1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480554 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta

2587600 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Janne G: Lagkapten ifjol, en otroligt ödmjuk ledare, klagar aldrig, står alltid upp för laget och köper den rollen han får.
Rejäl bakåt, väldigt skicklig med pucken, och spelar med väldigt låg felprocent, kan sätta utmärkta fösta pass och kan vara offensiv om han vill men har sällan fått den rollen.
Han kan även spela center där han faktiskt nästan är bättre än som back och på HA nivå en väldigt kompetent spelare.
Faktiskt förvånad att han knappt fått speltid i Shl denna säsong men han har köpt rollen och krigat på på träningarna utan att gnälla.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Janne G: Han gör sällan offensiva utflykter, men när det sker är han ganska skarp.

Är det mot djurgården avgör han såklart
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
SPOODI: det är ju det vi behöver, stabil bakåt , trygg
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Janne G: Och verkligen en ödmjuk och bra ledare. Kanske kan göra lika mycket för gruppen som föredöme i omklädningsrummet och i båset som på planen.
Han var i tredje backpar för oss ifjol och gjuten i truppen då.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Janne G: svårt å säga då han är till åren och knappt spelat denna säsong. Men han har tränat på med Al-laget. Spelar rejält bakåt och har ett okej förstapass på HA nivå. Ganska långsam på rören och ett bra slagskott. Förvänta dig inga poäng men han kommer kriga på bakåt. Bra i boxplay
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
SPOODI: tack för lånet av wahlberg, hur är han som spelare? Kul för honom få starta med derbyt🤛🏻
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: Lucas Pettersson uttagen till Småkronorna, igen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
SPOODI: Först och främst kommande två matcher men kan komma att förlängas till uppehållet också. Riktigt bra lösning ändå.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett:

Känns varken som att walli eller södergran lever på sin smartness utan kommer fortsätta kampera ihop genom att jobba till sig lägen och vara allmänt tunga att möta.

Jag tror inte att det är spelare som vi kommer få ut mer av, eller som kommer vara bättre i någon annan omgivning.

Tror att det fortsättningsvis kommer se ut som det gör just nu, dvs att de blir en mer renodlad checking-line.

Det låter bra i teorin att stoppa in någon med "näsa med målet" mellan dessa två, men jag ställer mig rätt tveksam till att det skulle ha önskad effekt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: kul för Wahlberg! Hade gärna sett att han spelade med Övik i ettan och tärnade typ j18… men men
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: jag tror att karlin vill ha kvar sam som center, och eftersom vi ska ha kvar andrakedjan, du lyfter en bra poäng, och vi inte ska ha theo med ranta, ja då är det väl egentligen ejk, sebbe eller walli som kan hoppa in i en förstakedja. av dom tre föredrar jag walli, men jag känner inte heller så starkt att jag kommer kräva karlins avgång om det inte skulle ske. det krävs nog att han ska ligga med min fru för att jag eventuellt ska kräva det :)

egentligen är det kanske inte så smart att ha 300 kg i samma kedja, men det är svårt att säga att det inte har fungerat. verkar dock som att dom trendar mot en normalnivå nu där det inte blir så mycket produktion.

emil wahlberg fö utlånad till AIK
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: hade varit väldigt intressant att höra en rapport från träningen idag men verkar inte som att allehanda var där
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: Var egentligen inget inspel i eran diskussion. Blev att jag kapade tråden för att lyfta att väldigt många sportchefer, tränare och andra i ligan verkar hålla det MoDo står för på isen väldigt högt. Det är roligt att höra.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Trilske: Kolla PP-målet Näsen gör mot Oskars. Helt excellent. Det är två snabba pass från dick på ena sidan upp till Berra på blå som passar direkt till Näsen på andra sidan som skjuter direkt.

I regel så kladdar vi för mycket med pucken och har långsamt tempo innan någon slår ett felpass och pucken slås ut i egen zon och vi börjar om.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: Jag tror inte att Karlin har instruerat 300-kiloskedjan och åka i cirklar tills de tappar pucken, jag tror helt enkelt att det handlar om att man matchar tre spelare som alla har sargspelet som sin styrka tillsammans. Det vill säga, det är inte spelsystemet jag ifrågasätter.

Även Sedinarna behövde en lekkamrat som kunde skjuta direktskott och gå in i gröten när det krävdes. Det är väl egentligen Walli i en kedjan som har förutsättningarna för att axla den rollen, men då måste han sluta cirkla i sarghörnen och göra sig spelbar och skottredo istället.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
modomille: In med Perra och halva J20 så vi får lite ”hungriga” yngre spelare så ska vi nog landa det där SM-guldet i slutändan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: Såå vi ska inte ta fram avgå alla plakaten?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: lyssnade också en snabbis på lunchen och det är såklart lovande. det verkar som att gruppen är bra, grundspelet finns där, förtroendet för ledarna, alla är bra grejer. kan man bara då få ordning på målskyttet och släppa till liiiite mindre bra chanser bakåt så tror jag också det kan hålla. smågrejer att lösa jag vet :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Nucky: Lyssnade på Sanny och Svenssons podd idag. Finns ett brett konsensus att vi har ett spel som håller i längden när de pratat med andra sportchefer och tränare som mött oss. De menar att vi spelar bra hockey och att speciellt våra allsvenska spelare har insett vad som krävs.

Svensson trodde även att vi ligger bra till att möjligen få in Lucas Ekeståhl Jonsson nästa år.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Nucky:

Ja, det är väl enskilt främsta anledningen till att folk tror på oss till skillnad från lag under oss som inte ser ut att ha något att falla tillbaka på när dom faller igenom i var och varannan match.

Många tycker vi var bättre än Växjö och sen tappar vi ödmjukheten i en match och råkar falla in i i oskarshamns run n gun-hockey, men tar vi med oss försöker förbättra i framtiden.

Ser framemot att få ta revansch mot iko hemma.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett:

Håller dock med om att man borde matcha woods lina hårdare i pp, men det var jag inne på redan när förstakedjan var temporär, men har inte sett att dom prioriteras i någon större utsträckning.

Men jag förstår att man vill ha igång båda formationerna, det är egentligen bara under match man kan öva pp när saker står på sin spets.

Men hade varit magiskt om vi kunde vara skoningslösa i pp, med vårat trygga grund- och målvaktsspel skulle vi kunna sno otroligt många poäng där.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Hinken: Det är vårt spelsystem som är vår trygghet och som gett oss poängen hittills, trots en till stor del allsvensk trupp.
Finns inte en chans att Karlin byter spelstil efter 2 torsk varav en är uddamålsförlust mot Växjö borta.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Hinken: Karlin sa efter matchen senast att vi valde fel alternativ gång på gång i anfallszon, tror det kommer nötas mycket i veckan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: Du har helt rätt i din analys. Hoppas tränarteamet ser det som du och andra ser och åtgärdar det fortast möjligt.

Det känns som att lagen har lärt sig Modos sätt att spela nu och kan straffa oss gång på gång med snabba spelvändningar. Vi har inte tillräckligt bra spets för att luckra upp den täta defensiv som många lag ställer upp med. Tycker det är dags att ändra vårt spelsystem och spela tråkigare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Trilske: Som tredjekedjan spelar för tillfället:

1. Södergran transporterar in pucken i zon, åker längst sargen, ner i sarghörnet och in bakom mål.
2. Södergran fastnar på stor och stark försvarsgeneral som låser fast honom.
3. Walli kommer till undsättning och gräver fram pucken
4. Walli åker ut till rundeln och tillbaka upp till blålinjen, där han droppar pucken till Vigneault
5. Vigneault åker tillbaka till sargen
6. Motståndarna överbelastar på Vigneault, som försöker lösa situationen med en smart kortpassning
7a. Passningen bryts och motståndarna kontrar
7b. Södergran eller back tar ett klent avslut mot mål, som i bästa fall leder till en offensiv tekning

Ovanstående punkter händer nästan varje gång de är inne nuförtiden. Kolla på Aagaard, han är inne framför mål hel hela tiden och är asjobbig. Här har vi tre stycken hundrakilosknuttar som inte gör något annat än att åka i cirklar tills de tappar pucken. Jag tror inte heller att det rör sig om en tillfällig formsvacka, utan helt enkelt att motståndarna har lärt sig hur de spelar. De är väldigt förutsägbara. Tidigare var de framgångsrika genom att snurra tills motståndarna fick mjölksyra, men det biter inte längre då motståndarna numera ställer upp i box och låter dem hållas, tills någon fipplar med pucken (vilket Sam alltid gör förr eller senare).

Förstakedjan har ett liknande problem, där alla istället ska dribbla och försöka hitta den perfekta passningen eller det perfekta skottläget. Här borde Sampo ha mindre puck. In och grisa framför mål istället. Både Rååma och O'Regan har bra skott så de borde ta avslut i betydligt större utsträckning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett:

Är inga kedjor som ska brytas upp ännu.

Men jag ser att många är positiva till ditt tombola-förslag. Jag. Blir. Mållös.

Skämt åsido.

Men det där med att ställa Vigneault framför mål var väl så långt hans roll sträckte sig i HV, jag hoppas vi fortsätter utnyttja honom bättre än så.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bad_Brett: Håller med, "andrakedjan" ska inte röras!
Förstakedjan måste börja spela enklare, O'Regan och Ruohomaa är för överkonstruktiva och Ranta saknar ju uppenbarligen allt vad spelsinne heter. Tycker han ska fokusera på att åka skridskor och driva på mål istället. Tycker ändå att det finns alla komponenter för att produceras i den kedjan men spelarna måste ju köpa sina roller och ha en bättre självinsikt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: Förstår inte riktigt hur folk tänker. Det pratades om att det var flopprisk på Woods och folk var tveksamma om Aagaard skulle kunna producera även i SHL.

På de inledande 12 matcherna har dessa "allsvenska" spelare tillsammans gjort 23 poäng och är +15. Vi kan konstatera att summan redan nu är bättre än ingredienserna. Då tycker folk att det är läge att sära på den enda för närvarande fungerande kedjan för att få igång de övriga. Jag blir mållös.

Det rimliga är tvärtom att öka deras istid, låt dem inleda i powerplay etc. för att ta bort lite av pressen från Ranta och gänget.

Ska man röra om bör man rimligtvis titta på det som inte fungerar. Sam har 0 poäng senaste 5 matcherna. Rååma, Sampo och O'Regan kladdar alla för mycket med pucken. O'Regan fungerade fint med Walli och Södergran, sätt honom där. Låt Vigneault gå som ytter. Han är stor och stark framför mål och kan dra på sig markeringar. Med skymning och någon som kan styra och ta returer så kommer Sampos alla höstlöv bli betydligt farligare än de är i dagsläget .

Facit:

Sampo - Rååma - Big Sam
Woods - Big Dick - Aagaard
Walli - O'Regan - Södergran
Ohlsson - AP - EJK

Extra: Nieder
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Mano: Verkar vara styrelsen som tagit beslutet också. Får väl se hur länge nubben är kvar då också.

Enorm press på spelarna nu att prestera när syndabocken är borta.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: Montén har nu fått sparken. Johan Lindbom tar över. Får nog ordning på grejerna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: HV visar prov på kyla och organisatorisk kreativitet när Lindbom - alltså Nubbens chef - går ned i båset. Kan bli intressanta utvecklingssamtal på kontoret.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: roma kanske skulle bli driven till vansinne, men det är nog svårt att få honom med två smarta spelare. juryn är ute på oregan, men annars är det inte jättemånga som har smarthet som sin främsta styrka, skulle väl vara just theo då. men jag tror på gott och ont att sampo kommer vara fastlimmad med roma och då är alternativen mindre.

är inte heller övertygad om walli med roma och ranta, men jag kan tycka att det är värt ett försök för att få in nånting annat i kedjan - om det nu ska möbleras om överhuduvtaget. det värsta som kan hända är att man byter tillbaka.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno:
Tror inte Walli är redo för offensiv roll. Vigge är den som jag tycker klarar offensiven bästa av dem i kedja 3-4
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Trilske: Kanske Ranta-Sam-Woods. För det sas ju att det var svårt att spela med Sam och Woods. Och det verkar inte helt lätt att spela med Ranta. Så det kanske tar ut varandra?

Rååma med Walli och Ranta tror jag skulle driva honom.till vansinne, tror han vill ha en smart spelare i sin kedja. Egentligen bara baserat på att jag tycker han verkar trivas med Niederbach. Och man får säga vad man vill om honom men han är en av dom med bättre blick för spelet i laget.
Edit: Fast kan ju ha helt fel och att Rååma skulle trivas bra när han håller pucken och bara väntar på att medspelarna ska åka runt runt tills dom är i rätt läge.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Tarasov:

En tanke som flög förbi igår, och som trots allt kittlar lite, är väl att para ihop vigneault och woods igen. Sen slänger jag ur mig att våran irrationella dansk hade varit perfekt som tredjelänk där.

Vigneault med woods bör ju kunna ske någon gång under säsongen iaf, den duon är nog inte ens karlin helt osugen på att återförena.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Tarasov: ska man ändra i tre kedjor så föreslår jag... walli med ranta och roma. trodde jag inte jag skulle tycka, men en större spelartyp, rightare, har väl ett okej skott, börjat säsongen bra, kan vi hitta mer i honom? tycker inte han är en spelare för förstakedjan men kan vara värt att testa - om man nu ska ändra. nästan omöjligt att göra mindre mål än vad modo gör nu ändå ;)

ranta-roma-walli
woods-dickinson-oregano/mikkel
södergran-sam-oregano/mikkel
sebbe-theo-ejk-adam (vem som står åt sidan går att diskutera i oändlighet)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Nucky:
Tycker det blir svårt att ändra av just de skäl du nämner. Egentligen skall Woods spela i första. Men om man nu ändra tänker jag mig

Niederbach- Ruohomaa - O Regan
2 som vanligt
Ranta - Vigge - Walli
Ohlsson - AP - Södergran

Men svårt att motivera att Södergran skall ner. Som sagt tror det släpper för första
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Nucky: Vi får se med Oregan, personligen är det inte en spelartyp jag normalt faller för, sevärd och duktig med puck på små ytor men behöver (mest trolig) bra kedjekamrater för att få utdelning i sitt spel.
Min känsla är att han har mycket hockey i sig men samtidigt känns det inte som en spelare som gör sin omgivning bättre?!

Vi får nog ge dom en 4-5 matcher till ihop alla 3 innan man kan börja dela ut ris eller ros på allvar, dock skulle jag ljuga om jag sa att jag inte är lite orolig att Hinken gått bom här.

Övrigt tycker jag Ruohoma visat fina tendenser sedan som comeback
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
J F K: Ja jag spekulerar bara. Gillar att Karlin har tålamod och ger alla chansen att hitta sin roll.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Saleva:

Rätt bra sammanfattning, hoppas vi lär oss nått.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Nucky: De har spelat ihop i två matcher varav en var rätt bra. Det lär krävas lite längre innan det sitter för dem och Karlin har tålamod.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: Det är ej bekräftat, så hoppet lever fortfarande.

Nu när det spelats 12 omgångar börjar vi se rätt tydliga tendenser i tabellen.
HV, IKO och Leksand tror jag är i botten för att stanna och tror vi har hyfsat goda chanser att hålla minst 2 av dessa lag bakom oss.

Tänker på ORegan, kommer han fira Jul i Övik?
Går nu händelserna i förväg nanting jävulskt, för pojken måste såklart få chansen att bevisa sig.
Men OM det inte går vägen och han inte lyckas i 1:a kedjan ser jag ingen riktig plats för honom.
Woods flyttar han aldrig på då Riley just nu är ganska rejält mycket bättre. Längre ner i hierarkin tror jag inte han platsar med sin lite svagare defensiv och mjukare spelstil.
Ska isåfall vara en rockad på nämnde Woods då, att han tar klivet upp i 1:a och ORegan ner i 2:a ihop med JD.
Tycker Ruohomaa och ORegan är för lika i spelstil, båda drar ner på tempot och söker öppnande passningar, men blir lite för mycket av det goda.
Ranta/Ruohomaa/Woods har potential där Ranta blir vattenbäraren, finnen spelfördelaren ocj Woods avslutare.
Aagaard/JD/ORegan får den sistnämnde fördela puckarna med de andra 2 river och sliter. Båda kan avsluta.

Nackdelen är att vi då splittrar på 2:a kedjan som varit starkast på slutet.
Aagaard har förresten bränt några riktigt fina lägen både mot Växjö och Internationella Olympiska Kommittén, där väntar islossning..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: De ska fortfarande avlöna Montén två år till iaf. Trots att de har mycket pengar på banken så blir det en dyr historia för dem och påverkar såklart deras möjligheter att förstärka på sikt.

Sen om ryktet stämmer att det är en av storsponsorerna som gått in och ställt krav så är ju det problematiskt i sig också.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Nucky: Synd, hade gynnat oss om båda blir kvar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Nucky: Inte en dag för tidigt. Man börjar nästan misstänka att Nubben gjort ett så dåligt jobb som möjligt för att kunna dra sig tillbaka med en säck pengar. Ingen människa trodde väl att Montén skulle klara det där.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
bollan123: Ryktas på twitter att både Nubben och Montén får gå.
Johan Lindbom tar över som tillfällig tränare tills ny hittats.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: Rundblad och Rubins hade ingen jättekväll igår heller, iaf inte offensivt. Tror det kan vara en del av förklaringen till förstakedjans kräftgång.
Norlinder ihop med Rundblad i första backpar hade gjort skillnad.

Norris-Rundis
Bernis-Näsis
Rubins- Bricklis
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: Tror jag aldrig sett Bernhardt gäspa så mycket fritid som han gjorde igår... Men ja drömmen vore ju att Norlinder kommer tillbaka och tar Bergs plats och det antar jag lär hända tills nästa säsong om vi fortfarande spelar i SHL. Sedan Folin och Wahlberg platsar inte i SHL iaf inte hos en nykomling tror dom hade gjort det helt OK i ett av topplagen som 5-6e back
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Hinken: Fast jag tycker att varje byte Folin gjort så har han haft det mer eller mindre tungt.
När han ersatte Näsén var det inte så att defensiven blev lysande där.

Tycker tyvärr att Folin och Wahoberg inte räcker till i SHL. Och Berg är precis på gränsen. Hade gärna sett en komplettering där...
Sen att Bernhardt inte ser ut som landlagsklass är svårt att förneka, men han har en möjlig uppsida som Folin, Wahlberg och Berg bara kan drömma om.
Kommentera

2587600 · »