1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533603 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Smurfen: Jag tycker någonstans att Jesper Olofsson underskattas rejält. I två av de tre säsongerna han spelade i Schweiz vann han den interna poängligan. Han hade 0,87 poäng per match där nere.
Det är lätt att fastna i att han den sista säsongen fick en tränare som inte trodde på honom, men trots att han säkert fick betydligt mindre speltid per match med sämre kedjekamrater så har han en helt ok poängproduktion.

Med tanke på hur många skickliga utlänningar det finns i alplandet så är det djävligt starkt att vinna interna poängligan två av tre år och de poäng han gjort per match är verkligen inte fy skam överhuvudtaget...

(Brynäs förstecenter har 0,55 poäng per match de två säsonger han nu spelat i Schweiz.)

{5647}: Samtidigt har Omark 1,25 och var inte i närheten av samma snitt i SHL. 30+ poäng för Olofsson får ses som succé.

Bad_Brett: Tror han hamnar på runt 40 poäng.
Glöm inte att Omark dels är typ 38 år och dels spelar under Bulan.

{5647}: Vad i hela världen får dig att tro att Olofsson kommer att hamna på 40 poäng?.. Killen har ett poängsnitt i SHL på 0,49 PPG och då har det varit mestadels i toppklubbar som ZAIK och FBK. SHL har dessutom blivit mer målsnål de senaste åren.

Men nu ska han alltså som 32 åring upp på 0,77 PPG?.. Allt över 25p får väl mer eller mindre ses som väl godkänt.

Jugge: Han skulle kunna. Inte baserat på SHL, utan på det han gjorde i Schweiz. Nu är det såklart långt ifrån säkert givetvis, men faktum är att han är en late bloomer. Woods gjorde väl 36 poäng förra säsongen från vad som var tänkt att bli andra eller tredjekedjan. Nu ska Ranta, Jasek och Olofsson vara en på papperet bättre kedja.

Er Jordan Schroeder har gjort mycket färre poäng exempelvis. Är Er förhoppning 25 poäng där? Olofsson 0,87 ppg och Schroeder 0,55 ppg.

{5647}: Resonerar man så skulle alla kunna göra 40p. Sannolikheten är dock inte speciellt stor för en så pass begränsad spelare. Men vi får väl se när säsongen summeras.

Gör Schroeder 25p så anser jag det fullt godkänt. Brynäs har nog ingen som kommer nosa på 40p, det är om Lindblom hittar tillbaka, men vi kommer nog ha flertalet som ligger runt 30p.

Jugge: Gör spelare som Aaagard och Woods över 30p sitt debutår så bör man väl förväntas sig runt 40p från Olofsson sr, med tanke på att han även är bäst betald i hela laget.

hompa90: Jag har en förhoppning, men inte en förväntan att han kommer göra så många poäng. Det behövs nog också att Ranta fungerar i den kedjan också för att de verkligen ska göra ordentligt med poäng. Flyttar man Ranta får man en bredare forwardssida, men fungerar han med Jasek och Olofsson blir den kedjan svårstoppad.

Jag tittade på Modos match mot Skellefteå, det var väl ingen jättebra hockeymatch men man kan se att Modo har en väldigt hög skicklighet i deras lag. De såg fina ut i powerplay också, så där får man nog vara disciplinerad, säger Björn Hellkvist.

Från VK

{5647}: Det ska bli intressant att se Jeppe kliva in i förstakedjan nu. Tror dom kommer kunna snurra upp Löven rätt bra

hompa90: vi får ha i åtanke att de två senaste säsongerna var 11 spelare som gjorde 40 poäng eller mer i hela shl. det känns överambitiöst att tro att jeppe kommer ligga där.

15-20 mål och 10-15 assist så har han gjort en bra säsong.

{5647}: Såg vi verkligen fina ut i PP? Såg inte riktigt hela matchen ska tilläggas.

Brander: För att vara försäsong tycker jag det. Det kommer behöva förbättras innan serien börjar, men utan att egentligen ha tränat på det så var det bra.

{9315}: Fast du räknar bara de som gjort 40 poäng. Egentligen handlar det om 0,77 poäng per match som bland annat Per Åslund, Kossila, Pajuniemi och kanske fler också lyckades med. Det är i alla fall klart fler än du räknar, för det är givet att om Olofsson ska kunna göra många poäng måste han få vara oskadad.

{5647}: Lyssnat på rinkside med LHC. Killen verkar helt okunnig om power play. Rattie ska stå på vänstersidan och sedan ska de ha en vänsterforward. Hur?
Det är liksom att han inte sett hur pp spelats de senaste säsongerna. Senaste, det var väldigt länge sedan man spelade som han föreslår

{5647}: När alla vet att försäsong är försäsong så kommer de fega tacklingarnas mästare Sanny in och levererar tvärsäkra analyser. Ibland skäms man över hur journalister uttalar sig över försäsongen och tolkar den som facit.

Nu är det inte ens en journalist utan någon som rimligen borde veta så mycket bättre.

{5647}: Han säger ju själv att det är förhastade slutsatser. Så ganska långt från en tvärsäker analys får man väl säga

” Efter att ha sett veckans tre matcher från Strömstad Hockey Classic med Leksand, Frölunda och Färjestad ska jag dra några alldeles förhastade slutsatser.”

Då kan gemene man undra, men varför skriver han dessa rader då om det ändå är förhastat?!
Ja det upprör alltid någon och genererar klick

eltifoso: Tack. Hann bli irriterad. Han borde verkligen veta bättre. Vi minns fortfarande sonen Samuelsson som var grym på försäsongen och som fick spela hela hösten utan att egentligen spelmässigt platsa i laget.

{5647}: I brynäsboken skrivs det:
"16 timmar utan ett enda inlägg, vad har hänt?? Jag har abstinens 😉"

Så går det om medlemmarna hellre trollar i andra böcker än skriver seriösa inlägg i den egna.

{5647}: ointressant klubb med ointressanta supportrarn

{6870}: Låser tråden tillfälligt så det inte skrivs ännu mer.

{10015}:
Perfekt! 😉👍

Silly: Det där var ett antiklimax..

{10015}:
www.youtube.com/watch?v=5TNiqSZJcm8

Inside lagfotograferingen

hompa90: Brukar inte Widebro vara med lagfotot 🤔🤔

Smurfen: Var väl en kostnadsfråga, allt för plånkan och bibehålla MoDos starka kapital ;)

hompa90: nån som vet var jag hittar en kalenderfil (.ics?) med MoDos matcher, till kalendern i min samsung/Android?

dempa: Hittade direkt en på modohockey.se

dempa: Detta är det enda jag hittar via SHLs hemsida, inget via MoDos officiella hemsida.. Klicka där sedan kan man välja format på kalendern

sync.ecal.com/button/v1/schedule/?widgetId=64e55fe3c032df000d7d4d2e&apiKey=M1KQd9qj9eisaRwXEEwH6sZDjskj4yKg3WC1l0eo864e55f767

hompa90: Dvs samma som jag postade för ett par timmar sedan.?

{5647}: tack, jag googlade och hittade bara massa gamla säsongers.

Fan va gött med lite hockey idag! Vi ses på arenan ikväll!!

JoJo2613: Jo !

Smurfen: Nu har både rinkside med Rögle och Sanny & Svensson kommit. Det får bli promenader så man hinner lyssna.

{5647}: Hittar inte Sanny & Svensson avsnittet?

JoJo2613: kul. Hoppas det blir lite liv i hallen!

{10015}:

Sanny&Svensson gästar hockeypuls, om inte annat.

Trilske: Båda är på min lista så jag tänkte inte på att det inte var deras egna podd. Sorry.
Lite trött tycker jag.

{5647}: Har Svensson någonsin sagt nått positivt om Modo? Sanny säger slutspel om Malmö och jumbo om Modo. Låter lite mer som önsketänkande i mina öron.

Gusse: Upplever att Svensson alltid haft haft ett visst uns av negativitet när han diskuterar MoDo. I varierande grad. Känner egentligen tvärtom med Sanny då han genuint verkar ha positiva tankegångar kring klubben de senaste åren - men spinner såklart gladeligen vidare på hans ”hat” och rivalitet från Timrå-tiden, med glimten i ögat.

KB: Vita, Gula, Blå podden (HV71) tippar för övrigt botten så här:

10. MoDo
11. HV71
12. Brynäs
13. Örebro
14. Malmö

Har inte lyssnat på deras övriga avsnitt kring tabellen. Bra podd.

Gusse:

Har ej lyssnat men ser att dom har levererat ett matigt 2-timmarsavsnitt.

Men var själv rätt förvånad över hur optimistisk madhawk lät kring malmös bygge i rinkside, trodde han skulle vara mer skeptisk.

Jag undrar om han inte hyser rätt stor tilltro till liljander, det är väl det enda som gör att jag själv vacklar lite kring Malmö. Känns ju som att han har rätt bra koll på grejerna.

KB: Sanny var iaf rätt ute när han sa att Timrå är en oseriös förening

KB: Det är för att Svensson är smyg lövare.

modomille: Lägg av blir ju direkt löjligt...

Ingen hejar på löven.
Skämt å sido det är omöjligt att tippa en tabell på förhand, kommer alltid vara minst ett lag som överraskar alla och ett som underpresterar

SPOODI: Man blir ju imponerad över logiken ibland. Eller inte.
MoDo är helt klart bättre, men då alla andra lag också blivit bättre så kommer man hamna längre ned.
Örebro som kom före oss via målskillnad har blivit mycket sämre, men det är bra för dem så de bör komma före MoDo.

Jag tror det skaver att vi presterade bättre än vad de tycker att vi borde sett till truppen ifjol (och tydligen i förfjol och året innan dess), så vi borde inte kunna upprepa succén. Det hade varit lite snyggare om man funderat på varför MoDo tre år på raken överpresterat ganska rejält sett till hur S&S anser man borde vara sett till spelare för spelare.
Man skulle kunna dra slutsatsen att det kanske beror på leadarteamet, som är sammansvetsade och är väldigt skickliga, men de är lite för ytliga för lite djupare analyser.

Sedan undrar jag om Malmö. 12 nya spelare där nästan alla måste överträffa sin förra säsong. I nästan alla andra fall skulle det vara någonting negativt att behöva bygga om truppen så rejält, men här är det bara spännande och intressant. Man ska ha en spelare som oftasst gått ytterforward som förstecenter. Som andrecenter blir det rätt ålderstigna Hanzl, som förmodligen passar bättre i ett bättre lag offensivt. Jag vet inte om Timrås fans skulle säga att han är som bäst i egen zon.

{5647}: Du har starka poäng i ditt inlägg. 👍🏼

{5647}: HN är dom ända jag sätt som tippat oss för play-in plats hittills. Men som förra säsongen visade oss kan man inte lite ett dugg på ”experternas” tippning. Oskarshamn och HV skulle va mittenlag. LHC eller Malmö skulle vara det laget som MoDo skulle möta i kvalet. För MoDo skulle 100% behöva kvala! The rest is history!

Vore kul om Brynäs skulle åka ut i år, nu när alla är så tvärsäkra på att dom inte är ”typiska” nykomlingar.

{5647}: Svenssons stora poäng varför MoDo kommer göra en sämre säsong är för att Lehtinen inte kommer vara lika bra.

Vilket finns typ 0% rimlighet i? Bortsett från sista säsongen i Lukko så är ju fjolårets säsong undantaget vad gäller hans räddningsprocent. Annars har han ju konsekvent haft toppsiffror. Och är 25år, så sett till att han är målvakt är han inte ens nära peaken.

« · 2722697 · »