1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481423 inlägg · 4078 ämnen

Världsläget

« · 2303002 · » Till forumet


Sv: Världsläget
J F K: Dessutom kommer KHL få stora ekonomiska problem när oligarkerna/sponsorerna inte längre kommer kunna pumpa in mer pengar i ett redan stort blödande sår.
KHL är redan ett sjunkande skepp om det nu inte var för en del som haft möjligheter att bidraga men den tiden är nu över för en oöverskådlig framtid.

Money always talks...
Låst ämne

Sv: Världsläget
J F K: Ja, utbudet på bra spelare kommer öka kraftigt. Kommer röra sig på alla håll. Finska spelare lär ju sluta blicka till öst också.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Lakrits: Ja. Det var ju vinter-OS i år och man förlängde då den internationella deadlinen till 1 mars, vilket jag tror bland annat Finland har valt att nyttja till skillnad från Sverige som höll fast vid 15 februari. Oavsett så är det för sent att ta in KHL-spelarna.

De går arbetslös 1-2 månader mer än i vanliga fall och kan göra klart med klubbar inför nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Lakrits: Jag tror absolut att det kommer att bli klubbarnas marknad den här silly season. Väldigt få utlänningar kommer att vilja spela i Ryssland, så många europeiska och lite nordamerikanska spelare dycker upp på marknaden. Lägg därtill att Covid med största sannolikhet är ett minne blott, så taxi-squads och liknande inte kommer att krävas. Ja, då blir det plötsligt många spelare att välja bland.
Låst ämne

Sv: Världsläget
KB65: Så marknaden lär krylla av "arbetslösa" KHL-stjärnor som flyr Ryssand kommande veckor.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Strandarenan: ..
Luften är till för alla även för dig
Vad gör du som är så betydelse fullt gent imot andra som skriver på dessa sidor och inte skriver själv , visst skrivs det mycket men det skulle säkert kunna skrivas mer men det görs det inte för det har ingen behov av !
Att lufta sina känslor om allt kan inte vara ett problem även på dessa sidor .
Det finns andra trådar .
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe: Oj vilken stor grej detta blev. Har ni lite att göra på dagarna eller vad handlar det om? Jag kommenterade fröken Timrås inlägg, jag finner det lite märkligt att han gör ett par inlägg i timmen hela dagarna om krig utan att någon egentligen skriver. Han kommenterar sig själv och svarar sig själv osv....
Men det är klart, bra med info om ukraina i dessa tider, det är ju så svårt att missa information om Ukraina i vanlig media. Bra att kunna gå in på detta forum och läsa clays inlägg så man är uppdaterad!
KROSSA HV!
Låst ämne

Sv: Världsläget
MODOJohan: covid finns fortfarande ! känner 3 som fick det i tisdags !!
Men det finns inte nu eller prata om det går ju inte .. lite underligt om tänker efter och försvarsminister vet han nåt ?!
Timrå förlorade såg jag ! (På 📺) ryssen var trött idag .
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe: Är dyngfull nu på Lottas...
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe: Exactamundo! Vilken tråd har det pratats coronavirus i över två år som känns acceptabel i sammanhanget? Magdalena Andersson har sagt att man inte behöver se eller titta om man är rädd. :-)
Låst ämne

Sv: Världsläget
Heyerdal: Ja, men man pausade väl Världstråden nån match? En bra grej. Men själv ser jag matchen med fullt fokus, så skriverier och läsande får oftast vänta tills matchen är slut, men förstår. Våra moderatorer är ju dock förträffliga, så ber man snällt kan dom nog låsa vissa trådar under pågående match
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe: riktigt men som jag nämnde igår så stökar det till det för oss som såg matchen o ville dryfta våra känslor och iakttagelser under matchen samt skriva snabba inlägg i rätt tråd, hockeyn ger lite andrum till det hemska som sker.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Strandarenan: Fast, går man in på tråden 'Världsläget' är det ingen skräll att det blir skriverier om krig. Tycker tråden är befogad eftersom det är en extrem situation rådande världsläget. Man väljer ju vad man vill läsa om
Låst ämne

Sv: Världsläget Låst ämne

Sv: Världsläget
Strandarenan: tack ’
Låst ämne

Sv: Världsläget
Clay.2: Förstår inte riktigt varför du taggar in mig och skriver ett inlägg. Men intresseklubben antecknar....
Låst ämne

Sv: Världsläget
Strandarenan: Det kanske vore skönt om ni lägger ner den här tråden , för vi som har åsikter om kriget i Ukraina har ni tagit upp allt som vi vet och förstår .
Men det bestämmer inte jag på denna MoDo sida
Jag ber till gud att detta helvetes krig tar slut och att inga fler skall lida och sörja sina döda 🥀
Låst ämne

Sv: Världsläget
Strandarenan: då ber jag om ursäkt 😉
Låst ämne

Sv: Världsläget
Strandarenan: Nej det har jag inte. Jag ska egentligen vara tyst då jag varit väldigt anonym på detta forum :) Men du är extrem med krigsprat! Kunde inte hålla mig längre att kommentera dig.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Strandarenan: vilken fråga !
Har du sagt det till dom andra och vad svarade dom ?
Låst ämne

Sv: Världsläget
Clay.2: Alltså, du har suttit på detta MoDoforum och pratat krig i en vecka nu. Har du inga egna kompisar?
Låst ämne

Sv: Världsläget
Tarasov: Jag vet inte heller men vi har inte många militärer gent imot andra .
Det kanske har någon betydelse för här blir det ingen landsättning av soldater .
Jag låg i flyget på F4 men det finns inte nu , en kanon tid och en mycket bra försvars del av Sveriges försvar kanske den bästa .
Låst ämne

Sv: Världsläget
Lakrits: Fönstret är stängt.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Hur är möjligheterna att värva KHL-spelare? Är det ens tekniskt möjligt menar jag? Får man förstärka laget med nyförvärv nu eller är "fönstret" stängt?
Hade ju varit häftigt om våra kanadensare lyckades locka hit Corban Knight (3:a i poängligan) på ett korttidskontrakt.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Amitiel: Han kanske inte har samlat sina lån, det sätter sig på krigföringen. Ukraina är ett skitland. Korrupt in i märgen, i världstoppen, precis som Ryssland.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Clay.2:
Jag tror själv inte det, dels för att det är dyrt att kriga. Sen tror jag inte vi så dåliga militärt som en del gör gällande.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Jag tror seriöst att något hänt Putin, kanske någon psykisk eller fysisk sjukdom, kanske till och med någon dödlig tidsbedömd sjukdom ( typ cancer ) så att han har bara en vis tid på sig att bygga upp gamla Sovjet igen, och i hans huvud tror han att lyckas han så kommer folk minnas han som den som byggde upp Sovjet igen och inte för hur han gjorde det.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Sputnik: vi ska inte tro att att han slutar kriga om han inte får nåt .
Nu är det makten han vill åt .. makten över alla i di närhet som han kan rå på .
Om så är vi ett lätt byte .. inte för jag tror på det !
Hans territorium blir större och Östersjön är nog bra att ha , han har nu tagit en bit .
Låst ämne

Sv: Världsläget
Clay.2: Visst finns det en uns av sanning i det, men det är knappast troligt.
Sanktionerna slår oerhört hårt på Putin men framförallt på hela Ryssland och alla medborgare, dock har du rätt i att Putin inte bryr sig speciellt mycket om folket, diktatorer gör sällan det.

Men Putin kan inte börja kriga med vem som helst så jag tycker inte vi skall vara speciellt oroliga riktigt än.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Clay.2: stötte =större … sorry
Låst ämne

Sv: Världsläget
Clay.2: Tror dock Putin trodde omvärlden skulle bry sig mindre om Ukraina, att ge sig på Sverige eller Finland som är med i EU lär han nog tänka till både en och 2 ggr inna han gör.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Gavelo: Alla länder som inte tillhör NATO i Europa ligger pyrt till nu när Putin ser sin chans att bli stötte och ingen gör nåt militärt ,sanktionerna bryr han sig inte om tydligen .
Snart äger han Kanske fler länder , det här blir en helvetes sommar kan vi ha i åtanke.
Låst ämne

Sv: Världsläget
JoseGonzales: Detta är kanske inte hela sanningen men man har satt in hårda sanktioner mot oligarkerna, dock har dessa människor inte speciellt stor makt längre om man jämför med 90 talet, idag är det till största del Putin själv som bestämmer.

Sen spekulerar man i att Oligarkerna inte kommer vända Putin ryggen i första taget eftersom det är han till stor del som gjort/gör dom rika.

Men man har satt in sanktioner i form av frysta tillgångar och även strypt deras ”gyllene pass”
Låst ämne

Sv: Världsläget
Sputnik:
Tvekamp mot bäste ryssen...
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe: Kom och tänka på den här artikeln med, Fru Olena verkar stå för många vettiga saker och det känns som dom är sympatiska. Dock så verkar ju som sagt Ukrainas komplicerade historia göra det lite svårare att bara ställa om på kort tid, mycket fattigdom i landet till råga på det. Vi hoppas och tror innerligt på att Ukraina med stöd från stora delar av världen övervinner Putins dårskap, så kan Ukraina påbörja ett nytt kapitel tillsammans. 🙏
Låst ämne

Sv: Världsläget
JoseGonzales: Hade jag varit oligark hade jag stöttat MoDo stenhårt, den politiska makten hade varit underordnad, även om jag inte stöttat Putin och vissa element i Sveriges Riksdag
Låst ämne

Sv: Världsläget
Tarasov: Försökte hitta info om Zulevskyjs politik. Men hittade mest att det levt kvar massa korruption som förmodligen bakbundit honom att kunna påverka på riktigt.
Tror hans handlingar vunnit respekten hos folket på riktigt nu, mer än någon annan rik korrumperad ledare nånsin kunnat gjort. Tror inte många av de gamla presidenterna hade varit kvar och lett folket med sitt liv som indats som Zelevskyj gör.

Han har väl fått lite kritik innan att han saknat förståelse för politik pga endast haft teaterbakgrund i princip, men lär väl sökt sig in i politiken för att han velat få förändring från början med tanke på den mindre smickrande historien innan med all korruption.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Tarasov: o Hasa passade :)

Men utan marionett så upphör Ukraina som land? Putin har i o för sej inget anseende att förlora längre. Ryssland har alltid varit fyllt med intriger, så förgifta gärna Kamrat Putin

Åsså sitter Kina där nere o småmyser med sin försiktiga diplomati , dom tar marknadsandelar hela hela tiden.
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe:
Lite svårt att se en marionett som kriget utvecklat sig, men iofs har större mirakel skett. Svenningsson satte ju två idag.
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe: Jag har funderat lite på varför inte oligarkerna fått så hårda sanktioner än. Kan det bero på att man vill flytta makten från Putin till oligarkerna? Känns lättare att köpa oligarkerna efteråt
Låst ämne

Sv: Världsläget
Tarasov: Den förre presidenten lär sitta i Minsk och vänta på att återställas som president. Mot sej har han 50? miljoner ukrainare.

Det är inte lätt att bli en demokrati minsann
Låst ämne

Sv: Världsläget
JoseGonzales: Därav att jag tror han annekterar hela Ukraina. En narcissist kan nog inte avsluta i tid, han är körd på sikt oavsett utgång, men i hans värld finns nog inte tanken att Ukraina fortsatt kan gå mot väst, nu när han startat detta eländiga krig.
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe:
Kollade lite historik om Ukrainas tidigare ledare och det var ingen vacker läsning.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Tarasov: en märklig sak. Man matas med nyheter dygnet runt, men jag har inte hört något om vilken politik Zelenskyj företräder.

Idag sa någon i SVT att han hade 14 procents förtroende av ukrainska folket innan invasionen, nu har han över 90 procents stöd.

En fascinerande person som gör fantastiska insatser som ledare, f.d. komiker. Man vill gärna veta mer om han, nu när det ändå dräller av diverse experter i TV-studiorna dygnet runt
Låst ämne

Sv: Världsläget
Tarasov: Ja Putin tappar mer och mer anhängare, dock verkar han ha några i närmsta kretsen som är lika oberäknerliga. Hoppas de hårda sanktionerna får Putin att "kapitulera".
Zelevsky har ju dock varit benhård på att han inte går med på några av Ryssarnas krav i princip. Hoppas man hittar en "diplomatisk" lösning snarast. 🙏

Men sen blir det intressant hur omvärlden ser på Putins handlingar, har väl uttalats om Krigsbrott etc från de stora ledarna. Putin kommer få det tufft oavsett utgång av erövringen av Ukraina är känslan.
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe: Hela Ukraina var målet, men det tror jag är kört. Han inser att för varje upptrappning i våld han gör desto mer utsatt blir Ryssland.

Han missbedömde helt konsekvenserna tror jag, oavsett om Kreml säger annat.
Låst ämne

Sv: Världsläget
puffe:
Känslan är att han gjort en del missbedömningar, får se hur länge Ukraina kan hålla it.
Låst ämne

Sv: Världsläget
JoseGonzales: Undrar om Putin skulle se det som en seger ändå? Han är ju redan en förlorare, oavsett utgång, men hela Ukraina måste vara målet nu.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Sputnik: Kommer sluta med att Ryssland officiellt får Krim och Donbass/luhansk skulle jag tro. Ukraina har haft problem med separatister i dessa områden under längre tid, släpper man detta så slipper man också lite problem. Som du säger kommer inte Putin ge sig tomhänt för då tappar han ansiktet helt.

Sanktionerna måste bli ännu hårdare och man får inte vika sig när Ryssland håller på gå i skiten. Man måste hålla ut och blöda ut hela Ryssland för att vinna, oavsett om det är synd om miljontals ryssar. Det får man stötta när man bytt ledare.
Låst ämne

Sv: Världsläget
Gavelo: Verkliga hjältar som vågar offra sina liv för sitt folks rätt att få leva.🙏
Här är förövrigt en Ryss som vågar stå upp för sanningen, hoppas det når ut till folket bara.
Låst ämne

« · 2303002 · »