1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532599 inlägg · 4126 ämnen
« · 93142 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Ny målvakt?
ModoAnte: Sa inte Bengt Hedin i ÖA att "målvakten spelat i sin moderklubb hela livet" (kanske inte helt rätt citerat)

Då är Toskala och Rousson uteslutna. Toskala har ju spelat i Färjestad.

samjo: Varför inte Vesa toskala som spelade i Färjestad för något år sedan.Eller Boris Rousson.Två bra Målisar

Kolla in denna utmärkta finska transfersida. Här står tyvärr också Haakana som klar för Edmonton. Kom nu ihåg att målvakten skall spela för sin moderklubb. Det finns också en del fina forwards på väg från Finland. Centern Rob Schearer från TPS skulle sitta fint. Det finns ju plats för ytterligare en spelare från utanför EU. 2 utländare till kommer att värvas, varav minst en är finne är mitt tips.

samjo: Jag vet inte varför det försvinner. Jag har inte rört ENTER-knappen. Men vem
vet, jag kanske har råkat komma åt den... Helt klart är att Bengan gillar att överraska.
Så var det ju till exempel med Haakana, det var ju helt oväntat, åtminstone för mig.
Målvakten är intressant. Men när han säger "skräll", kanske han menar någon som vi
inte hört talas om. Alltså, den kan vara nån okänd svensk eller utlänning. Kan det
möjligen vara Ola Nilsson i MIF? Han i och för sig inte okänd. Men jag hoppas att det
är någon bättre än så. Kan det vara nån tjeck eller slovak som spelat bra i
hemla

Sundancekid: Varför blir alla dina inlägg upphackade radvis? Kan det vara så att du trycker ENTER vid varje radbyte när du skriver i den lite mindre meddelande-rutan? Mitt förslag är då: gör inte det. Radbyte görs automatiskt. Det är bara att skriva på

Ja visst är det lite spännande att se om Bengt Hedin kan övveraska oss totalt :)

Vad tror vi att det lutar åt då? Svensk eller utländsk målvakt? Jag tror mer på det senare alternativet. Johan Hedberg spelade ju inte VM men jag tror inte han är så sugen på att lämna Pittsburgh :)

samjo: Jag minns också att Hedin sa något i stil med att "det finns många bra
målvakter som inte spelar i VM". Alltså kan man utgå från att denne "skräll" inte var
med i VM. Det öppnar ju för fler spekulatione

Ny målvakt?
Få se nu. Hur många förslag har vi själva kommit fram till under de senaste veckorna?

Pasi Nurminen (klart att han ej är aktuell längre), Jarmy Myllys (bevare oss väl!), Mårten Engren (spelar farmarliga i NHL, ryktet säger att hans agent och Hedin har talats vid), Egor Padomaski (en av Rysslands VM-målvakter, Sokolov fick dock stå de viktigaste matcherna, mgamill spekulerar), Nittymäki (förstemålis i TPS, mgamill i farten igen)

Har jag glömt någon? Det verkar iaf helt klart som att en eventuell Allsvensk målvakt är ute ur bilden. Det har tidigare hävdats att Modo sökte efter en sådan som backup till Hirsch, men det verkar varit en dimmridå för att lura andra klubbar...hehe

Apropå mgamills spekulation om Egor Podomatski. Det får mig faktiskt att minnas tillbaka till en artikel i TÅ i samband med VM. Tidningens reporter ringde upp Bengt Hedin som just då satt och såg på matchen mellan Slovakien och Ryssland. Reportern frågade nåt i stil med: -Är det några potentiella nyförvärv du studerar. Hedin svarar: -Jag sitter just nu och ser TVÅ lag med bra spelare. Det tidningen var ute efter då var ju mest att försöka få honom att yppa nåt om den slovakiske backen Dusan Milo, men han kanske även spanade in målvakten i det ryska laget? Eller varför inte Lasak i det slovakiska målet? :)

Sv: Pasi Nurminen och ny center?
Målvakten som Bengan förhandlar med är alltså "en liten skräll" och det "har inte
talats om honom". Innebär det att Bengan läser hockeysnack? Och att vi då har
missat att "tala" om den här målvakten. I så fall kan det inte vara Podomatsky, för
han har vi väl talat om tidigare.

PEDER STÅHL är klar för Troja, enligt hockeymagasinet. Alltså blir den "nye Micke
Pettersson" inte kvar i Modo. Det är en slags kompensation för Morten Green. Jag
hade gärna sett Ståhl i Modo i framtiden, men han kanske mår bra av ett år i
Troja/Lj

Sv: Hakana till NHL
dr Dängroth: Kanske doktorn behöver uppsöka en doktor? *flin*

Sv: Hakana till NHL
OK ni har redan diskuterat det...:)

Hakana till NHL
Hakkana kan gå till Edmonton, det sägs att han accepterat ett kontraktsförslag därifrån 24/5. Likt Vyborny hanterade LHC kontraktet kanske.

samjo: Misstänkte nästan att statistik var en av dina parametrar till grund för analysen.

NuMountain: Det är bra att MoDoratorn tar ner oss på jorden igen. Det är inte bra att vara alltför glad :)

Min bedömning av Milos chanser bygger helt och hållet på statistiska beräkningar. Kom ihåg att jag har en femma i statistik. Det var iofs ovanligt många som fick femmor på just den tentan jag gjorde eftersom den var så pass enkel, men ändå!

Har Bengt Hedin förhoppningar, så har jag förhoppningar. Han sa själv att han hoppades att det skulle lösa sig inom en vecka.

samjo: Du har rätt. Nu dunkar Modohjärtat dubbla slag igen, ett fenomen som hos den vanliga människan anses som illavarslande, men som ett äkta Modofan är ett ultimat tillstånd. Hedin bekräftar hockeysnacks modoisters misstankar och höjer dessutom med en "skrällvarning" till målvakt. Nu är frågan om vi ska syna. Syna har vi ju varit bra på på sista tiden. mgamill gräver värre än Janne Josefsson och han kompetteras av diverse frågvisa mejlbombare som får övrig svensk sportmedia att verka amatörmässiga. Man imponeras av allas kunskaper och samjos bedömning att Milos chanser är minst 90% kan ju inte vara taget ur luften. ;0)

poffa: Gaaaahhh...just som jag trodde att man kunde få vila "hockeysjälen" ett par veckor och istället rikta in sig på fotboll, då händer det MASSOR på ryktesfronten till Modo. Nästan så att hjärtat börjar dunka lite extra faktiskt. Speciellt efter att nu ha läst intervjun med Bengt Hedin i ÖA.

Jag hoppas verkligen att Hedin presenterar ett nyförvärv som vi inte ens kunnat drömma om. Jag menar, att Pasi Nurminen faktiskt var aktuell (och själv ville komma) tyder ju på att Modo helt klart tänker satsa inför kommande säsong/säsonger. Jag blir verkligen glad när jag läser detta!

Nu vet vi ju exakt vad som strular med Milo (det visste ju i princip innan också men nu har vi hört det från Bengt Hedin himself). Zvolen ska alltså ha försökt utnyttja en förköpsrätt som innebär förlängning av kontraktet i ett år, men Milo och hans Agent säger sig inte ha fått några papper på att den förköpsrätten utnyttjats. Jag bedömer chansen att det löser sig till Modos fördel som bättre än 90%.

Vad beträffar Haakana och hans eventuella kontrakt så kan ju Bengt inte göra annat än att lita på Agentens ord. Dvs, han har enligt honom inte alls skrivit på nåt nytt kontrakt. Dessutom har haakana varit i Övik och kollat läget. Jag mailade killen i USA som publicerade övergången på Eurohockey.net och frågade honom om han var säker på att ryktet om Haakana stämde. Hans svar kom i morse och kan väl tolkas som att han ändå inte är helt hundra procent säker:

"As far as I know he's signed a deal. Now Hamilton (the Oilers farm team) will be split probably with Montreal. Will that affect him? It's a good question with 10 spots to fill. Who knows he might be assigned to play in Sweden for next year if they don't think he is ready for The Show!"

mgamill: Jag fortsätter att imponeras av din idoga flit i att gräva fram presumtiva nyförvärv. Men om jag tolkar Hedin rätt så borde den nya målvakten kanske t.o.m. vara en större skräll än Nittymäki (fast han vore å andra sidan inget dåligt kap heller). Någon nämnde Padomatski. Tja...vem vet. Hur som helst. Det är roligt att spekulera. Förhoppningsvis kommer det goda nyheter snart! :)

NuMountain:

Haha, kul killen.

Frisco: hart poffa fått ett kontraktsförslag, allt till trots?

poffa: Vill säga men inte kan..... Vad är det frågan om?

Den målvakt som det kan vara är Antero Niittymäki. 22-årig finsk landslagsmålvakt med ett snitt över 90% i sin karriär. Spelar just nu i sin moderklubb TPS, där Lehtinen nyss spelat. Han har dessutom delat målvaktsposten med Norrena, nu i Frölunda, så det finns även plats för Hirsch kan man gissa.
Den som lever får se. Han står i alla fall som rykte på denna finska transfersida.

poffa:

Ok då, jag skall hålla i mig men jag skall luska vidare. Såå jävla skönt att vi blivit en etablerad toppklubb i Europa. Är imponerad som satan.

mgamill:

Klart är ju att Milo är på väg till MODO. Det är ju enligt Hedin precis som vi här på hockeysnack redan konstaterat kontraktsklausuler som måste lösas.

På målvaktssidan finns det ett namn som jag gärna vill säga men inte riktigt kan. Jag säger bara: Håll i er...

Enligt Hedin i dagens ÖA ville Nurminen till Modo som någon skrev nedan. Nu tror jag att det är Egor Podomatski, Rysslands VM-målvakt som är aktuell för Modo om ni läser Hedins uttalande. Egor har spelat i samma klubb hela sitt liv. Det är min gissning.

B.Hedin börjar växa fram som en värvargigant, hur detta än slutar. Inga dåliga namn han jobbar med.

scim:

Du skall få vila upp dig länge. men när du är redo att gå en sväng igen så säger du till, capiche?

knaskamilla:

Nej det var värdelöst.

scim:

Du borde använda dig av mitt länktips när du ska skriva på fjortisspråk. Nu försvann det tyvärr när jag var tvungen att formatera om hårddisken, annars skulle jag ha lagt ut det igen.

Sv: Härligt forum
knaskamilla: Ja.

MartinSedin:

Jag tror nog Bengt Hedin syftade på att spelare ska ha en lön som motsvarar det han presterar på isen.

Poffa:

Nej, jag blev mentalt utpumpad sist vi försökte, jag klarar helt enkelt inte av det.

westerlind:

"Öppna dörren till utvisningsbåset, säger jag! Jag har gett mig själv utvisning - okej?!?"

Har det gått fyra minuter snart?

knaskamilla: Vi får göra som korvgubben - hoppas på ketchupeffekten.
(Ujujuj, jag tar frivilligt 2+2 minuter för det ...)

westerlind:

Det finns så mycket att debattera nu!

Värre än att återfödas som korvgubbe i Luleå:
- att vakna upp och upptäcka att man faktiskt ÄR Coop arena (taskiga flyttmöjligheter),
- att vakna upp och upptäcka att man blivit ett för evigt bittert Luleåfan,
- att vakna upp och upptäcka att man är den uppstoppade renen som brukar fösas fram och tillbaka på isen i Delfinen (i det läget är det bara att hoppas på att proceduren med renen inte återupptas i Coop arena),
- att vakna upp och upptäcka att alla MoDos HS-skribenter lagt ned skriveriverksamheten - för alltid.

knaskamilla:

Det här blir en kväll jag sent ska glömma: 5 st av mina vänner i MoDo inloggade och så jag - Längesen jag varit med om en så intensiv och inspirerande debatt...

Ungefär som att återfödas, och upptäcka att man är korvgubbe i Luleå...

Det går ju mycket rykten men vad jag hört var Nurminen och Modo överens men Atlanta stoppade honom. Jag håller med dig om att Nurminen borde bli dyr men spel i farmarlaget är väl kanske inte så välbetalt heller.
Vad det gäller eventuella läckor måste jag ju säga att Modo jobbar oerhört proffsigt och det är positivt att det är tyst. De flesta nyförvärven hittills har ju kommit som en blixt från klar himmel. Undantagen är väl Lewerström och Milo (som ej är bekräftad) som det läckts från motparternas klubbar. Tänk på att Modo INTE tjänar något som helst på att prata med media om vilka som det förhandlas med. Det gör bara att andra klubbar får upp ögonen på den spelaren. Det finns ju flera klubbar som är ute och jagar spelare. Tex tycker jag att Linköping ser svaga ut offensivt. Timrå och Leksand, som ser svaga ut på alla platser.

MartinSedin:

På A svarar jag "Mannen som trots allt lyckats ganska bra i värvningskarusellen"

I övrigt ville jag bara säga välkommen till oss (o)normala hockeypratare. Fjortissnacket finns inte (om inte jag och scim får för oss att jobba lite på det) men du kan få se mycket annat som inte rör hockey.

Pasi Nurminen och ny center?
Någon som vet vart rykterna om Pasi Nurminen kommer ifrån? Har endast sett dom rykterna i ÖA men på hockeymagasinet så har jag för mig att Pasi nämndes som rykte för Brynäs innan de gjorde klart med Jamie Ram, någon som kan bekräfta?

Pasi spelar just nu AHL final och därför kan han inte presenteras om det nu är han som är mannen. Personligen har jag svårt att se att det verkligen är Pasi som mannen som ska stå i MODos mål i vinter. Varför skulle han ge upp sin NHL dröm för att flytta till Sverige?

Bengt Hedin sa ju för någon vecka sedan att MODO inte tänker vara med och trissa upp priser och jag kan aldrig tänka mig att Pasi flyttar till Övik för mindre än 200.000 i månaden.

Ska man se det som positivt eller negativt att ingen som helst läckor kommer angående nyförvärv? Kan detta tolkas som om MODO jobbar i det tysta och presenterar allt när det är klart eller att MODO fumlar i mörkret och inte finner några spelare.

Slutligen är frågan vem som blir förste center i MODOs trupp i vinter? Sitter här och drömmer om hösten 2003 och line up inför premiären och en Janne Forsberg i extas. Välkommen hem nr.......

Till sist kvällens fråga. Vilken sportchef i Elitserien tackade nej till Tomas Kaberle med motivering "Han dyger inte i Elitserien"

MartinSedin:

Adressen hit har legat på modohockey.se ett antal gånger nu. Hittills har det då inte dykt upp en massa puckon. Här finns för övrigt ett par MoDoratorer som faktiskt rensar bland inläggen när det behövs. Välkommen till frizonen!

MartinSedin:

Nog händer det att vi diskuterar andra saker än hockey, men risken att det kommer urarta är betydligt mindre eftersom detta forum modereras (till skillnad från modohockey.se).

Välkommen hit, Martin!

Alla andra:

Hmm, det var ett tag sedan jag senast skrev ett inlägg här va?
Måste skärpa mig.

Härligt forum
Härligt med ett forum där folk verkligen pratar hockey och inte vem som är snyggast hit och dit osv. Hoppas bara att inte allt folk från modohockey.se hittar hit. Lite oroväckande att det är så lätt att få en signatur.

Sv: Ny arena
westerlind:

Nej, jag såg inte programmet. Jag försöker blunda för det faktum att folk mest av allt är intresserade av fotboll just nu.

Jag har dock varit i Delfinen. Den har iaf funnits. Ful som fan.

westerlind: Nog finns Delfinen alltid... men inte så länge till. Innan man vet ordet av har det byggt en gigantisk stålbåge över den och döpt om den till COOP arena. Bastu var visst också på tapeten. Vart ska det sluta?

Brynäs - MoDo i Stanley Cup-final?
Fantastiskt att Carolina lyckats ta sig ända fram till SC-final. Ändå starkt av Toronto att komma så långt med alla skador - Jag hade gärna unnat Sundin att äntligen få komma till finalen.

Se till att Colorado fixar det här nu, så blir det Brynäs och MoDo som gör upp om bucklan...

knaskamilla:

Såg du programmet? Det finns något som kallas konspiration58 - De hävdar att Fotbolls-VM 1958 inte spelades i Sverige, och att VM-silvret är en bluff.

Hmm, frågan inställer sig genast - Finns verkligen Delfinen?

westerlind:

Knas arena...i LULEÅ? Huu!

Frisco:

Det är möjligt. Något att lägga ruttna hockeyspelare i. Det kan ju Luleå behöva.

poffa: De kanske ska ha en spelarkompost bakom arenan?

Frisco:

Det är möjligt men någon riktig post är det inte i alla fall!!

Lumber Jack: Nu blev jag hungrig... Undrar om de ska ha post i Cooparenan också?

Lumber Jack:

Låter som något katten släpat in.

Frisco:

Gomans korv med Konsumbagarn´s bröd och Blåvit senapåketchup, låter inte lockande i min gom...

Frisco:

Coop Arena? Var det inte i Värmland man protesterade vilt när "Obs!" skulle bli "Coop Forum"? Värmländska KF var inte så översvallande förtjusta, då det betyder något liknande "Knas-forum", om jag inte minns fel...

Lumber Jack: Meeeen. Glömde jag länken?

« · 93142 · »