mellansverige, vilket tyvärr brukar vara Götaland och inte Sundsvalltrakten. Men Hlinka och Pavlikowsky får väl slåss om honom till sina lag.
Sedan tror jag att Hlinka, Petrovicky och Vyborny talar väl om Modo, vilket jag tror betyder mycket faktiskt.

Taddy: Okej, men det där med max 3 utländska spelare är väl också rätt bra på sitt sätt. Det är väl bättre att nordiska spelare spelar i Elitserien än att tjeckiska/slovakiska gör det. Sen piffar det bara upp tillställningen när vi får ett par av dessa i ligan. Man minns ju bl.a. Patera, Prohachzka i AIK och Modos Kaberle, Vyborny m.fl.

FBK lyckades ju värva nordiskt (bröderna Trygg (Norge) + Kakko (Finland)) och dessutom "krydda" tillställningen med spelare från mellaneuropa (Gerber, Jenni, Kalt). Nu har Modo tre danskar i laget, plus en finländare och en slovak. Det finns alltså fortfarande plats för ytterligare två mellaneuropeer (tjecker/slovaker).

Jag blev lite osäker plötsligt. Schweiz är väl ännu inte med i EU. Är Österrike det?

Poffa: Kontrakten som skrivs med såna spelare som Karlin(ofta unga spelare ) bygger på att de spelar ordinarie. I AHL får han inte alls de pengarna som du tror, detsamma gäller för t ex Markus Kristoffersson som skrev kontrakt för Los Angeles men som harvat i Utah Grizzlies och som för övrigt har varit mycket skadad. Jag har dock ingen aning om ryktet angående Karlin skulle vara sant. Han har nog fortfarande i AHL runt 700-800 papp året så jag skulle inte hoppas på för mycket på att han kommer....

Silly-Season (VM-spelare)
Nu börjar jag få blodat tand igen efter att Taddy nämnt det där om Milo och mellansverige som tydligen hade sagts på TV3. Själv har jag inte hört just det snacket så jag går enbart på rykten! Vilket ju är huvudkriteriet för att vara en del av silly-season snacket :)

I länken nedan finns lite info om den slovakiske VM-backen Dusan Milo. 6 matcher, 4p (3+1), +6 (8-2), högerfattad rutinerad rörlig spelare. Skulle definitivt fylla en plats i modos gapande backlinje.

www.ihwc.net/english/player/index.ihwc?pId=IHSVK10503197301

samjo:
Sedan lär det väl skilja lite i hur mycket man skattar i USA jämte Sverige.

Fick för mig att mitten av sverige var Gävle men jag har väl fel, svensk geografi är inte något jag lagt ner tid på.
Har i alla fall för mig att de säger att rikssvenska pratas i Gävle men vem bryr sig.

Milo skulle vara en supervärvning känns det som.
Det som är lite tråkigt är väl att Slovakien ej är med i EU vilket medför att de max får vara 3st totalt. Hade gärna sett en massa spelare från Slovakien och Tjeckien om man säger så.

Taddy: Rör det sig om en mille/säsong skulle jag kraftigt överväga alternativen. En Elitserielön på 50.000kr/mån är inte ovanligt i många klubbar. Det skulle innebära 600.000 för ett år. Då är skillnaden mellan farmarliga och Elitserien inte speciellt stor.

Ok, Zvolen i Slovakien. Hur pass bra är den Slovakiska ligan då kan man fråga sig? Hur som helst. Milo verkar vara en mer spelande back. 177 cm, 84kg och dessutom högerskytt. Född -73.

Han får gärna komma till mellansverige. Mitten av Sverige = Sundsvall. Då återstår Timrå och Modo som alternativ då :)
Timrå har ju redan värvat två finska backar...så det kanske lutar åt Modo då. Vem vet??

samjo: Zvolen vann slovakiska ligan i år

samjo:
De snackade ju om Milo på 3:an, typ att han kanske hamnar i mellansverige. Ja ja tänkte man. Har FBK eller HV visat intresse eller.

Nu lär det ju bara varit löst snack. Men varför då inte säga att han kan hamna i Sverige då, istället för mellan sverige.

Hmmmm

poffa:

Karlinryktet tror jag startade när jag upplyste att jag hört att 3-5 spelare skulle visas upp efter VM. Då skrev jag Kalle Kanin
Ari Salo och några andra som inte skulle göra så många glad på skämt. (Minns inte vilka namn det var)

Har inte hört något om Karlin som egentligen bör betyda att han skulle komma. Frågan är dock hade verkligen Karlin ett envägskontrakt???? Får han verkligen lika mycket i farmen som om han spelat i NHL. Har svårt att tro att de skulle ge någon som knappt varit ordinarie i modo ett sådant kontrakt.
De brukar ju typ bara tjäna 1/3del utav lönen om de inte har ett sådant kontrakt och hamnar i farmen.
Dock skulle jag nog inte säga nej till ca 1mille/säsong i stället för en normal ES lön.

poffa: För den summan skulle jag t.o.m. kunna tänka mig arbeta på en väderstation i Sibirien ett år. Borde vara bra mycket roligare att spela hockey i Boston-trakten. Det närmaste jag varit Boston är New York en sommar -99. Då var det 41 grader varmt i skuggan (en extrem värmebölja befann sig över östkusten då i en hel vecka). Men jag lovar att även under normala omständigheter så är New York betydligt varmare och trevligare än Sibirien. New York ligger faktiskt på ungefär samma breddgrad som Barcelona. Det är först när man kommer till Kanada som klimatet börjar likna det vi har här i mellansverige.

Ignorera sidospåret som jag gled in på. Summa kardemumma: Vi glömmer Karlin och koncentrerar oss på andra rykten istället. Kanada - Slovakien ikväll. Först då får Slovakiens backar bekänna färg. Martin Strbak (+6) och Dusan Milo (+6) hittills. Lintner leder poängligan bland backar överlägset (8p på 6 matcher och +3).

Hmm...Strbak verkar vara en saftig bit. 191 cm och 96 kilo. Spelar i ryska ligan, Lokomitiv Yaroslavl . Milo spelar i ett lag som heter HKM Zvolen. Vilket land är det?

samjo:

Kollade upp det där med lönen. Han får 325.000 US Dollars för nästkommande säsong. Men en dagskurs på 10,24 blir det 3.328.000 SEK.

Någon som tror han motstår den summan för att få komma hem till Kempis ett år tidigare men en bråkdel av den siffran i lön?

Inte jag.

poffa: Stämmer dina uppgifter så kan vi lägga ner Karlin-ryktet. Givetvis avstår man inte 3,6 mille frivilligt.

När silly-season är igång som värst verkar allt vara möjligt för trånande hemmafans...

Om jag inte missminner mig så skrev Karlin ett treårskontrakt då han stack. Chansen att han skulle bryta detta ett år för tidigt för att spela i MODO ser jag som extremt liten. jag kan sträcka mig till obefintlig faktiskt.

Han fick 11 miljoner för tre år, ca 3,6 miljoner/år, inte missar man 3,6 miljoner för att spela i MODO, inte om man kan vänta ett år i AHL och sedan flytta hem.

Glöm Karlin.

NuMountain: Vet faktiskt inte hur Karlinryktet uppstått. Utan jag hakade bara på i ert resonemang om honom som spelare :)

Om det skulle finnas någon form av sanning bakom ryktet så lär väl en spelare som Karlin knappast nöja sig med samma månadslön som Micke Pettersson. Men han kanske är beredd att ta en kraftig lönesänkning (jämfört med farmarliga) ett år i Modo för att få tillbaka självförtroendet och om han gör en lyckad säsong, få fler ögon på sig.

Det finns ju fler exempel på spelare som tagit en "mellansäsong" i Elitserien. Men dessa har oftast varit äldre spelare och relativt stora stjärnor i NHL. Exempelvis Renberg, Dahlén. Sedan finns det ju även de som prioriterar den mentala hälsan före massa dollarsedlar i fickan. Tänker på Jörgen Jönsson som iofs tjänar bra pengar i FBK, men lätt kunnat tjäna minst det femdubbla i NHL.

"Karlin-ryktet" är ju inte det enda hemvändarryktet heller. Det har ju snackats om Timander, Eriksson och Svartvadet också. Men jag tror personligen att vi får vänta några år på hemvändarna. Då blir dom desto fler!

samjo & Taddy: Var kommer Karlinryktet ifrån? Jag sitter och blir lite uppspelt när jag tänker tanken på att Modo ska få hem honom igen, (vilket jag inte trodde för något år sedan.) men jag har inget grepp om varför det ryktatet finns. Vad jag förstår går hans kontrakt ut med Boston och mycket tyder påatt Karlin ska fortsätta med hockey någonstans. Jag antar att det här är enda inspirationskällan till Karlin i Morten Green-tråden. Hedin säger sig inte vara det minsta orolig för att mislyckas med värvningar. Kanske han sitter och ruvar på Modohemvändare? Äntligen börjar det bli lite Modo-silly season och precis som ifjol när många andra klubbar redan verkar klara med lagbygget. Det finns faktiskt lite fördelar med att få karamellen att suga på lite senare än de andra.

Jag hoppas självfallet Karlin dyker upp i Modo kommande säsong. Det skulle vara en mkt bra förstärkning om så vore fallet. De som tycker annorlunda ger jag inte mycket för...

NuMountain:

skäl 1. Modo är de enda som är intresserade.
skäl 2. Han kommer från obygden.

Som sagt det finns många skäl till varför han kommer hit om han kommer.

Ett skäl kan vara att man hoppas på att han verkligen blivit eller kommer att bli en bättre spelare.

« · 87779 · »