1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545876 inlägg · 4160 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Det går att gå tillbaka till jobbet trots att man sagt upp sig.

Bad_Brett:

I.o.m. den här pseudodebatten inser jag att Karlin aldrig har en möjlighet att få till ett spelsystem som ger framgång den här säsongen. En tautologisk tankegång där visserligen.

BurkLeffe: Men vad är det du säger? Är detta sant?

NuMo: Tur att vi kan hockey här.

Bad_Brett: ja det köper jag helt och hållet att det är problem att Kedén inte verkar angagerad i sporten, eller i arenafrågorna som Widebro var helt enastående i.

Men då återstår ju ändå grundproblemet att det är svårt att sparka folk. Jag förstår också att styrelsen inte är Hinkens chef men jag synar ändå att dom inte kan avsätta Hinken utan att Kedén är inblandad. Det är väl snarare så att det är en styrelse som informerar om ett beslut som är taget som innebär att en sportchef är sparkad men kommunicerar det via VDn som får genomföra uppsägningen.

En styrelse kan sparka en anställd om denne bedöms brista i sin arbetsprestation. Det är inte samma sak som att de tycker värvningarna är för dåliga nej, men under ett längre tidsperspektiv bör väl en styrelse kunna komma fram till ett sådant beslut?

NuMo: Klart han har en möjlighet, men om han visste att han får sparken ifall inte spelet börjar fungera inom 10 omgångar, kanske lojaliteten gentemot exempelvis Sundell inte varit lika stor...

Bad_Brett: Fast Berg gjorde ju underverk för backsidan och framstod som en viktig pusselbit, men du landar ändå i att man behöver få in något ännu mer ”kreativt”?

Kalmars backar i all ära, men de har ju inte lyckats vara utslagsgivande mot oss öht.

Nej, jag förstår helt och hållet varför Hinken ville få in en Ladue-typ i det här laget, och med tanke på vilken effekt Berg hade på gruppen (som nog ändå får betraktas som en ladue-light) känns det som att han vet vad han pratar om...

Vikingmodo : Den enda styrelsen kan sparka är VD:n.

Sedan kan det så inskrivet i stadgarna att VD:n måste ha majoriteten av styrelsen med sig för att exempelvis sparka Hinken. Men det är inte samma sak som att styrelsen kan bestämma att Hinken ska sparkas.

Däremot kan såklart styrelsen komma med feedback kring att en viss roll inte fungerar. Men likväl kan Strinnholm aldrig säga "Resultaten är för dåliga, därför ska vi byta ut Hinken, verkställ!". Det är en kommentar som den operativa ledningen fäller, inte styrelsen.

Bad_Brett: Nja jag vet inte riktigt det där? Om VD inte har det operativa ansvaret så bör det isf ligga på styrelsen? I en demokratisk förening så kan väl ansvarsfördelningen se olika ut i olika föreningar. Nån ska ju däremlot alltid kunna komma med yrkande upp uppsägning av personal? Om inte Kedén har det ansvaret så kam väl visst Strinnholm och gänget själva kunna komma fram till ett beslut? Via majoritetsröstning såklart.
Men ja problem uppstår då, om det är VDn som har mandatet för uppsägning, men han sysslar med internetutbildningar istället för sport och det råder oklarhet vem som egentligen har ansvaret.

Det jag tänker är att styrelsen ändå är högst ansvarig i en förening och kan därför rent teoretiskt fatta ett sånt beslut om det är kommunicerat att VDn ej har operativt ansvar.

Om styrelsen sen bedömer att VDn missbrukar sin makt som operativt ansvarig kan väl de avsätta egentligen både honom och Hinken?

Lite rörigt men jag tror inte helt på den handlingsförlamninsteori du har om ledningen

Vikingmodo : Fast du är ju inne på pudelns kärna. Hockeylaget är en ideell förening. Kedén som VD har inget med den att göra.
Lönen för Hinken finns säkert där, men att snacka om MoDo Hockey som ett företag direkt felaktigt.

Själv jobbar jag i ett företag som saknar VD sedan flera år tillbaka. Både på papperet och i funktion.

Widebro var inte engagerad i det sportsliga, även om han kunde ge sken av det. Det är helt enligt VDns uppgift i MoDo. Widebro hade inget mandat alls där heller
Däremot ska Kedén definitivt vara inblandad i arenan. Förmodligen är det under hans ansvar.

Bad_Brett:
Det finns inget som förbjuder styrelsen att göra det. Det beror helt på hur organisationen fungerar. Ser det som rätt naturligt att styrelsen kan plocka SC rakt även om nu Vd skulle råka få kommunicera.

Tarasov: Självklart. VD skulle inte ha ett dugg med Sportchefens vara eller inte vara att göra.
Tvärtom skulle det förvåna oerhört om Keden har ett dyft med Sportchefens anställning att göra.
Om han får uppdraget att kommunicera något är en helt annan sak

Det blir som sagt bara löjligt att jämföra rakt av med ett börsbolag, för sporten fungerar inte så.

Tarasov: Det är i praktiken bara styrelsen som kan sparka sportchefen. VD kan inte göra det. Han har precis som Widebro ingenting med sådana sportsliga beslut att göra.

Willow: Ja precis. Styrelsen kan i princip ta vilka beslut som helst. Dom har ju fått mandat av medlemmarna att ta dom besluten som de tycker behövs

Jag börjar nästan tro på Karma när Lehtinen trendar på X av fel (för honom) orsak 🤣

Hägglundsmaffian: Jag la lite VooDoo på Loja Lassi. Nu ser vi resultatet.

Costanza: Är imponerad av Malmö. Kollar och staben gör det bra. Tycker de får ut väldigt mycket av befintlig trupp.

Domsjö: Jag som hela tiden gått och trott BB är förkortning på Bad Brett när det i själva verket är förkortning på Bar-Benny.
Där ser man!

3 bortamatcher stundar, Ons, Fre, Lör!
Denna vecka tar Modo 9/9

En notering från X är att Modo tränar väldigt mycket PP idag.

Gavelo: Men egentligen är det ju helt logiskt att PP inte funkar när vi tränar mot vårt eget BP.
Dom är ju vana att ha hur mycket tid på sig som helst.

Edit: Samma med uppspelen i PP. Dom är ju vana att möta ett BP som backar över egen blå varje gång.

Monno: Haha ja det där är ju jäkligt sant. Samma sak med boxplay. Vi tränar mot ett långsamt och omständigt powerplay

Monno: Denna gång kommer det fungera. Make MoDo Mattering Again !
Uppladdat:

500x0-skarmbild-2025-12-01-131602.png

500x0-skarmbild-2025-12-01-131118.png

Uppladdat:

500x0-skarmbild-2025-12-01-132905.png

Monno:

I grunden
Det handlar om hjärta och vilja,
Laget kanske kämpar och tar i ibland men, att göra det lilla extra tillsammans som gör skillnad för hela laget,
Det finns inte i år heller tyvärr

KRB: Svartvadet nämnde det flera ggr under matchen i fredags. Modos backar åker med raka ben och långsamt hämtar pucken. Ingen kamp om de lösa puckarna. Det där lilla extra jobbet som är viktigt görs inte helt enkelt. Så har det vart ett tag nu i Modo.

snowden: Det där kan vara din bästa meme hittills.

Vikingmodo :
Svartvadet är inte heller nådig i sin kritik i tv4 podden, bla sågar han Måns uttalande där han beklagar sig över sin plats i pp.
open.spotify.com/episode/0owI5FfWaeirqPvspw5dGg?si=t0JuIkqHTaqQiPog0p1xkQ

Saleva: Lyssna från 4:30 - 17:30, den delen snackas det MoDo.

open.spotify.com/episode/0owI5FfWaeirqPvspw5dGg?si=_I93XNPiR3yXxOrPfTmmbg

Bad_Brett: 2,5 vecka nu och bara crickets från HR. Funderar på att gå dit och låtsas att jag fått jobbet. Fråga var skrivbordet och toaletten är :-)

Skillnaden mellan AIK matchen och löven var hiskelig, framförallt hur backarna agerade. Tänkte ni på att i AIK matchen ville vi framåt direkt, inge burskydd och möta samlat försvar. När modo spelade som mot AIK slår man alla lag I denna serie, handlar bara om att göra det konsekvent..
Det var just bara den biten, men uppenbarligen kan dom ju!

hompa90: Man ska väl även lägga in motståndet i ekvationen.
Löven är hiskeligt mycket bättre än AIK

Saleva: Håller med Svarten.
Tycker Måns påminner om Lyxfällan-deltagare som står på sidan och sågar sig själv ”det är SÅÅÅ dumt att ta 1,3 miljoner i blanco-lån, herregud så korkat..”
han säger rätt saker i intervjuer för att hålla sin rygg fri.

Herrejävlar vilken sågning Svarten står för i övrigt. Man kan också ana en viss besvikelse i rösten även om han måste vara neutral som tv-expert

Nucky: någon med tillgång till AB, Hinken drar i flera SHL-backar, Berg ser jag men de övriga?

Heyerdal: På bilderna verkar det även handla om Kotkansalo och Rosén

Sigge: Alla Luleåsupportrar kallar Kotkansalo en megaflopp, som nästan varit komiskt dålig sett till att han kom dit med bra rykte.

Vad är det Hinken ser som skulle vara bra med honom? Att det typ funkar bättre ett snäpp ner i HA? Jo, förvisso...

Vilken Rosén då? Han som lirar i AHL?

Sigge: Tack! Där ser man, trodde inte han stod utanför laget.

Det hade ju varit fint att få in honom. Stabil defensiv och outnyttjad potential framåt. Hoppas.

Sigge: Jag kan ta honom om det blir billigt. Lär inte skämma ut sig i HA. Dock bör vi fokusera på en spetsback som kan göra mål och poäng.

Heyerdal: de backar som nämns är
Berg
Mozich
Rosén
Kotkansalo
Hinken bekräftar mer eller mindre intresse för allihop. Han vill dock undvika lån så det ska mycket till att det blir Berg skulle jag tro. Han satte även ett frågetecken för Mozich form då han knappt spelat sista året.

Jag förstår ändå att han vill en backvärvning verkligen ska bli bra och undvika en ny flopp. Så det är nog därför allt dröjer. Pengar verkar finnas så det är inget problem

Vikingmodo : 2 sessioner, 1 session med vanlig träning och sedan 1h med PP/PK

PP Snabbare pass, Hålla positionerna, bättre attack
PK Man gör ändringar , mer press men mer vill inte Karlin avslöja.

Framnäs: Luleåsupportrar är som alla andra supportrar, trångsynta och aldrig nöjd förens man leder.

Kasper Kotkansalo har (då har jag sett typ alla årets matcher inkl lördagens live i plywood centret) och Kasper är ingen megaflopp tycker jag.
En stabil defensiv back som har begränsningar, ganska lik Winberg fast kraftigare.

Dock måste man sätta allt i ett perspektiv, Luleå är otroligt svaga defensivt denna säsong, man släpper tex till flest Odd man rushes av alla 14 lag i ligan och är trubbiga framåt, därav tror jag Kotkansalo haft det svårt att lyfta.

Jag vet inte vad Luleå supportrarna hade förväntat sig men någon megaflopp håller jag inte med om

Dock tror jag både Rosén och Kasper ligger väldigt mycket närmare Brynäs resp Malmö tex.

Gavelo: Blir det lika ramaskri som när MoDo startade insamling för Norlinder tro ?
Uppladdat:

500x0-screenshot20251202125116.jpg

Smurfen: Nä Löven har minst en sådan insamling per år.

Från Hörnefors: Dom satsar verkligen på att gå upp , vilka kan Utmana dom ??

Smurfen: MoDo, då Löven behöver ta fram tiggarhåven.

Saleva: Nånstans tycker jag inte MoDo ska sätta sig i denna sits varje säsong. Klubben har pengar, ändå blir det frågetecken varje jävla säsong. Det handlar inte om pengar, då måste det handla om kompetens eller kommunikation !!

Costanza: Tycker du är helt rätt ute.
Å ena sidan så är man väl inte helt oförstående till att det kan ta ett tag innan spelet klaffar.
Å andra sidan så har många lag mycket nya spelare inför nya säsonger, så MoDo är inte ensam om den processen.
MoDo har under två års tid varit knackigt spelmässigt. För mycket upp och ner i prestationerna samt på tok för dåliga inledningar på säsongerna.
Personligen har jag svårt för bortförklaringar.
Tror ju tex att många klubbar bollar värvningar mellan SC och tränarna.
Ibland känns det lite undflyende och luddigt.
Sedan gillar jag inte att Karlin väldigt ofta skickar assisterande på PK. Framförallt när matchen varit dålig.

Domsjö: Du är ju en HS-vän och kan hockey på hög nivå. Mycket bra inlägg av dig. Håller med 100%. Alla borde läsa detta, även MoDo-ledningen.

« · 2942543 · »