1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533564 inlägg · 4126 ämnen

Rapport från årsmötet

Sv: Rapport från årsmötet
knaskamilla: Snygg-Janne frågade Nicke vad som krävdes för att få en silvernål respektive guldnål, men han fick inget svar.

knaskamilla: Den där miljonen som du blev tveksam om vad det kunde vara var väl den blygsamma insatsen av MoDo Hockey i Arenabolaget, om jag inte minns fel.

Sen sa han väl att man får räkna med att Oscar gör en liten dipp i formkurvan detta år, med tanke på det makalösa fjolåret men 30-35 matcher borde han väl kunna spela i varje fall.

Zakke kändes än så länge aningen för svag för elitseriespel, enligt Kent, men där gör Salo och Freddan sitt bästa för att putsa bort de värsta dalarna i hans agerande. Han kommer att få stå ett antal matcher i vinter i varje fall.

Lät som att Viklund och Hellström redan nu var så gott som klara för A-lagstruppen. Viklund hade som sagt slagit i topp på i stort sett alla värden som fanns i det testprogram Kent och Melinder kört sedan -88 med juniorerna och A-laget.

Hmm, sen minns jag inte så mycket mer.

Martin S:

Ja, det är den Ecke Holmberg. Han från Ådalen. "Det är bra att vi har någon där som kanske kan hjälpa oss med marknadsföringen där", sa de, men inte tänkte de på vad dyrt det kommer att bli att betala hans resor fram och tillbaka till Övik! ;)

Det var nog ingen som tänkte på att ta upp förslagen på företag som heter något med MODO, men det verkar ju som att de har några andra företag på G...

Jag fattade inte riktigt heller vad man gör för att få en sådan där nål. "För långt och troget arbete" tror jag att det är. Den där Anna-Carin fick den för att hon suttit i styrelsen, tror jag. Kent för att han varit involverad i klubben sedan 60-talet, Lennart Boström likaså. Egentligen hörde jag ingen riktig motivering till varför Snyggjanne fick en guldnål, men han sa att han också hade hållit på sedan 60-talet när jag frågade.

Verkar som att Kent tror MYCKET på Viklund. Och Hellström med, för den delen.

Martin S: På tal om nya huvudsponsor så lanser jag härmed ett förslag, Unibet, Expekt, Ladbrokes eller något annat spelbolag. Det svenska spelmonopolet är snart ett minne blott så varför inte? Dessutom finns det väl inget som hindrar MODO att sälja arenan till Unibet eller sitter förbundet med avtal med svenskaspel som omöjligör detta?

Unibet lanserades förresten på börsen i veckan så där finns det många sköna slantar att hämta. Bolaget övertecknades 12 gånger och en sådan hausse har inte setts sedan it bubblans dagar.

knaskamilla: Är den där Ecke Holmberg som numera har något företag som tillverkar stolar typ?

Oväntat att Fjällräven inte blir ny huvudsponsor. Sedan dag 1 har jag varit mycket tveksam till att arenan skulle heta något med Fjällräven. Mitt tips är att MODO har is i magen och väntar i några månader och när vissa spelare har signat så tror jag att det helt plötsligt blir lättare att jaga huvudsponsor. Var det förresten någon som tog upp våra alternativ med olika företag som redan heter MODO?

Vad gör man för att få en sådan där silver och guldnål? Spelarna känner jag igen men vilka är de övriga som har fått en sådan?

Viklund bäst tränad genom tiderna? Roligt att läsa. Viklund har förresten tackat nej till draften så jag antar att han räknar med att göra en bättre säsong iår än ifjol.

Förresten så tappade Folkpartiet ett mandat till EU parlamentet, undra om det har något att göra med att FP som enda parti var negativa till arenan i Övik?

Rapport från årsmötet
Först och främst: verksamhetsberättelsen jag fick saknade sidorna 1, 2 och 3, medan alla andra såg ut att kunna läsa de sidorna hur mycket de ville. Vilken mobbning!

Nå. Vad gäller verksamhetsberättelsen så visades en massa siffror på OH över budget och utfall, men siffrorna var alldeles för små för att jag skulle kunna tyda dem. Att de gick back är dock ingen nyhet för någon. Saker som kostat mer än man hade räknat med var t.ex. att J20-laget gick så långt i slutspelet och att de fick möta MIF och VF. Dyra resor. Sedan tror jag att man sa att vi fortsättningen ska se till att få möta TIK, Lulio och BIF i ES-slutspelet, för det blev tydligen dyrt att åka till Jönköping också.

En annan stor utgift som inte var så lyckad var lönekostnaderna, som man ju inför säsongen som kommer försökt sänka. Olyckligt var att man värvade ihop ett lag och att sedan Svarten, Salle och Hasse J tillkom så sent i lagbygget. "I år ska vi ha mer is i magen", sa man, så förhoppningsvis slipper vi "onödiga" lönutgifter säsongen som kommer.

Marknadssidan lyckades dock hålla sig inom budget, och såg man inte ett litet belåtet flin på Nickes läppar?

Nu är jag ingen mästare på ekonomi och siffror, så jag citerar det som ser viktigt ut ur verksamhetsberättelsen:
Eget kapital
Balanserad vinst 15 598 278 (för ett år sedan: 19 028 430)
Årets resultat - 7 146 663 (- 3 430 152)
[f] = 8 451 615 (15 598 278)[/f]

Likvida medel vid årets början 12 989 475 (16 388 603)
Årets kassaflöde -7 599 035 (-3 399 128)
Likvida medel vid årets slut [f] = 5 390 440 (12 989 475)[/f]

Mobba mig inte om siffrorna är ointressanta... Jag tror för övrigt att de sa att den där 5,3-miljonen där på slutet skulle minska med en miljon, men det kan ha varit något helt annat de pratade om då också. Hmm...undrar hur stor sannolikheten att Paddan sitter inne med svaret är?

Nå, det var lite siffror.

Ur styrelsen försvinner Kent Forsberg (tänka sig!) och som nya valdes Jörgen Schultze (eller hur han nu stavar) och Ecke Holmberg in. Det är möjligt att jag missat att ngn mer också försvann, styrelsen stod nämligen på sid 2 i verksamhetsberättelsen.

Klubbens förtjänsttecken gick till...tadaam...
Silvernålen: Göran Arnmark, Anna-Carin Holmgren, Peter Högardh, Peter Kinell och Fredrik Warg. Jag tror dock att Anna-Carin hade lurat de andra fyra till att stanna hemma, så att hon skulle få alla blommor själv.
Guldnålen: Lennart Boström, Lars Ericson, Kent Forsberg, Tommy Pettersson, Jan Öberg ("vad bra, nu kan jag ha lite fräscha blommor i min lägenhet") och Rune Ölund. (Jag vill här passa på att förneka alla rykten om att Snyggjanne ska ha exeptionellt snygg rumpa. Det stämmer alltså inte.)

Sen var det ju det där med arenan. Det är möjligt att Bumpis var där - men i sådana fall var han bra mycket äldre än vad jag hade trott. Fast å andra sidan var det ingen som protesterade mot arenabygget, så det var nog inte han ändå. Här skrev jag upp massor av saker, men jag ska försöka redovisa det som sades lite enkelt.

Vad gäller huvudsponsor så är det inte klart än, men det ser inte ut att bli Fjällräven. Däremot förhandlar man med några intressanta (dags att börja spekulera igen, alltså). Här har man varit rädd för att "sälja sig" för billigt, vilket visar att man inte var nöjd med Fjällrävens bjud. Fast å andra sidan har man i budgeten för arenabygget räknat med ett kortsiktigt lån på 26,5 mkr som ska täcka huvudsponsorpengarna till en början, eftersom man inte räknar med att få det klart med sponsorn förrän i höst. "Det blir lättare att förhandla om huvudsponsorskap när det är klart att arenan blir av", sa man.

Skanska fick alltså bygget, i konkurrens med två andra bolag, och detta av tre anledningar: de hade den bästa idén (snygg arena), de har erfarenhet av liknande projekt och de "angav en ambition att vara med och ta någon sorts risk". Av det senare har de dock inte sett mycket än, sades det.

Man har jobbat på att få arenan så billig som möjligt, och har tydligen från originalförslaget fått ner kostnaderna med 12 mkr. Dessutom kunde man ikväll presentera ett projektbidrag från Länsstyrelsen på 7,5 mkr, som ska gå till ett "projekt i projektet". De pengarna ska täcka det som behövs för att arenan ska bli en evenemangsarena. Alltså t.ex. sarg som lätt ska kunna flyttas på (målet är att det inte ska ta längre tid än 8 timmar att bygga om arenan från hockeyarena till ett annat sorts evenemang). Eller, rättare sagt, pengarna från Länsstyrelsen ska täcka 50% av de kostnaderna.

De räknade ju också, som bekant, på vad det skulle kosta att bygga om Kempis. Där låg summan på 145 mkr + infrastruktur till en kostnad av kanske 20-40 mkr. Förutom det skulle man måsta riva hela Kempis och bygga från grunden, så då skulle vi ha haft att se fram emot ett år utan ES-hockey.

För tillfället är det tecknat för 112 logeår, vilket innebär en inkomst på 25 mkr. En liten detalj ur budgeten för det första året, bara: inkomster för arrangemang har man budgeterat till 500 tkr, vilket tydligen är "ett stort eller två mindre" arrangemang.

Vi lyckades inte lista ut var i arenan vi kommer att få sitta, men däremot verkar det som att det blir en hel massa toaletter överallt. Dessutom såg det ut att bli två sportbarer och två caféer på varje publikplan, utöver kioskerna. Kent påpekade också att domarrummet ligger nära MoDos A-lagsomklädningsrum: "Vi har sett till så att domar'n är nära oss så att vi slipper jaga". (Detta tolkade någon som att Kent kommer att träna MoDo mer än en säsong, eftersom arenan inte är klar förrän 2005...)

Slutligen: låt oss hoppas att ingen idiot sinkar bygget nu, för förlorar de ett halvår till försvinner EU-bidraget (60 mkr). Försvinner EU-bidraget, ja då försvinner också MoDos chans att bygga arena, för att få ett sådant igen trodde de inte var möjligt. Och: boka in nyårsafton 2005 för invigningen.

Efter fikat (som Snyggjanne hoppade över av ngn underlig anledning...hur kan man missa gratis fika!?) berättade Kent och Bengt om laget inför nästa säsong. Enligt Bengt finns en forwardsplats och tre backplatser kvar att fylla. Kents ambition är att ha nio backar och tretton forwards på kontrakt. Av dessa ska 2-3 stycken vara juniorer. De han ville flytta upp var Viklund och Hellström. Viklund sade han för övrigt var den bäst tränade MoDospelaren någonsin, han har tydligen sprängt alla gränser i deras tester (som de kört med sedan -88).

Sen var det ju det där med proffsen...man griper ju varje halmstrå! Det är enligt Kent inte helt omöjligt att man inte kan presentera den färdiga truppen förrän efter World Cup. Han lyckades där få in att "till World Cup försvinner ju Peter, Salo och Sedinarna. Och Marcus Näslund. Han har börjat träna med oss nu, för han vet att det blir lockout" (eller hur han nu sa). Det kan väl inte betyda annat än att de räknar med att de skriver på? ;) Fast det är ju lite fler än den en forward som Bengt sa att det fanns plats för... =/

Slutligen: i Kempis finns sammanlagt 7,2 meter pissränna på toaletterna - I LLA 340 meter.

Puh.

« · 401993