1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532196 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Hoppas att Frölunda kan slå sig vidare till semi, håller normalt på andra Norrlandslag när Modo inte är vidare i slutspel, men J20 kommer få en räkmacka i slutspelet om Frölunda tar tar sig vidare.

modomille: Nej 2-0 till Malmö.

ULTIMAVICI:står det 0-0?

modomille: Malmö är helt dominanta mot Leksand såhär långt. Får Leksand inte tillbaka flertalet av sina skadade spelare snarast så är dem rökta.

ULTIMAVICI:tror att skröder vill avsluta med ett slutspel efter match 1 mot hästen så sa han att det var väldigt tråkigt att dom missade slutspel och man hörde på honom att han var väldigt besviken såklart vill man till slutspel men man hörde att skröder jätte gärna vill spela slutspel,skröder håller nåt år till tycker att han platsar i  tredje kedjan ändå.

NuMo: Jag tror istället att vi inte väljer att förlänga, är ett perfekt tillfälle att ge honom ett värdigt avslut.

Blake: Jag är inte alls lika orolig för att vi missar defensiva klippor som de killar som är sen i utvecklingen. Idag skulle jag nog säga att en stor, stark och snabb kille i alldeles för stor grad går före en liten och klen med bra spelsinne. Dvs, den där stora backen kommer vidare, men nästa Salomonsson för att ta ett exempel förmodligen inte spelar i modo stadslag.

hanzon:

Min gissning är att Skröder med säkerhet blir kvar. Att han "tillåts" vara frånvarande nu är inget tecken på att man kan undvara honom, tvärtom. Man är rädd om honom och vil ha honom kvar här.

Amitiel: håller med om Nylander hade stannat hela säsongen så hade Skröder nog gjort runt 35 poäng och det är bra han fick ju en sån lång svacka utan poäng när Nylander drog.

hanzon: 

Jo jag hoppas på det också, dom unga behöver någon äldre som varit med och han är rätt billig, och med rätt spelare i samma kedja så lär han fortsätta producera kanske inte kommer vara i 50 poäng klassen men minst 20 poäng lär han fortsätta producera.

modomille: Min förhoppning är att Skröder fortsätter i Modo, han har mer att ge.

Blake: Just däri ligger problemet för framtiden när det gäller svensk hockey. Spelarna gallras ut redan i 12-13 års ålder till sk. stadslag. Kvar blir "rejektet" som i bästa fall fortsätter nåt år till i sina söndeslagna sargade lag, mycket talang som går till spillo där, man undrar hur många Viktor Löv som slutat alldeles för tidigt.

I Ö-vik händer en intressant grej med stadslagen kommande säsong. KB65 som varit ett av de starkare lagen i serien har kollektivt tackat nej till stadslag, varpå Modo svarat med att bilda 2 stadslag, mot det normala 1. Modo Nord kommer att bestå av spelare från ÖSK, Järved och Husum och Modo Syd består av spelare från Modo och Svedjeholmen. Detta resulterar i att man i serien får 3 någolunda jämna lag där alla spelare har en chans att visa upp sig för tv-pucken och hockeygym.

Med lite insyn i ungdomsverksamheten i regionen förundras jag även av bristen, om inte totala avsaknaden, av samordning från Modos sida när det gäller utbildning av ledare etc. Det jag vill se är ett samlat grepp om ungdomshockeyn från Modos sida där man tydligt ger stöd och råd, ställer krav och är delaktiga i utvecklingen. Modos framtid ligger inte i att värva spelare från stockholmsområdet till hockeygym, den ligger i att ta vara på de spelare som kommer från ångermanland och ge dom förutsättningar att nå så högt som möjligt.

Sawchuk: Och ändra synsättet på NHL-stjärnor, att alla som får chansen i NHL inte behöver vara Crosby-kopior utan att det även går att komma dit ifall man är en defensiv forward/back. 

Gallringen börjar ju fruktansvärt tidigt, det är nog många defensiva talanger bland pojklagen som aldrig får chansen i juniorlagen och lägger av med hockeyn.  

McFire:Jag hoppas inte det.

McFire: Nej, han kommer tillbaka när vi hissar hans tröja tillsammans med Susses.

ULTIMAVICI: Skröder borta imorgon också alltså. Har vi sett honom för sista gången nu möjligen? Troligen va?

Sawchuk: Modos adelsmärke har under lång tid varit att utbilda individen, jag vågar påstå att det är nästan det viktigaste man kan göra för att få fram stjärnor av ypperlig kvalitet. Spelarna tar egna initiativ och försöker ständigt göra det oväntade.
Samtidigt sätter det ett oerhört ansvar på de individuella spelarna att själva ta ansvar för sin utveckling och samtidigt spela för laget.
Tycker vi måste få in än mer struktur ändå, offensivt exempelvis finns det inte ett J20 lag i Sverige som är ens nära, defensivt är det däremot katastrof.
Kan vi fortsätta värna om individen men samtidigt få in i killarna att man gör jobbet över hela banan så kommer vi få fram spelare med en ypperlig kvalitet.

J F K:

Så är det, Wernblom passar ännu så länge bäst som Ass Coach. Han kanske inte heller var så taktisk då han hanterade ungdomslagen :O men han funkar bättre i J18 och uppåt.

Det kanske är dags för Modo att sätta utvecklingen av laget före utvecklingen av individen från J18 och uppåt. Hockey är en lagsport och Modos huvudsakliga mål borde vara att bygga ett starkt representationslag och inte fostra ett fåtal framtida NHL stjärnor.

Redigerad kommentar

hanzon: jag ser gärna ett samråd. Det ska givetvis vara två personer som tränaren har förtroende för och som denne anser kan tillföra saker till truppen, men samtidigt ser jag gärna att gm/föreningen tar grepp om vår framtid och har en röd tråd i värvningar på både ledar- och spelarsidab, som vilken typ av hockey vi ska spela.
I och för sig lättare sagt än gjort när man som oss ligger långt ned i näringskedjan.

J F K:Oavsett vem som blir huvudtränare, så borde den personen välja assisterande tränare och inte GM.

Sawchuk: Nej, vi kan absolut inte ha de so varit nu.

Jag upplever Modos spel på hela juniorsidan väldigt likt a-laget. Man har inte många linjer i spelet, utan litar på individuell skicklighet. Inte som ett väloljat kollektiv som Skellefteå för att ta ett exempel. Båda juniorlagen upplever jag var bättre innan jul och backade jämfört med konkurrenterna (visst J-20 kom första av norrlandslagen, men Skellefteå tog in på oss jämfört med före jul).

Jo, Wernblom vill verkligen vinna (till vilket pris som helst) och det är förvisso en egenskap som verkligen vi behöver tillföra. Dock har jag varken upplevt själv eller hört någon annan än dig anse att han är en skicklig taktiker. Inte ens nära för att vara ärlig.

Fast det är klart. Hittar vi en huvudtränare få in ett grundspel och som kan dirrigera forwards riktigt bra. Då kan jag kanske köpa att vi plockar in Wernblom som assisterande som främst pådrivare och istränare.

Sawchuk:

Vet inget om honom som tränare, men oavsett tror du inte det skulle vara bra om han fick jobba några år med J18/J20 innan han var redo för större uppgifter. Tror att man behöver mer erfarenhet än den han redan har. 

AF trodde jag iaf var med taktiskt driven än vad som kanske var fallet, sedan beror utfallet säkerligen på mer än en sak än tränaren, frågan är hur det sett ut om vi haft en annan tränare. 

J F K:

Wernblom är en bra istränare och taktiker, han gör också vad som krävs för att vinna. Angående hejarklacksledare så har vi ju provat två stycken som är raka motsatsen och det har ju inte direkt varit någon succè.

modomille: Jag vill verkligen inte ha in Wernblom. Han är som en hejaklacksledare i båset och jag är väldigt tveksam till vad han skulle tillföra rent taktiskt. Jag tror inte i längden på att man vinner mycket på att ha någon som bara står och gapar.

modomille:

Hoppas på Fredrik Söderström från Oskarshamn. Tror att han är redo för SHL. Enligt hans twitter har han varit och kollat på Frölunda - LHF samt Malmö-Lif. Det senare är kanske inte så märkligt med tanke på att han är från Leksand men troligen är han runt och kollar spelare. Det spelare jag hoppas han kollade på är:

Johan Forsberg och
Nils A

Han har oxå en god relation till Linus H, iofs skulle Linus vara bra men jag hoppas på andra spelartyper med tanke på att vi har Albin C som jag tror kan få ett genombrott nästa säsing och bli en spelande back. 

hanzon:hade velat ha in Melin som huvudtränare han är mer en taktiker och sen en som kan höja rösten kanske wernblom?.

Atjoo91: Ja vem ska då ta över efter Perra, kanske Roger Melin?

Waltin klar för kringlorna.

www.sodertaljesk.se/0708nyheter.asp?NPK=5623

Amitiel:

Ja det vore bra:) tror du inte man skulle kunna låta Nättinen ta över Öneruds roll, givetsvis beroende på vad nättninen tänkt sig i avlöning? Alternativt tror jag att Grundström kan vara redo för den typen av roll nästa säsong. 

ULTIMAVICI: tycker faktiskt Hedman varit en större syndare i egen zon än torp, blir ofta mer trubbel kring Hedman. Torp tror jag man kan slipa genom att lära honom spela enkelt, Torps problem är att han förivrar sig ibland, åtminstone upplever jag det så. Men kan man bli av med någon av dem eller båda utan att kostnaden rinner iväg så är det givetvis bra. 

Vill HV ha han så släpp han och ta tillbaka Kristian Forsberg istället

hanzon: Ja, är inte så svårt att förstå Önerud som har släkt och vänner på plats i Jönköping. Dock tror jag att HV erbjuder mer än det smakar.
Men Önerud är en bra kille med ett rejält pannben så han kommer tillföra för HV71, samtidigt som jag var inne på tidigare, Modo måste få hela truppen att dra åt samma håll och våga skita ner sig. Då kan Önerud ersättas med en billigare grovjobbare.

ULTIMAVICI:Enligt Expressen "För HV 71 med sportchefen Johan Hult i spetsen intensifieras nu arbetet med lagbygget inför nästa säsong. SportExpressen har redan avslöjat att Simon Önerud är på väg in. Enligt våra uppgifter är den 26-årige Modoforwarden i praktiken klar för en återkomst till Jönköping och sin moderklubb. Önerud är tänkt att ersätta kanadensaren Riley Holzapfel vars kontrakt går ut."

ivandrago: Torp måste iväg, vi kommer troligtvis få betala mellanskillnaden i lönen han lyfter i HA för något lag i SHL kommer inte befria oss från honom.
Alternativet blir att pröva lyckan i Tyskland eller dylikt för honom.

Litet tillägg hade varit optimalt om man kunde hitta nya arbetsgivare till Torp och Hedman men känner att lagt kort ligger till nåt nytt är meddelat:)

Ang truppen nästa säsong så känner jag att det viktiga är att backsidan stärks, i det läget vi befinner oss i, är det viktigaste att man har ett stark försvar. 

När det gäller målvakterna kan man numer känna sig trygg, är säker på att vår målvaktssida nästa säsong kommer hålla god klass. 

Backar: 

Skulle vara bra om vi kunder behålla Ahnelöv, enligt uppgifter så verkar han trivas bra i Övik, inte omöjligt att vi kan behålla honom. Övriga på kontrakt är Torp, Hedman Djuse och Carlson. Djuse tror jag kan bli riktigt bra, definitivt en topp 4 back i SHL. Får vi dessutom in Erik A kan det säker skänka stabilitet i backlinjen. Får man sedan önska så kanske Nils Andersson? Ser att det ryktas om Welch naturligtvis vore det också bra men frågan är om vi har råd och om vår status i serien räcker till för att han skall gå till oss. 

Ser backsidan ut såhär nästa säsong så är tycker jag att vi utifrån förutsättningar gjort ett bra jobb:

Ahnelöv - Nils A

Erik A - Djuse

Hedman - Carlsson

Extra Torp, Runesson Lindgren etc

Återkommer med Fw sidan imorrn.... Mitt första inlägg är härmed skrivet på återseende

För övrigt hoppas jag att den nye tränaren blir Fredrik S 

modomille: Nu kanske inte Jacobson klarar det, men min poäng är att man ska vara försiktig när man kategoriskt dömer ut någon. Johan Åkerman kanske är ett bättre exempel Då.

Någon som har koll på var det finns info om klubbarnas olika snittpriser runt om i arenorna, om det finns överhuvudtaget? 

J F K: visst det var lite naivt men jag säger bara sanningen men att du jämför Arlbrandt,Olausson med Jacobson? Är konstigt Olausson och Arlbrandt var ungefär 22/24 tror jag när dom lämnade HA där Olausson gjorde 71! Poäng på sin sista säsong,Arlbrandt stannade i Rögle länge men kunde redan då platsa i Shl,det går inte att jämföra jacobson med dessa två herrar visst jacobsson kanske fick en nytändnig i Vik men han fick spelade några minuter i Shl per match därför att han spela tufft men tillslut så fattade Brynäs ledningen att jacobson inte dög och då jacobson spelade ibland ganska  korkat som torp ungefär så var det inget att snacka om,Leksand ville testa han men dom såg också att han inte platsade i Shl,jacobson hade också svårt med farten här punk slut.

Redigerad kommentar

modomille: Jag tycker att det är naivt att döma ut någon som att aldrig kunna ta plats i stl. Arlbrandt och Olausson är två av oerhört många lysande exempel på det.

Manny: k-a olimp hade jag velat testa här men han har kontrakt även nästa säsong i tyskland.

Ska vi värva någon från Västerås så ser jag gärna att det är Jeremy Williams och Dustin Johner.

Av rykten att döma samt drömmar vore ju detta mumma.

Haataja-Earl-Kempe
K.A Olimb-Ny-Bergfors
Possler-Pettersson-Olofsson
Grundström-Öhman-Olofsson

Djuse-Erik Andersson
Welch-Lehtivouri
Hellström-Carlsson
Hedman-Torp

McFire: inte jacobsson han har aldrig hävdat sig på Shl nivå det visar bara hur stor skillnaden är på Shl och HA

Apropå rejäla backar så ska det bli intressant att se vad det blir av Robin Jaconsson i VIK, har har varit grym. (Spelar nu på viasat).

Leksand ville ju inte ha honom och i VIK har han varit riktigt bra, lite chef. Har kontrakt en säsong till med Leksand, frågan är om de ens vill ha honom? Vill han ha dem?

McFire: svarten borde vara det annars är det konstigt men frågan är ju om vi har pengarna för en sån spelare jag är inte säker men man borde satsa på att få en topp center också en huvudtränare och att försöka behålla Ahnelöv.

modomille: Isåfall även vi va? Vi har ju bara Emil Pettersson idag.

McFire: nej,Brynäs borde vara intresserade då Sweatt kanske lämnar.

Fyra SHL lag sägs vara intresserade av Robbie Earl, någon som sett honom?

« · 1674948 · »