Poffa: Tiderna från dagens test på Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo:
1. J.P. Montoya - Williams-BMW - 1'09"306 - 59 laps 2. M. Schumacher - Ferrari - 1'09"432 - 86 laps 3. R. Schumacher - Williams-BMW - 1'09"678 - 82 laps 4. J. Button - BAR-Honda - 1'10"019 - 86 laps 5. A. Pizzonia - Williams-BMW - 1'10"153 - 85 laps 6. R. Zonta - Toyota - 1'10"339 - 84 laps 7. F. Montagny - Renault - 1'10"438 - 103 laps 8. O. Panis - Toyota - 1'10"462 - 92 laps 9. J. Trulli - Renault - 1'10"464 - 84 laps 10. F. Massa - Sauber-Petronas - 1'10"631 - 53 laps 11. T. Sato - BAR-Honda - 1'11"096 - 95 laps 12. B. Wirdheim - Jaguar - 1'11"215 - 106 laps 13. M. Webber - Jaguar - 1'11"379 - 51 laps 14. G. Bruni - Minardi - 1'12"485 - 20 laps 15. Z. Baumgartner - Minardi - 1'22"213 - 4 laps
Noterbart är att Björn var 0,164 sekunder snabbare än den andre Jaguarföraren Mark Webber.
Han är i första hand testförare. Blir någon av de ordinarie förarna skadad, sjuk eller kickad kan Björn då få chansen att gå in i hans ställe. Men inte ens det är säkert om jag förtstått det hela rätt.
Hej , undrar vilka klasser som i år blir support till STCC ??? vill o har själv tänkt att köra i sportvagns klassen men undrar om den klassen är fortfarande support till STCC ( Radical mm ) Mvh // Mr.Racer
Vid lag-VM i isracing i Inzell i Södra Tyskland kom Sverige på 4:e plats. För Sverige körde Örnsköldsviksförarna Posa Serenius och Stefan Svensson medan Ulf Engenström från Jämtarna, Östersund fick var reserv hela helgen.
1. Ryssland 52 2. Tyskland 45 3. Österrike 35 4. Sverige 33 5. Tjeckien 31 6. Finland 29 7. Holland 26
Karin: Non taken... Vi i ÖMCC hyrde Mitt-Sverige-banan för några år sedan. Då var vi tvungna att ha en person som var Banansvarig. Denna person kunde bli ansvarig. Så jag trodde att detta var nåt liknande.
arf: Bojkotten har inget att göra med det Salle skrev om (no offence Salle).
Max Mosley vill se till att EAW inte kommer att användas mot F1 och dess aktörer i händelsen av en dödskrasch. Lagen har framställts så att utlämnadet av terrorister, smugglare och annat avskum, mellan medlemsländerna, ska bli lättare, inte för att jävlas med motorsport.
Karin: Det låter som om detta kan bli juridiskt krångligt. Motorsport är ju i grunden en livsfarlig syssla- hur ska man kunna definiera vad som är acceptabel risk? Man kan ju knappast bygga bort alla säkerhetsrisker på en bana. Hur ska man kunna driva ett sådant mål?
Salle: Det stallcheferna och Max Mosley oroar sig mest för är väl att denna nya EU-lag (EAW - European Arrest Warrant) gör det lättare för en utlämning av brottslingar mellan medlemsstaterna. Detta innebär i princip att all inblandad teampersonal, i det stall där ett dödsfall skett p. g. a. en krasch, kan bli åtalade, utlämnade till sina respektive hemländer och satta i fängelse i väntan på en utredning och ev. rättegång. Lagen har jäktats igenom, p. g. a. ökade terroristhandlingar runt om i världen, så något tillägg om borgenbestämmelser finns inte, vilket vidare ökar problemen.
arf: Det grundar sig på att det MÅSTE finnas en tävlingsansvarig som skall godkänna att banan är tävlingsduglig och då också säker. OM det skulle ske en olycka så KAN denna bli åtalad OM man kan bevisa att det inte gått rätt till från banans synpunkt.
Plexi: Sdan Canal Digital lade av förra säsongen med sk multi signal digitalt pga FIA ocg Ecclestone lade ner sitt digital projekt med sk multi feed så lär det inte komma någon kanal som sänder mes sk multi feed!!!
Roberth: Ja det där med digital-TV lät så jävla bra i början. Då skulle man kunna välja vilken kamera man ville kolla ur osv. Hur ser det ut än så länge. Ska man se ur en ny vinkel måste man byta kanal. Hur många kanaler skulle inte då behövas för att bevaka ett lopp.
Dessutom laggar digitalen nån sekund från "vanlig" TV. Nåt som gjorde SVTs satsning under fotbolls-VM totalt onödig för att
1. Man hörde om det blev mål av grannarna innan det blev mål på TVn.
2. Även om man hade lyxen att ha två apparater brevid varandra så man tittade på översikts bilden av hela planen fick man inte ut nåt av den.
3. ...det behövs ingen trea för de andra var så bra!
Roberth: Ja det är sant men det liksom bara gled över till det ämnet. Kändes lite konstigt att dra upp det i ett annat forum när det gått igång här.
Men nu är det väl lite som att alla har en egen kommentator då de flesta förarna kommer från olika länder. Å fortsätter man spåna så borde ju bröderna Schumis morsa/farsa (om nån av dem fortfarande lever) kommentera så man får reda på vem som är deras favoritson
Marc Webber i Jaguar satsar på att ta sin första podiumplcering i år... Han ä bra sugen att stå på podiuet... Blir inte förvånad om han skulle göra det den här säsongen heller..
Toyota ha ju som mål med den här säsongen att ta minst 1 poäng per tävling.. Dwet återstår o se hur dom lyckas me de...
Det blir ju sakta men säkert en förändring i det där framöver när lagen har börjat med webradio från matcherna. Visserligen är kommentatorerna än så länge amatörer men förhoppningsvis tar det sig.
Det blir ju ett utmärkt medium då det inte kostar SÅ mycket för att styra upp det.
Kommentatorskultur har ju en helt annan utformning hos jänkarna. Där sänder ju tevebolagen regionalt vilket i sin tur leder till att kommentatorerna kan vara partiska, som ju sin tur leder till att det blir roligare att lyssna.
I Sverige där kommentatorerna måste vara neutrala då alla lyssnar gör ju att det blir en blekare nyans.
Särskilt i hokki. Det är ju mycket tuffare när en kommentator skriker "He scores!" för fulla lungor än när Granberg lugnt konstaterar att nu har Vita hästen satt en i kassen.
Plexi: Många sporter det är så. Dom amerikanska kommentatorerna är hästlängder bättre än alla vi har i sverige. PRecis som du säger så lever dom sej in mer och kan mycket mej Statistik tokiga är dom oxä over there.
Joinzzon: Ja det brukar ju vara det så. Ska bli enormt kul att se tävlingarna. Hoppas bara att vädret håller i sig nu. KALLT!! Den andra semin körs samtidigt i Ryssland. Förarna där är: Startlista Lukhovitsy VM-semi 1 Markus Skabraut A 2 Tommy Flyktman S 3 Stanislav Arkipov RUS 4 Juri Polikarpov RUS 5 Antonin Klatovsky CZ 6 Vitali Komitsevitch RUS 7 Ulf Engenström S 8 Markus Schwaiger D 9 Alexander Balashov RUS 10 Raimo Henriksson FIN 11 Junir Baseev RUS/BMX 12 Franz Zorn A 13 Dmitri Bulankin RUS 14 ? RUS 15 Stefan Pletschacher D 16 Maksim Baraboshkin RUS Reserver 17 Teppo Toivola FIN 18 Mika Kastren FIN
Startlista Ö-vik VM-semi 1 Ivan Ivanov RUS 2 Marian Kreklau D 3 Harald Simon A 4 Kiril Drogalin RUS/BMX 5 Gunter Bauer D 6 Vladimir Lumpov RUS 7 Tjitte Bootsma NL 8 Svensson / Serenius S 9 Tommy Björklin S 10 Antti Aakko FIN 11 Robert Eibl D 12 Svensosn / Serenius S 13 Johnny Tuinstra NL 14 Nikolai Krasnikov RUS 15 Mikael Persson S 16 Seppo Klemettilä FIN Reserver 17 Tomas Ekström S 18 Kent Peltonen S
Även Björn förde dagbok under sina 6 etapper av tävlingen, även förrklaring till varför de gick som de gick. Vore kul om han satsar ett år till. Är tänkt så har ja hört. Och Bertil tycker ja borde fått mersmak trots problemen. Alla får tjata på dom som ska på MC mässan. Även PG.
NASCAR är eg. bara roligt när det går på Viasat Sport med amerikanska kommentatorer. Deras fasination över hur förarna kör låga och höga varv och hur de kan diskutera det varv efter varv lyfter hela evenemanget flera steg.
Frisco: Nej det vet jag ju med, men det var ju några år det var uppehåll i staterna kring 10 för att vara mer precis, för att intresset var svalt... men av nån anledning börjar det finnas lite intresse igen... och jag hoppas att F1 får den status den förtjänar som motorsport "over there"
willysson: USA är inget nybörjarland när det gäller att arrangera F1. De har kört Formel1 i USA ganska många gånger genom åren. Från 1950 och fram nu har dessa F1 lopp körts i USA. Det kan vara fler också.
Detroit 1982-06-06 USA 1983-06-05 USA 1984-06-24 USA 1985-06-23 USA 1986-06-22 USA 1987-06-21 USA 1988-06-19 USA
Dallas 1984-07-08 USA
Las Vegas 1981-10-17 USA 1982-09-25 USA
Long Beach 1976-03-28 USA 1977-04-03 USA 1978-04-02 USA 1979-04-08 USA 1980-03-30 USA 1981-03-15 USA 1982-04-04 USA 1983-03-27 USA
Phoenix 1989-06-04 USA 1990-03-11 USA 1991-03-10 USA
Riverside 1960-11-20 USA
Sebring 1959-12-12 USA
Watkins Glen 1961-10-08 USA 1962-10-07 USA 1963-10-06 USA 1964-10-04 USA 1965-10-03 USA 1966-10-02 USA 1967-10-01 USA 1968-10-06 USA 1969-10-05 USA 1970-10-04 USA 1971-10-03 USA 1972-10-08 USA 1973-10-07 USA 1974-10-06 USA 1975-10-05 USA 1976-10-10 USA 1977-10-02 USA 1978-10-01 USA 1979-10-07 USA 1980-10-05 USA
Indianapolis 1950-05-30 USA 1951-05-30 Indianapolis 1952-05-30 Indianapolis 1953-05-30 Indianapolis 1954-05-31 Indianapolis 1955-05-30 Indianapolis 1956-05-30 Indianapolis 1957-05-30 Indianapolis 1958-05-30 Indianapolis 1959-05-30 Indianapolis 1960-05-30 Indianapolis 2000-09-24 USA 2001-09-30 USA 2002-09-29 USA 2003-09-28 Indianapolis
Salle: Man tackar för alla resultaten från årets Dakar. Själv har jag varken följt PG´s sida eller den officiella utan det har räckt bra med att läsa resultaten här och följa debatten.
Lagtävlingen amatörer: Place Team Points 1 Scandinavia 217 2 Team Kangaroo 336 3 Team de l'Amitié 380
Lagtävlingen professionella: Place Team Points 1 Gauloises KTM France 91 2 Repsol KTM 109 3 Gauloises KTM International 161 4 Red Bull USA KTM 410
Så är det över för iår... Det är alltid kul at börja MC-året med denna spektalurära tävling. Kul också att vi fick se bra resultat för PG (ända tills svingmissödet) och PA. Starkt kört (och mekat) för Bertil Marcusson på sitt 1:a och förhoppningsvis inte sista Paris (Visby)- Dakar. Nu är den stora frågan OM PG ska hålla sitt löfte till Eva hemma i Kimtjärn om att detta var hans sista Paris - Dakar. Jag personligen hoppas att han inte klarar det för PG har chans på vinst med rätt (fabriks-)stöd.
Tills nästa år... Ähh vad är det för skitsnack... MotoGP drar igång med sitt 1:a race den 4 april så det lär ju bli lite Roadracing preseasonsnack & skvaller framöver.
Efter en (går)dag av relaxbad, bastu, sprit och lite racing (Jag är snabb i vattenrutshen... 15.80sek) helt i PG:s anda så är det en nu dags för gårdagens uppdatering.
Etapp 16: 1 Richard SAINCT GAULOISES KTM FRANCE 02:21:48 2 Nani (joan) ROMA REPSOL KTM 02:23:53 +00:02:05 3 Cyril DESPRES GAULOISES KTM FRANCE 02:24:12 +00:02:24 4 Alfie COX GAULOISES KTM INTERNATIONAL 02:26:28 +00:04:40 5 Fabrizio MEONI GAULOISES KTM INT 02:27:39 +00:05:51 6 David FRETIGNE YAMAHA MOTOR FRANCE 02:29:27 +00:07:39 7 Pal anders ULLEVALSETER SCANDINAVIA 02:34:18 +00:12:30 8 Per-Gunnar LUNDMARK SCANDINAVIA 02:34:28 +00:12:40 9 Matteo GRAZIANI ASS SPORTIVA 02:34:56 +00:13:08 10 Larry ROESELER RED BULL USA KTM 02:35:08 +00:13:20 ... 44 Bertil MARCUSSON RALLY RAID UK 03:39:15 +01:17:27
Återkommer senare med Sista Etappens resultat och en totalställning.