1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532540 inlägg · 4126 ämnen

Truppen 15/16

Sv: Truppen 15/16
Bad_Brett: absolut. Samtidigt kan det vara en fördel då mål framåt i boxplay räknas som plus...
Sallinens resultat är ändå oerhört mycket bättre än Rynos.

J F K:

Mja, i och för sig kan det ändå vara en förklaring eftersom det framförallt i andra perioden kan vara svårt att få till ett byte efter en utvisning. 

Rapperswill åkte ur NLA, bara för Modo gå all in på Danielsson och Niklas Persson☺

J F K: glömmer bort det ofta haha 😅tycker det är lite konstigt att han ligger på 11 minus då.

modomille: Kan du försöka använda punkt och radbrytning ibland. Jag har jättesvårt att läsa.

Hur som helst så räknas inte minus för boxplay så det är inte anledningen till att Sallinen ligger på minus.

Nucky: Thoreson är inte  klar alla säger att Sallinen är så bra offensivt och defensivt fast ändå är han 11 minus visst han kanske kör mycket boxplay typ som Önerud tror inte att Skröder kommer spela i första heller Ritchie är en bättre center än Sallinen tror jag faktiskt 43 poäng på 50 matcher är bra av en 38 åring kens som att Ritchie har en helt annan teknik och spelsinne än Sallinen fast sämre defensivt är han väl ändå.Att Ritchie ska vara skadebenägen tror jag inte på en grundserie är väl 50 matcher i Schweiz eller typ 52,55? Sen så hoppas man att Haataja kan göra en lika bra säsong som i finland för nåt år sedan tror det kan hända med en väldigt bra center typ Ritchie.

Redigerad kommentar

Monno:Djurgården blir starka till nästa år.. Om Thoresen kommer kan deras 1:line vara Thoresen-Sallinen-Sörensen. Med tanke på deras budget är det rätt imponerande.

Modo matchar med Skröder-Richie-Haatja..? Jävla klasskillnad trots att vi bör ha likvärdig budget.

-Jo, jag vet att Modo inte värvat ännu, och att Richie enbart är baserat på rykten men är en 38-åring nåt vi verkligen vill ha som 1:a center?

Var ju trots allt några år sedan han var här sist, och största oron då har jag för mig var att han påstods vara skadebenägen. Den risken lär inte ha minskat med åren..

Amitiel: Svarten har fan sitt viktigaste uppdrag som GM nu att lyckas behålla Masken.
Ingen är oersättlig, men det vore sinnesjukt surt om han gick till FBK...
Betala Svarten, betala!

Ingen rolig läsning.

Amitiel:Ajdå, det var inga bra nyheter. Vad är chansen att han sticker. Pengar eller utmaning?

modomille:Jaha, då är det bara att vänta på morgondagens nyhet. Undrar bara vem/vilka som förhoppningsvis som kommer att presenteras. Amitel du får jaga på ikväll :-)

Sven Tuta:
Ja han försvinner, men många gånger värre Färjestad jagar Masken.

Amitiel:

Ja, Lehtivouri var säkerligen överbetald. Han var riktigt, riktigt bra första säsongen, men har efter det var rätt medioker förutom i boxplay.

Sven Tuta: det är klart nu.

Amitiel:Möjligt, det är rätt tänk tycker jag. Att ha några spets och fylla på med någon junis. Då kanske du vet om det är sant att Joonas försvinner.

Léman lär ju få chansen den här säsongen och är ju rätt lik Joonas i spelstil, och eftersom Markus gav Joonas rätt fin lön lär dom hoppas att Léman kan ta den rollen och att dom kan fria upp pengarna till att använda på spetsback.

Sven Tuta: håller med fast det kan ju innebära att Modo har en bättre back på gång också :)

modomille:Det verkar så, men inget på hemsidan än. Sticker han då behövs många nya på backsidan, eller en indikation på att Hedman/Torp blir kvar. Synd, hellre Jonas kvar än Torp.

Sven Tuta: Lehtivuori verkar lämna för HPK i finland står det på ep.

Bad_Brett:Ha ha, kan inte ens skylla på lördagswhiskeyn. Fort men fel, blev bara så upphetsad ;-)

Sven Tuta:

Växjö spelat färdigt? Huh?!?

modomille:Har varit mkt snack om Noah W, Växjö spelat färdigt. Hoppas!!

Amitiel:

Gör så här så kankse vi får veta tidigare. :)

Amitiel:

"Enligt bra källa så ska en spelare ha skrivit på för Modo.." Kan vara en ny spelare, samtidigt som det kan vara en från den senaste säsongen. 

Amitiel: låter ju bra! Hoppas att det är en bra center eller stabil back.

Amitiel: Låter bra det, man sitter ju bara och väntar på att det ska släppas lite nyheter nu :). Skulle ju bara kul om man kunde göra som tex karlskrona och Djurgården och presentera flera spelare på en gång.

Enligt bra källa så ska en spelare ha skrivit på för Modo under dagen, inte fått fram namn eller roll än men fortsätter tjata.
Så har vi tur och dom inte fjantar på som vanligt och håller på namnet i en evighet borde man höra nåt imorgon tycker man.

Bad_Brett: Welch ska ju vara klar sen så vill ju Cumiskey spela här så det är bara för svarten att ringa hans agent fast Ritchie tycker jag är 50/50 tror inte att vi kommer kunna erbjöds högst lön inte om Hv,färjestad,växjö är med och konkurrerar fast dom är kanske inte så sugna på att värva en 38 åring.....

Bad_Brett: Torp kommer aldrig att bli en riktigt bra SHL-back, men han kan vara oerhört mycket bättre än han var i vinter. Jag tror inte att en istid på 17-18 minuter är problemet, utan i vinter var det för att han försökte spela ett spel han är så långt ifrån att klara av. Torp är ok om han ser till att spela fysiskt och lämna iväg pucken relativt omgående (sarg ut ett bra alternativ med tanke på hans bristande spelsinne), men han spelade som om han trodde sig vara Paul Coffey.

Sedan blir det extra stora problem när han försöker vara aggresiv. Han är dålig på avvägningar så rätt många gånger lämnar han helt vansinnigt sin position för att sätta press på motståndaren/tackla densamma.

Visst kan man lägga ansvar på Torp som borde vetat bättre, men jag anklagar tränarna som inte styrde upp det. Någon borde ha bänkat honom eller på annat sätt tydligt styrt upp att Torp varken ska spela överdrivet aggresivt eller hantera puck. Att då ha tre coacher som står som handfallna tomtar i båset gjorde mig många gånger mer än måttligt förbannad.

J F K:

Jag vet inte om detta stämmer, men min känsla är att Torp har varit mycket bättre när han har spelat 13-14 minuter per match istället för 17-18. Som sagt, skulle vi få in Welch och Cumiskey, så har vi ett backpar som skulle kunna spela 30 minuter per match. Torp skulle få en mindre roll och varje byte skulle bli en kamp för att få mer istid. Nu kunde han göra vilka fadäser som helst utan att behöva oroa sig, för det fanns knappt några alternativ.

Jag tvivlar dock på att något av dessa rykten stämmer. De senaste åren har MoDo blivit mycket bra på att sköta detta bakom stängda dörrar. De namn som cirkulerar är ju i regel spelare med tidigare MoDo-anknytning, spelare som MoDo har varit intresserade av tidigare eller spelare som är så bra att i princip varenda SHL-klubb vill ha dem. Jag skulle därför bli ganska överraskad om vi får se Welch, Cumiskey eller Ritchie i MoDo i höst.

ULTIMAVICI: De två stora svagheterna i egen zon är väl att han dels chansar oerhört mycket och att han är bedrövlig framför eget mål.

Många gånger gick han på "fel" sida av en spelare bara för att försöka sno pucken och vända spelet. Bättre då att vara på rätt sida, även om det kostar en vass kontring då och då.

Framför mål kunde han ha rätt markering i teorin, men hans kille fick ändå styra, skymma och ta returer.

Sedan är han en faktor för motståndarna. Det finns många backar som är duktiga offensivt, men ingen som är så kopiöst snabb. Det räcker ju inte för motståndarna att ha tillräckligt många spelare som jobbar hem, utan han åker lätt förbi sin kille.

Och som tidigare. Egentligen är inte Torp så usel defensivt, utan han måste bara haft ohyggligt dålig styrning/handledning från tränarstaben i vinter. På samma sätt tror jag även att Cumiskey med bättre handledning skulle kunna göra ett bättre jobb defensivt.

Ogie Ogilthorpe:

"Lite vek framför mål, men det är alla våra backar."

Känns ju snarare som ett givet argument till varför vi INTE ska värva Cumiskey.

Jag är ändå försiktigt positiv. Para ihop honom med Welch och vi har ett backpar som kans spela 30 minuter per match. Och även om Cumiskey är dålig bang-for-the-puck sett till vad han presterar på isen, är han definitivt en spelare som drar publik. Dessutom är det väldigt sällsynt med utländska spelare som fattar tycke för en klubb på detta sett.

Sedan kan jag tänka mig att de nya större zonerna skulle passa hans spel på ett ypperligt sätt.

Redigerad kommentar

McFire:
Korrekt för 150 lax gärna
För 300 lax nja....

Ogie Ogilthorpe: Markeringsspelet skulle jag nog kunna diskutera. Som sagt får vi balans i laget så är jag inte emot att ta in Cumiskey.

ULTIMAVICI:

Ser inte att Cumiskey på något sätt är dålig i defensiven. Lite vek framför mål, men det är alla våra backar. Men bra markeringsspel, tappar väldigt sällan puck. Och dessutom löser hans skridskoåkning ofta upp farliga situationer bakåt. Många kontringar som C satt stopp för med sin backcheking, där ingen av våra andra backar skulle ha lyckas lösa situationen på samma sätt.

Det jag däremot ställer mig frågande till är hans PP-spel för den prislappen som jag gissar att han innebär. Visst, han kan alltid ta in pucken. Men inget hot från blå i mina ögon. Och han bidrar starkt till den gamla modosjukan att pucken går för långsamt i PP. Det faktum att han släpper pucken för sent neutraliserar ibland den prestation han gör med att ta in pucken. 

McFire:

Sist han kom så var det väl extern finnansiär som betalade? Tror dom kan göra det igen eftersom dom vet var dom får och dom vill nog gärna se han :)

ULTIMAVICI: Jag sa inte att han slarvade i defensiven bara att han var svag framför eget mål fysiskt. Men spelar han med t.ex Welch så tror jag det kan funka. Han var många gånger tungan på vågen som gjorde att vi vann jämna matcher. Till skillnad mot i år då vi förlorade alla med uddamålet eftersom vi inte hade nån spetsspelare.

Han är en profil som behövs i tråkiga shl och modo kommer tjäna pengar på publikintäkter om han kommer. 

ULTIMAVICI: verkar som att Cumiskey har utvecklat defensiven han var minus 4 när han var här sist och i Ahl är han plus 4 han har kanske en väldigt bra back och en defensiv center i hans kedja men tror att han har utvecklats i defensiven eftersom att det har varit hans svaghet.

ULTIMAVICI: Ja det är helt klart en avvägning och säkerligen en kostnadsfråga. Vem vill inte ha Cumiskey för säg, 140 000/månad? Vem vill ha honom för 300 000/månad..? 

J F K: Inlägget är skrivet med "glimten i ögat", därav "smilegubben". :)

Som svar på din fråga, NEJ. Det skulle ju innebära att alla hockeyspelare får kontrakt..? ;)

snowden: Det viktigaste är inte spelare för spelare utan den totala balansen i laget när bygget är färdigt. Ska Cumiskey spela så kommer det krävas en defensiv center av toppklass exempelvis. Men att godta slarv i defensiven för att få igång offensiven är inget bra argument, säsongen 10/11 står som ett klart skräckexempel. Vi var troligtvis seriens bästa lag offensivt men slutade sist i tabellen.

McFire:

Precis, majoriteten av backarna gjorde väl inget annat än misstag match efter match. Han styrkor väger upp hans brister framför eget mål. Vi behöver någon som kan ta in pucken i anfallszon, vilket bara Nylander gjorde bra. Han kommer också höja kvalitén i pp som är otroligt viktigt. Han och Carlsson som producerande backar plus Welch och Djuse, då har vi en väldigt bra stomme på backsidan!

McFire: Tycker du att Torps säsong ska vara rättesnöre för vilka vi värvar? Alla som är bättre än Torp får plats?

Blake: "Bra" offensivt och "dålig" defensivt är det generella bilden, men allt är ju relativt. Vi har Torp på kontrakt, åt vilket håll är han bra..? :)

ULTIMAVICI: men det innebär ju även risker att spela juniorer/andra målvakter/spelare med mkt utv.min.
Tappar han pucken på offensiva blå så hinner han hem igen, inte alla backar som gör det.
Snittar man 30 min speltid/match så är det klart att man kommer göra misstag. Detsutom så kommer folk betala för att se honom, läget sett ur modoögon blir bara bättre om han börjar ge upp NHL, då finns chansen att knyta upp honom för flera säsonger framöver!

Mano: Är absolut inte givet att Modo har intresse av Cumiskey oavsett pris. Man får in många goda element i en sådan spelare men tittar man frekvent på SHL hockey så förstår man också riskerna med att ta in en sådan spelare i ett spel som oftast avgörs på små misstag. Hockeyn är så tight idag att det inte är säkert att man kan ta risken att ta in en spelare som Cumiskey.

Mano:det var väl Kyle som ville lämna för NHL? eller var han kanske för dyr.

snowden: Vet inte om Amitiel sitter på bäst info här, brukar ju vara så, men var inte känslan att vi inte försökte förlänga med Kyle senast han drog? Kanske inte helt givet att vi är intreserade av den anledningen. Å andra sidan gick ju snack i vintras om att han var på väg in. Men snack är ju snack osv.

snowden: Cumiskey och Welch hade blivit ett bra backpar nåda är skridsko starka båda är bra offensivt men sen får väl Welch ta defensiven haha.

Sven Tuta: Cumiskey är given i Modo alla dagar. Han är en spelare folk åker för att kolla på, även jag. Modo hade denna säsong ingen i sin trupp som var sevärd, förutom Nylander och Brashear den stund dom var här. Det behövs spelare som drar publik och höjer stämmningen.

Sen att Kyle är lite svag i defensiven gör inget då han omöjligt kan vara sämre än dom vi har idag! KÖP!

www.allehanda.se/ishockey/shl/modo-hogst-upp-pa-cumiskeys-lista#Ishockey

Redigerad kommentar

« · 1679646 · »