1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533603 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Monno: Han vill Malmös bästa, som är inblandade i bottenstriden i alla förhandstips. Svårare än så är det inte, han försöker omedvetet hitta mönster som talar mot MoDo av den anledningen.

Monno: På Svensson har det låtit så i princip under 1 års tid.
Att vi har räddats av Lehtinens storspel och att vi annars vore ett kvallag sägs mellan raderna.
Visst är Lehtinen bra och stal några matcher åt oss, men skulle inte säga att det är största orsaken till framgången.
Det var att vi hade 4 jämna femmor där egentligen ingen föll ur ramen med hjälp av ett björnstarkt grundspel som ledarna inpräntat i spelarna.
Vi hade en svacka runt jul visserligen, men ärligt talat var det klasskillnad på oss och övriga bottenlag.
Jag var aldrig speciellt orolig när vi mötte MIF eller HV exempelvis.
Lehtinens största styrka skulle jag säga är det mentala, att han alltid var som bäst i de matcher som var upphaussade och där viktiga poäng stod på spel.
Gäller egentligen hela laget. Gör alltid bra matcher när det gäller som mest.
Ganska exakt motsatsen mot kaosåren under 10-talet.
Det har vi ledningen att tacka för.
Karlin, Gradin och Widebro är det bästa som hänt MoDo sen SM-guldet.

Nucky: Ironiskt nog så var Lehtinens underliggande siffror snarare att han släppte in något mål för mycket. Vilket förvisso säger en hel del om hur missvisande sådan statistik kan vara, men också att försvaret var bättre än Svensson hävdar

Nucky:
Tycker heller inte det går att peka ut en enskild faktor, ibland lehtinen, ibland Näsen, i början på säsongen Walli Vigge och Södergran. Sen Woods o Co osv vilket blir fallet när man har ett strukturerat spel med en tydlig ide. VI fick ut max av ett begränsat material...

Tarasov: Och var målskillnad ifrån en Play-in plats utan en fungerande första lina.. Vår tilltänkta spets i Ruohomaa och Oregano floppade båda tyvärr.

Vad blir det då månne om vi har en fungerande första line och bra secondary scoring, ja jag tippar mellan 8-10e plats.

{5647}: Såg detta på tal om tidigare diskussion med Rödluvan bland annat. Vilket timing att den släpptes nu. 😅

www.swehockey.se/traenare/nyheter-foer-traenare/ny-forskning-visar-samband-mellan-biologisk-mognad-och-framgaang-inom-ishockey/

Monno: Rödluvan får gärna kommentera den då han sågade mig fullständigt.

{5647}: Sågade dig fullsändigt? Läs diskussionen igen, trampade jag dig på tårna bara för att jag anser att 80% av en spelares framgång sitter i huvudet?

{10015}: Du tyckte att kroppslig mognad saknade betydelse. Något hela diskussionen handlade om.

Ingen ifrågasätter nog att mycket sitter i huvudet, men du ifrågasatte att Gästrin kunde vara tidigt utvecklad och måste hålla avståndet.

{5647}: Här bevisar du att jag aldrig sågade dig fullständigt. Att ifrågsätta är inte att inte hålla med. Och jag sa aldrig att kroppslig mognad saknade betydelse, att vara starkare på isen är givetvis ett plus men min poäng var att man både kan vara sämre än genomsnittet med tidig kroppslig utveckling och bättre än genomsnittet med bättre kroppslig utveckling.

Videll hade inte klarat av att spela ishockey back in the days

{10015}: "Förstår inte resonemanget med att Milton är tidigt utvecklad och att han får hoppas att han kan behålla försprånget. Alla som går i draften är 'tidigt utvecklade' om man vill säga det så. Jag skulle påstå att Milton är klassen bättre än Lucas varit vid samma tidpunkt som Milton. Och det var ingen som pratade om att han var 'tidigt utvecklad' trots att han var snäppet före alla i 06-kullen. Även fast Milton hittills haft lite högre nivå i sig har Lucas alltid haft mogenheten."

Jo, du förstår inte resonemanget tidigt utvecklad. Implicit verkar det verkar det handla om att du går tvärtemot studien.

{5647}: Hur kan du jämföra att inte förstå något med att inte hålla med?

{10015}: Hur många soloräder får vi se av Ranta denna period?

Sigge: Det är väl behållningen hittils i denna match

{5647}: Gick det jag skrev rakt över huvudet på dig?

{10015}: Ja, antingen över huvudet på mig och väldigt många andra i boken. Mer troligt är att du tycker att forskningen är skräp.

{5647}: Isåfall är det troliga bara det du vill att det ska vara. Du är dramatisk idag med att jag sågade dig fullständigt och att jag tyckte ”forskningen är skräp” även fast jag inte ens läst det och inte bryr mig ett uns.

{10015}: Ok, märkligt Du motsäger dig att Gästrin kan vara utvecklad tidigt och ha ett försprång. Dvs, det du skrev är exakt motsatsen till forskningen som redovisades. Jag förstår att du nu vill ducka diskussionen.

Då lägger vi ned. Gästrin kan vara tidigt utvecklad och ha en fördel mot en del andra juniorer fortfarande. Skönt.

{5647}: Var motsa jag mig att Gästrin kan vara tidigt utvecklad? Det gjorde jag aldrig i inlägget du citerade mig i. Anser du seriöst att jag motsäger bara för att jag skrev att jag inte förstod ett resonemang? Det kan du på allvar inte göra va?

{10015}: Vad i hela friden menar du med "Förstår inte resonemanget med att Milton är tidigt utvecklad och att han får hoppas att han kan behålla försprånget"

Du verkar inte ens förstå vad du skriver. Det känns som att diskutera med ett barn.

{5647}: Big Sam!

{10015}: Fast det du resonerade kring var ju att man idag inte "missar" dom som är senare utvecklad. Utan att det inte spelade någon roll om Milton var tidig i utvecklingen då man nu för tiden tog hänsyn till sånt när man rankade talanger.

Forskningen visar ju uppenbarligen att så inte är fallet.

Men skit samma, Milton kan va tidigt utvecklad men förhoppningsvis kan han förvalta den stora talang han är så han får en fin karriär!

Monno: Har lyssnat på alla Rinkside förutom Brynäs som jag inte hunnit med än. Rögles var riktigt bra med en hyggligt objektiv reporter. Leksand blev bara pinsam då alla leksandsspelare målades upp som guds gåva till mänskligheten. Rindell och Lyhtinen kommer bli lika bra som Lindholm och Alsing. Känns inte seriöst.

{5647}: JAg har också lyssnat på alla Rinksideavsnitt som dom har släppts bar format och kul att lyssna på reagerade på avsnittet om Linköping då experten tyckte att det var självklart att Luleå var ett av lagen man skulle ha bakom sig det är lång ifrån självklart i mina ögon.

DrCox: När LHC-Snubben började ta ut center och ytterforwards i PP början man liksom undra. Viket lag ställer upp som på 80-talet liksom???

{5647}: Brynäsavsnittet var ingen höjdare tycker jag. Gillar nog Frölundas mest, enbart för det är snubben som hade släpp sargen-poden som var gäst.
Var nog det enda avsnittet förutom Modos som inte var jobbigt att ta sig igenom då man kunde skratta en del. Tycker han var ganska objektiv och ärlig i analysen med.

{5647}: Ser att Björklöven kör inträde för matcherna i J20 Nationell. Märks att de är nya i gamet.

{10015}: Det är väl i första hand derbyn mot storebror det handlar om.?

Ännu har inget beslut tagits kring hur det kommer se ut framöver, men klubben meddelar att det på merparten av matcherna kommer vara fri entré.

{10015}: Avsnittet gällande Brynäs var riktigt dåligt. Journalisten verkade oerhört dåligt påläst gällande hockey. Han verkar mest bara prata anekdoter och om spelarens personlighet. Väldigt lite insikter gällande hockeyn. Han hade noll koll på målvakterna statistik i Nordamerika, men pratade om att andremålvakten såg ut som en målvakt (bra det) och nyfiken.
Dessutom mycket svammel som Skellefteås snack.

Trist. Har gillat Rögle och FBK bäst.

{10015}: De försöker nog göra något speciellt av att äntligen få spela en tävlingsmatch mot Skellefteå. Är väl ca 15 år sedan sist.

Drog igång MoDo - Timrå matchen från förra säsongen när vi vann med 7-1. Jädrans vad gött man sovde efter att ha kollat på den.

JoJo2613: När man läser lite så är det ofta som om den inte hände och att MoDo inte tog sina 20 poäng sina sista 12 matcher. Jag får för mig att journalister oftast bara kommer ihåg vår positiva öppning på säsongen och färgas av det dåliga försvarsspelet, som vi faktiskt fick hyggligt ordning på illustrerat lite av Timrå-matchen då.

Sanny och de övriga på expressen snackar fortfarande om att vi måste spela som de sista 12 matcherna, men verkar tro att vi tänker gå tillbaka till spelet innan dess. Jag skulle säga att ledarna hittade flera nycklar och att det inte finns en chans att vi inte fortsätter på den vägen.

{5647}: Något jag slås utav när jag lyssnar på Rinkside om HV, som för övrigt är väldigt bra tycker jag är att snubben höjer Chris Abbott till skyarna för att han år så noga osv.

När jag lyssnade på podden om Rögle var det precis tvärtom. Chris tog in spelare som Grégoire, utan att analysera att dennes dåliga skridskoåkning skulle bli ett problem. Chris chansade med värvningar som ingen annan skulle tagit in...

Det pratas också om att backsidan skulle bli så mycket bättre tack vare Blomqvist, samtidigt som statistiken gällande de underliggande siffrorna på AIK ifjol var väldigt dåliga gällande försvaret.

Chris och Blomqvist verkar ha charmat HV med fint snack. Lite Huras-varning på det där.

Men tillbaka till podden. Avsnittet med HV var bra med en nyanserad HV-expert. Att jag inte håller med honom i allt kan såklart bero på att jag har fel och han rätt, men det gör nästan det hela intressantare. Då han är ödmjuk i sin framtoning stör det inte med olika åsikter.

{5647}: Det är erkänt att Blomqvist är en mycket bra snackare. Han vet vad han ska trycka på för att framstå som en bra tränare.

Hans resultat visar dock att han inte kan sätta ett försvarsspel. Ändå ska det tydligen vara hans styrka enligt experterna.

{5647}:
Poängsnitt 23/24
September - 6gp / 2,00
Oktober - 8gp / 1,00
November - 8gp / 1,25
December - 7gp / 1,43
Januari - 9gp / 0,55
Februari - 9gp / 1,89
Mars - 5gp / 0,8

Det är liksom en djup svacka med 9 matcher som definierar hur ”dåliga” vi egentligen var i experternas ögon. Övriga 41 matcher är bara flyt och nykomlingens rus. I mars månad var i i princip kontraktet säkrat efter matchen mot HV71, så poängsnitt präglas till viss del av det. Tydligt i matchen direkt efter mot Frölunda där.

KB: Tyckte om HV-snubbens stil, så jag ramlade in på poddrn Gula Vita Blå. De gick igenom lagen 10-14 och satte betyg på de tre lagdelarna. Var säker att de skulle landa i att Örebro blir sist och vi näst sist, men trots betygsättningen blev det Örebro, Malmö, Brynäs, HV och MoDo i omvänd ordning med oss som tia alltså. De har tydligen väldigt stort förtroende för Grandin och Karlin...

{5647}: Väldigt bra podd. En av snubbarna är väl även med i hockeylabbets podd tror jag.

{5647}:

Enligt Jönköpings-Posten ska Blomqvist ha blåst av gårdagens träning och "stormat ut", känns patetiskt på något vis.

När man hör och ser om dessa "management by perkele"-ledarskap från jokinen och blomqvist så blir man ju rätt sugen på att tippa dom i botten.

Sen må dichow överraska, men jag har svårt att se att det ska räcka till. Inte minst för att han är högerplockad.

Trilske: säger inget om jokinen men blomqvist verkar vara väldigt mån om hur saker ska se ut utåt, tidigare under försäsongen "råkade" det läcka ut att engsund och petersson hade misslyckats med något skridskotest och var petade för att de inte nådde upp till de skyhöga krav som han nu ställer på laget

känns som en show för att försöka övertyga fansen om att det minsann är andra bullar nu

{9315}: Läste på HVs forum:
På tal om annat.

Pratade med en inbiten Brynäs supporter som är mycket innanför väggarna och han är livrädd .
Han tycker sig se samma problem i Brynäs som hv. Låg kravställan , slappa fysträningar och en jävla massa bekväma personer som tror att de vann guld genom att vinna HA.

Han tror att Brynäs kommer harva i botten framåt och han med flera ser inget förtroende i Gällstedt.
‐-------
Man har rejält med abstinens när man dammsuger andra lags forum och hockeypoddar inser jag. En match mot Sundsvall kommer inte hjälpa, även om det är ett välkommet avbrott.

{5647}: Gällstedt känns som en mysgubbe man kan ta en kaffe med i korridoren. Ingen kravställare och heller ingen skicklig taktiker som Karlin.

Tränarteamet kan bli anledningen till en kvalplats för Brynäs. Möjligtvis en repris på kvalet 20/21?

Trilske: Jag vet inte varför, men jag tänker alltid på Shooter McGavin när jag ser och hör Blomqvist:

Bad_Brett: Jag har också tänkt tanken många gånger. Det är något med arrogansen och med den självupptagna uppsynen förutom de rent fysiska liknelserna.

JoJo2613:

Lars måste ha glömt den matchen då han inte kunde komma ihåg att timrå blev utspelade i någon match förra säsongen.

Men ju mer man tänker på det desto mer inser man att Timrå är laget som kommer vara laget som ansluter sig till de nedre regionerna denna säsong, känns som alla parametrar finns där med ny tränare och en försvagad backsida.

Många experter som nog kommer fundera hur man inte kunde förutse det när alla tecken fanns där.

Jag håller med om att grundkapaciteten är hög med tanke på hur framtungt det är men har man någon grundstabilitet? Det ska väl vara om firma jj/juel som är räddningen i så fall.

Inte förvånad att timråfansen slänger Rindell under bussen (när lars frågat efter vitsord) då han fick hela hockeysverige att sluta ut bakom MoDo efter niederbach-gate, inkl. deras egna tränare och sportchef.

Ni som älskar bilder och filmer ifrån SHL avancemanget och har fått Tidningen 7 i brevlådan , gå in å läs om Oscar Sundelin och hans reaktion om när han plötsligt stod på scen inför 10 000 rödklädda MoDoiter !!

Där finns det även en film som är gåshud varning på !!

Johnny Hockey och hans bror Matthew har alltså gått bort. Så ofattbart tragiskt.

{10015}: Ja känns så onödigt när det är en olycka som hade kunna undviktis antar man. Hockeyn, ligatillhörighet och poäng hit och dit känns rätt så obetydligt såna stunder.

« · 2723731 · »