1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482647 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta

« · 2586291 Till forumet


MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Ja då är dags för experternas för ett tippat topplag att möta möta ett tippat bottenlag.

- Får Lassi ta en tredje match
- exploderar förstakedjan
- dags för Bernhardt att dra in några
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Tarasov: tufft match likt alla andra. Hoppas vi kan känna revanschlust mot senaste poängförlusten. Knipa bortapoäng och ställa till det för Oskarshamn. Goooo MoDo! Nu fortsätter vi kriga för poäng!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Tarasov: Hade varit kul om vi kunde peta in 2måö tidigt, sen testa sägs åt Bernhatdt och Näsen att spelanprevis som i HA, se om det funkar.
För visst är motståndarna bättre, men tycker det märks att Bernhardt tänker lite för mycket. Han spelar inte sitt ryggmärgsspel utan spelar mer safe. Vilket kan va klokt, men hade varit kul att se hur all out tokoffensiv hade funkat.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: Aftonbladet speltips😐😃
"Spiken - Oskarshamn
Ett lågt streckade Oskarshamn, med lite råg i ryggen efter vinsten i Leksand, är en utmärkt värdespik hemma i Be-Ge Hockey Center. MoDo har risiga underliggande siffror, ett svagt bortaspel och sviktande form. Oket-ettan blir därmed en no-brainer att singla"

Risiga siffror? Ja kanske på bortaplan men IKO har ju jättebra siffror. 🤣🤣Sviktande form? Nej handlar nog om ännu en s.k självutnämnd "expert" som ber om nätterna att Modo ska börja förlora.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Keriksson: Antar att textförfattaren i fråga endast tittar på delar av hela bilden, tex att Modo inte plockat en 3 poängare på bortaplan denna säsong och att Oink vann sin senaste, ser ingen annan förklaring?!

Men om man tittar på hela bilen så har Oink inte en enda 3 poängare hemma heller och man har dessutom endast 1 oavgjord medans iaf Modo har 2 oavgjorda på bortais.
Tittar man på hela bilden så bör Modo ha något lägre odds på seger än Oink kan jag tycka.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: Jag hoppas också att Bernhard slutar spela runt för mycket och gå mer rakt på mål.
Det jag saknat hittils från backplats är skott från blå.
Vi har ju några skarpskyttar där i Bernie, Rundblad och Brickley men de skjuter för sällan, eller aldrig.
Lasta mer slaggor från blå, ett bra sätt att skapa kaos framför kassen!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: Tror knappast han såg vår bortamatch i torsdags, spelar Modo lika bra idag så blir det 3 poäng!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Robin Ztorken L: Helst inga långsamma slaggor från Brickley på blå tack. Vi såg i förra matchen där han laddade för ett skott för länge så att motståndarna kunde täcka och ha chans på kontring. Bättre att dra iväg en tyst handledare med trafik framför mål.

Det största problemet förra matchen var ju just att ingen ville ta stryk framför kassen. Då kunde Åhman se alla puckar och bekvämt rädda skotten utifrån.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: modo har ganska risiga underliggande siffror faktiskt. senast jag kollade låg dom 8-9-10 nånstans offensivt och i botten defensivt, främst pga att modo har släppt till mycket a-chanser (som lassi och olle räddat), ogillar verkligen ordet a-chanser men det är det som används nu. problemet med författarens vinkel är att oskars har ännu sämre siffror så det blir ganska ihåligt argument...

det enda jag ser som talar för oskars på sikt är att dom hittills haft usel skottprocent, skjuter bara 5% i spel 5 mot 5 och har en PDO på 95,1% och det kommer nog normaliseras under säsongen, förra säsongen låg samtliga lag mellan 7-9% i skottprocent i spel 5-5 och jag tror det laget med sämst pdo hade 97+ men dom flesta mellan 98,5-101.

för info ligger modo på 10% (9,86) skottprocent i fem mot fem och en pdo på 101,6 vilket är ganska normala siffror, kanske liiiite högt men inget som skriker att modo kommer sjunka som en sten och kan modo hålla i det fantastiska målvaktsspelet så finns det ingen anledning att tro att modo inte kommer ligga på 100+ efter 52

sen säger såklart det här inte ett dugg om matchen ikväll, det kan sluta hur som helst för det :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Keriksson: Nu är jag petig men vi vinner inte matcher bara för att vi spelar bra, det är målen som räknas :)
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: Sådana där inlägg får morgonkaffet att smaka ännu bättre 👍🏼👍🏼👍🏼
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge:

Om vi tänker på samma situation så fick Brickley en rätt dålig passning, eller jag tycker inte passningsläggaren skulle slagit den passningen då växjöspelaren dök upp från brickleys "blinda sida".

Passningen hade även behövt vara hårdare, har för mig att den var rätt löst slagen så växjöspelaren hann bryta skottförsöket.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Robin Ztorken L:

Skott från blå är väl statistiskt sett ett ganska dåligt avslutsläge även om det "känns" farligt, även om jag tror att det främst beror på att folk är duktiga på att ligga i skottlinjen och därför ser vi inte många avslut.

Vill nog undvika att riskera att den går i täck och få en "odd man rush" emot sig.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: Fast mål har vi gjort i massor, ibland möter man bra målvakter som har lite tur också som Åhman. Med de chanser vi skapade så hade vi vunnit 8 av 10 mot Växjö.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Är för bakfull för gå tillbaka och läsa allt men lite spaningar/funderingar/tankar inför matchen.

1. Brickley har nog hårdast slägga i laget men för dåligt spelsinne för att kunna använda sitt vapen.
2. Båda våra målvakter har möjlighet att logga under 2,5GA och över 90% räddningsprocent när säsongen är slut.
3. Vi kommer få rå torsk ikväll. Karla Hatttrick torka 5-3
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG:
Hoppas förstakedjan kan bättra på våra odds lite. Återstår att se om Växjö var en slump eller om vi kan bygga vidare på det.

Sen har vi förhoppningsvis träffat bra på båda målvakterna.

I övrigt tycker jag Ruohomaa har ett fantastiskt rörelsemönster i anfallszon.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
SPOODI: Jag tycker MoDo har ett klart bredare lag än Oskars och vi bör vinna ikväll. Gäller att få stopp på deras toppspelare, tror nog att vi matchar 300 kedjan mot Karlas kedja och checkar fast dom i egen zon.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Keriksson: 8 mål på 5 matcher är inget starkt facit där vi dessutom haft liten fördel att ställas mot motståndarnas 2:a målvakter i en del matcher.

Chanser skapar vi men som jag sa har vi gjort 8 mål 5 bortamatcher och tagit 3/15 poäng, vi vinner alltså inga poäng för att vi skapar chanser, nu måste vi börja sätta chanserna
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: dock har vi ju mött lag som Växjö, Luleå och Skellefteå borta? Så kanske förståeligt att det blivit lite mål på de matcherna. Då kan man även räkna med det bara var 1 måls skillnad in i tredjeperioden på två av dem. Målsnåla, täta matcher. Det vi gjorde mot Malmö och Timrå var ju helt annorlunda.

Vill också att vi börjar ta poäng på bortaplan men sett till vad vi presterat är jag inte orolig ännu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Frisco:
Att Ruohomaa hade kemi med Ranta det hann vi se redan i inledningen på säsongens träningsmatcher, Så det har jag aldrig varit orolig över.

Och nu senast kunde jag se lovande tecken på att det kan komma bli kemi mellan
O Reagan och Ruohomaa också... Dom hittade varandra bra vid några tillfällen när dom släppte pucken till varandra och dom sågade sig igenom växjös parkerade buss..
I kväll kan det kanske komma lite mer signaler på det?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
hur är magkänslorna? min är ganska dålig men det kanske är allt lördagsgodis :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG:
Jag tror på klar vinst i kväll mot Oskarshamn, det räcker med att vi håller samma nivå som mot Växjö, så vinner vi säkert med uddamålet. Vi gjorde ingen dålig match senast, men Växjö gjorde ett mål, var otroligt bra defensivt och hade turen på sin sida, topplagen brukar ha tur…..

I kväll är det vår tur med stolpe in
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KRB: Krisen är total för HV. Positivt för oss!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge: Monten kommer att få sparken. Annars är det fel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bäckis69: Man lider ju ändå nånstans med Montén. Han ser ut som att han bara vill därifrån och har insett att han inte har det som krävs
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge:

Nu får vi väl nästan hoppas att Montén är tjurig, vilket jag förväntar mig och att HV känner att de inte hittar ett alternativ, så att de går ner sig i kärret så mycket som möjligt. Risken är väl att spelidén plötsligt sitter med tiden och det går år fel håll. Dvs. uppåt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge: Lite illa för oss att HVs kris är så uppenbar så tidigt. Nu får de gott om tid att lösa det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: Fortfarande ett felbyggt lag utan lätta lösningar. Problemet går djupare än Montén.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: Sant. Men de saknar inte pengar...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett:

Malmös tredjemål var väl ändå en ganska dålig prestation från HV-målvakten. Det hade i alla fall inte gått igenom vårt granskade öga här i gästboken om det hände med någon av våra målvakter, utan att vi hade börjat prata om olika paniklösningar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: och har en sportchef som är shopoholic, så det kommer nog köpas en del...

nåja, hoppas på 3 poäng för modo idag så luckan ökar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: Rent hypotetiskt utan att ha tittat på kontraktssituation etc.
Men om Modo sitter kvar i Shl nästa säsong hur stor kan få chansen vara att en spelare som Linus Sandin kan vara aktuell för att komma hem?

Om vi är kvar så finns det ju många spelare som kan återvända och vara en ryggrad i Modo, tänker på spelare som Sandin, Hägg, Karlqvist, Sellgren, J Olofsson mm.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: sandin har kontrakt till 25
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
NuMo: Ortio har väl varit väldigt bra tidigare, så där har de nog tålamod med honom.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: Ja Sandin verkar ha kontrakt till 24/25, verkar även gälla Sellgren
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: verkar bli oskars andramålvakt i mål idag, langhammer inte med på laguppställningen

lassi i mål för modo
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: Nä absolut inte. Men tror de har en riktigt dyr trupp redan nu, plus 2-3 mille på Nick Shore alldeles nyss. Ska de eventuellt avlöna dubbla sportchefer och tränare på det så…
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: Tambellinis kontrakt går ut nästa säsong. Rögle på dekis. Kanske han vill gå tillbaka till Modo?
Karlkvist riskerar att åka ut så där är det goda chanser ! Skaplig förstakedja där isf.. Råma centrar?

Modo spelar SHL nästa säsong.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
snowden: Du har många bra poäng 👍🏼

Jesper Olofsson borde kunna vara aktuell, Hägg likaså, sen som du säger så kanske Tamby vill återvända även om jag ser den chansen som liten, (Schweiz känns närmare) och åker Oink ut så bör väl Karla testa tjäna stora pengar i samma liga.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
snowden: tambellini kommer spela i schweiz
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: 6-0 malmö. monten tränar inte hv nästa match, kan jag inte tänka mig
Kommentera



Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
JonathanF: 0 -7 monten går ut med bravur iaf🤘
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
HV har alltså släppt in 50 mål på 12 matcher.. Det måste vara historiskt dåligt!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bössa 68: tycker inte ens synd om HV. De har så pissiga fans.
0-8
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bäckis69: 8-0. Vet någon hur långt kontrakt nubben och monten har?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
SPOODI: Upprorsstämning i arenan
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
JonathanF: 51 nu! Sa att när de hyrde Monten att jag inte förstod varför? Han är ju inte någon bra coach.. Jadu..
Kommentera

« · 2586291