1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532777 inlägg · 4126 ämnen
« · 94558 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Bengt Hedin - My Man!
JK, Teddy & andra pessimister: Jag tycker Bengt Hedin med tanke på de värvningsnamn han presenterar verkar mer frisk än någonsin! Så här bra namn har aldrig cirkulerat som potentiella nyförvärv (och i vissa fall redan klara) sedan jag intressarade mig för Modo som klubb. Vilket var för drygt 15 år sedan.

Modo har kanske haft lika bra lag förrut, men då har det varit egna förmågor som klivit fram (Sundström, Näslund, Foppa, Sedinarna). Nu har Modo varit tvungna att värva utifrån...och hittills har dom gjort det mycket bra tycker jag. Återstår att se om spelarna lyckas på isen men på papperet ser det iaf väldigt bra ut. Om vi sedan dessutom kan presentera ytterligare två nyförvärv i Lasak och Karlin, ja då vore det en jättestor klick grädde på moset :)

Fast jag hoppas att NHL-spelarna är beredda att gå ner något i lön. Vill inte se några riskvärningar som spräcker budgeten. Men det tror jag inte Hedin gör heller, med tanke på hans tidigare uttalanden om den stigande lönespiralen.

Luleå har värvat hemvändarproffset Jonas Rönnqvist. Vad är det som säger att han är så speciellt mycket bättre än Mattias Karlin? Bägge har spelat farmarliga. Karlin har spelat i en roll som han antagligen inte trivs i. Jag tror som poffa och många andra att Karlin skulle bli en klart lysande stjärna i Modos och Jim Brithéns trupp. Allt hänger på Boston nu. Hoppas de släpper honom!

Sv: Bengt Hedin kan inte vara riktigt frisk!
Taddy: 8år???? Han är väl bara 22 Karlin. Han kommer jag ihåg på min tid, han var riktig ruskigt bra.
En del blommar inte ut direkt som vissa, jag tror att han kan bli hur bra som helst.
Och som poffa och sundance säger, han har bra offensiva kvaliteter som inte kom ut under Bäckmans tid.
Att säga nej till han är det dummaste modo kan göra. hmpf.

Taddy:

Om Karlin bryter kontraktet och kommer hem, får vi tillbaka en habil elitseriespelare gratis. Ska vi då säga nej ? Vansinne. Karlin lyckades förvisso inte spela in sig i Boston, men de har ju hyfsad laguppställning, milt sagt, så det ser jag inte som ett misslyckande. Klart som fan att han har utvecklats i P. och har säkert mycket att tillföra i vinter.
Fast jag har inget emot en klasspelare typ Dahlén därtill, det ena tar inte ut det andra, men att köpa upp sig på en klasscenter är inte billigt. Så jag vill inte se några chansningar a´la Timrå.

Från Sollefteå säger vi välkommen hem Karlin.

Taddy:

Klart vi skall knyta Karlin till oss om det går. Jag bävar om Djurgården skulle få honom till exempel. Han skulle mycket väl vara den perfekta torpeden. Stor och tung, duktig skridskoåkare och bra avslutare.

Sundancekid:

Jag skulle i alla fall bli irriterad om de värvade Kanin. Tycker man borde ge någon ung spelare chansen som kanske kan ta den istället för en som varit lovande i 8 år utan att bevisat något.
Värva en riktig Center och ge en unge en chans sedan behöver vi inte fler utespelare.

poffa: Bra talat, Per. Karlin hade en förkärlek för sådana saker som inte kännetecknar
en mogen spelare/människa, sist han spelade i Modo. Och vi vet vad det handlar om.
Jag tror att han är bättre på alla plan nu. Men frågan kvarstår. Ska han vara
förstecenter????????

Taddy:

I så fall är ju Karlin en duktig spelare, för han skötte sin defensiva roll mycket bra under Bäckis ledning. Jag hade dock gärna sett honom med en mer offensiv roll där jag tror han kommer mer till sin rätt.

Att han inte skulle ha utveckalts under tiden i USA förefaller smått otroligt. Men jag tor att han har genomgått den största utvecklingen på det personliga planet. han är två år äldre, mer mogen och har fått lära sig att leva med motgångar. Sådana spelare brukar ha en förmåga att blomma ut då de kommer tillbaka till Sverige.

poffa:
Javisst Kalle Kanin Ryssen har haft stämpeln lovande inpräntad i pannan under en väldigt lång tid. Visst hoppas jag på att han skulle ha utvecklats till något bra under tiden i farmarhockeyn men jag tvivlar starkt på det.

Känns som en duktig spelare är en spelare som kan anpassa sig efter olika spelsystem.

Sv: Målvakt till MODO
Lasak tjänar 475 000 dollar i år i Nashville. Har Modo råd med detta?

Här är i alla fall en bild på honom - se länktips.

Se även detta:
www.ihwc.net/english/player/index.ihwc?pId=IHSVK11004197901

Kolla även in Maxim Sokolov:
www.ihwc.net/english/player/index.ihwc?pId=IHRUS12705197201

Samt Egor Podomatskij:
www.ihwc.net/english/player/index.ihwc?pId=IHRUS12211197601

Alla tre är intressanta och förhoppningsvis finns någon av dem i Modos dress nästa
säsong.

Taddy & JK:

Har ni varit ute för mycket i solen de senaste dagarna eller? Om Kalle Kula vill tillbaka till MODO skall vi naturligtvis tacka och ta emot. Han är duktig defensivt, bra skridskoåkare, fysisk och kan göra mål om han är på humör.

Hans offensiva kunskaper fick han inte visa under Bäckis tid i MODO och det var synd. För Mattias var en erkänt duktig avslutare under sin juniortid.

Jag tror ju inte att han blivit sämre än vad han var innan han for utan snarare bra mycket bättre. Kanske har han fått tillbaka viljan att träna hårt också.

Taddy och JK: Jag tror att ni har lite för negativ syn på herr Karlin. Vi som följt honom
sedan unga år minns hur bra han var i Modos ungdomslag och juniorlag. Han var
även lysande i TV-pucken. Där hade han en helt annan roll än den han senare fick
under Per Bäckman och nu i Providence Bruins.
Den gamla rollen, där Karlin var en spelskicklig och tekniskt duktig center som gjorde
poäng i massor, passade honom som handen i handsken. Under Bäckman blev
Karlin undanskuffad till en "checking-line", där han mestadels fick spela defensivt.
Visserligen gjorde han det bra, men fick inte utnyttja det han är bra på. Jag tror han
led rätt så mycket under Bäckis.

Nu är det Jim Brithén som tränar Modo, och det bör ge Karlin utrymme. Jag tror att
han kan utvecklas rejält under Jim. Därför vore Karlin ett bra förvärv. Problemet är väl
att han är center. Och i så fall har vi rätt många centrar, men ingen förstecenter! Det
vill säga i klass med, eller förhoppningsvis bättre än, Mikael Wa

JK:

Jag har full förståelse för ditt sätt att se på det hela. Skulle vilja utveckla det hela till att jag har svårt att se hur han skall ha utvecklats när han knappt gjort något väsen utav sig. Skall han komma tillbaka och verka som en tuffing eller???

Nej nog finns det vettigare spelare att lägga lite pengar på än Karlin.

Bengt Hedin kan inte vara riktigt frisk!
Hur i h-vete kan han vilja ha Karlins namnunderskrift på ett kontrakt?!
Han platsade ju inte ens i MoDo innan han blev proffs! Och med tanke på hans usla säsonger i Bostons farmarlag så finns det ingenting som tyder på att han utvecklats sedan han lämnade MoDo.

Sv: IKEA? LEGO? Fjällrävar?
MartinS: Som trogen ståplatspublik kan jag säga att jag ser fram emot den dagen när man kan stå packat som sillar och ändå få plats att höja upp armarna för att klappa takten. Som det är nu så är risken att man får ha armarna i den ställning som man gick in i publikhavet med. Människor skall inte stå som om de var upställda på väg till ett koncentrationsläger. Det som jag däremot befarar är att det inte är de fanatiska som arenan kommer at byggas för, utan för förköpande företag som absolut inte garanterar att fylla arenan med sina platser. Slipsnissar alltså, med eller utan slipsar.

BJ: Får inte heller riktigt ihop det. 56 000/3 blir ungefär 18 500. Vilket blir 74 500. När Karlstad ungefär har 80 000. Men nära var det.

En arena med kring 6000 till 6500 är väl mer realistiskt men jag tror nog som någon sa att vissa delar kommer att skärmas av. Det är alltid bra att ha lite överkapacitet att ta av när det behövs.

Sv: Kubist? Javisst!
Sundancekid:

Man får verkligen hoppas att du klarar av meningsbyggnad, för vissa dalabors skull... ;)

Man ska INTE trycka enter i slutet. Och om man trycker enter för mycket så kan man råka skicka iväg tomma inlägg, det blir man också mobbad för här på HS.

Sundancekid: Ingen blir sämre av att gå till Modo, inte ens tobe. Kanske hans meningsuppbyggnad skulle hämmas till endast radbrytningsfel. Näe...knappast förresten.

BJ:

Näe, men så har jag aldrig varit särskilt bra på att överföra mina mattesnillekunskaper till förklaringar som andra förstår heller...

Sundancekid:

Arctic Fox Arena. Tja, varför inte? Så kan man ha skoterträffar där också utan att det skulle verka malplacerat.

Tråkigt att inte få gå in i Delfinen tror jag inte att det blir. De lär väl bygga om så att det blir en någorlunda vettig arena?

NuMountain: Jag förstår. Men inte har jag väl så dålig klass i
meningsuppbyggnaderna? Jag kan inte förstå varför orden på slutet försvinner. Jag
har provat allt. Ska man trycka radbrytning, alltså enter, i slutet. Eller inte?

Hur som helst. Kan man bjuda på ett skratt, så varsågod. Gör er roliga på min
bekostnad bara.... :).

Sundancekid: Tyvärr kan jag inte riktigt förklara det där med tobe. Han är i alla fall den stora behållningen på Luleforum. Karln är ett unikum och det går inte att låta bli att vrida sig i skratt när man ser vad han åstadkommer meningsuppbyggnadsmässigt.

knaskamilla:

Ditt matematiska exempel angående Karlstads befolkningsmängd får jag inte riktigt ihop.

NuMountain: Tobe?.....................or not to be?

knaskamilla: Vad heter fjällrävar på engelska? Fjällräven Arena lär det väl kanske bli
då. Eller nåt engelskt namn. Var ska den ligga? Jag har själv varit i skrytbyggena
Löfbergs Lila Arena och Kinnarps Arena. Och allvarligt talat så är det ju sköna
byggen. Inte bryr man sig om att de heter som företag. Fast visst blir det lite tråkigt att
inte få gå in i Delfinen, utan i Coop Arena. Men får Modo en ny, fräsch skapelse, så
gör det inte mig någonting om den heter Fjällräven Arena. Det vore bara fint det.
Sedan behöver vi ett lag som spelar där också. Ett bra lag, då kommer garanterat
publiken - från hela Norrland till

NuMountain:

Ja, då är det ju inget att spekulera i: då blir det Statoil norra. Vad jag vet finns det inte så många fler mackar i Övik med nattöppet.

knaskamilla: Ändå är Nattskiftet ett krav från Modos sida. Annars kan hinner han inte med de två passen barmarksträning försäsongen tarvar.

ModoAnte:

Tag ungefär en tredjedel av invånarna i Öviks kommun och klona dem. Då har du Karlstads befolkningsmängd.

NuMountain:

Ja, iofs. Och nattskiften på Statoil kan kanske tära på en hockeyspelares fysik...

knaskamilla: Alla kontrakt är väl inte skrivna än, så det skulle inte förvåna mig om OK tar hem spelet tillslut. Resurserna finns onekligen. Rabatt 35 öre/liter är långt över marknadspriset. Horribelt egentligen.

NuMountain:

Jaså, har du hört Q8 nu? Jag hade för mig att det var Statoil norra...

knaskamilla: Jag förstår. Det bekräftar att han skall spela med MoDo. Det låter riktigt bra. Nu gäller det bara att få hit Lasak och så Karlin förstås, sen är laget komplett. Karlin har visst sökt jobb på Q8 så det verkar ordna sig med lönen.

ModoAnte:

Då undrar man: kommer publiken på FBKs matcher bara från Karlstad?

Sundancekid:

Min teori för närvarande är att om man inte svarar på folks gb-inlägg så drabbas man av konstiga radbrytningar.

NuMountain:

Det står att de är nöjda med den tid Milo tjänat i det Slovakiska landslaget, men att han kan fetglömma att få en plats igen om han spelar i MoDo. Dock, tröstar sig den i Slovakiska hockeyförbundet högt uppsatta snubben som uttalat sig, är Dusan Milo och Petr Korínek i Tjeckien till 90% samma person, så egentligen så är det ju nästan lika mycket Tjeckiens förlust.

poffa: så stor skillnad är det inte dessutom så kommer publiken på hemmamatcherna inte bara från Övik utan från hela länet.

Sundancekid: Det..kanske är..du som.. är = tobe..

ModoAnte:

Karlstad är ju bara liiite större än Övik så det är säkert samma sak, va?

knaskamilla: Jag vet inte vad jag har gjort för ont för att få såna radbrytningar. Men
något måste det vara.

poffa:

Ja, jag vet inte riktigt varför jag inte ändrade ändelsen på det ordet. Förlåt.

Fjällrävar vore coolt. Det ser jag fram emot!

knaskamilla: Kan färjestad fylla sin nya arena under grundserien så kan modo det också.Dessutom så kommer den att rymma ca 7000 per så det är inte någon ny globen vi pratar om.

poffa: Man kanske drar för några gardiner, eller stänger av en kortsida eller två när det är dåligt med folk.

knaskamilla: Vad tror du om artikeln här nere då? Den som jag klistrade in. Den var det inte så länge sedan du läste. Kan det stå att Milo skall få ångra sig själv för att han svek Zvolen, eller?

"Nedostaneme ani korunu. Je to naša chyba, konkrétne jedného funkcionára Zvolena."

Det låter ju inte så bra. - Han ljuger så att näsan blir jättelång, rent konkret, säger en av funktionärerna i Zvolen, tolkar jag det som.

knaskamilla:

Frågor, knas, frågor, plural du vet.

Förmodligen fyller de den med folk, allt annat vore lite konstigt. Ödsligt kommer det nog att se ut under grundspelsmatcherna. Men de kanske fyller upp de tomma platserna med fjällrävar.

Lag och arenor kommer och går, men H Höger håller ihop och består.

NuMountain:

Tja, de sms:ar ju i alla fall...brukar man göra det med sina ovänner? Nu var det så länge sen jag läste artikeln, så jag minns inte så noga vad den handlar om (förutom Turkiet och sms:en)... *tänker* Det stod nog att Brithén är glad över att det löste sig med Milo och hans gamla klubb, och att det ska bli roligt att se vad han kan uträtta i MoDo (något vettigt måste de väl fylla ut med?).

poffa:

Frågan jag ställer mig är: hur ska de fylla arenan? Hur kommer det att se ut under en vanlig grundseriematch med det publikstöd MoDo brukar ha? (Och vad kommer att hända med H Höger?)

knaskamilla: Står det att de är kompisar med varandra och att Hlinka stortrivs i Modo och med Brithén? *Håller tummarna.

NuMountain:

Varsågod! Jag tror dessutom att artikeln handlar om att Hlinka och Dusan Milo sms:ar med varandra. De verkar skriva om otroligt intressanta saker i den där tidningen!

knaskamilla:

Frågan man ställer sig är om MODO kommer att ha råd att spela där. Det lär bli höga kostnader skulle jag tro.

Undrar lite fundersamt vad man fått i odds om man spelat Frankrike som fyra i gruppen, utslaget, utan gjorda mål och med endast 1 poäng?

NuMountain:

Kan inte hjälpa dig med det. Han är på semester i främmande land fram till efter midsommar så du får nog ge dig till tåls eller hitta en annan översättare. Maila den som skrivit artikeln, vettja.

knaskamilla: Tack för ickehjälpen.

« · 94558 · »