Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Träningsmatcher

Sv: Träningsmatcher
Knogen: BUU

Bukefalos:

Jag tror aldrig det är fel att ta upp klubbfärgerna till diskussion. Många av de yngre som börjat supporta vårat lag nu på slutet kan ju få för sig att Mora har svart som en av klubbfärgerna. Då måste man genast tillrättavisa dem och tala om hur det egentligen är :-)

Leksingarna förnekar sig inte. Det jäkliga är att jag är livrädd för dem vartenda jäkla år. Förbannade Leksand!

horcoff:

Som lite kuriosa kan ju nämnas att MIK:s första dräkt i grundfärgerna gjordes efter att deras gråa och vinröda dräkter fått en massa skäll från modemedvetna Stockholmare. Då gjorde man en dräkt med Moradräkten som förlaga. Då hade man faktiskt även gult med, eftersom skinnbrallorna ju var gula.

Knogen:
Ok, det var aldrig min mening att starta en diskussion om MIK:s färgkombination, men låt oss hoppas att den svarta styggelsen är ett minne blott.

För övrigt har jag under kvällen fått ett sms av en drant, som gjort nummer av våra respektive lags olika prestationer mot Ivan - och jösses att det aldrig slår fel. Man är nämligen redan, av kvällens batalj att döma, elitseriemässiga.

Knogen:

Ja då, det är nog bara en liten smaksak och det var ju färgerna i klubbmärket och dräkten jag undrade mest över.

titran:

Kalla det för vad du vill då, men för mig går gränsen där man inte längre känner igen sitt eget lag. Sedan om det beror på disharmonierande/avvikande färger, eller något som inte kan betraktas som färg (av någon outgrundlig anledning), men ändå på någon konstig vänster är det, spelar mindre roll.

horcoff>
Ehum... Mora IK:s grundfärger har sedan 40-talet varit vitt...förlåt, någon mollgankulör som brukar benämnas för vitt då, rött och grönt. Vilka färger som finns i klubbmärket är en annan femma. Det finns fler exempel på klubbar som har andra grundfärger än vad som förekommer på klubbmärket.

Och nej, jag kan inte hålla med om att de färgerna passar bättre ihop. Men smaken igen... Själv tycker jag vitt, rött och grönt är en enkel, harmonisk och stilren kombination.

Horcoff och Ola:

Jag har hittat ett exempel där även klubbmärkets färger kan varieras Skrattande

horcoff:
Det där har varit på tapeten tidigare. Det finns flera andra exempel på där klubbmärkets färger inte är samma som klubbfärgerna. AIK, , Brynäs och Södertälje är några. I fotbollen så har vi bl a Djurgården samt Italiens och Hollands landslag.

horcoff:
pröva att printa på svart papper...

horcoff: Och ursäkta en yngling, i min fotoskrivare har jag två svarta patroner?? + "färg" men ingen vit, ja nog är det bra underligt ibland ;-))

Knogen:
Ursäkta om jag lägger mig i, men klubbmärkets gula, gröna och röda harmonierar ju ännu bättre i mina ögon än med vit.
Varför går man inte på de färgerna ?

Metal Guru: svart å vit kan vara en klubbfärg men är inga färger i sig å kan därför användas till å bryta av med annars måste mora ha vita skridskor eller... Tack för hjälpen titran ;)

titran:
så moras tröjor är röda och gröna?

Metal Guru: vit och svart är ingen färg!!!

Knogen:
Ett inlägg i debatten: Om vit är en färg, är banne mig också svart det.

SIVASN:

Du tycker inte att det svarta tar över på det grönas bekostnad? Den lilla fjuttiga grönrand som finns vid axelpartiet hade de kunnat skippa helt. Det gröna försvinner ju faktiskt nästan fullständigt.

Jag håller sedan inte med om att svart inte är någon färg. Den dominerar rätt starkt på fjolårströjorna och jag tycker dessutom den skär sig mot färgblandningen vitt, grönt och rött, så neutral är den inte. Mer en styggelse. Men smaken är ju - återigen - olika.

mattias - 74:

Om jag säger så här då; Hade Mora IK:s klassiska färger varit brunt och rosa hade jag tyckt att det rätta vore att spela i brunt och rosa, även om det ser för jävligt ut. Nu har vi lyckligtvis inte någon sådan hemsk kombination, utan en väldigt harmonisk dito i rött, vitt och grönt. Mora har aldrig haft svart i sina färger, förän FMM försökte implementera det nu senaste säsongen. Som Ola säger så är klubbfärgerna jätteviktiga. Det kan man fråga vilken antropolog, historiker, kulturgeograf eller vem som helst med lite analytiskt sinne om, och man får samma svar; Klubbfärgerna är viktiga ur många aspekter. Bland annat för att stärka banden mellan medlemmarna, som något gemensamt man kan samlas runt. Sedan är det något som berättar utåt vem man är också. Dribbla runt med klubbfärger och du skapar genast förvirring, både inåt och utåt. Vilken klubb vinner på att bli oigenkända på grund av att man leker kuragömma? Leksand och Brynäs skulle aldrig göra det (sedan kan man förvisso ha synpunkter på Brynäs knepiga "röda" period, men de stod i vilket fall att känna igen). De vet vad sådant betyder.

Hm. Tyckte du alltså att Färjestads lila kaffepaketskopior var snyggare än deras nuvarande tröjor?

Jaja, smaken är ju olika...

Ola: Ja. Klubbfärgerna e viktiga de e de jag menar jag ser inte det svarta som en färg det gröna vita å röda e ju med. Det skulle vara skillnad om lövbergslila skulle sponsra oss så vi vart gula och lila

Tången:
Klubbfärgerna är viktiga.

SIVASN:
Om du vill att det ska vara klassiskt, så ska allt svart bort.

mattias - 74: Håller med dig tröjorna va snygga förra året , jag ser inte svart som en färg det bryter av snyggt. Däremot så hade gröna istället för röda varit klassiskt ungefär som vf hade förra året . Grönt med mora skrivet på bröstet har jag för mig vi hade en gång i tiden

Ola: Jag tror definitivt inte att Allsvenskan avgörs av färgen på dräkterna. Om du inte hakar upp dig på kulörerna så sover du säkert bättre om nätterna. Not! Trodde jag själv men jag sover inte ändå!

mattias - 74:
Det ryktas att det svarta ska bort från tröjorna. Damaskaskerna man hade igår var utan svart. Däremot är jag rädd att vi tvingas se spelarna i svarta hjälmar och byxor.

Knogen:

Nej absolut inte, det skrev jag inte heller , jag menar att det ibland kan vara bra att variera sig med matchdräkter o dyl. Färjestads nya tröjor är bland det fulaste jag sett medans Frölundas är gabska fina. Beträffande Moras tröjor så tyckte jag fjolårets tröjor var helt ok som sagt.

Nån aning om hur de nya kommer se ut ??

mattias - 74:

Tror du Leksands popularitet ligger i att man förnyat sig?

Nej, där spelar nog igenkänningsfaktorn en väldigt stor roll. Svensk ishockeys två största lag, och många andra med dem, har insett betydelsen av att hålla på traditionerna. Man har alltid kunnat känna igen en leksing och en brynäsare. Sånt är viktigt.

Men du kanske tycker det är okej att slaska runt med sina attribut? Lägga in lite svarta tvärränder i svenska flaggan? Låta Tre kronor spela i rött och svart? Ändra samedräkterna till jeans och skjorta?

Knogen:

Jag tyckte era tröjor var helt ok förra säsongen men förnyelse kan väl vara bra ibland.

Kanske lila :)

mattias - 74:

Klart du tyckte det var snyggt. Lika snyggt som jag skulle tycka det vore om Leksand sålde sig och kletade dit röda stjärnor på sin klubbdress. Då skulle jag också njuta ;-)

Men snyggt? Tycker du verkligen det på riktigt? Själv tycker jag svart mycket elakt stör den harmoniska kombinationen av rött, vitt och grönt. Då har jag inte tagit med vikten av att hålla på sina kulturella attribut.

I mitt tycke hade vi nog de fulaste tröjorna i vintras.

maztro: han lärde väll sig spela hockey i bhf ;)

Knogen:

Varför skall det svarta bort för ? Tyckte de var fina eller skall ni ha lite inslag av blått eller vitt i tröjorna :-)

Bukefalos:

Det ryktas om det. Det ska i alla fall dyka upp en ny uppsättning tröjor lagom till premiären har jag fått veta.

Bara att hålla tummar och tår och hela konkarrongen för att det vidriga svarta försvinner all världens väg en gång för alla.

Rött, vitt och grönt!

Viktor amner kommer bli våran nästa skogs. Samma säkra spelstil =D

Vet att detta kanske är fel tråd, men stämmer det att det svarta inslaget på MIK:s dräkter är historia från och med denna säsong?

zeb:
Överlag var ungtupparna pigga, och Cedergren räknar jag in till dessa.

Metal Guru: Enligt DT var det stora skillnader, Hur såg Cedergren ut?

Rapport från Hedemora Swedbank Arena (Sparbankshallen):

CSKA är ett kompetent lag. De skulle stå sig bra i ES. Att förlora en premiärmatch mot dem med 0-4 är ingen skam.

Sen:
Vi försvarade oss bra, men var lite för uddlösa framåt mot ett storväxt försvar. Viktor Amnér var riktigt bra. Pigg också Daniel Wiksten. Lite jobbigare för Lövdal. Micke Simons blixtrade till ett par gånger, och var så när att styra in ett mål i sista, men den utmärkte ryska målisen tog även hand om den.
Pecura var också framåt emellanåt, men kunde vara loj i försvarszon.

Målvakt:
1. Lars Johansson
30. Niklas Johansson (90)

Förstafemman:
32. Greger Artursson
70. Anders Danielsson (88)
49. Teemu Elomo
11. Tony Lagerström (88)
36. Jens Jakobs

Andrafemman:
6. Patrick Cedergren (88)
14. Mattias Ekholm (90)
43. Lucas Sandström (90)
41. Anders Lövdahl
19. Marcus Eriksson

Tredjefemman:
23. Viktor Amnér (89)
38. Adam Andersson
13. Daniel Wiksten (89)
78. Mikael Simons
27. Sergeij Pecura

Fjärdefemman:
31. Patrik Eklund (90)
-
16. Johan Persson (90)
20. Alexander Hilmersson (90)
33. Philip Sandberg (89)

Slinger:
41 = Lövdahl.
Jag ska ge komplett uppgift på femmorna.

Hakan Olsen:
Kom som sagt sent och hittade ingen laguppställning och inga namn fanns de nya spelarnas tröjorna...
Det är säkert nån som klargör vilka spelare det var! 41 kan ha varit Lövdahl?

Slinger:

Nr. 41:?
Nr 16:?

Slinger:
Tycker MIK gjorde en godkänd insats med tanke på motstånd och förutsättningar. Lasse var bra i målet och tog det han skulle förutom 1 mål, han var chanslös på 2 av målen.

Greger spelade säkert och med ett lugn som bådar mycket gott.
Riktigt kul var det att se Sergejs Pecura, där har vi fått tag på en riktigt bra spelare som kommer att bli väldigt nyttig för laget.
Adam spelade väl precis som förr, slarvigt passningsspel och obefintlig i markeringen.

Juniorerna krigade på bra men vägde väldigt lätt mot de stora ryska backarna, men de krigade på och var riktigt kul att se.

Jag såg bara sista perioden men det intrycket jag fick var att försvaret spelade helt okej och man märkte att det fanns en tanke bakom spelet.
Jag såg en del snabba och bra spelvändningar och att nr 41 verkade ha lite jobbigt med tempot.
Greger var kanon och instruerade sina yngre backkollegor lugnt och fint, han är ett ämne för C-märket! Jag tyckte att Adam verkade ha fått en lite mer defensiv roll.
Lasse skötte sej bra i sista perioden och nr 16 var kvick som en vessla!
Hade det sett ut likadant förra året så hade jag inte varit speciellt orolig för ES platsen!
Nå mina vänner, är jag ute och cyklar eller??

NorrlandsGuld:
Personligen kommer då jag att sakna honom.
Ett energiknippe som har fått oförtjänt skit ibland.
Ingen direkt retsticka utan en som smäller på.

Hej en liten offtopic .. Vad har ni för omdöme om Marco Tuokko ?

Hakan Olsen: Ingen aning jag har bara fått korta SMS rapporter

Stigsson:
Vilka kedjor och backpar körde MIK med?

Matchen slut 0-4, trots siffrorna en bra insats av MIK enligt folk på plats. Skott 25-43, Greger Artursson utsett till Moras bäste spelare.

0-4 efter två perioder.

CSKA leder mot Mora med 1-0 efter första perioden av säsongens första match.

"Ryssarna är kvickare men MIK står upp bra och är ovanligt välorganisarade för att vara första träningsmatchen." säger rapporterna från isladan.

Stigsson: Hoppas vi har ett lag då!!

Undersidan "Kommande matcher" här i högerkolumnen är nu uppdaterad med höstens träningsmatcher.

« · 1054141 · »