1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543889 inlägg · 4153 ämnen

MoDo Hockey - Juniortråden

Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Tarasov: Nä. Det skulle vara att göra sig av med vissa lag, vilket skulle skapa stora konflikter.

Tarasov: Lösningen är att Sundsvall och Brunflo slutar suga.

När jag gick på gymnasiet deklarerade den mest otränade tjejen i klassen att hon skulle börja spela ishockey. "Lycka till!", tänkte jag. Men hon blev ordinarie direkt. Och inte kom hon i form.

De som representerade Sundsvall och Brunflo är tillräckligt gamla för att se sig själva i spegeln och inse att deras insats var under all kritik. Lås in Playstation:et och ge er fan på att prestera bättre nästa gång!

Bad_Brett: Träna mest innebär inte alltid bli bäst, tyvärr. Möter du spelare med avsevärt högre spelsinne och skills spelar det sällan roll hur mycket du krigar - exempel Jakob Norén.

Vargen: Absolut. Men det kanske räcker till att inte förlora med 27-0.

Bad_Brett: Sundsvall tycker man ska kunna få till ett urval, men Brunflo gissar jag att alla som vill får spela. Urvalet är inte större.

Nu verkar ju intresset åtminsonte i Övik öka bland tjejer att spela hockey så det borde ju innebära högre konkurrens och med det högre kvalité. Men det går ju inte jättefort.

Ser man USA-Kanada möta varandra så känns skillnaden mot svenska damhockey ungefär lika stor som mellan Nordamerikansk damhockey och svensk herrhockey.

Bara inom MoDos lag känsn det som det är väldigt stor nivåskillnad på de bästa och de sämsta. (Nu har jag inte sett något i år dock)

Monno: Så länge tjejerna inte kan leva på hockeyn så kommer det se ut som det gör nu.

J20 fortsätter att ha stora problem. 0-3 efter första perioden mot Timrå.

Görs ingen förändring inom snar framtid kan detta vara sista säsongen på länge vi slussar upp stora talanger från egna leden.

Vargen:
Jag tror att Brynäs kommer skicka Bellows snart och frigöra pengar för en back.
Han soelar i 4: e kedjan nu men värvad för en toppkedja i SHL...
Skulle han trivas mer i den öppna hockeyn som spelas här i HA?
I Stället för tillknäpota SHL

Skulle Topping få kemi med honom?
En snabb hårt arbetande fysisk ytter med poängpotential?
Kan han få igång PP ?
Med passningskungen Fitzgerald och Topping framför mål..

Silly: Aldrig att Bellows går till HA nu. Helt fel prisklass och CV. Blir Tyskland. Tror jag.

Peja: Som du säger så kan pengarna absolut locka med Tyskland, men samtidigt känns det orimligt att en 27 åring i sina bästa år skall gå till Tyskland när han uppenbart borde kunna hålla för SHL.

En halv säsong i HA men kontrakt för SHL spel kan nog lockas

Men han lär nog kosta skjortan oavsett.

Silly: Men det är väl backar vi borde sikta in oss på !?

Silly: J20 fortsätter att förlora ser det ut som. Man måste nog börja kolla på en förändring snart

Landslagsuppehållet är över för våra juniorer och till min stora lättnad så spelade Gästrin sista matchen idag. Tänkte att jag ännu en gång kan dela med mig av en scoutingrapport på Elton från hans turnering som bara jag tycker är intressant. 😅

”Hermansson was Sweden’s best forward for me at the Hlinka Gretzky Cup and he was again here, as he picked up a goal and an assist in a 4-2 win and constantly made positive plays. His early 2-0 assist was a beauty – carried the puck on the goal line, faked going behind the net, but then set up his teammate with a quick backhand pass instead. Shortly after, he sniped a puck past the goalie quickly after the entry to make it 3-0. Once again showed he can play with varying pace, carrying the puck with speed or slowing things down to find the best play. Good job using fakes and cutbacks to create space in the offensive zone. Dynamic and rangy east-west handling skill. On the PP, he was a constant threat both as passer and a shooter. Great deception, vision, passing skill, and a great release. Late in the game, he walked in on the PP, faked a shot, toe-dragged around the blocker, and tried to set up a teammate with a backhand saucer pass – it was one too many moves but a great display of his skill level. Hermansson has continued to excite me every time I’ve watched him so far this season.”

Vargen: Så det var en rotering bara trots allt ;)

modomille: Vad jag förstått så var det sjukdom.

Draft-scout Lassi Alanen på twitter:

”Malcom Gästrin (#2026NHLDraft) is quickly emerging as arguably my favourite sleeper prospect in this year's class.

After dominating the U18 circuit to start the season, he's now got 5G, 4A in 7 games with MoDo's U20 squad. While he wasn't ranked on Central Scouting's initial list, I think he'll start to garner more attention pretty quickly now that he's proving himself at the U20 level.

I'd expect that he'll end up making his national team debut at some point this season, too.”

Otroligt kul om Malcom draftas året efter sin storebror. Även om han inte får vara på plats som Milton.

Vilken kanonhelg för föreningen MoDo Hockey. I dag torskade även U20 mot jumbon Björklöven. Man vänder ett 3-0 underläge i andraperioden men släpper två mål i tredje och förlorar med 5-3. Sparka Svelander innan det är för sent. Fattar inte hur man kan blunda för så svaga resultat under så lång tid. Då handlar det inte bara om poängen utan också om spelet och att utnyttja den talang som finns.

Vill man verkligen riskera att bli kvar i HA och tappa inte bara Gästrin, utan också varenda talang som finns i föreningen samt de kommande talangerna som kommer välja ett annat HG. Mardrömsscenario då juniorverksamheten är en otroligt vital del av klubben.

Vargen:
Vilken talang nyttjas dåligt i J20? Gillar inte att Arvid C får så liten roll i J18 tycker han är en av de bästa där. Men kanske stirrar de sig blinda på storleken

Tarasov: Handlar inte om att någon enskild får för lite speltid eller fel roll, utan det är en produkt av att spelsystemet brister och tyvärr även att glappet mellan medspelarna är för stort.

U18 ligger ju faktiskt tvåa i regional topp 6 och har gått riktigt bra. Ser man till de spelare som går före så är det ingen Connysson riktigt konkurrerar ut då han är en Sebastian Ohlsson-typ. Det är inte som att han fått lite speltid i matcherna direkt.

Vargen:
Connysson är rätt långt ifrån en Sebastian Ohlsson typ, där har du fel.

Tarasov: Jag ser ju (nästan) alla U18-matcher och han är rätt nära Sebastian Ohlsson i prestationsanda. Det är också därför han ofta spelar i fjärdelinan, för att han passar där. Betyder absolut inte att han är dålig, han har också en viktig roll men på den här nivån blir han mer av en forecheckare än på U16-nivå där det är lättare att maxa sin utdelning offensivt

Vargen:
Jag har sett en hel del av matcherna och nöjer mig med att jag inte delar din beskrivning. Vad du menar med preststionsanda är oklart. Jag menade speltyp.

Tarasov: Oj, trodde inte du hade prenumeration då du frågade mig om jag hade insyn bortom expertkrönikor och scoutinganalyser. Där ser man, man får tycka vad man vill men Arvid gör sig absolut utmärkt i fjärdekedjan.

Tarasov: Prestationsanda är hur han spelat i matcherna, varelsig han varit vass offensivt/playmaking-mässigt, tvåvägsmässigt eller defensivt för exempel. Arvid har ju inte direkt visat någon teknisk finess, spelsinne eller skott eller så och det har ju gjort att han inte är en jätteproducerande spelare heller. Han är en duktig skridskoåkare och är bra på att stressa motståndare. Han är klockren i fjärdekedjan helt enkelt

Vargen:
Nej jag bryr mig inte om prenumerationer utan går på det jag ser. Men förstår såklart att du har prenumerationer

Tarasov: Jaha, du menar att du går på matcherna eller?

Vargen:
Nej det menar jag inte bara att jag ser j18 med jämna mellanrum. Om Arvid fixar styrkan tror jag det kommer få utslag för han har ett bra spelsinne/passningspel. Nu kanske det aldrig blir något speciellt av honom men det finns något där.

Tarasov: Okej men du måste ju endera ha en betalningsprenumeration på svenskhockeyTV eller gå på matcherna för att kunna se J18. Arvid gör det bra men steget från U16 till hockeygym och U18 är väldigt stort och det man kunnat uträtta under högstadiet jämfört med gymnasiet översätts ofta på ett helt annat sätt när man kommer in på NIU eller LIS.

Vargen:
Jotack 🤣.

Att det är stort steg är jag med på. Det enda jag invänder mot är din beskrivning av honom som spelare som jag inte alls känner igen. Vi är ju till och med eniga om att det är en bra spelare 🥰

Såg en banderoll om er VD.
Super han hårt varje fredagsmatch eller vad handlar de om?

Greg P: nix, han tog en öl med en partner till MoDo.

JoJo2613: Elton hoppar av Småkronornas turnering i Kanada om en vecka. Oklart vad det betyder, om det handlar om en skada eller att han är aktuell för JVM eller att han ska spela med oss. Vi hindrade ju varken honom eller Milton från att spela med landslag i samband med att vi hade matcher sist.

Vargen: Det känns väl väldigt osannolikt att Hermansson skulle bli uttagen till JVM? större överraskningar har ju skett men tuff konkurrens just iår.

Vargen: Det är självklart ingen som stoppar honom, det är ett beslut taget av Elton på egen hand.

Troligast en känning som han kanske inte vill förvärra? Annars att han hamnade lite utanför av att sticka iväg förra gången, därmed fokus på att förtjäna A-lagsplats nu.

« · 2915745