NHL

Nationellt · 15434 inlägg · 804 ämnen
« · 716581 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Slutspelet
JimmyH: Ja Pittsburgh timade verkligen in sin bottenera. De kommer under flera år ha världens kanske två bästa centrar. Plus en målvakt som kallats den nya Brodeur :)

Årets draftkull kallas dock svag. Eric Johnsson ses som klar 1a men han är ingen Jack Johnsson, Staal, Fleury, Ovechkin eller Crosby osv osv.

Deas: Det är många men om man ser till de som ej har haft ålder för draftning så är Olli Jokinen, Bröderna Sedin gjorde väl nån match i VM i Norge och Alexander Ovechkin är väl de jag minns. Åtminstone så länge vi räknar så kallade toppnationer.

Gemensamt med de jag nämnde plus Kessel är ju att de är födda samma år som de som draftades året innan fast för sent på året för att draftas då. Nicklas Bäckström är ju annars nära nu och han är för övrigt också född sent året "innan".

Jag anser att Pittsburgh i första hand skulle behöva Erik Johnson men han lär kanske St Louis ta. Hur som helst så verkar det vara rätt tid nu att vara dålig i NHL nu pga att det tycks krylla av supertalanger.

rödovithockeydy:

Fel, fel och fel!
Carolina-Anaheim i fan och Anaheim vinner efter en sjunde och avgörande match.

Nu avgjordes det äntligen. Horcoff nätade precis i matchens tredje förlängningsperiod =)

Sv: Peter Forsberg
Hmm, iof har väl de offensiva tacklingarna knappast varit det som låg bakom fotproblemen :)

Gidde: Jag valde att inte länka eftersom i princip varenda hockeysida på hela nätet skriver om det ;) Men Aftonbladets är väl ett bra val men tydliga bilder och allt.

Ja, Lemieux och Jagr har snarare använt sin storlek för att ta sig fram och ta tacklingar på ett bra sätt. Och Gretzky, ja, han fick väl inte så värst många tacklingar :) Då ska det väl tilläggas att han var bra på att undvika dem också, visst var det många som försökte.

Forsberg's offensiva tacklingar uppskattas av publiken men frågan är hur mycket det gynnar hans spel eller om det ger något värdefullt resultat?

Deas: Jag kan bara instämma!!!

Otroligt synd att han nästan aldrig är helt skadefri, men å andra sidan så har han sig själv att skylla lite, eftersom han aldrig tvekar att gå in i närkamper.

Kolla på Jagr, han har under hela sin karriär knappast tacklats lika mycket som Foppa gör under en match, och samma sak gäller Gretzky och Lemioux.

Jag drar dit länken till artikeln du förmodligen syftade till också ;-)

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,823738,00.html

Peter Forsberg
Jag upplever detta som något positivt. Detta kan kanske vara det stora, nödvändiga ingreppet som en gång för alla fixar hans fotproblem?

Hans problem med fötterna, samt ljumskbesvären dessa resulterat i har verkligen varit märkbara. Framförallt i Elitserien, där han de få matcher han var ohämmad dominerade totalt, men i de flesta matcher inte kunde åka på det sätt han vill. Måste vara oerhört jobbigt att spela så, inte bara sett till den fysiska smärtan utan även frustrationen över att inte kunna visa sin fulla kapacitet.

Jag ser redan en frisk Foppa göra en triumferande comeback nästa år. Jag tror han avslutar säsongen med storspel i Stanley Cup och sedan spelar vidare 3-4 år till på hög nivå.

Att han överhuvudtaget bestämt sig för detta ingrepp säger allt om hans passion för ishockeyn.

JimmyH: Ja, tålamod är ordet. Jag får nöja mig med Kessel efter årets draft ;) Hur många har föresten spelat VM innan de draftats? Vilket han gör i år.

Deas: Backar och målvakter behöver i regel mer tid innan de slår igenom. Tyvärr så gör krav på resultat det svårt för klubbarna att ha lite tålmodighet emellanåt.

Till exempel så fick Hartford en enorm kritik att man valde Chris Pronger då man kunde ha tagit Paul Kariya. Hartford klarade dock inte pressen att behålla tålamodet och bytte bort Pronger mot Brendan Shanahan, då i St Louis. Några år senare vann St Louis President Trophy och Pronger Norris + Hart.

Carolina-San José i final och Carolina vinner..

JimmyH: Ja jag vet :) Bra poäng också. Men om de inte draftat Fleury hade de tänkt annorlunda och kanske fått en bättre FA som målis. Det är alltid riskabelt att drafta målvakter så högt och Staal var inte direkt tråkig i år :P

Men men, då Fleury spikar igen i slutspelet 2009 är det ingen som gnäller ;)

Deas: Tanken var ju en passning från mig till dig med tanke på att du är väldigt benägen om att laget alltid ska drafta forwardsstjärnor.

JimmyH: Ehm, du tror inte det skulle bli lite tokigt?

Snackar vi iof världens bästa forwards skulle man ju lätt kunna ta ut 6 som funkar bra som backar. Fast det blir sämre på målvaktssidan ^^

Deas: Tänk om Pittsburgh skulle ha en trupp bestående av 0 målvakter, 0 backar men världens 23 bästa forwards...;)

Bissett19:

Det var värt att stanna uppe och paja hela dygnsrymten. Ducks är heta nu!
Final kanske?

Bissett19: Ja, det var väl så jag trodde det skulle gå. Ja, att Anaheim skulle stjäla minst en match i Denver. Nu lär det bli riktigt svårt för Colorado att vända på det här. Nu fick man ändå ledningen i matchen, det har ju inte hänt innan. Nu gjorde väl Lupul i Anaheim sitt livs match, för fyra baljor i en slutspelsmatch är det inte många som lyckats med tidigare. Någon som har stats på detta?

Tipset 4-1 i matcher till Anaheim står fast!

Pittsburgh kunde draftat honom istället för Whitney :/ Och staal istället för Fleury...

Lupul - Crosby - Armstrong

Kessel - Malkin - Staal

Fy fan :P Jag ska inte börja, aldrig bra att vara frustrerad över tidigare draftval. Whitney gjorde en mkt bra rookiesäsong och kan nog bli den storback som många tror och hoppas på. Och lever Fleury upp till sin potential så struntar jag i hur bra Staal är.

Jaha då har precis Ducksen avgjort mot Avalanche o skaffat sej ett 3-0 överläge i matcher.
Stor matchjälte i Anaheim blev Jeffrey Lupul som hängde alla fyra baljor för Ducksen,det sista i 17 minuter in i förlängningen!!

Nu väntar en medvetslös dag på jobbet efter en helnatt med slutspelshockey,men det är det värt......

Sv: Sabres-Senators
Deas: så sant så...
tror dom vänder på steken nu

Sv: Sabres-Senators
Angeldust: Du är så nöjd att du måste skapa en ny tråd trots att vi hitills inte haft en tråd per matchserie? :)

Och jag tror inte Ottawa vunnit skotten med 44-17 om de varit på semester ;)

Sabres-Senators
2-0 i matcher via 2 bortasegrar.
Nu väntar 2 hemmamatcher.
43 saves på Miller medans Senators stolpskott i kassen mäktade med 15.
Har Senators "superstars" tagit semester?
Avgjort på torsdag?

Portello:

Carolina är på god väg att slå ut Devils. 2-0 i matcher efter en SD-vinst i natt med 3-2. Målskytt 3.09 in i SD var Niclas Wallin.

Ottawa, som många ser som storfavoriter, är också på väg att få lämna. Buffalo leder serien med 2-0 efter en 2-1-vinst i natt.

San Jose leder efter två perioder med 2-1 mot Edmonton och är på väg mot 2-0 även i den matchserien. Det skulle innebära att alla fyra matchserierna står 2-0 i matcher.

Sv: Awards!
henkaaa: Det är nog hugget som stucket =) Fast en preliminär röstning (en spelare i varje lag röstade) gav Jagr 23/30 röster. Det kom verkligen som en överraskning för mig, trodde Thornton skulle få några fler. Men jag har inget emot att Thornton får Hart, ville bara nämna målskyttet som en faktor till Jagrs favör.

Grejjen med assisten är väl inte att man förtjänar dem, man gör dem. Vid varje mål registreras helt enkelt vilka som rörde pucken innan målet. Detta oavsett om det var snygga passningar eller inte. Sen är det ingen slump att vissa spelare registreras oftare än andra =)

Jag är svag för Jagr och hakade väl därför på gruppen som hackat lite på Thorntons otroliga assistskörd :)

Deas:

Tack för ENG's iaf..... :-)

Jag kan definitivt hålla med om att många assists ofta delas ut väldigt billigt. Jag är ganska dåligt insatt i hur man bedömer sånt där. Men jag kan då säga att det känns aningen orättvist om man inte "direkt" är inblandat i ett mål och ändå får en assist för det. Nu har jag inte sett någon match med SJ/Boston i år så jag har ju svårt att uttala mig om Thornton fick en hög sådana billiga assister isf. Men det vore ju otroligt tråkigt om så var fallet.

Jag kollade mest upp statistiken för att se hur de verkligen låg till i fårhållande till varandra. Man märker ju iaf att Jagr fungerar som målgöraren samtidigt som Thornton är passningsläggaren. Men jag tycker ändå det vore lite konstigt om nu antalet "billiga" assists (om man nu ska tro Thorntons kritiker.... hehehe) får en sån totalt avgörande betydelse i kampen om Hart Trophy.

Nåja, vi får väl se hur det slutar. Vi kan nöja oss med det va? :-)

henkaaa: Såg inte ditt svar förns nu.

Touché på det om ENG's :) Han gjorde nåt mot slutet och jag läste ett inlägg nånstans av någon som sa att Sharks medvetet körde Thornton och Cececho då motståndarna tagit ut målvakten. Därför trodde jag att de gjort många men var det 2 på hela säsongen finns det inte mkt att gnälla över =)

Då det gäller PP står jag dock fast vid att många billiga ass delas ut. De som ofta får dessa är iof puckförare/spelfördelare så det är väl ingen slump att samma killar får dem, men samtidigt är målskytten alltid direkt inblandad i målet, medan 2a asset kan vara "billigt". Jag förstår heller inte det du kollat upp angående deras PP statistik eftersom det var just skillnaden i målskytte jag poängterade.

Danne_l: Ähh, ingen match mot Devils.Själv hoppas jag att Carolina slår ut New Jersey.Carolina får gärna vinna hela Stanley Cup för min del.

Dream Team:

Ja, nyckeln ligger i att ta de två kommande hemmamatcherna, tappar vi en där så ser det mörkt ut. En annan nyckel är att överhuvudtaget få in en puck bakom Bryzgalov som varit grym, ett tidigt mål bakom honom i match tre kan lösa upp en del knutar.

yaqop: Avalanche kanske tar en match, men Ducks stjäl åtminstone den ena av bortamatcherna. Anaheim har inte bara varit bättre i egen zon i de här två första matcherna, man har ett annat tempo i anfallszon också. Ett tempo som får till följd att man får längre anfall än Colorado, och ofta med mål som följd. Visst, nu blir det ett annat läge när vi är i Denver. På hög höjd och allt, men tipset från mitt håll är att Anaheim vinner med antingen 4-1, eller 4-2.

Danne_l:

Det blir 2-2 i matcher efter svängen till Denver, sen kan allt hända, pucken är rund och matcherna kommer vara i (minst) 60min.

Danne_l:

Nej spelare som hejduk Sakic och tanguay är inte riktigt att känna igen!!

mattias - 74:

Jag tycker Avalanche verkar rätt uddlösa faktiskt. Visst skapar de ett par hyfsade chanser men det är egentligen bara när förstalinan är inne.

I övrigt dominerar Ducks totalt. Finalrevansch mot Devils tack!!:)

Bissett19:

2 - 1 förlust för Oilers i natt men man får hoppas dom kan skaka San Jose också även om jag har röstat på dom som slutsegrare i NHL Slutspelet men naturligtvis skulle jag bli överlycklig om edmonton vann Stanley Cup men det lär inte hända!!

mattias - 74: Bryzgalov verkar ha stängt butiken totalt för Ankorna,tredje raka nollan nu......

Dream Team:

Det stod på svt text att San Jose och Edmonton skall spela 7 / 5 och det är väl ikväll??

avalanche vänder inte detta, 4 - 0 till Ducks!! =)

mattias - 74: Dom lirar väl i morrn?

Anaheim höll nollan på nytt ikväll. 3-0 mot Colorado, och Bryzgalov växer till det spöke som Avalanche nog får skäl att drömma mardrömmar om. Rookiemålvakten är nu fjärde bäst genom tiderna i antal minuter i sträck som en målis hållt nollan. Han har knappa 50 minuter kvar till rekordet. Vem vet, han kan mycket väl spika igen i ytterligare en match. Colorado tillåts inte komma speciellt långt när Anaheims effektiva försvar ställer upp. Men nu åker ju matchserien till Denver. Det lär väl bli annorlunda då kanske.

Deas:

Nån som vet hur det gick för Oilers ikväll eller spelar som senare!

Dream Team: hahaha, veckans typo =)

Deas: Intressant. Vad har du gjort för att förtjäna den stämpeln..? ;-)

JimmyH: Jag har fått en extrem divastämpel i Sverige. Ibland välförtjänt men ofta inte. Han är inte lika endimensionel som Thornton iom. målskyttet.

Men det är ju hugget som stucket, de två var snäppet värre än alla andra i år iaf.

El Maco: Har för mig att jag räknade på det där med Boston i en fredagskrönika i höstas någon vecka efter traden.

Hur som helst så kan jag inte se att Boston skulle vara bättre utan Thornton. För övrigt så har det nog aldrig hänt att en spelare som blivit tradad mitt i säsongen har vunnit poängligan.

Deas: Två individuella poängs skillnad över 82 omgångar är ganska intetsägande om vilken av dem som är den bästa offensiva spelaren.

Joe Thornton känns dock mer komplett som hockeyspelare än vad Jaromir Jagr gör. Jag blir lätt förälskad i äckligt bra hockeyspelare men Jagr har aldrig lyckats fånga mig trots att alla poäng han gjort genom åren. Kanske för att jag gillar centrar som tar ansvar mer än bara i anfallszonen.

Så därav gillar jag Crosby mer än Ovechkin också.

Angeldust: Briere har varit grym verkligen. Och grattis föresten! Jag väntar själv på att Pittsburgh skall bli respektabla igen ;)

JimmyH: Han var antagligen lika mycket sniper då (28 mål ifjol) men ingen serverade honom så bra som Thornton gör nu. Målskytten i sig kan sällan få gratispoäng. Det kan däremot delas ut billiga 2a ass.

Jag är övertygad om att Jagr hade haft mer poäng med Cheecho i sin kedja än med Nylander. Sina mål har han fixat i stort sett själv och då det gäller förarbete är det såklart en stor fördel att passa till någon som verkligen kan stänka dit den.

Jag säger inget negativt om Thorntons säsong dock, han har varit enorm.

JimmyH: Boston spelade väl ännu sämre innan de tradade Thornton. Därför han fick gå. Boston blev i alla fall för en stund lite bättre och Sharks blev fantastiskt bra. WIN-win kan man säga.

Deas: Jag är bara lycklig över att mitt lag presterar efter många magra år.
Inte Roy kanske, men definitivt Briere och Drury åtminstone.

Deas: Hur mycket till renodlad sniper var Jonathan Cheechoo innan Joe Thornton kom till Sharks?

Är det någon som fått gratis poänghjälp där så är det garanterat Cheechoo.

Det som talar för Jagr är väl att han ledde poängligan i stort sett hela säsongen och att Rangers nådde slutspel för första gången på 9 år.

Det som talar för Thornton är väl att han aldrig fått priset tidigare och ja, hur Sharks har spelat sedan han kom till klubben och hur Boston spelat sedan han lämnade dem. ;)

Deas:

PP statistik:
Jagr: 24+28=52
Thornton: 11+40=51

Så enligt mig är det svårt att säga att den ene hade det bättre i PP än den andre då jagr gjorde fler mål och Thornton gjorde fler assists. Tycker det är lite dumt att jämföra så också då man inte kan "skylla" en spelares framgångar på dennes medspelare. Visst, jag kan gå med på att Thornton troligen inte vunnit poängligan om han spelat kvar i Boston. Men han hade säkerligen varit med och krigat i toppen. Hade Jagr haft det lika bra i Washington t ex?

Cheecho gjorde endast två mål i tom bur i år däremot gjorde han 24 mål i pp. Åtminstone om man ska tro statistiken på nhl.com, så Thornton fick ju isf bara två extra assists och inte en hel drös på ENG's :-)

henkaaa: Ja och precis det jag inte hoppas på eftersom jag älskar både Jagr och Crosby :P Men vad jag tror är ju en helt annan sak än vad jag vill =)

Jagr lyfte dock Rangers sett över hela säsongen, och hade han haft en renodlad sniper som Chechoo hade han haft en 10-20 ass till. Thornton hade fan 90+ assists. Många var 2a ass i PP och en hel drös var ass till Chechoo då han nätade i tom bur.

Jag tycker liksom synd om Jagr. Under seriens två sista matcher tappade han Art Ross, Maurice Richards, troligen Hart och även priset för bästa plus/minus :/ Det hade varit häftigt med en bild då han posar med alla dem ;)

Men men, det går inte att vara blind för Thorntons effekt på Sharks.

Deas:

Japp, det hoppas även jag på..... :-)

henkaaa: Det är möjligt, jag har inte benhård koll på de gånger det varit jämnt skägg om en trofé. Vi får väl se i år då det gäller Hart och Calder. Jag tror på 1 lika då Thornton snuvar Jagr på Hart och Ovechkin Crosby på Calder.

« · 716581 · »