mattias - 74: Jag var helt övertygad om att Florida skulle köra över Toronto på samma sätt redan i match 6, men istället liknade man Toronto på hemmaplan i match 5 med ett tveksamt och avvaktande inte minst fysiskt spel.
Florida Pnthers game plan i match 7 var dock glasklar. Press över hela banan. Ge ingen som helst tid till uppspelsförsök från Toronto. Pang boom och en fullständig krasch för Leafs och Core Four i sin sista match (?). Florida gör tre mål på 6 minuter i andra peroden och självklart är matche avgjord redan där. Skulle Toronto haft en minsta chans hade man förstås behövt göra det första målet.
Woll hade väl ingen minnesvärd game seven precis. Ett par billiga skott som han bara ska ha. Men det var väl av en specifik anledning som Panthers såg ett värde i att ta in Brad Marchand, för han har ju sänkt Leafs ett antal ggr tidigare.
Leafs kunde inte hota på något vis under någon del av matchen, inte från någon enskild spelare med tanke på hur Shanahan byggt sitt lag. Marner/Matthews totalt osynliga. Man kunde se Mitch Marner när dom zoomade in på honom vid ert domslut han verkade ogilla ganska rejält. William Nylander hade lika gärna kunnat strunta i att byta om för han var inte med i matchen överhuvudtaget. Den som försökte litegrann var väl John Tavares, men hela laget var som förlamat och såg inte ut att ha kraften, varken mentalt eller fysiskt.
mattias - 74: Måste nog byta flera spelare. Under andra perioden tillät Toronto 75 skottförsök. Det är hela NHL-säsongens bottenrekord både i grundserien och slutspelet och detta I Game 7 när man faktiskt hade 0-0 inför andra. En som Nylander faller ju för övrigt bort helt i den här typen av matcher.
SuneMangs: Bjurman tror det blir storstädning ” Presidenten Brendan Shanahan lär få sparkem och flera ledande spelare, till exempel Mitch Marner och John Tavares, tvingas säkerligen se sig om efter kontraktsförlängningar på annat håll.
Att bara fortsätta samma vis i ytterligare ett vore att vidimera den gamla klyschan om vad vansinne egentligen är.”
mattias - 74: Tycker Stolarz är en bra målvakt. Lite otur med skador bara och har fått chansen sent i karriären. Hade man inte tappat honom till skada tror jag det hade gått bättre mot Panthers.
mattias - 74: Marner har ju utgående kontrakt i sommar. Ska han trejdas lär det bli en sign and trade i såna fall.
Det är lurigt med Marner, han säger att han vill vara kvar, men har inte skrivit på något ännu. Personligen tror jag han blir kvar, men kan även se honom hamna i lag som Seattle och Utah på en hög cap hit.
Tavares ska ju också ha nytt och med tanke på hans säsong i år lär väl ett nytt kontrakt vara en no brainer för Toronto. Dock måste Leafs få ner cap hiten, men det tror jag man löser med ett 3x7M. Det, plus det ökande lönetaket skapar fina förutsättningar för ett nytt kontrakt för Marner med marknadsmässig lön.
Jösses vad utspelade Toronto blev, frågan är hur de lyckats ta 3 matcher i den här matchserien när man släpper in 12 mål (!) på de 2 senaste hemmamatcherna
En stabil backup till Stolarz och en bra 2 vägs back är nog vad som behövs om man skall gå länfgre, frågan är väl om man inte måste trejda någon av sina 4 stjärnforwards snart som äter upp en stor del av spelarbudgeten. Marner ligger väl närmast till hands eller? otroligt blek i slutspelet
Tavares är ju till åren och Nylander och Matthews tror jag inte man rör öht
mattias - 74: Ja, det återstår att se. Jag hade gett upp redan innan match 6, men tänkte att ska Leafs åka ut kan jag ändå se på skiten..
Hopp och förtvivlan. Där nånstans kommer jag befinna mig vid halv två-blecket inatt. Jag säger inget mer än så justnu, med risk för att kunna jinxa något 😉😅
mattias - 74: Avdelningen tyngre utvisningar. Men vilken jävla match! Anledningen till varför man älskar sporten ishockey ❤️❤️
Tacklingen Mason Marchment gör i egen zon i andra perioden (oklart på vem) är en typisk händelse som skulle ha ältats i minst en kvart av domarna i SHL. En alldeles klockren bröstvärmare som ger sjukt mycket energi till det egna laget. Typ "Boom! Här kommer ingen över bron!" 😅💪👏🙏
Dallas avgör tidigt i den första förlängningsperioden genom Harley.
Då får vi en Western Conference Final mellan Dallas - Edmonton
I natt avgörs det om det blir Toronto eller Florida som får möta Carolina i den östra Conference finalen.
Mark Scheifele fick på matchdagens morgon veta att hans far gått bort och valde att spela ändå efter att ha pratat med familjen och de ville att han skulle spela för att hedra sin pappa.
Han gjorde mål men var även den som tog den avgörande utvisningen som avgjorde matchserien
Kan inte ens tänka tanken var han går igenom under matchen när man får ett sådant här besked :/
mattias - 74: Såg matchen. Var sjukt negativ matchen igenom egentligen för jag var helt säker på att första målet skullle avgöra. Men Leafs stod upp bra. Man täckte skott och spelade smart. Det var väl ett par onödiga tvåor man drog på sig, men överlag en bra genomförd bortamatch. Dock kändes det lite som att inget av lagen hade edgen, ända fram till att Aston Matthews trampade över blå och på något sätt fick pucken under Bobrovskys benskydd.
Kan bli en ruskigt het game seven natten mot måndag. Men jag tror vi kommer få se två lag som snarare bromsar och spelar smart än att tokchecka offensivt med risk att gå bom.
mattias - 74: Bjurman är nöjd ” De nedsablade och ifrågasatta stjärnorna från Kanadas största stad – tillika nationens mest emotionella hockeymarknad – tog sig samman och inte bara vann ”do-or-die”-duellen. De nollade regerande mästarna – vanligtvis helt hopplösa att komma åt när allting dras till sin spets.
Hur?
De visade att de visst besitter de kvaliteter och egenskaper de alltid – inte minst senaste dygnen – anklagats för att sakna:
Dallas var inte alls att känna igen i natt, när Helleybuck är som bäst vinner oftast Jets sina matcher. Det var riktigt grinigt i natt också.
Dallas bör såklart avgöra natten mot söndag annars blir det en häftig inramning i match 7 som då eventuellt spelas i Winnipeg.
Glad såklart att Edmonton vann sin matchserie, kul att Skinner får komma tillbaks och hålla 2 nollor efter mindre bra insats i match 3, roligt att se andra spelare som Brown, Kane Jarnmark Henrique, Podkolzin levererar när Vegas tog bort 97 totalt i match 2
mattias - 74: Men eller hur. Så jävla uppenbart att de var avsiktligt. Nej, inte ens nära. Woll vann ju den matchen där Stolarz utgick, men sen har det ju inte varit fullt lika roligt. Stolarz KAN bli aktuell först i match sju som jag fattar det. Ska dock till ett smärre mirakel i Sunrise inatt för att serien ska leva vidare.
Men sättet Florida rent taktist/spelmässigt totalt har raderat ut hela Torontos offensiv i match tre och fyra är imponerande. Inte för att Leafs spelar mästerligt bra ishockey, men det är dom där små sakerna som i det långa loppet gör skillnad i täta matcher i Stanley Cup.
För övrigt övertygar Carolina som bara kör över Washington med 4-1. Edmonton likaså mot Vegas. Tipset i konferensfinalerna blir Edmonton-Dallas i western, Carolina-Florida i eastern. Carolina-Dallas i finalen ;)
Jan-Erik : Såg matchen. Bara att instämma. En rakt igenom usel insats. Det ser inte ut som att någon av Torontos core-four ens vill vara med längre. Torontos enda chans nu blir att ställa Anthony Stolarz i mål på fredag och hoppas på en alldeles överjävlig oförmåga hos Florida att utnyttja läget.
Rip Kirby: Läsvärd text av Bjurman. Läs innan den blir låst!
” Det såg ut som det alltid sett ut när det börjat blåsa snålt och en riktigt tuff opponent gjort det lite svårt för Auston Matthews, Mitch Marner, John Tavares, William Nylander och deras kompisar.
De åkte omkring med tomma blickar och ingen eld i hjärtat och undvek att bli nollade för andra matchen i rad enkom för att Nick Robertson lyckades vispa in 1-6-reduceringen med en dryg minut kvar”
Och lite längre ned i texten skriver Bjurman:
”Det borde ryka ur öronen på dem, de borde vara rosenrasande och med Stig Salmings djävulska mörker i ögonen svära på att de ska riva ner himlen för att vinna på fredag – men allt vi ser är samma tomma blickar och allt vi hör är lamt mummel om att de ska försöka spela bättre”
SuneMangs: Edmonton vidare till semi. Hurra! Skinner hållit nollan i två raka matcher. Hurra! Såg jag inte komma. Nu blir det några dagars vila innan förmodligen Dallas väntar.
Jan-Erik : Så avgör Draisaitl i matchminut 76. Oilers inleder med 2 raka bortasegrar mot Vegas. Bortalaget hade 1-3 och 2-4 men Vegas anförda av Olofsson kom igen. Så skönt att ändå få in sista pucken.
Rip Kirby: ChatGPT får förklara, för jag orkar inte just nu :)
"Anaheim Ducks' anställning av Joel Quenneville som huvudtränare är kontroversiell på grund av hans tidigare inblandning i en sexuell övergreppsskandal inom Chicago Blackhawks 2010. Dåvarande spelaren Kyle Beach anklagade lagets videocoach Brad Aldrich för sexuella övergrepp. En oberoende utredning visade att Quenneville och andra ledare i Blackhawks inte agerade tillräckligt snabbt eller adekvat på dessa anklagelser. Quenneville avgick från sin post som tränare för Florida Panthers 2021 efter att detaljer om hans hantering av situationen blev offentliga. Han blev avstängd från NHL men återinsattes i juli 2024 efter att ha visat ånger och deltagit i olika program för att förbättra sin förståelse och hantering av sådana situationer.
Ducks har meddelat att de genomfört en omfattande granskning av Quennevilles tidigare agerande, inklusive samtal med Kyle Beach och olika stödorganisationer, innan de beslutade att anställa honom. Trots detta har beslutet mötts av kritik från både allmänheten och media, som ifrågasätter om Quenneville borde få återvända till en ledande position inom NHL. New York Post
Sammanfattningsvis är kontroversen kring Quennevilles anställning centrerad kring hans tidigare bristande agerande i en allvarlig övergreppsskandal och huruvida hans ånger och rehabilitering är tillräckliga för att rättfärdiga en återkomst till en sådan position."
Kort förklaring, han visste om allt men valde att skjuta på det till efter säsongen eftersom Hawks var mitt i en playoff run. Han är ungefär lika härlig som GM Stan Bowman i Montreal (som var GM i Hawks då), som försökte tysta ner det helt som jag fattat det.
dempa: Rantanen 3:e i historien och den förste sen landsmannen Jari Kurri (1985) att göra hattrick i två slutspelsmatcher i rad. Tre raka mål i mittenperioden dessutom. Vilken formtopp och vad tänker Coloradofansen!? yle.fi/a/7-10077465
Tycker det är bra att sista lag inte väljer först. Visar att det inte alltid lönar sig att sluta spela utan även lag högre upp i tabellen ändå har viss chans. Just i år var det största hoppet i NHL:s historia:
"Under måndagen höll NHL sitt årliga lotteri för vilken ordning lagen får drafta unga spelare. New York Islanders hoppade nio placeringar och vann lotteriet som de hade 3,5 procent chans att vinna. Detta var det största hoppet i NHL:s historia.Det är första gången sedan 2009 som Islanders har förstavalet i draften, då valde New York-laget John Tavares."
Rip Kirby: För att det bara är lag 1-16 som är med i lotteriet. Övriga draftar efter resultat i slutspelet. Så lagen som åkte ut i första omgången utgör 17-24.
Jan-Erik : håller med dig, var tveksam om de skulle klara det framförallt utan sin förstecenter och bäste back. Offensivt såg det oerhört trubbigt ut och man förstår hur mkt Scheifele betyder för dom. En sån som Kyle Connor utan en gedigen center bredvid sig påminner om en Riley Woods ur form.
Tänkte fråga dig vilket lag du tror Eklund och Frondell hamnar i?
Vem går först Schaefer eller Hagens?
Tänk om Eklund hamnar i SJ med brorsan ;)
Frondell skulle passa bra i Nashville tror jag för dom har väl chansen att välja honom?
Vilken spelare skulle Islanders ha mest nytta av? Hagens eller Schaefer?