1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527668 inlägg · 4121 ämnen

MoDo Hockey - Luleå HF 24-03-05 Hemma

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 24-03-05 Hemma
Gavelo: TV-pengarna höjs från 45 miljoner per lag till 60-65 miljoner per lag, så ALLA lag bör ha mer pengar till spelarbudgeten. Plus att just Modo slipper fallskärmen, slipper lägga 2 miljoner på en sarg och borde våga budgetera med högre publiksnitt än 4900, som man gjorde med inför den här säsongen.

Gavelo: När Hinken kommenterade det hos Ros, (som för övrigt är den lataste journalisten i hockeysverige), så sa han politiskt korrekt att de pengarna, (fallskärmen), ska in till klubben och sen fördelas i nästa års budget. Han menade då att han inte per automatik inte kommer att få hela den summan. Men att vi kommer att ha en högre budget kan vi räkna med såklart.

Han nämnde också att befintliga kontrakt/spelare kommer att få uppräknade kontrakt för att de bevisat sig klara den här nivån i SHL. Där hänger jag inte med, har de prestationsbaserade kontrakt? Trodde man kom överens om en lön och sedan hade man den kontraktet ut om man inte förhandlar om och förlänger inom innevarande kontraktstid?

Tarasov: Har vi verkligen så mycket högre lönebudget?

grimiss:
Jag tror att vi har goda förutsätta att hamna kring topp 8 nästa säsong. Men kommer för egen del så är jag glad om vi undviker 13/14.

Vi har bättre odds denna säsong iom att vi kan påbörja arbetet med lagbygget tidigare. Vi går också in i säsongen med fler beprövade spelare. Vi har också en högre lönebudet.

Men vi får se.

JoJo2613: Redigerad: Vi kan förlora oss 100 % kvar i SHL ikväll, men nog är det roligare att vinna sig närmare play-in. :)

Padrone78: Absolut. Jag är med dig men nog skulle det vara skönt om det skulle vara matematiskt omöjligt för oss att trilla ner.

JoJo2613: Jo, men så länge vi vinner spelar det ju ingen roll vad HV gör. Enkel matte tänker jag. 3 matcher kvar, 12 p försprång och två lag emellan. Släpp bromsen nu :D

Någon som vet när det här serieupplägget går ut?och när man kan ändra serieupplägget igen med upp och nedflyttning?

Padrone78: nog hoppas jag på att Örebro vinner så det blir 100% 100% klart för oss. Ingen liten chans hit eller dit att allt skulle kunna gå åt helvete.

Vad tror ni oddsen är på en jackpott ikväll med nedan rad?

HV71 - Örebro: Vinst HV
Modo - Luleå: Vinst MoDo
Malmö - Växjö: Vinst Växjö
Rögle - Leksand: Vinst Leksand

Inget är omöjligt amigos.

Men det skulle få HV att leva på hoppet en omgång till och striden kring Play-in-strecket att bli ännu tajtare, och såklart till vår fördel! :D

KB:
Rögle kommer ha det lika tufft nästa säsong. Dom tappar yttligare några nyckelspelare.

Örebro också!
Dom kommer tappa Lekkermäki. Och Johannesson på Backen.
Kanske Arnesson också går tillbaka till DIF.
Leino kan då ett vasst kontrakt att sticka på efter sin starka säsong.

Timrå kan få det tuffare också?
De kommer fortfarande vara ha en väldigt tunn backsida.
Hanzl sticker nog.
Hållander kan sticka iväg på ett nytt äventyr?
Ett ålderstiget lag som inte blir yngre precis,
8 st. Som är 30+. Deras chans var i år så att säga?

Manny: tror inte på för långa kontrakt. Finns alltid klausuler. Se på Ryfors, skrev i somras kontrakt med Rögle till 26/27 som han nu ser ut att bryta för spel i Schweiz.

Är väl i princip bara äldre Övikslirare och Aagaard som kan tänkas skriva flerårskontrakt. Ett under att vi fick Lehtinen 2 år till dock. Han måste verkligen trivas

Min största oro är att Hinkens vad det låter som plan, är att som strategi knyta till sig de här som ligger precis på gränsen till NHL och kan tänka sig att göra en riktigt bra säsong i Sverige för att sedan ta sig tillbaka.

Jag vill ha långa kontrakt och en kontinuitet så långt det går, där man inte behöver byta ut top 6 varje år.
Sedan förstår jag att man kryddar med spets därifrån.

Tarasov: jag hoppas vi kan ta den där poängen ikväll är rädd att för varje match den finns kvar kommer nerverna börja spöka för spelarna, jag vet mycket väl prognoser och allt runt omkring, nu har alla experter m.fl. gratulerat MoDo men jag är fortfarande lika nervös..

Hinken på hockeymorgon. Peppade grabbarna på träning igår att gå för åttondelen. Dröm om åttondel mot timrå. Panelen tror modo och rögle tar playin. Än en gång, josh förlorad, det var dåliga trenden i januari som avgjorde, vågade inte chansa och tacka nej till superbudet. Pratade lite om hur sportchefsjobbet är i såna situationer jämfört med etablerade topplag. Letar huvudsakligen efter en riktigt bra center och en målskytt av klass som kan göra de där extra målen.

Intressant att titta på +/- statistiken. Ranta sämst i laget med -17, Berg bäst med +4. Aagaard-kedjan står såklart på plus alla tre. Den hyllade Näsén på -10 och Bernhardt näst sämst på -16.

grimiss: Nästa säsong blir ungefär som denna skulle jag tro, vi kommer kanske ha ett lite bättre lag men det är fantastiskt svårt att säga hur vi kommer prestera som lag med 5-7 nya spelare.

Jag tror tappet av Josh kan bli ganska kännbart.

{5647}: kan han få en baksida att spela som på slutet hela säsongen igenom, Lassi i mål, plus mer målgörare borde vi väl kunna ta lite poäng :D

KB: Man kanske inte kan förutsätta det, men Karlin och teamet har överlevererat samtliga tre år än så länge och tittar man på honom specifikt så har han inte haft ett enda dåligt år som tränare de senaste tio.
Mora där han fick sparken var tia när han fick gå och blev sämre efter det.

grimiss: Tror vi kan räkna med att slåss där nere nästa år också men med målsättningen satt något högre, typ plats 9-10.

Malmö tappar sin spets och har fortsatt svårt med ekonomin. HV71/Oskarshamn kvar efter ett enormt fiasko och en nykomling från HA. Nåt lag kommer överraska i negativ bemärkelse också. Förutsättningarna är inte helt dåliga för oss.

grimiss: inte alls omöjligt men hoppas på plats 10-7

Tarasov: min känsla är ärligt talat att nästa säsong blir svårare

MoDo Hockey - Luleå HF 24-03-05 Hemma
Hoppas vi kan ladda och gå för en slutspelsplats

« · 2664923