1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480236 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Mora 170227

« · 1804694 · » Till forumet


Sv: Modo - Mora 170227
Mydar: Riktigt tufft läge nu. Förra säsongen så var det nog trots allt lite attraktivt att spela för en storklubb som Modo, nu vete sjutton.
Ingen sportchef, ingen tränare, arenafrågan under utredning (klart i april tror jag), driftbidrag inte beviljat för nästa säsong, fallskärm borta..
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Carl Lejonkräk: Ingen aning faktiskt, tror det blir en soppa av allting nu närmaste tiden. Hade varit bra om AJ hade kunnat hoppa in tidigt o köra igång träningar ivarjefall även det inte blir han som kommer vara tränare nästa säsong. Nu måste man få en tränare på plats dessutom. AJ var väl ganska krävande vad gäller fys delen vad jag förstått.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Jag tror att vi sitter i baksätet. De som är något att ha kommer att få erbjudanden från SHL, NHL, AHL och då står vi oss slätt igen.

Även om vi har skrivit några viktiga kontrakt så går de väl att bryta om ett lag från någon av ovanstående ligor knackar på dörren? Har vi något att sätta emot i verkligheten om någon rycker i våra kontrakterade spelare. Nej.

Hemvändarprogrammet kan vi ju drömma om, men är det sannolikt?

Troligen går ett antal bra sponsorkontrakt ut och de blir svåra att ersätta. ES-fallskärmen är förbrukad och kommer inte igen.

Publiken slutar troligen att komma nästa säsong också, vi kan nog inte räkna med samma fina siffror som i år i alla fall.

På det stora hela så är väl risken att vi tvingas äta upp vår grandiosa självbild igen när hösten kommer. Den som äter lever får se.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Mydar: Vilka har kontrakt över nästa säsong?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
atomragnar: Tror inte vi gör en leksand, vi får nog vara nöjd vi klarade kontraktet trots allt, med tanke på hur denna säsong har varit, inte bara för laget utan hela organisationen. Nästa år siktar vi på play-off.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Gavelo: ja, skönt att slippa div 1 kval.

Men trots vinst.. vem kan vara nöjd över att fira ett att undvika kval för div 1. Nä, jag vet inte det är "bittersweet". Att Modo mäktar att prestera så är kanske var 10:e match i snitt. Men det känns så orealistiskt att vi modofans ska stå och fira detta - Troja Ljungby förstår man.. men vi kanske ligger i den kategorin nu.

Ja man får vara negativ efter en seger för det gör inget i det stora hela om man ser över hela säsongen. Kommer Modo någonsin klara ha ett slagkraftig lag? Så många år har gått.. hoppet tryter.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Om löven och Västerås vinner var sin och sen vinner löven mot Västerås på övertid i sista omgången medans Modo förlorar båda sina, då hamnar alla 3 lag på 66poäng.
Då krävs det att Västerås vinner sin första match med ungefär 10 mål och löven sin första med ungefär 27 mål för att alla ska ligga på ungefär samma målskillnad (såklart beroende på vad Modo förlorar sina återstående med)

Så matematiskt kan Modo få kvala nedåt
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
mikenomad: Japp. Om vi tappar målskillnaden på +27 mot dom.
Och då löven måste ta 2p mot Västerås för att vi ska få kvala kan dom bara få +1 där.

Så förlorar vi båda kvarvarande matcher med 10-0 Måste Löven vinna mot Mora med minst 6 mål. Fast vet inte vad som räknas vid samma poäng och målskillnad? Så 7 då för att dom ska vara säkra.

Så det är inte omöjligt. Men högst otroligt. Det är dock Modo vi pratar om. :-)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
mikenomad: Löven och Västerås möter varandra. Så de kan max få nio poäng tillsammans. De är nio poäng efter. Och lövens målskillnad är inte bra.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
S-vikaren: Paris bröt näsan :(

hockey-news.info/ebel-kieferbruch-bitterer-ausfall-in-dornbirns-defense/

Vi måste slå Timrå stort, så att vi kan gå om Oskarshamn ifall de tar tre poäng.

Hästen har två förluster mot Almtuna och en vinst. Så Almtuna har kanske tyvärr ett övertag på dem.

Det mest osannolika är att MoDo skulle ta 6 poäng, Att övriga resultat går vår väg är långt ifrån omöjligt.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Gavelo: Med det resonemanget kan de matematiskt få kvala också väl?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Mydar: Läs längre ner i tråden där läget förklaras.

Modo har säkrat nytt kontrakt!

Modo kan matematiskt få vara med i slutspelet
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Smurfen: Modo vann så då är han tyst
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Någon som har sett Robin Ztorken ?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
J F K: kikade precis på tabeelen, löven ser ut att ha 5 poäng upp till oss, vinner de 2 sista samtidigt som vi äter torsk, då blir det kval igen eller har jag missat något?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Hälge: vinner vi mot er och almtuna torskar kan vi teoretiskt få en direkt avgörande match mot dem, men just nu är jag bara nöjd att vi slipper kvala.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Hälge: skulle säga mycket/gudomlig tur. Men ja, du har sett rätt
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Hälge: Nä det är fullt möjligt. Särskilt om Hästen nästa första och förlorar sista mot Mora. Oscarhamn får bara ta 2 p. Och vi vinner resten.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
WarEvryPractice: Han var inte bättre än så?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Hälge: Matematiskt JA, men knappast troligt :)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Hälge:

Det är så mycket om så det är inte värt att titta på. Nu är vi nöjda med nytt kontrakt det är bra så.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Gavelo: Med lite/mycket flyt så kan väl ni nå åttonde platsen. Eller har jag sett fel ?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
WarEvryPractice: In med en sportchef fort som fan.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
WarEvryPractice:

Köper din genomgång, men de med negativa glasögonen på kommer alltid hävda tvärtom.

Var mycket snack när vi inte kunde behålla Carlsson, Ottosson, Sandin, Flood, Nilsson från förra truppen (säkert glömt någon). Men ska sanningen fram är det bara Linus Sandin jag skulle ha önskat att haft kvar.

Nej nu är det dags att bygga smart för en gångs skull. Vi har en bra stomme och framförallt en bra målis, så det ska vi bygga vidare på nästa år.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
S-vikaren: Jo, men Paris kan väl inte bara ha spelat fyra matcher?
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
WarEvryPractice: Drömvärvningen är tobbe enström....
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Monno: Grattis till nytt kontrakt, förlåt för alla mina små provokationer som jag absolut är fullt medveten om att jag ibland smyger in. Skål ta me fan !!!!
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
WarEvryPractice: Jag brukar använda eliteprospects.com för statistik. :)

Drew Paris
www.eliteprospects.com/player.php?player=19198
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
mikenomad: Ord som Smart, förberett och Modo kan man inte ha i samma mening, det fick man lära sig i grundskolan.

Men tack iaf. Hoppas vi kan bjuda upp till bättre dans nästa säsong.

Lycka till i kvalet nu!
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Hoppas vi kan vara extremt noga med nyförvärven inför nästa säsong.

Vissa modo-iter säger att MoDo-spelare presterar bättre i andra klubbar. Jag känner väl inte att det är riktigt så, så jag kollade hur de går för de som försvunnit från klubben:

- Grundström har ungefär samma speltid i Frölunda som han hade i MoDo. Poängsnittet är också typ samma.

- Victor Olofsson fick spela lite mer ifjol men håller ungefär samma poängsnitt.

- Possler spelar numera matcher i DIF, men han får inget större förtroende (runt 10 min per match).

- Djuse gör mindre poäng i SAIK än i MoDo. Men han spelar över 21 minuter per match så han måste göra bra ifrån sig.

- Emil gick trögt i Skellefteå, men levererar i Växjö.

- Filpula gjorde 22 poäng på 22 matcher i MoDo. I Malmö har han gjort 32 poäng på 45 matcher.

- Heshka, Thomas och Rantakari verkar ha hyfsade säsonger.

- Jag ser inte hur det går för Drew Paris på Dornbirnes efterblivna hemsida.

- Welch gör inte så mycket poäng i Malmö. Han spelar 22 min per match (25 i MoDo).

- Är de nöjda med Ottosson och Ludvig Nilsson i Löven och Timrå?

- Jesper Persson går dåligt i Borlänge

- Albin Carlsson har varit skadad.

- Reideborn har 90.2% i år mot 89.6% i MoDo


Av de ovanstående så är det bara Djuse och kanske Rantakari som verkar fått ett enormt lyft jämfört mot ifjol. Min bedömning är oseriös, eftersom den bygger mestadels på EP. Så ni får gärna säga emot om slutsatsen är felaktigt. Men jag tycker inte det är uppenbart att spelarna presterar bättre i sina nya klubbar.

Så nu gäller det att hitta spelare som är skickliga. Drömvärvningarna förutom NHL-killarna är väl någon av bröderna Olofsson. Tobias Viklunds kontrakt går också ut.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Grattis till nytt kontrakt. Inte för att jag någonsin trodde nåt annat men nu blir det Västernorrlandsderbyn en säsong till åtminstone. Även om fallskärmen från SHL försvinner är jag säker på att det blir ett betydligt smartare och bättre förberett Modo då
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
S-vikaren: Själv tänkte jag fira genom att sätta på kärringen, men så blev jag hungrig å tog en macka ist.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Mirakel, alla gånger
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
J F K: Ska bli intressant att se hur spelet blir nu när allt är klart och man kan spela utan ok på axlarna. Tror att det blir två bra avslutande matcher.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Domsjö: No comments.. :)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
J F K: haha! jaså inte?! ;)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
S-vikaren: Långt emellan ggr som du sköter tänderna? ;-)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
J F K: Bara i andra? Själv trodde jag inte på poäng förrän hesa Fredrik ljöd vid 60 gångna.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
S-vikaren:

Alla sätt att fira i ett sådant här läge är bra!
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Själv ska jag fira med att borsta tänderna. Festligt!
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Rytter: Varför har vi inte sett detta spel oftare?
Jävlars va skönt. Har redan firat med en Eldvatten Sherry Cask👍
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
dempa: fan. Det var ett tag där i andra som jag inte trodde att vi skulle vinna.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
S-vikaren: Haha hade fel. Trodde Löven hade 60p. Så vinner löven nästa match med typ 20-0 har vi problem.

Så ok. Teoretiskt kan vi kvala. I praktiken är vi säkra.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Monno:
I praktiken ja, den sammanlagda möjliga poängen för Vik/Björklöven är 9, de 9 kan fördelas lite hursomhelst, målskillnaden borde göra att vi klarar oss. Som farsan lärde mig, man tar inte ut varken segrar eller förluster förrän slutsignalen gått:) ligger mkt i det. Alltså är vi klara än, men oddsen ser bra ut;)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
WarEvryPractice: Hästen måste dock slå Almtuna. Sedan måste Hästen torska mot Mora. Oscarshamn loosar. Och vi tar två raka.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Monno:

Ja jävlar i mig, du har helt rätt. Har missat detta totalt.

Nej nu blir det att hälla upp en Laphroaig quarter cask för att fira nytt kontrakt.

Ska bli intressant att se hur laget spelar utan press i kvarvarande matcher.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Monno: äh ge dig nu. sedan vi åkte ur har inte Carl gjort annat än stöttat. han hejar på Modo i hA utan tvekan! så sluta leta negativa ting i allt han skriver..

Om vi torskar resten och västerås och löven tar 3p var inför sista så har vi 66, Västerås 65 och löven 64. De möts, och vi har bättre målskillnad. Vi är safe :)
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
dempa: Alla lagen kan hamna på 66 poäng men vi har 10 mål upp på Västerås och 27 mål upp på Löven
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
Monno: Räkna istället uppåt. Modo kan få 72 och Almtuna 71.
Kommentera

Sv: Modo - Mora 170227
WarEvryPractice:

Grymt skönt, se nu till att vi får ta semester. Sedan ska det börja byggas inför nästa säsong. Vi har en bra stomme att jobba med så får vi en sportchef som kan hitta lite guldkorn samt slå väl ut med spetsvärvningar så kan det blir intressant.

En stomme med:

MV: Hanses

B1: Hedman
B2: Sellgren
B3: Ericsson

F1: Karlkvist
F2: Björklund
F3: Molin
F4: Wahlgren
F5 Lyrenäs
F6: Alba


Är helt ok förutsättningar för att börja bygga på. Kan man lura kvar Lindgren, Leman så är det kanon, och sedan Smotherman + Jakobsson framåt då har vi en fin stomme att jobba vidare med.
Kommentera

« · 1804694 · »