green eggs: Ja, Giguere...herregud, vad kan ska man säga om den mannen. Såg på NHL Powerweek i lördags...oj, oj, oj och återigen oj...han gör ju räddningar som man inte trodde var möjliga.
All heder till Anaheim och Minnesotas framgångar, de har varit hur bra som helst men inatt visade New Jersey Devils att de är det bästa laget av de 4 som återstår....
Mitt tips blir att de möter Anaheim i finalen och vinner med 4-0 i matcher......
Det är i alla fall kul att se blivande storstjärnor som Chistov och Gaborik. Och Giguere förstås som sätter nya slutspelsrekord. Chistov-Thomas-Påhlsson har varit Ducks bästa kedja i hela slutspelet. "Sami" spelar en klok defensiv.
Deas: Nu är NHL öppen tycker jag efter så många stor fall så spelar de ingen roll vilket lag som vinner.. kanske var detta ett år när motivation slår klass.. eller så var det ren skicklighet och att det bara var så de skulle bli!! heja skrällagen..
Det är kanske bra att några skrällag går långt i NHL. De två första matcherna i semin var ändå ganska bra hockey. Tror inte att jag offrar någon natt för att se direkt hur det går för Påhlsson, men reprisen får duga.
Vancouver hade otur i 7:e matchen, men de spelade också väldigt hårt på de bästa spelarna. Vilket kanske gjorde att de på slutet inte riktigt orkade komma igen. Wild har en massa snabbskrinnare även om de inte har så många stjärnor. Ingen kan längre lita på statistiken att det är nästan omöjligt att komma igen efter 1-3 underläge i matcher. Tre Kronors förlust påminner lite om Vancouvers, man fick nöta väldigt mycket på toppspelarna, så de hade svårt att orka hela vägen ut.
Nog var matchen bättre än ni ger den credit för. Trots 0-0 efter fyra perioder saknades det defin itivt inte chanser och det var högt tempo och tufft spel. Någonting som bidrog till att det bara blev ett mål var att de båda målvakterna spelade mycket bra.
Tror också att den här serien kan bli mycket bättre. Wild är nog lite slitna och Anaheim verkade inte riktigt vara uppe på tårna. De kommande matcherna kan verkligen bli intressanta.
Tja, man ska väl helst se matchen, skottstatistiken säger inte allt. Det var skott i ribban, och kvalificerade chanser t ex som Jiggy räddade med klubban på mållinjen (från Gaborik). Gaborik leder ju förresten poängligan, så det kan ju inte bara vara defensivt. Wild slog också Canucks på speed. Se bara på avgörande målet i match sju när Antti Laaksonen skrinnar ifrån Näslund. Och Wes Walz och Gaborik är nog de snabbaste spelarna i slutspelet. Poängen är att bara för att det är två "okända" lag i västfinalen, betyder det inte innebära defensivt, tråkigt spel. Ducks-Red Wings tycker jag har varit den bästa serien i slutspelet, medans Leafs-Flyers t ex var hafsig och dåligt spel.
Sedan tycker jag iofs att NHL-slutspelet alltid "dör" efter första eller andra rundan, pga att vädret är så fint, och matcher går på lördagseftermiddagar när man har annat för sig.
Punkk: Skottstatistiken från de båda matcherna som gick till förlängning gör ju sitt till att man tror att de tråkar ut varandra. anaheim sköt inte ens 30 skott på 5 perioder...
"Det som uppfattas som tråkig hockey, ofta med all rätt, kan alltså åtminstone bidra till att lönerna inte skenar iväg ...."
Jag föredrar ett lönetak istället för Wild - Ducks 0-1 efter 5 perioder.... :-(
Nu såg jag inte matchen igår men 1-0 känns som ett helt logisk resultat när två lag som inte vill föra matcher möts. Om det här är framtidens hockey i väst så bävar jag inför fortsättningen. Det ser vi ju inte minst på årets VM hur otroligt mycket roligare det är att vinna med 6-5 än 1-0. Det enda som kan rädda SC 2003 är att Ottawa vinner.
Ja det här med skrällagens ve och väl är en svår fråga. Som jag ser det kan det här åtminstone vara positivt i den bemärkelsen att det sänder en signal att man nödvändigtvis inte behöver ha den dyraste truppen och en drös superstjärnor för att vinna bucklan. Jag tycker det här slutspelet visar att de lag som har en genuin plan med sitt spel, ofta en säker defensiv och spelvändningar, kan slå vilket lag som helst. Det som uppfattas som tråkig hockey, ofta med all rätt, kan alltså åtminstone bidra till att lönerna inte skenar iväg eftersom det snarare handlar om att bygga ett homogent och disciplinerat lag med en trygg filosofi i ryggen. Sen får man inte glömma bort att det här slutspelet sånär som på Brodeaur har visat att nya målvaktsstjärnor är på gång och kanske snart har tagit över efter Roy, Belfour, Joseph etc.
FBKpower: Med tanke på hur framförallt Anaheims keeper har betett sig hittills i första semin (paus mellan andra och tredje just nu) så blir jag inte överraskad om något av ´skrällagen´ vinner hela cupen.
Det har blivit intressant med överraskningar i Stanley Cup för nu blir det mer ovisst om vem som vinner Stanley Cup i år. Det skulle vara roligt om ett skrällag vann i år men det blir tufft för dom i en eventuell final för dom har så lite rutin men en fördel kan vara att dom har allting att vinna. Bara hoppas att fler lag kan komma och överraska nästa säsong så blir Stanley Cup ännu mera intressant några år framöver.
Punkk: Jag hoppas New Jersey vinner Stanley Cup trots deras defensiva spelsätt hockey går ju ut på att vinna men det blir ju roligare för publiken och se offensiv hockey. Men det blir en tuff omgång mot Ottawa där målvakterna för en avgörande roll.
SC i år har blivit en besvikelse för mig. Visst är det roligt att nya lag går långt i cupen, men jag hade mycket hellre sett ett klassiskt hat-möte mellan Red Wings och Avs i West-finalen än Wild mot Ducks. Nu är det, med fyra lag kvar, två extrema tråkgnet-lag, ett på gränsen till tråkgnetigt (Ducks) och det är kvar till Ottawa att visa att offensiv hockey är det vinnande sättet.
Personligen har jag inte sedan Toronto-Philadelphia game 6 kunnat se någon match utan att somna till då och då. Tycker kvalitéen bara blivit sämre och sämre i takt med att serierna fortlöper. Förhoppningen att lagen i West skulle ha sitt bästa spel kvar att visa upp är låg hos mig, med tanke på den begränsade bredden i deras trupper. Ducks borde dock rimligen vara givna favoriter, både med tanke på materialet och det mindre antalet matcher som de spelat. Öst ser jämnare ut, men man hoppas givetvis på Ottawa. Tror absolut det lag som tar sig vidare från Öst tar hem bucklan, men man kan detta året aldrig vara säker på vad som händer.
Håller med dig. Minnesota har enormt mycket tur, men bra lag skall ha tur heter det så...
Det positiva med detta är att den västra conference inte känns lika säker längre. Förut har det i stort sett alltid handlat om Colorado, Detroit och Dallas. Detta år kan mycket väl vara vändpunkten på herraväldet i väst.
Detroit kommer att föryngra, de är tvingade till det. Dallas lär väl även de flytta runt en del spelare. Många snackar ju om att man skall göra sig av med Modano, Hatcher, Pierre Turgeon, Scott Young, Sergei Zubov och Richard Matvichuk. Colorado brukar ju alltid vara inblandad i en del trader. Säg att Roy slutar och att Foppa flyttar hem. Då lär det bli rätt så turbulent i Colorado också. St Louis kommer väl antagligen att göra sig av med en del av de äldre och på så sätt få in en ny generation som skall vara med och slåss i toppen om ett par år.
Detta medans lag som Minnesota, Anaheim, Vancouver och eventuellt Atlanta kan vara på väg att få ihop det där stabila laget som alltid går till slutspel.
Detta kan också vara det som gör att vågen tippar över till den östra conferencens fördel. Väst har ju ansetts som den bättre sidan, men frågan är väl om det inte är på väg att tippa över.
irre: JA eftersom inte dom stora lagen gick vidare kan väl detta vara det bästa alternativet. Tror dock att Ottawa blir för starka i en eventuell final. Hoppas att Ottawa piskar dit New Jersey så att det sjunger om det.
poffa: jaha ännu en skräll i Stanly Cup! och det blev minnesota som tog den avgörande matchen.. ja va säger man ja som hejat på vancover till vinnare fick nu ett tråkigare slut. men man ska inte grämas över det. de blir ju nu helt klart mycket intressantare med lite andra lag en vad man hade tänkt säg.. man hoppas på mer skrällar och låt stanly cup drömmarna leva vidare. erica
poffa: Med ett sådant flyt som Wild har så kan dom inte förlora. Malik slår ihop bakom egen kasse, pucken flippar ÖVER målet och Dupuis slår in den på volley. Andra målet, passningen studsar på en spelare och går rakt till fristående Walz. Tredje målet, Cloutier är skandaldålig (förutom alla flipperpuckar som studsat Wilds väg, så är Roloson vs Cloutier skillnaden i denna serien). Fjärde målet, Bertuzzi tar dum utvisning och Baron är helt borta och lämnar Jovanoski att täcka två Wildspelare. Kollektiv hjärnblödning på Canucks efter dom hade ett klart grep fram till 2-1. Ofattbart. Ducks-Wild i konferensfinal, vilket skämt. Inte oförtjänt på nåt vis, men helt osannolikt. Jo, nu anti-håller vi på Devils. Vilket lag som helst av de övriga tre kan få vinna SC, det vore kul.
Din förutsägelse blev riktig. Wild vann med 4-2 trots att Canucks ledde med 2-0 i mitten av andra. Öhlund ett mål och Henrik Sedin ett assist. Nu hejar jag på Anaheim i väst och hoppas att Ottawa tvålar till tråkiga, dötrista New Jersey i öst.
Minnesota vann alltså med 5-1 i natt och fixade fram en sjunde och avgörande match i Vancouver kl 4.00 imorgon bitti. Minnesota har alltså 12-3 på de två senaste matcherna. Orkar Vancouver komma tillbaka?
Du, vi är inte totalt insnöade på NHL om du trodde det. Däremot sitter man nu i ett härligt lyckorus efter segern och väntar in Minnesota - Vancouver på NHL. Skall denna dagen bli helt lyckad så får Vancouver lov att vinna mot Minnesota.
För er NHLkids som inte vet detta... Sverige vann idag kvartsfinalen i VM mot Finland med 6-5 detta efter en otrolig vändning. Det stod 1-5 till Finland...
Punkk: Ganska enkelt, Canucks spelade som höns och Cloutier var inte bra. Det är oroväckande nog inför match 6 och 7. Det enda som talar för Canucks är att det krävs otrolig skärpning och att dom borde vara taggade.
Annars så var det ju en mycket bra dag när både Dallas och Philadelphia försvann.
Börjar man se en oroväckande likhet mellan Col-Min och Van-Min? Har Wild som lag nånsin gjort 7 mål framåt, och hur kan Canucks släppa till det på hemmaplan? Oförklarligt.
Men om alla får som dom vill (?) så vinner väl Canucks, och då är det garanterat en svensk som får lyfta bucklan i år, även om det blir tveksam "champagne-stämning" om det blir Albelin som får göra det....
Deas: Hoppas Ottawa lyckas vinna över NJ:s tråk hockey. Vore bra för sporten. Vare sig det blir Anaheim, Vancouver eller Minnesota i final så är det ju en jätteskräll.
Har Yushkevich varit så dålig? Han är en spelare som jag gärna sett kommit till Toronto inför slutspelet... en spelare som alltid ger järnet (iaf gjorde han det i Toronto), ger altl för laget oavsett ställning i matchen, en riktig kämpe som spelar trots att han är skadad... om han får för läkarna vill säga.
Kul för Ottawa att ta sig till conferance final , känns helt ok.
Ännu roligare är det att Anaheim slog ut Dallas i natt
Minnesota tvongade fram en 6 match mot Vancouver efter stor seger uppe i Vanocuver med 7-2 , tänk er Anaheim-Minnesota i final i west , hur många hade tippat det innan säsongen började ??
För den delen var det nog inte mångat som tippat Anaheim-Vancouver heller.
Da Beezer: Flyers behöver väl inte rensa fullt så mycket, om man inte måste banta lönerna då. Högst på önskelistan borde väl "a veteran goaltender" vara, någon som ger laget chans att vinna i slutspelet. 82,2% SVS i fyra förlustmatcher håller inte.
Någon sammanfattade de åtta senaste säsongerna på ett bra sätt:
1996 - Choked to Panthers. They weren't as good as the Flyers, period.
1997 - looked great all the way to the Finals and then choked against the Wings. I'd be less bitter if they had made it a competitive series. Nevertheless, Terry Murray had it right - CHOKE
1998 - Choked in 1st round against Sabres
1999 - Choked against the Laffs. Couldn't score. Beezer BRUTAL
2000 - The ultimate choke-ola. Up 3-1 to Debbies in ECF and choke in game 5, choke in game 6, and then gag away game 7.
2001 - The 8-1 choke against the Sabres
2002 - Can't score a damn goal against Ottawa. Again, CHOKE
2003 - Look terrible against Ottawa in half the games. Get blown out in games 5 and 6. High paid millionaires (Recchi, Primeau, LeClair, Amonte, Roenick, etc.) can't even score power play goals.
green eggs: I vanlig ordning visar Flyers saknad av hjärta och i vanlig ordning avslutar man slutspelet på ett pinsamt sättt. År efter år tvingas man skämmas för de så kallade spelarna som bär Flyers tröjor.
Supportrarna är i uppror nu och kräver att de flesta av spelarna skall bort snabbast möjligt. Cechmanek, Recchi, Yushkevich, LeClair, Therien, Ragnarsson och Primeau finns med på de flestas listor.
Ska vi anta att experimentet Cechmanek är ett avslutat kapitel i Philadelphia nu, även om man på något mirakulöst sätt skulle vända i tredje perioden?
Underligt hur Flyers kan vara helt utspelade i denna matchen, när Ottawa var utspelade så sent som två matcher sedan. Jag skulle tippa att Toronto-serien sitter i, normalt sett är Flyers mycket bättre än det här.
"Det var en väldigt svag insats av Flyers i natt och Roman var inte bra. "
Mera sånt... det gillar jag att höra :D
"Nu lär de vinna match sex för att sedan förlora match sju" Det håller vi tummarna om att de inte gör eller hur :p Fast man vill ju att Kimpa skall vinna SC men inte med Flyers tyvärr.
Da Beezer: Allt kan hända i match sju. Det är svårt att tippa nåt i denna serien, för när man tror att ett lag tagit kommandot så kommer det andra laget tillbaka med en stark match.
irre: Vancouver som stad, har vunnit Stanley Cup endast en gång, så långt tillbaka som 1915. Då hette man inte Canucks utan Vancouver Millionaries.. (kul namn..)
Finalen har man nått 6 gånger, 1918, 1921, 1922, 1924 (Maroons) 1982 (Canucks) och senast 1994...
Ottawas spel i slutet av tredje perioden måste varit det mest bedrövliga i detta NHL-slutspel. Man spelade bara fram och tillbaka i egen zon och hade inte ett pass rätt framåt. Det är bara att hoppas att dom har mer att ge idag.
Da Beezer och finne85: Jämför man Avs och Canucks så ser man precis varför Peter är mer värdefull för sitt lag än Macke. Canucks har två MVP-kandidater i samma kedja (!), bara det är ju en paradox som gör att man inte kan vinna MVP. Bertuzzi-Näslund-Morrison har spelat ihop hela säsongen och skottat in poäng i power play. Näslund har väl tre ggr så många poäng som Foppa har i PP. Foppa däremot klev fram och lyfte Avs när dom spelade uselt i början, och Foppas even-strength poäng och ligabäste plus/minus visar hur värdefull han är, offensivt och defensivt. Och detta under en säsong när Sakic inte bidragit mycket alls. Visst har Avs 5 stjärnspelare, men efter det så är materialet riktigt uselt. Och Avs stjärnbackar spelade verkligen inte som sådana. Canucks har ett klart bättre lag än Avs. Och det var just det som Avs stöp på i playoffs, man hade en superkedja, en dålig andrakedja, och två fjärdekedjor. Kandidaterna till "mest värdefulle spelare för sitt lag" borde ha varit: Forsberg, Brodeur och Thornton.
irre: Det vore roligt om ett lag som vancouver vinner stanley cup för dom har ju inte vunnit på ett tag så att det blir lite andra lag som kan ta hem bucklan.Men själv hoppas jag att philadelphia vinner stanley cup och jag hoppas verkligen att inget skrällag ställer till det för dom.