mattias - 74: coach challenge där även den pissiga domaren ska kunna få straff. Helt sjukt att spelare kan straffas för alla möjliga fel dom gör men domarna kan göra hur många felbedömningar som helst utan att få konsekvenser.
Bad_Brett: man får nog skilja på att ha höga krav och ha höga krav och en ledning som inte kan hantera pressen från de höga kraven. Är situationen den senare så kommer det ofrånkomligt smitta av sig på spelare. Jag lutar mer och mer åt att det är det som hänt. Sen kan ju tex Olofsson OCKSÅ vara kass på att hantera pressen på individnivå.
Svarar modo på det här med att sänka kraven är vi riktigt jävla illa ute.
Bad_Brett: Vadå, har folk vissa förväntningar på ligans högt avlönade spelare? Vem kunde ha anat att verkligheten fungerar så?
Jag tänker att här måste klubben stå för att vi SKA kunna glida hem serien a la Björklöven. Inget backande nu och att något högst sannolikt skulle vara så hemskt betungande.
Har Måns klarat att vara en giftig poängmakare på serienivån så ska han kunna vara det även här, och klarar han inte det så HEJ DÅ. Då byter man ut spelaren mot någon annan som kan funka i hans roll.
Behöver inte vara svårare än så, om det finns en aktiv ledning som snappar upp vad som händer kontra vad man tänkt. Jeppe är ju helt slut f.ö, kan ju ha lite stolthet och brinna för sin klubb känner jag. Men tydligen tänker han mest att det blir "en stress" när spelarna uppträder som ett div.1-lag mot Vimmerby, Troja m.fl.
Smurfen: Läste ett inlägg från ett notariskt praktfån i Allehanda idag som uppenbarligen har köpt MoDos propaganda om "för hög press" och sprider den vidare likt en nyttig idiot.
Om tillräckligt många säger samma sak så blir det sant, typ.
Framnäs: Jag gillar Widebros säljtänk. Med det sagt framstår han lite som en bilförsäljare som försöker kränga en sönderrostad Renault från 1992. MoDo måste börja i rätt ände.
Smurfen: Visst har MoDo, precis som en del andra klubbar, nu börjat med att hålla på ståplatskorten? Verkar vara trenden att man vill sälja sittplatser över sommaren först.
Jag undrar lite varför, vad är det man kommit fram till? Tycker det är intressant bara.
Gavelo: Men Modo har ju klargjort att det inte alls är sista chansen för Hinken. Vi har ju tillsatt en ny sjuårsplan med kontinuitet. Nästa vår kommer vi stå här igen och Hinken ska hitta nya guldkorn för etablera Modo som topp sex i allsvenskan.
Helt otroligt vad låga förväntningar vissa har fått på den här klubben. Du är inte en av dem så jag anklagar inte dig. Men klubben har vart oerhört skicklig på att vagga in supportrarna i sitt mantra om långsiktighet. Förstår dem att det måste vara en dröm att jobba i allsvenskan där halvhjärtad arbetsinsats ändå kan kombineras med hyfsade resultat.
modomille: Vad folk säger och vad som står i media kan man ta med den största nypa salt som finns. Jag tror det kan vara så att vart Karlberg vill ha honom. Sen är det Hinkens ansvar i slutändan. Freddan kan få en undanskymd roll och det kanske han inte trivs med. Såklart inte optimalt för Modo som klubb om det tjafsas kring sånt. Men han har kontrakt och Freddan vill vara kvar. Så det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare. Jag är glad att vi har en ny tränare i Karlberg. Jag utgår därifrån sen får vi se under säsongen vad som sker.
Chamez: Jag tror inte Freddan är en dålig ledare, snarare tvärt om, däremot tror jag inte han är en skicklig coach i det spelmässiga anseendet.
Freddan är en ledare som står upp för gruppen och Modo som organisation, aldrig har jag hört honom skylla på någon annan utan tar alltid sitt ansvar vilket är beundransvärt.
Huruvida Freddan ska var en del av Modos organisation på A-lags sidan vet jag ej, det känns som att det är Karlberg som måste ha 100% vetorätt i den frågan då det är han som ska ansvara för ledarna och lagets sportliga prestation.
Ang Hinken så har han enligt mig gjort långt många fler dåliga nyförvärv kontra bra och hans uttalanden i media kunde jag helst varit utan men nu är han SC och då får jag leva med det, dock känns det som sista chansen för honom att få ihop ett riktigt starkt lag som ska gå hela vägen, annars ser jag helst att man hittar en mer kompetent människa för den positionen.
Sist hoppas jag att den sistnämnda hittar ett par ruskigt starka namn inom kort, det kan fungera som dragplåster för andra spelare och framförallt för säsongskort köparna.
Chamez: Spelar ingen roll? Uppenbarligen spelade det roll och ställde till med problem förra säsongen så varför skulle det vara annorlunda nu? Faktum är att problemen redan har börjat. Det Freddan gör igår när han går ut och snackar med tidningen om att det är upp till Karlberg om han blir kvar eller inte, det är ett maktspel av Freddan.
Willow: Jag tror det kommer gå bra för Modo. Freddans vara eller icke vara spelar ingen roll. Han har kontrakt som ass tränare och då kan Karlberg styra hur han vill. Hinkens svaghet är ju som de flesta skriver att han är konflikträdd. Samtidigt som han värvar tränare från bygden och då sitter han i en dålig sits när det går dåligt. Inte så kul att sparka kompisar. Just därför är det bra med Karlberg och co. Det svider kanske inte lika mycket om det går lite sideways. Karlberg och Madsen är ju trots allt en liten chansning. Men jag tror på dom. Sen kan Freddan stå lite i bakrunden och ha det tråkigt. Finns ju alltid möjligheter för honom någon annanstans om han så önskar.
För övrigt så har jag en ganska bra känsla kring Wahlberg på backen. Kan bli en ny Bernhardt möjligen. Håller alla tummar för det iaf!
dempa: Blir perfekt för er att gå upp om ett år. Då kommer ju massa Liiga-klubbar att degraderas och rimligtvis massvis med kontraktslösa spelare som en konsekvens.
Har slagit på slutspelet i Finland ett par gånger, lite extra krydda i semifinalen tillika derbyt Tappara mot Ilves, där de förstnämnda vunnit flera gånger sista 10 åren medans Lodjuren Ilves inte vunnit sedan 1985.
Underdogen i mig håller således på Ilves trots deras galet fula logga 😅, deras bästa poängplockare bär guldhjälm och är hör och häpna Tjomme Johanssons son Simon Johansson (aldrig hört talas om) med typ 50 poäng på 56 matcher - från backplats som sagt, imponerande!
Ilves ledde överraskande matchserien med 2-0 i matcher, Tappara vände till 3-2 o har chans att avgöra idag, men Ilves gick snabbt upp till 3-0, men det blev 3-3 innan Tapparas DANIEL BRICKLEY smackade in 4-3 med 10min kvar.
Ilves har även Jens Lööke och Carl Klingberg i laget.
Känslan är att vi borde gett Brickley chansen i SHL, även om Finska ligan känns konstigt sämre, och har de inte väldigt mycket mer space bakom mål än vi har i våra rinkar? Ser ut som ismaskinen kan köra förbi bakom mål utan att man måste flytta målburen.
Vargen: Och vem sätter de ekonomiska kraven? Jo ishockeyförbundet. Som i sin tur har kritiserats hårt av flera tunga personer inom hockeyn. Anders Larsson är lite som hockeyförbyndets svar på Hinken
Vikingmodo : Att låta dessa klubbar spela i HA är ju precis det som sätter dem i konkurs? Ekonomiska krav som ej uppnås.
Vad hände med Kristianstad, Vita Hästen, Västervik? Nybro har haft stora problem. Södertälje likaså. Kommer sluta med att de tvingas spela i HE ändå, oavsett degradering eller ej.
När nivån i ”Sveriges näst bästa liga” sänks på det här viset sänks ribban på hockeyn i hela Sverige.
Gavelo: Dagligen 8 avgångar med flyg till Visby från Arlanda. Kan nog bli att man roddar med flyg, troligast via Umeå som har tätt med avgångar till ARN.
Gavelo: Jag tror Hockeyallsvenskan kommer lägga schemat så att varje lag gör bägge bortamatcherna på Gotland i ett svep. T.ex matchdag onsdag och fredag. Eller back to back fredag-lördag.
Är ju en helvetisk resa att ens ta sig dit en gång mitt i vintern.
Gavelo: Hängde varje dag under julledigheten i Visby Ishall på allmänhetens åkning. En ishall av den gamla skolan i renoveringsbehov. Kan inte ens skryta med att vara Gotlands bästa ishall utan får nöja sig med Visbys.