1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 539224 inlägg · 4136 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Alltså jäklar vad MoDo med Landfors och Jon med fler levererar på Sociala Medier , där ligger vi högt upp på listan i alla fall !!

Det är en njutning av å se allting, man blir som aldrig mätt utan man vill bara se mer

Av mig får dom 6 ugglor av 5
🦉🦉🦉🦉🦉🦉

modomille: Jo, men då byggde vi laget därefter. Våra tilltänkta toppspelare som Olofsson, Rundblad, Larsson med flera passar inte in i den spelstilen. Väldig skillnad mot när vi hade Woods, Big Dick, Bernhardt och Näsén plus Aagaard som alltid sög upp lösa puckar. Även Södergran och Sveningsson gillade att åka i cirklar.

Fortsätt fokusera på de snabba omställningarna, men spelet i anfallszon måste förenklas, inte minst i powerplay. Undantag kan göras i period 2 då det är långt till båset, men det får likväl inte ske varje gång, för då blir det väldigt enkelt för motståndarna att hålla oss på utsidan.

modomille: Modo är ju hopplösa på att ha folk på kassen, sällan jag sett ett lag som är så dåliga på att ha trafik.

Jag har skrivit detta några veckor nu och jag tror även jag skrev under förra matchen att vi har 3 gubbar högt i banan nära blå och det 2 andra ute i cirklarna när vi har pucken i anfallszonen.
Vi visar ju redan där att vi bara går utsida och eventuella skott är helt oskymda och plockpotatis för målvakterna

Bad_Brett: Fast det var den offensiven som tog oss till SHL. Ja det händer att vi roterar och spelar runt för mycket men att bara skjuta är inte effektivt. Carolina i NHL är ett bra exempel på det.

Gavelo: Det är förvisso Oskarshamnsmatchen som får det att dra iväg. Å andra sidan är det den enda gången vi har ställts mot vettigt motstånd, samtidigt som Björklöven har mött BIK Karlskoga, AIK och Södertälje, som alla är förväntade topplag.

Bad_Brett: Björklöven har 50% ny backsida (4st)
och Modo 56% ny (3,5st)
Löven har en stabil defensiv och har släppt in 6 mål
Modo har en ostabil defensiv och har släppt in 17 mål

Visst går det inte att göra en helt rättvis jämförelse med bara dessa parametrar men nog är det ändå lite talande att det absolut inte ska behöva ta egentligen längre än försäsongen att sätta ett spel som i huvudsak fungerar bra föra att sedan ge det ytterligare 5-7 matcher att sätta alla detaljer.

Bad_Brett: Eliteprospects scoutade Hermanssons match mot Vimmerby. Intressant att läsa en djupare analys och att de lyfte hans smartness i kontext till Jeppe och Milton.

”Hermansson got to play close to 10 minutes in this pro-level game. He played on the same line all game but was substituted for a 13th forward every other shift. I like what Hermansson brought to the table when he played. He is the smartest player on his line in the way that he shows a strong awareness of space. He can vary his pace and use space to his advantage. He still lacks some explosive power in his legs to gain space with pure speed, so when space shrinks, he owns the situation to make a cutback move or a quick pass to teammate with more space. He also shows good defensive awareness and broke up plays and closed dangerous spots proactively. He had some nice playmaking moments too. One clinical cross-ice pass in the offensive zone for a scoring chance. He also earned himself an assist on a strong transitional play skating with the puck out of the own zone, through the neutral and entering the offensive zone. He can easily shift direction in his skating and can both scan for options and handle the puck well while doing so. His hands are quite electric, even at high speed. He drew defenders to him inside the offensive zone and made an opening pass that later ended up as a scored goal for one of his linemates. Hermansson is a top-six forward talent with a reasonable chance of making the NHL in the future.”

SPOODI: Ja, det börjar bli så tröttsamt med dessa undanflykter. Ena sekunden är försäsongen för lång, nästa sekund behöver det ytterligare 25 matcher för att spela ihop laget. Hoppas verkligen inte att Karlin blir tränare för Tre Kronor, för då lär de inte hinna gå igenom special teams innan turneringen är slut.

Det börjar nästan bli lite knäppigt detta. Vi pratar om spelare som vunnit Stanley Cup, varit storstjärnor i Schweiz eller som tagit upp varje allsvenskt lag de spelat i. De här spelarna ska inte behöva en lång försäsong plus en halv säsong av genomgångar för att få till ett fungerande powerplay.

Jag börjar misstänka, precis som andra har varit inne på, att stora delar av Karlins spelidé går ut på att rotera, rotera, rotera i anfallszon tills vi tröttar ut motståndarna, i stället för att bara köra pass-pass-skott-retur-mål! och blir det såklart svårare för spelarna att hålla reda på hur de ska röra sig.

Tycker det är tydligt att vi är överlägset bäst när vi kommer med hög fart och går raka vägen mot mål, inte när vi larvar oss med snurr i sarghörnen och överlämningar på blålinjen.

Gavelo: Som alla MoDo-fans som följer matcherna hade kunnat konstaterat.

Gavelo: Det ska inte ta 15-20 omgångar samma hittepå som att det tuffa andraåret.

Silly: Pelles krönika efter 6 omgångar

• Bra för Modos juniorer att spela i HA
• Kommer ta 15-20 omgångar att spela ihop laget
• 2 backar skall in innan deadline

Peja:
Oki!

Silly: Cukste har lagt av för att satsa på en tränarkarriär.

Vikingen:

En stark Defensiv back.
Stor som en Björn.
Kontraktlös ...?
Vad säger ni Brynäsare som andas här inne?

Paninaro: Jo, han gjorde även avtryck på Woods när han på något sätt skadade Woods knä så att han snudd på missade resten av säsongen

alfredshem1921: Krysset är alltid ledigt! En filmsnutt som jag tror Costanza njuter av att se.

Kortvariga sessioren med MoDo om ni minns Fryklund kommer spela för Italiens landslag.
OS kanske tom. Källa. Kvällens svt sportnytt.

Roligt att Gästrin fick bli hockeyallsvenskans veckans spelare!

Framnäs: Hermansson ett ass !

bj21: A-lagets Falkenhäll och Svensson kör nere i J20 och blir tungan på vågen. Vinst med 2-0 borta mot Luleå där de nämnda gör matchens mål.

Breaking News: Oscar Nordin har missat en straff!

Costanza:
Tjuu..

Heyerdal: Förlorade va?

Costanza: Lethinen fick komma in efter första perioden och höll nollan.

Lehtinen har fattat nu att han ändå har 350 lök i månaden, bänkad i bottenlaget och kan chilla.

Silly: SHL idag: Big Bernie vs. Bedrövlig Burväktare. Spela fult!

Costanza:
Bra insändare av Sanny!
Ingen är större än laget!
Ingen är större än landslaget!
Och inget är större än MoDo!

Och det vet jag att Sanny tycker innerst inne utan att skriva det!
Uppladdat:

500x0-licensed-image.webp

ante08: Vimmerby har koll. MoDo är störst!

Saleva: Nu vinner vi.

Jag vet att åsikten om Malmö är generellt dålig och nedvärderande härinne. Men någonstans tycker jag att det är dags att ge dem ett erkännande att de gör det riktigt bra och jag blir imponerad av deras start den här säsongen (ja jag bor i Skåne). Ändå stiger det inte dem över huvudet, Alsenfelt var väldigt ödmjuk över deras start i en lokalblaska.

År på år hittar de guldkorn, inte nödvändigtvis svindyra utan de har väl en ganska medioker eller kass budget sett till SHL. Mig veterligen inget Percydopande heller.

Men det jag tycker utmärker dem sedan de kvalade sig kvar häromåret är att de, trots att de haft tunga perioder, inte panikvärvar, sparkar inte tränare/ledning när det går tungt utan de tuggar på, har sina bärande spelare som gör jobbet varje match. Kollar har verkligen fått till ett bra lag de senaste åren.

Se vad kontinuitet kan ge, jämför med HV som sparkar tränare på löpande band.

Framnäs: Jag hejar på Eltifoso och Sven ikväll.

JoJo2613: Funderar på om man ska se HV - FBK eller Luleå - Cluben ikväll för att värma ens schadenfreude-hjärta... Vilka är troligast att förlora igen av bottenlagen?

Vimmerby var på plats idag och kollade på MoDo´s träning.
Dom har också matchvärmning/istid 9.30 imorgon ifall något är intresserad. MoDo kör som vanligt 11.00-12.15 imorgon.

Rundblad var med och körde som vanligt på träningen idag. Andersson var tillbaka också. Roterade runt i en kedja med Kelleher, Topping och Larsson. Så kan tänka mig att Andersson börjar lite lugnt imorgon som 13e. Och sen får vi se vad Karlin hittar på till veckan om alla är friska och hela.

Förövrigt såg det ut som tidigare. Hermansson - Gästrin - Jeppe och sedan Mattsson - Swetlikoff - Carlsson

Ex-MoDoiten Frycklund tar sikte mot OS - med spel för Italien!

Zource: Östersund tar två poäng mot uppsnackade Kalmar.

Mora visar hur man tar sig an en bortamatch i Uppsala, bra inställning redan från första nedsläpp och var då bara en tidsfråga innan målen skulle komma. AIS fick bara till 14 skott på hela matchen när de fick möta ett fokuserat motstånd.

Silly: Måste vara rätt gött att sitta i ett bås och få ut 200 lax i månaden!

Silly: Finnen är dum.

Gavelo: Drivet i skridskoåkningen är nog hans främsta kännetecken men också förmågan att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, tycker han påminner lite om Aagaard där, måltjuv. Dessutom fina ledaregenskaper, kapten i landslaget från U16 till Småkronorna. Tror han bidrar med bra stämning i gruppen! Kände på mig att han skulle vara så här bra redan förra säsongen i SHL, ser alltid oerhört stark ut på pucken.

Vargen: Milton är en sjuk överraskning, drivet i hans skridskoåkning är toppklass, fortsätter han såhär så kommer han fights om en plats i Capitals nästa säsong.
Hermansson har kanske större uppsida och jag håller med i allt du säger, hans tid kommer nästa säsong, låt denna bli en bra läropeng så blir det bra.

Jadu, jag vet inte…. Tycker mest han sitter och håller med Gullik bara i poddarna, blir rätt långtråkig lyssning.

Gavelo: Jo, Milton är gjuten men Hermansson vettefan. Positivt att se honom utnyttja sina lägen dock. Nästa år blommar han nog ut på allvar. Det syns att spelsinnet finns där, måste bara lära sig anpassa sina ”idéer” till seniornivå.

Fattar inte varför Pelle envisas med att köra på när han är typ 70 år och alla gnäller på honom.

Vargen: Oj , det var stora ord!
Kanske lite därför jag nästan slutat lyssna på den podden med Honom och Pelle.
Pelle är Pelle och pratar hockey på rena känslor utan fakta och Gulliksson känns mer som en glad amatör som gillar Modo och råkar jobba på allehanda.

Hermansson var okej idag samtidigt som vi möter ett ruskigt dåligt motstånd, att dra så stora växlar att han är omöjlig att peta nu tycker jag blir ganska löjligt faktiskt.

Framnäs: skillnaden i år är att det är flera lag nere i botten. Förra året var det bara HV och MoDo som var avhängda. Tar man ett par vinster så är man snabbt med i tabellen igen.

Hägglundsmaffian: Självsäkra ord från Ludvig i ÖA:

”Är definitivt inte här för att bara se och lära. Vågar spela ut hela sitt register och är ett ständigt hot i anfallszon. Kommer vara omöjlig att peta framöver. Sätter säkert lite funderingar i Mattias Karlins huvud, vem ska man peta när Linus Andersson är tillbaka? Hermansson sitter säker i alla fall.
Fem ugglor till den här hemmadebuten!”

Frontschwein: Kollade upp exakt hur dålig start vi hade för ett år sedan. Det var fem poäng och -19 efter omgång 9. Sen hittade vi in i något.

Kan Linköping hamna där i samma pissiga läge?

Fråga, är man en dålig människa om man myser lite av att Lehtinen förmodligen har blivit andramålvakt i HV? Bänknötarn!

Gavelo: passa på att vila Norén fram till påsk i samma veva. 54årige brashear hade gjort ett bättre jobb.

« · 2915259 · »